Nawigacja GPS

Nawigacje samochodowe do 500 zł

przeczytasz w 5 min.

Mio lifetyle

Dobra nawigacja samochodowa powinna składać się z następujących elementów:

Urządzenie z odbiornikiem GPS – powinno być łatwe w obsłudze, mieć jasny i czytelny ekran (rozsądne optimum to przekątna 5 cali, rozdzielczość 480 x 272), dobry głośnik i precyzyjny panel dotykowy. Zaletą jest także łatwość montażu, matowa i solidna obudowa oraz ekran LCD z powłoką antyrefleksyjną. 

Obecnie zalecanym minimum jest procesor taktowany zegarem 400 MHz i 128 MB pamięci RAM. ROM ma w praktyce większe znaczenie tylko gdy z jakiegoś powodu nie ma możliwości rozszerzenia jej za pomocą dodatkowej, szybkiej karty pamięci (np. microSD). Ważną sprawą jest też odbiornik GPS, który powinien być zarówno czuły, jak i szybki.
 
Ramię i uchwyt – niemal równie istotny co samo urządzenie. Powinien wykazać się odpowiednią regulacją i solidnością. Uchwyty z gorszych zestawów nie zawsze potrafią odpowiednio mocno trzymać urządzenie. Zdarza się, że z powodu kiepskiej jakości przyssawki uporczywie odpadają nawet od czystej szyby. Potrafią również kołysać urządzeniem na dziurawych drogach, wydając przy tym nieprzyjemne odgłosy. Na rynku jest kilka rodzajów uchwytów, cechujących się różnymi rozwiązaniami, długością i funkcjonalnością. Najlepszy uchwyt to taki, który pewnie utrzyma urządzenie w wybranym miejscu, dlatego warto zwrócić na to uwagę.

Ładowarka samochodowa – długość pracy nawigacji bez zewnętrznego źródła zasilania jest ograniczona, dlatego na dłuższe podróże niezbędna jest ładowarka samochodowa z wtyczką pasującą do gniazda zapalniczki. Ważne, by przewód ładowarki miał odpowiednią długość – musi sięgnąć gniazda zapalniczki. Nie wszystkie modele ładowarek idealnie pasują do gniazd we wszystkich autach. Zdarza się, że co kilka kilometrów ładowarka wysuwa się z gniazda lub wystaje z niego na tyle, że utrudnia wrzucanie niektórych biegów. Problem należy rozpatrywać indywidualnie, a czasami pozostaje jedynie wymiana ładowarki lub montaż odpowiedniego rozgałęziacza. Część producentów stosuje kable proste, inni preferują zaś spiralne. Zarówno jedno, jak i drugie rozwiązanie ma swoje wady i zalety (kabel spiralny „ciągnie” gniazda, natomiast prosty plącze się bezwładnie).

Mapy – element najbardziej niedoceniany przez początkujących użytkowników nawigacji. Bez dobrej mapy daleko nie zajedziesz – mapa jest mózgiem nawigacji. Pełne irytujących błędów, niedopracowane oprogramowanie może być przyczyną sporych kłopotów, zwłaszcza gdy za bardzo uwierzymy w „nieomylność komputerów”. Kupując urządzenie zawsze należy zwrócić uwagę na dołączone oprogramowanie, często bowiem zdarza się, że pozorne oszczędności uzyskane są kosztem funkcjonalności lub możliwości aktualizacji mapy.

Bardziej szczegółowe omówienie tych i innych elementów nawigacji znajduje się w dalszej części poradnika.

GPS do samochodu

Nawigacje samochodowe można podzielić ze względu na przedział cenowy. Niektóre najtańsze modele oferują jakość pozwalającą na bezstresowe używanie ich w codziennych warunkach. Dla bardziej wymagających użytkowników producenci przygotowują natomiast ciekawostki, których próżno szukać wśród niższych modeli.

