Nawigacja samochodowa - jaki GPS kupić?

Mapy do nawigacji

|

nawigacjaBez dobrej mapy daleko nie zajedziesz - mapa jest mózgiem nawigacji. Mapy cyfrowe do nawigacji mają różną szczegółowość w wybranych częściach świata. Precyzję mapy najlepiej oddają dwa parametry. Pierwszy z nich to procentowe pokrycie ulic - ilość dróg z ogółu zawarta w mapie. Natomiast drugi, najbardziej ceniony, to dokładne dane adresowe (numery budynków) wyrażone w procentach. Są to informacje ogólnodostępne, do sprawdzenia na stronie internetowej dostawcy mapy (przynajmniej na ogół).

Większość map sprawdza się na drodze - zapewniają na tyle dokładne dane, że w większości przypadków kierowca bez problemów trafi na miejsce. Nie ma dużego znaczenia, od kogo pochodzą dane mapowe: czy jest to TeleAtlas, Navteq, czy AutoMapa. Oczywiście najlepiej, gdy nawigacja znajduje dokładny adres z numerem domu, ale nawet gdy odnajdzie tylko ulicę, nie jest to wielki problem - wyjątkiem są ulice podzielone, gdzie dojazd do różnych końców jest niemożliwy z każdej strony. Wtedy precyzyjne określenie punktu okazuje się istotne. W Polsce nie ma sobie równych AutoMapa. Można ją pochwalić za wysoką dokładność nie tylko w dużych miastach, ale i w małych miejscowościach.

Dodatkowa funkcjonalność mapy ma znaczenie. Poniżej wymieniamy te funkcje, które uważamy za bardzo przydatne i warto je wziąć pod uwagę przy wyborze mapy/nawigacji.
 

Przydatne funkcje map i kluczowe informacje

Asystent pasa ruchu: Ta funkcja informuje o tym, który z pasów ruchu wybrać, żeby w bezpieczny sposób wykonać najbliższy konieczny manewr. Asystent bardzo przydaje się podczas jazdy po mieście (zwłaszcza tych największych w Polsce), na trasach szybkiego ruchu i autostradach.

Baza fotoradarów: Równie przydatna funkcja, dzięki której kierowcy jadą wolniej tam, gdzie teoretycznie powinni. Co ciekawe, funkcja ta nie jest legalna we wszystkich krajach, dlatego przed podróżą zagraniczną warto to sprawdzić. W Polsce problem nie występuje. Tutaj pochwalić należy głównie AutoMapę, która ma wbudowaną bazę fotoradarów i jest ona aktualizowana wraz z samą mapą. Większość producentów oferuje bazę fotoradarów za dodatkową opłatą.

Asystent parkingu: Często po dojechaniu do celu okazuje się, że musimy jeszcze znaleźć miejsce do zaparkowania, co wcale nie musi być łatwym zadaniem. W mapach wybranych producentów znalazł się zatem asystent parkingu - funkcja prowadzi nas na najbliższy parking, przez co możemy zaoszczędzić czas (i często nerwy). Jeżeli do tego dojdzie jeszcze usługa „live”, można znaleźć nie tylko sam parking, ale dowiedzieć się też, czy są na nim wolne miejsca.

Ukształtowanie terenu: Wybrane mapy oferują nie tylko informacje o drogach, ale także dane o ukształtowaniu terenu, przez które prowadzą. Ta funkcja przydaje się gdy prowadzimy bardzo obciążony samochód, holujemy przyczepę lub mamy auto z bardzo słabym silnikiem. Można więc napisać, że nie jest to funkcja potrzebna każdemu, jednak warto o niej wiedzieć przy wyborze mapy - być może okaże się przydatna.

Dane od użytkowników nawigacji: Wiele nawigacji GPS może zbierać informacje o tym, jak pokonaliśmy daną trasę, a dokładniej - nie tylko my, ale setki tysięcy użytkowników. Takie rozwiązanie sprawia, że możemy otrzymać możliwie najbardziej aktualne dane o poszczególnych trasach, wraz z panującymi na drodze warunkami. Obecnie zdecydowana większość wydawców map udostępnia taki system, choć u każdej firmy ma on inną nazwę, co może być mylące. W AutopMapie jest to Traffic, Garmin ma nuRoute, Mio oferuje SmartRoutes, Navigon to z kolei MyRoutes, a TomTom przygotował IQ Routes.

