Gry

Dunia

przeczytasz w 2 min.

AutorzyUbisoft Montreal
Debiut w  roku2008
Najpopularniejsze gryFar Cry 2, Avatar
W użyciutak
  
Wersja DirectX9c, 10
Wersja OpenGL-
Obsługa multi GPUtak
Obsługa wielu rdzenitak
Maks. ilość obsł. rdzeni2


Dunia, autorstwa Ubisoft Montreal, powstała z myślą o Far Cry 2. Kiedy Crytek z Ubi przestali się lubić, ten pierwszy wziął swoje zabawki i poszedł do innej, większej piaskownicy (EA). Crytek zaczął pisać Cry Engine 2, a prężny zespół z Montrealu rozpoczął ciężką pracę nad Dunią. Gdy Francuzi dłubali przy swoim silniku, ekipa zza Odry dłubała, ale we własnych nosach. Z uśmiechem na ustach i poczuciem dobrze spełnionego obowiązku (panie, jaka optymalizacja? Nie masz pan pienięndzy na szybki komputer, to nie graj pan!).

Jak każdy nowoczesny silnik, Dunia obsługuje większość spotykanych obecnie efektów. Do dyspozycji zespołu projektującego grę oddane zoastały następujące funkcje: oświetlenie wolumetryczne,  dynamiczny cykl dnia i nocy, dynamiczny system pogody, system fizyki, nieoskryptowana sztuczna inteligencja. Standard. To, co odróżnia Dunię od innych dostępnych na rynku narzędzi, to żywioły i ich wzajemne oddziaływanie na siebie. Ubi stworzyło coś na kształt gry w papier, nożyce i kamień. Wiatr wpływa na gęstość i kierunek ruchu kurzu, a także za rozprzestrzenianie się ognia, który w zależności od wilgotności gleby i roślinności ogarnia coraz większe połacie terenu, badź po chwili gaśnie. Deszcz, zupełnie jak w rzeczywistości, powoduje gaszenie ognia. Warto zwrócić uwagę na roślinność, która regeneruje się wraz z upływem czasu (na przykład po pożarze).

To jednak tylko drobnostki, na szczególną pochwałę zasługuje otwartość świata. W rezultacie twórcy mogą kreować gry typu sandbox, czyli cechujące się jednym otwartym światem bez podziału na poziomy. W tym wzgędzie ani pierwszy Far Cry, ani Crysis nie mogą równać się z FC2. Silnik jest wieloplatformowy, obecny na komputerach i konsolach obecnej generacji (nie licząc Wii) To tym bardziej godne podziwu, biorąc pod uwagę fakt, że gra powstawała równolegle z silnikiem. Już w stosunku do jednej platformy jest to nie lada wyzwanie, a co dopiero kiedy mowa o trzech! Dlatego też 150 osób pracowało równocześnie nad Dunią i Far Cry 2 w studiu Montreal.

Nie obyło się także bez drobnych wad. Osobiście doskwiera mi stosunkowo prosty model fizyki, szczególnie patrząc przez pryzmat tego, co oferuje Crysis. Czasem w ferworze walki chciałoby się zrównać ten czy tamten budynek z ziemią, a nie da się tego uczynić. Od czasu do czasu zawodzi też AI, ale nie powstał jeszcze chyba żaden silnik, gdzie AI działałoby bezbłędnie. Podsumowując, Dunia to naprawdę solidny kawałek kodu, który aż prosi się o wykorzystanie na szerszą skalę.

Ciekawostka: Gra Avatar, promująca film pod tym samym tytułem, wykorzystuje bardzo zmodyfikowaną Dunię.