Jeśli GPS będzie używany do codziennej pracy (zawodowi kierowcy), nie ma sensu inwestować w mało przydatne wodotryski, a najlepszym wyborem będzie solidny model z szybkim procesorem, większą pamięcą, dobrym modułem GPS i mapą na pokładzie. Wybierając się za granicę, warto zainwestować w lepsze urządzenie oraz dokładne mapy całego obszaru podroży, natomiast weekendowym wypadom za miasto może towarzyszyć smartfon wyposażony w aktualną bazę dróg i adresów. 

W segmencie tanich nawigacji dominują dwie warszawskie spółki: Manta Multimedia i Lark Polska. Tańsze urządzenia można też znaleźć w ofercie Mio.

Przykładowe nawigacje do 500 zł:

NavRoad NR470 4,3" + AutoMapa Polska + SD 2GB

NavRoad NR470 4,3"

Zaletą jest preinstalowana Automapa, szybki procesor (Atlas V 600 Mhz), czuły moduł GPS (SiRF V5) oraz odblokowany system operacyjny Windows CE 6.0. Wadą jest mała, ale wystarczająca ilość pamięci (po 64 MB RAM i ROM). Cena: 399 zł.

Mio Moov M400  4,3"

Mio GPS M400

Oferuje funkcję ostrzegania przed fotoradarami. Klawiatura fonetyczna pozwala na wyszukiwanie w różnych językach i toleruje błędy w nazwach. Nawigacja głosowa precyzyjnie informuje kierowcę o każdym manewrze, który ma wykonać. Urządzenie przybliża automatycznie widok manewru i podaje komendę głosową, a także pozwala przejrzeć wszystkie manewry na trasie. Nawigacja Mio Moov M400 jest dostępna w wersji z mapą całej Europy. Gwarancja: 24 miesiące. Więcej informacji na stronie Mio. Cena: 400 zł
 

Mio Moov 500PL 4,7"

Mio Moov 500PL 4,7"

Dobrze wykonana nawigacja z typową specyfikacją (64 MB RAM, 1 GB ROM) i czułym modułem GPS (SiRFstar III z InstantFixII). Moov 500 ma czuły interfejs i fabrycznie zainstalowane POI. W ubiegłym roku nawigacja została Produktem Roku 2010 według czytelników benchmark.pl. Cena: 349 zł.

Lark FreeBird 50.5HD 5" + mapa LarkMap Polski

Lark FreeBird 50.5HD 5" + mapa LarkMap Polski

Ciekawa propozycja budżetowa o podwyższonych parametrach. Rdzeń taktowany zegarem 400 MHz i 128 MB pamięci RAM, a także 5 calowy wyświetlacz o rozdzielczości 800 x 480 pikseli. Dodatkowo urządzenie ma Transmiter FM oraz wyjście audio 3,5 mm miniJack. Zaletą jest możliwość zainstalowania map firm trzecich, pracujących pod systemem Windows CE 5.0 (np. AutoMapa). Cena: 269 zł.

Mio Spirit 480 PL oraz 480 Europe Plus

Mio Spirit 480 PL oraz 480 Europe Plus

Ma ekran 4,3", a dzięki technologii SmartRoutes optymalizuje proces wyznaczania trasy, pozyskując dane historyczne od milionów kierowców. Za pomocą rozszerzonej funkcji Learn Me Pro urządzenie monitoruje styl jazdy kierowcy, zapoznaje się z nim i proponuje trasy dostosowane do jego preferencji. Poza tym użytkownicy Mio Spirit 480 mogą korzystać z asystentów pasa ruchu i parkowania. Mapy można aktualizować bezpłatnie przez okres dwóch lat. Gwarancja: 24 miesiące. Cena to 340 zł. Zobacz więcej informacji. W sprzedaży jest również model 480 Europe Plus z dodatkowymi mapami. Kosztuje 430 zł.