AutoMapa Traffic

Aby korzystać z danych oferowanych przez powyższe systemy, trzeba albo podłączyć nawigację do komputera i w ten sposób połączyć się z bazą danych - wtedy można wysłać własne informacje i pobrać je od innych użytkowników. Drugi sposób jest możliwy do przeprowadzenia nie z domowego komputera, ale w trakcie podróży. Umożliwiają go sprzęty z zainstalowaną kartą SIM, choć trzeba wiedzieć, że zazwyczaj wymagany jest zakup odpowiedniej usługi lub ponoszenie kosztów transferu danych.

Interfejs: Wybierając mapę powinniśmy zwrócić uwagę także na jej interfejs obsługi. Warto wiedzieć, że urządzenia z dedykowanymi mapami zazwyczaj oferują najlepszą płynność działania - jest tak przede wszystkim w przypadku Garmina, TomTom i Navigona. Poza płynnością działania mapy ważne jest to, co widać na ekranie. Interfejs nie może być przeładowany informacjami - kierowca nie powinien tracić czasu na zastanawianie się, co dokładnie pokazuje GPS. Najlepiej, gdy na ekranie widzimy drogę z zaznaczoną wybraną trasą, informacje o niebezpieczeństwach, fotoradarach, asystenta pasa ruchu i odległość do celu. Do tego dochodzą oczywiście wybrane punkty użyteczności publicznej (POI), które wcześniej zdefiniujemy oraz ew. czas pozostały do dojechania do celu. To w zupełności wystarczy do sprawnej jazdy.

interfejs obsługi GPS

Nie wybieraj pirackiej mapy: Nie gódź się na zakup pirackiego oprogramowania. Tracisz wiele przywilejów, od pomocy technicznej, aż po darmowe aktualizacje. Oryginalne mapy rozpoznasz stosunkowo prosto. W przeważającej części są dostarczane na nośnikach danych (kartach pamięci/płytach DVD) opatrzonych w firmowe logo. Dodatkowo, na przykład AutoMapa stosuje kilka zabezpieczeń. Po pierwsze w wersji OEM dodawanej do nawigacji otrzymasz numer licencji wydrukowany na karcie SD. Wersje OEM i BOX dostarczane w pudełku cechują się tym, że numer licencji znajduje się na karcie-zdrapce. Ponadto z oryginalną AutoMapą powinieneś dostać certyfikat oryginalności oraz naklejkę AutoMapa Prowadzi. Jednak przede wszystkim liczy się numer licencji. Bez niego nie skorzystasz z darmowych aktualizacji.

POIPrzykładowe cechy dobrej mapy: nawigacja głosowa, wyznaczanie trasy przejazdu, automatyczne wyznaczanie nowej trasy po zjechaniu z trasy wyznaczonej, asystent pasa ruchu, uwzględnienia kierunkowości ulic, zakazów skrętu/zawracania, zapisywanie i odczytywanie śladów GPS, wybór języka menu i nawigacji, wytyczanie najkrótszej trasy, wytyczanie najszybszej trasy, wytyczanie trasy optymalnej, wytyczanie trasy oszczędnej, obliczanie długości trasy, czasu przejazdu i godziny dotarcia do celu, system omijania korków, Twoje ulubione punkty (z dowolnym opisem), dostosowanie wyglądu mapy do własnych upodobań, punkty pośrednie, sygnalizowanie ostrzeżeń (np. o miejscach niebezpiecznych), ograniczenia prędkości, baza fotoradarów, system ułatwiający znalezienie miejsca do parkowania, funkcja wyszukiwania objazdów i obliczania drogi alternatywnej.

Aktualizacje - ile to kosztuje?

Jako że drogi są stale przebudowywane i pojawiają się nowe ulice i adresy, nawet najlepsza mapa w końcu stanie się nieaktualna. Wówczas trzeba ją zaktualizować. Przy zakupie GPS-a najczęściej zyskujemy możliwość wykonania jednej bezpłatnej aktualizacji, a często więcej. Trzeba jednak wiedzieć, że niektórzy producenci aktualizują mapy nawet kilka razy w roku, więc dość szybko przyjdzie nam zapłacić za jej najnowszą wersję. Przed zakupem danego GPS-a należy się dowiedzieć, jakie są ceny aktualizacji map. Jeśli do mapy oferowana jest baza fotoradarów, ta opcja jest często płatna. Zdarza się, że inne dane również podlegają opłacie i w rezultacie kompletne aktualizacje stają się naprawdę kosztowne. Dlatego tak ważne jest, aby przed wyborem GPS-a wiedzieć, jaki jest koszt jego użytkowania.

