Nawigacja GPS

Nawigacje do samochodów ciężarowych

przeczytasz w 5 min.

Nawigacja ciężarowa, choć pozornie niewiele się różni od tej stosowanej w samochodach osobowych, powinna wykazać się przynajmniej następującymi cechami:

 

1. Odpowiednio dobrana wielkość urządzenia – tutaj 7 calowe modele wcale nie będą przesadą. Wielki ekran potrafi wyświetlić większy obszar mapy, na którym w porę można dostrzec potencjalne przeszkody.

2. Solidny uchwyt – oprócz pewnego trzymania powinien również oferować możliwość odpowiedniej regulacji (prawie pionowa szyba przednia). Czasem warto rozważyć możliwość umiejscowienia urządzenia na desce rozdzielczej, wszystko zależy od specyfikacji samochodu.

3. Typowe urządzenia z niższej półki projektowane są przy założeniach, że użytkownik nie będzie z nich korzystał codziennie przez kilkanaście godzin. Jeśli nawigacja ma służyć do wytężonej pracy, warto się rozejrzeć za solidnym egzemplarzem, który posłuży kilka lat. Dotyczy to zarówno obudowy, akumulatorów jak i panelu dotykowego czy trwałości przycisków, złącz, wejść itd.

4. Mapa mapie nie równa. Może się okazać, że dołączone oprogramowanie nie jest w stanie spełnić oczekiwań. Przykładem tego jest chwalona w Polsce AutoMapa z  profilem ciężarowym, która w innych krajach ustępuje zagranicznym producentom.  Rozwiązaniem tego problemu może być doinstalowanie odpowiedniego oprogramowania i przełączanie się między mapami w  zależności od lokalizacji lub ewentualnie przesiadka na oprogramowanie innego producenta. Dlatego bardzo wskazany jest zakup urządzenia z  fabrycznie odblokowanym Windows CE. Samodzielne odblokowywanie nie należy do najłatwiejszych i często wymaga dogrania dodatkowych bibliotek, co i tak nie zapewnia bezproblemowej współpracy z mapami innych producentów. Nieprawidłowo wykonana próba odblokowania niesie ryzyko uszkodzenia systemu i jest to równoznaczne z utratą gwarancji.

Dobra mapa powinna uwzględniać nie tylko wszystkie ograniczenia samochodów ciężarowych, takich jak całkowita masa pojazdu, gabaryty czy nacisk na oś. Przydatna jest także mapa fotoradarów oraz punktów kontroli drogowej (krokodylki). Ważny jest również odpowiedni algorytm wyznaczania trasy, który musi uwzględniać m. in. duży promień skrętu i bardzo ograniczone możliwości zawracania.

Problemem okazują się również polskie wiadukty, które według kierowców mają zbyt rygorystyczne oznaczenia. Zdarza się, że pod wiaduktem oznaczonym np. 3,9 m przejedzie samochód, którego wysokość wynosi 4,2 m. Wynika to z przepisów, które ze względów bezpieczeństwa każą podawać na znaku wysokość rzeczywistą wiaduktu pomniejszoną o 0,5 m, czyli maksymalną, dozwoloną wysokość samochodu, a nie wiaduktu. Oczywiście oprogramowanie nawigacyjne nie może poprowadzić samochodu przez zbyt mały wiadukt, nawet jeśli jest szansa, że fizycznie się pod nim zmieści (często oznacza to trasę dłuższą o kilkadziesiąt kilometrów). Zbyt optymistyczny przejazd z pełną prędkością pod nieznanym wiaduktem może skończyć się tragicznie, zatem czasami warto nadrobić trochę drogi, w innym przypadku oznacza to w najlepszym razie konieczność zawracania lub zaklinowanie się.

Przykładowe nawigacje dla ciężarówek:

Actis 7 Truck 7”

Actis 7 Truck 7”

Niemal idealna nawigacja wyposażona w szybki procesor 624 MHz, 128 MB pamięci RAM, 7 calowy wyświetlacz o rozdzielczości 800 x 480 pikseli, a ponadto transmiter FM, Video-in, Audio-out 3,5 mm Mini Jack, opcjonalnie TMC, oraz współpraca z systemem monitoringu i pozycjonowania GPS VTU 10 (możliwość wysyłania komunikatów do centrali). Dodatkowo urządzenie ma preinstalowane mapy Pocket Navigator 10 wraz z trzyletnią, darmową subskrypcją, a Windows CE 5.0 jest odblokowany i posiada biblioteki .NET w wersji 3.5. Niestety urządzenie nie jest dostępne w Polsce (co dla kierowcy Tira nie stanowi przecież problemu), a jego cena to po przeliczeniu około 1995 zł (504 Euro).

  BECKER Z302 Truck Navigation 4,3”

BECKER Z302 Truck Navigation 4,3”

Choć nie grzeszy wielkością, to została zaprojektowana (a nie przystosowana) specjalnie dla kierowców wielkich pojazdów. Nawigacja bierze pod uwagę takie cechy jak rodzaj samochodu, gabaryty, liczba osi, masa oraz rodzaj ładunku i na ich podstawie wyznacza trasę. Urządzenie ma również zainstalowaną dedykowaną bazę punktów POI dla aut ciężarowych np. stacje benzynowe, parkingi lub warsztaty. Trudno wymienić wszystkie zalety urządzenia, którego część możliwości prezentuje poniższy film. Cena: od 1 949 zł do 2149 zł w zależności od sklepu. W ofercie firmy znajdziemy również niższy model Becker Z217 Truck Navigation, który można znaleźć w cenie poniżej 1000 zł.