Mio Spirit 487 4,3"

Mio Spirit 487 4,3"

Dobrze wyposażona nawigacja. Funkcja „Wybór trasy” pozwala na wyświetlenie podglądu czterech alternatywnych tras: najszybszej, najkrótszej, najłatwiejszej i najbardziej ekonomicznej. Dzięki technologii Smart Routes Mio Spirit 487 optymalizuje proces wyznaczania trasy, pozyskując dane od milionów kierowców. Urządzenie zostało wyposażone też w system Traffic Message Channel (TMC), dzięki czemu użytkownik otrzymuje informacje o utrudnieniach w ruchu drogowym – wypadkach, korkach i remontach. Nawigacja ma też Bluetooth, co pozwala na synchronizację urządzenia z telefonem i korzystanie z nawigacji, jak z zestawu głośnomówiącego. Są też informacje pogodowe czy funkcja wyszukiwania lokalnego Google. Więcej informacji na stronie Mio. Cena to 440 zł za wersję PL.
 

MODECOM FreeWAY MX2 5”

MODECOM FreeWAY MX2 5”

Bardzo opłacalny model rodzimego producenta wyposażony w dwurdzeniowy procesor 500 Mhz, 128 MB pamięci DDR oraz czuły i szybki moduł SiRF 3i+. Pozostałe dodatki do Bluetooth (możliwość wykorzystania urządzenia jako zestawu głośnomówiącego oraz łączność z internetem), transmiter FM, czujnik natężenia światła, odblokowany Windows CE 6.0 oraz AutoMapę z subskrypcją na 12 miesięcy. Cena: 359 zł (wersja bez AutoMapy); 499 zł (wersja z AutoMapą PL); 759 zł (wersja z AutoMapą EU).

NavRoad VIVO 6"

NavRoad VIVO 6"

Mocna propozycja dla osób, które wolą dobre parametry zamiast mało przydatnych dodatków. Sercem nawigacji jest procesor Atlas V 500 MHz, 128 MB pamięci RAM i odblokowany Windows CE 6.0. Moduł GPS to Sirf Atlas V z technologią SiRFAlwaysFix, która przewiduje przyszłe położenie satelitów. Rozdzielczość ekranu wynosi 800 x 480 punktów, a grubość urządzenia to tylko 12,5 mm. Cena: 469 zł (bez dołączonych map).

Mio Spirit 670 5"

Mio Spirit 670 5"

Ma 5-calowy ekran, na którym widać o 32 proc. więcej terenu niż na ekranie o przekątnej 4,3 cala. Dzięki technologii Smart Routes Mio Spirit 670 optymalizuje proces wyznaczania trasy, pozyskując dane historyczne od milionów kierowców. Rozszerzona funkcja Learn Me Pro pozwala na monitorowanie stylu jazdy kierowcy – nawigacja zapoznaje się z nim i proponuje trasy dostosowane do preferencji użytkownika. Użytkownicy Mio Spirit 670 mogą korzystać z asystenta pasa ruchu i asystenta parkowania. Ten ostatni wyświetla listę dostępnych parkingów, gdy pojazd znajduje się kilometr od celu. Urządzenie można też przełączyć na tryb pieszy i dzięki temu korzystać z niego poza samochodem. Nawigacja Mio Spirit 670 jest wyposażona w mapę Polski. Można ją bezpłatnie aktualizować przez okres dwóch lat. Gwarancja: 24 miesiące. Cena to 380 zł. Więcej informacji na stronie Mio.
 

Mio Moov S600

Mio Moov S600

Ma 5-calowy panoramiczny ekran dotykowy wyposażony w technologię Slide Touch oraz opływową dwukolorową obudowę. Już na etapie planowania trasy oraz wyszukiwania celu podróży kierowca może się przekonać o możliwościach inteligentnej wyszukiwarki, która działa podobnie jak wyszukiwarki internetowe. Wystarczy wpisać słowo kluczowe lub ich kombinację, a urządzenie w ciągu kilku sekund wskaże interesujące użytkownika miejsce. Funkcja Eksploruj pozwoli na znalezienie najbliższego parkingu, natomiast asystent pasa ruchu z wyprzedzeniem podpowie, który pas wybrać, by szybko i bezpiecznie pokonać każde skrzyżowanie. Przydatna jest także baza fotoradarów, o których Mio Moov S600 informuje z wyprzedzeniem. Wygodnym elementem nawigacji jest wejście AV, do którego można podłączyć zewnętrzną kamerę parkowania. Gwarancja: 24 miesiące. Więcej informacji na stronie Mio. Cena to 470 zł.