Gry

Prehistoria – Jedi Engine

przeczytasz w 1 min.

AutorzyLucas Arts
Debiut w  roku1995
Najpopularniejsze gryDark Forces, Outlaws


Kiedy pojawiły się pierwsze informacje na temat Dark Forces, rzesze fanów Gwiezdnych Wojen wpadły w euforię, a gdy gra wkroczyła do sklepów - oniemiały z zachwytu. Trzeba przyznać, że jak na debiut, produkcja Lucas Arts zrealizowana została pierwszorzędnie.

Dark Forces wprowadził niemały zamęt na rynku strzelanin "doomopodobnych", za sprawą silnika i zastosowanych w nim nowalijek. Jedną z nich była możliwość umieszczania pokojów jeden nad drugim. Następną była możliwość kucnięcia, skoku i dowolnego spoglądania w górę i w dół.  Kolejną rzeczą wyróżniającą engine na tle rozwiązań konkurencji był sposób generowania obiektów przez kod programu. Podobnie do innych tytułów, przedmioty w grze były bitmapami, jednak w przeciwieńswie do pozostałych narzędzi, Jedi umożliwiał zmianę sprite'u w zależności od położenia kamery, tak więc podchodząc do przedmiotu z boku widzieliśmy jego bok, od przodu -  front, itd. Silnik pozwalał na zastosowanie do 32 różnych bitmap, w zależności od kąta i odległości kamery od obiektu.

Silniczek został w całości napisany przez Lucas Arts, lecz swego czasu krążyły plotki, według których Ray Gresko, główny programista odpowiedzialny za Jedi, przeaanalizował kod Dooma i zabrał się do pisania. Finalny efekt przypominać miał "odwrócony" kod id. Rewelacje te jednak nigdy nie zostały potwierdzone.

Ciekawostka: Dark Forces został wydany na PC, Mac i PSX. Wersje na komputery wymagały takiej samej ilości pamięci RAM, mimo że w odróżnieniu od DOS-owej wersji, graficzny interfejs Mac OS zużywa zasoby systemowe.Udało się to osiągnąć dzięki bardziej efektywnemu zarządzaniu pamięcią w jabłuszkowej edycji.