Gry

Glacier

przeczytasz w 1 min.

AutorzyIO Interactive
Debiut w  roku1994
Najpopularniejsze gryHitman 2
W użyciutak
  
Wersja DirectX7, 8, 9
Wersja OpenGL-
Obsługa multi GPUnie
Obsługa wielu rdzeninie
Maks. ilość obsł. rdzeni-

 
Nigdy nie zgadnęlibyście, w którym roku powstał Glacier, czyli engine napędzający wszystkie gry IO Interactive. (P)odpowiedź: było to szesnaście lat temu, w 1994 roku! To jest potwierdzona informacja pochodząca od samego IOI. To niebywały wyczyn, jeśli spojrzeć na to jak wygląda np. Hitman 2 w porównaniu do powiedzmy Hitman: Blood Money.

Dlaczego Duńczycy postawili na własne, wymagające czasu i nakładu pracy rozwiązania? Głównym powodem była większa kotrola nad projektem i koszty związane z licencjami oprogramowania firm trzecich. Od samego początku programistom przyświecało kilka założeń. Pierwszym z nich była wieloplatformowość. Drugim – skalowalność obciążenia. Ostatnim – możliwość tworzenia dynamicznych światów wraz z edytorem pozwalającym na dynamiczny podgląd generowanego środowiska.

Z każdą kolejną grą engine ulegał zmianom. Dodawano nowe funkcje, usprawniano algorytmy i wprowadzano optymalizacje kodu. Można przyjąć, że pierwsze trzy inkarnacje Hitmana wyglądały jedynie dobrze.Wynikało to z faktu projektowania gry głównie pod kątem królującej wówczas konsoli PS2, która choć świetna, miała zbyt wiele ograniczeń, aby zmiany wprowadzone do wersji PC diametralnie zmieniły wizerunek całości. Silnik dostał mocnego kopa dopiero przy okazji premiery konsoli Xbox 360 i napisanej z myślą o niej "Krwawej Forsie". Gra wyglądała świetnie, a do tego była rewelacyjna, w odróżnieniu od średniackiego Contracts.

Kolejnym dużym skokiem jakościowym okazał się Kane & Lynch. Pracownicy studia z Kopenhagi do listy obsługiwanych efektów dołożyli Ambient Occlusion, dynamiczną reakcję na oświetlenie dymu i miękkich cząsteczek, nowy system miękkich cieni, dynamicznie oświetlanie tłumu, nowy system roślinności reagujący na oświetlenie i cienie oraz co najmniej tuzin pomniejszych rzeczy. Graficy odrobili pracę domową, lecz ogólnie gra była tylko dobra. W kwestiach technicznych zaplanowanego na sierpień drugiego epizodu przygód Kane & Lyncha projektanci póki co milczą jak zaklęci. Miejmy nadzieję, że w lecie znów ujrzymy IOI w najwyższej formie.

Ciekawostka: Plotki głoszą, że w K&L 2 powróci znany z Hitman motyw zmiany ubrania.