Gry

JupiterEX

przeczytasz w 1 min.

AutorzyLithTech Inc.
Debiut w  roku2005
Najpopularniejsze gryF.E.A.R., F.E.A.R.2, Condemned, Condemned 2
W użyciutak
  
Wersja DirectX9
Wersja OpenGL-
Obsługa multi GPUtak
Obsługa wielu rdzenitak
Maks. ilość obsł. rdzeni2

Engine nie znalazł się na stronie razem z Lithtech z kilku powodów. Po pierwsze, jest to pierwszy silnik next-gen stworzony przez LithTech Inc. Po drugie, w naszym odczuciu pod wieloma względami odcina się od niesławnego Lithtecha - dotyczy to nawet nazwy, z której autorzy usunęli słowo Lithtech, zostawiając jedynie JupiterEX.

Jak zapewne pamiętacie, engine zadebiutował w dniu premiery F.E.A.R. Ekscytowano się wówczas świetnym systemem cząsteczek, oświetleniem, systemem dynamicznych cieni czy w końcu jednym z najlepszych algorytmów odpowiedzialnych za sztuczną inteligencję. Gra jest świetna, a pod względem klimatu do dziś nie ma sobie równych. W zeszłym roku doczekaliśmy się następcy. Grafika mimo wszystko ciągle jest niezła, lecz razi niemożność zniszczenia niektórych obiektów. Dla przykładu przewrócony metalowy stół potraktowany shotgunem z bliskiej odległości ani drgnie. W tej materii produkcja Monolith znacznie odbiega od obecnych standardów.

Engine upodobali sobie wydawcy budżetówek. Jest tak, ponieważ silnik jest relatywnie tani w porównaniu do bardziej utytułowanych konkurentów, a firma LithTech Inc nie narzuca zbyt wygórowanych wymagań względem kontroli jakości produktów sygnowanych ich marką. W sumie to nie wymaga spełnienia praktycznie żadnych kryteriów, a jedynym warunkiem otrzymania licencji jest odpowiednia suma "zielonych".

Wśród wydawców posiadających prawa do silnika pod względem liczby wydanych pozycji niekwestionowanym liderem pozostaje rodzime City Interactive. Firma hurtem trzepała tytuł za tytułem. Bez cienia wątpliwości można powiedzieć, że dla City liczy się ilość, a nie jakość. Będący w produkcji Sniper ma okazję zmienić dotychczasowy wizerunek firmy. Odrobinę smuci fakt, że spośród dwudziestu gier opartych na JupiterEX, jedynie serie F.E.A.R. i Condemned zasługują na uwagę. Nie możemy się również oprzeć wrażeniu, jakoby Monolith nieco „wypadł z obiegu”. W latach 2001-2005 firma stworzyła sześć gier, gdy w latach 2006-2010 to już tylko dwa tytuły. A trzeba też pamiętać, że studio skupia się jedynie na produkcji gier, gdyż silnikiem i nowymi technologiami zajmuje się LithTech Inc.

Ciekawostka: Pracę nad filmikami w F.3.A.R. koordynował będzie sam John Carpenter, reżyser serii horrorów Halloween i kultowego The Thing.