Najpopularniejsze mapy

Do najchętniej kupowanych map autorstwa rodzimych firm zalicza się: Automapę XL (Polska) oraz MapęMap Top (nie mylić z okrojoną MapąMap Easy/Lite). Z praktyki i testów wynika, że są one także najdokładniejsze do jazdy w Polsce. Nic w tym dziwnego. Zagraniczni producenci i twórcy map traktują Polskę trochę po macoszemu, więc pole do popisu mają rodzimi producenci. W dziedzinie smartfonów prym wiedzie zaś mapa NaviExpert.

Przykładowe zrzuty ekranowe map do GPS-ów:

Mapa
MapaMap TOP 7.2

Mapa
AutoMapa 6.8.1

 

Mapa
NaviExpert

Mapa
Navigon Mobile Navigator

Możliwości mapy

Do opisania możliwości współczesnych map posłuży przykład AutoMapy. Potraktujcie go jako punkt odniesienia do porównania z konkurencyjnymi produktami. Specyfikacja AutoMapy XL (Polska) z dnia 15.02.2012:

dokładność nominalna map w największych miastach 1 m
dokładność poza największymi miastami 5-12 m
drogi wszystkich kategorii 660 393 km
stopień pokrycia sieci dróg prowadzących do miejsc zamieszkania 100%
drogi gruntowe 372 937 km
autostrady (wliczając obie nitki autostrady oraz rozjazdy) 2 190 km
miejscowości i osady 116 292
nawigacyjne plany miejscowości i miast 49 078
procent populacji objętej nawigacyjnymi planami miejscowości 86%
miasta i miejscowości z kształtami budynków i ich adresami punktowymi 7 019
punkty użyteczności publicznej (POI) 636 807

Więcej informacji na stronie AutoMapy
 

Dokładność odwzorowania terenu w AutoMapie stoi na wysokim poziomie. W największych miastach dochodzi do 1 m. Im dalej w pole, tym gorzej, lecz akurat to jest zrozumiałe. Jadąc polną drogą na pustkowiu nie będziesz potrzebował idealnego odwzorowania otaczającego cię świata. Te 5-12 metrów w zupełności wystarczy. Ponadto AutoMapa oferuje bogatą, grubo ponad półmilionową bazę punktów użyteczności publicznej (POI).

Precyzja AutoMapy w kraju nie ulega wątpliwości, dostawcami map są bowiem Geosystems Polska i NAVTEQ. Problemy nowym użytkownikom tego programu sprawia za to obsługa. Wymaga nieco nauki, a nawet sięgnięcia do instrukcji. Tego z kolei nikt nie lubi. Ale warto się przemóc, bo kłopoty z obsługą wynikają z bogactwa funkcji w AutoMapie.

Trud ślęczenia nad instrukcją wynagradza dodatkowo miła dla oka oprawa graficzna, którą i tak można dostosować do swoich potrzeb. Naprawdę przyjemnie obserwuje się tą strzałeczkę mknącą w estetycznym (sztucznym) krajobrazie. Poniżej kilka przykładowych zrzutów ekranu pokazujących jak działa AutoMapa.

Automapa

Do jazdy po Europie, w szczególności na zachód od Odry, nadają się głównie mapy korzystające z danych cyfrowych dostawców, takich jak TeleAtlas i NAVTEQ. Europa Zachodnia jest wyjątkowo dobrze dopracowana, w zasadzie w każdej mapie renomowanej marki.


Pokrycie procentowe ulic w Europie na przykładzie City Navigator Europe NT

Jak widać pokrycie Europy nie jest jednolite, ale i tak znacznie lepsze niż kilkanaście miesięcy wcześniej. Obecnie Rosja pozostaje całkowicie poza zasięgiem City Navigator Europe NT, ale część jej terytorium pokrywa inna wersja mapy (City Navigator Russia NT).

28 komentarzy