NavRoad NR780H HUGO 7” + NavRoadMap TRUCK Europa

NavRoad NR780H HUGO 7” + NavRoadMap TRUCK Europa

To więcej, niż bardzo dobrze wyposażony GPS z procesorem taktowanym częstotliwością 600 MHz i dedykowanym układem graficznym 300 MHz oraz olbrzymią ilością pamięci RAM (W zależności od źródła jest to 128MB lub 256 MB!). Urządzenie zostało wyposażone w 7 calowy wyświetlacz (800x480 pikseli), czuły moduł SiRFstar V5, odblokowany Windows CE 6.0, 2 złącza AV-in, łącze zewnętrznego modułu TMC, transmiter FM, Bluetooth (zestaw głośnomówiący, internet, korzystanie z zasobów połączonego telefonu) i inne. Prezentowana wersja kosztuje 1 409 zł, ale w sieci można znaleźć również „gołego Hugo” już od 952 zł.

TomTom GO7000 TRUCK 4,3”

TomTom GO7000 TRUCK 4,3”

Decydując się na urządzenie TomToma musimy mieć świadomość, że nie będzie możliwości przesiadki na oprogramowanie innego producenta. Choć zainstalowana mapa obejmuje aż 45 krajów Europy, to algorytmy wyznaczania trasy dla ciężarówek działają tylko w następujących: Anglia, Austria, Belgia, Francja, Hiszpania, Holandia, Irlandia, Luksemburg, Niemcy, Szwajcaria i Walia. Prezentacja możliwości nawigacji w języku angielskim przedstawia poniższy film. Cena: 1 930 zł

Garmin nüvi® 465T 4,3”

Garmin nüvi® 465T 4,3”

Podobnie jak w przypadku nawigacji TomToma, tu również nie da się wymienić oprogramowania. Jest to dedykowane urządzenie uwzględniające typ pojazdu, ładowność i wymiary, wyposażone w  moduł Bluetooth (zestaw głośnomówiący), ma funkcję przeglądania statystyk podróży (przebyty dystans, czas podróży itd.), TMC oraz komunikaty o niebezpieczeństwach takich jak ostre zakręty, duże nachylenia drogi czy jej zwężenia. Na standardowym wyposażeniu jest uchwyt, który należy przykręcić do kokpitu. Cena: 1440 zł. Alternatywą jest typowo ciężarowy Garmin dēzl 560LMT, którego prezentacja znajduje się pod TYM linkiem. 

Navigon 6310 TMC Truck TIR 4,3”

Navigon 6310 TMC Truck TIR 4,3”

Urządzenie z mapami NAVIGON Truck Navigation obsługuje dane ciężarowe w następujących krajach: Austria, Beneluks, Chorwacja, Czechy, Dania, Finlandia, Francja, Hiszpania, Irlandia, Niemcy, Norwegia, Polska, Portugalia, Słowacja, Słowenia, Szwajcaria, Szwecja, Węgry, Wielka Brytania i Włochy. Szybki procesor (500 MHz) w połączeniu z dużą ilością pamięci (128 MB RAM i 2 GB ROM) i czułym modułem GPS (SIRF GRFIIIi + Instant Fix II) zapewnia bardzo płynną i przyjemną pracę urządzenia. Co ważne, podczas obliczania trasy brane są pod uwagę nie tylko fizyczne ograniczenia, ale również prawne, w tym ograniczenia wynikające z daty i pory dnia. Dodatkowo GPS wyposażono w moduł Bluetooth (zestaw głośnomówiący) i odbiornik TMC. Cena: 856 zł

Cruser Omega B70 7” + AutoMapa Europy 6.8.1

Cruser Omega B70 7” + AutoMapa Europy 6.8.1

Dobrą propozycją jest 7 calowy (800 x 480 pikseli) Cruser z modułem GSM (funkcja LiveDrive!, funkcja telefonu i internet) oraz wejściem AV-in (kamera cofania). Podstawowa specyfikacja to: procesor 400MHz, pamięć RAM 128MB i moduł GPS SiRF Star III. Na urządzeniu można instalować dowolne mapy przeznaczone dla Windowsa CE, wystarczy w ustawieniach wskazać odpowiednią ścieżkę dostępu. Przy tak dużej rozdzielczości przydał by się szybszy procesor, mimo tego i tak jest to dobra propozycja w cenie 1 160 zł. Lepszym wyborem może okazać się NavRoad LEEO, który jest tej samej wielkości co Omega B70, ale jest od niej dużo szybszy (SiRFatlasV 600 MHz). LEEO ma pojawić się wkrótce w sprzedaży wraz z Automapą w prawdopodobnej cenie 1100 zł. Tańszą alternatywą jet GoClever Navio 700 V PLUS FM BT HD PL, który (tak jak LEEO) zamiast modułu GSM ma Bluetooth, transmiter FM, i szybszy procesor (468 MHz), a z AutoMapą Europy kosztuje 739 zł.

GoClever Navio 700 V
GoClever Navio 700 V

NavRoad LEEO
NavRoad LEEO

Ustawienie profilu ciężarowego w AutoMapie
Ustawienie profilu ciężarowego w AutoMapie

Mając jasno określone preferencje można samemu stworzyć nawigację ciężarową poprzez instalację odpowiednio dokładnych map. Dla Polski jest to oczywiście AutoMapa PL (189zł). W pozostałej części Europy warto skorzystać z jednej z najlepszych aplikacji dla samochodów ciężarowych t.j. Pocket Navigator 10 Truck Europe (w chwili pisania artykułu dostępna jest tylko wersja anglojęzyczna, co ma się niebawem zmienić) w cenie 251 Euro (994 zł).

Pocket Navigator 10 Truck Europe EN
Pocket Navigator 10 Truck Europe EN