Gry

MT Framework

przeczytasz w 2 min.

AutorzyCapcom
Debiut w  roku2007
Najpopularniejsze gryDead Rising, Lost Planet 1 & 2, Devil May Cry 4, Resident Evil 5
W użyciutak
  
Wersja DirectX9,10
Wersja OpenGL-
Obsługa multi GPUtak
Obsługa wielu rdzenitak
Maks. ilość obsł. rdzeni2/3

Pierwsza inkarnacja MT Framework powstała, aby zadziałać na konsoli Xbox 360 i debiutującym na nim Dead Rising. Lost Planet na X360 korzystał z wersji 1.1, a pecetowa edycja z 1.2. Wraz z premierą Devil May Cry 4 silnik zaczął pracować w wersji 1.3. Kolejny tytuł Capcom, a więc Resident Evil 5 przyniósł ze sobą rewizję opatrzoną liczbą 1.4. Wszystkie edycje 1.x w wersjach na komputery PC okazały się optymalizacyjnymi majstersztykami. Oferujące naprawdę niezłą oprawę graficzną Devil May Cry 4 czy Resident Evil 5 zadowolą się nawet kartami z niskiej półki, wyświetlając obraz powyżej 30 kl./s z maksymalnymi detalami. Zależnie od konfiguracji potrzebna może być redukcja rozdzielczości, ale nawet mając to na uwadze nie sposób odmówić silnikowi elastyczności.

Kontynuacja Lost Planet, która ledwo co zagościła na sklepowych półkach, to pierwsza produkcja ze stajni Capcom wykorzystująca MT Framework w wersji 2.0. Prace nad silnikiem rozpoczęły się w styczniu 2008 roku. Na początku tylko dwoje ludzi skupionych było nad projektem. Mimo dopisku 2.0 prace rozpoczęto od zera. W pierwszych fazach silnik nie był w stanie wygenerować nawet modelu 3D i potrafił jedynie wyświetlać tekst w oknie. W międzyczasie rozpoczął się proces tworzenia Lost Planet 2. Autorzy zmuszeni byli korzystać z pierwszego wcielenia silnika. Z czasem engine zaczął nabierać realnych kształtów i możliwe było przeniesie prac nad LP 2 z pierwszej edycji na drugą. Podobno część elementów po przeniesieniu pozostała niezmieniona. Są to jedynie plotki, których japoński producent dotąd nie potwierdził.

Nowe wcielenie autorskiego rozwiązania Capcomu przynosi szereg ciekawych rozwiązań. Programiści najbardziej dumni są z roślinności. Podobno każde źdźbło trawy porusza się niezależnie. Oprócz tego flora reaguje na kierunek wiatru, a także podmuchy wywołane eksplozjami i użyciem broni. Zespół napisał od nowa/usprawnił system cieni, wodę, oświetlenie. Jest też dobra wiadomość dla właścicieli blaszaków: nowe dzieło Capcom będzie obsługiwać DirectX 11!

Jedną z przyczyn, dla których producent z Osaki postanowił napisać wszystko od zera jest chęć wykorzystania zalet każdej dostępnej architektury. Pierwszą wersję napisano z myślą o X360. Dzięki w miarę przybliżonej architekturze portowanie gier na PC nie było trudne. Dużo gorzej było w przypadku PS3. Konwersja Lost Planet pozostawia sporo do życzenia, a Dead Rising nigdy nie ujrzał (i nie ujrzy) światła dziennego. Capcom planuje również licencjonowanie silnika innym firmom, na początek tylko tym z Japonii. Szkoda, możliwe że firma zweryfikuje rynek i zmieni zdanie.

Ciekawostka: W 2008 roku dzięki MT Framework Capcom wygrał nagrodę CEDEC w kategorii „Programowanie”. Oprócz nagrody przedstawiciele firmy odebrali również kalendarz Gears of War z autografem Cliffa B.