NVIDIA FleX - czyli kolejna generacja sprzętowego PhysX Karty graficzne

NVIDIA FleX - czyli kolejna generacja sprzętowego PhysX

opublikowano przez Marcin Jaskólski w dniu 2015-10-06

NVIDIA FleX - sprawdzamy w działaniu pierwszą implementację w grze nowego zunifikowanego systemu cząsteczkowego "Zielonych"

Firma NVIDIA od lat promuje swój zaawansowany silnik fizyczny PhysX. Należy rozróżnić standardowy PhysX wykorzystywany w wielu grach, od zaawansowanego PhysX, który do działania wykorzystuje karty graficzne (GPU) i jest stosowany w 1-2 grach rocznie. Efekty zastosowania tej technologii mogą być naprawdę ciekawe, jednak zwykle bardzo mocno obciążały sprzęt i były zastrzeżone tylko dla kart  "Zielonych".

Aktualnie NVIDIA forsuje kolejną generację swojego silnika fizycznego którego obliczenia opierają się na kartach graficznych, o nazwie FleX.

NVIDIA FleX, a GPU PhysX

Dobra, więc czym różni się FleX od poprzednio wykorzystywanej implementacji PhysX GPU (efekty fizyczne generowane przy pomocy karty graficznej)? PhysX GPU wykorzystywał kombinację specjalizowanych technik dla każdego rodzaju materiału (ciecze, ubrania, zniszczenia itd.). 

FleX to jeden zunifikowany system cząsteczkowy wykorzystywany do każdego rodzaju materiału, co upraszcza implementację oraz otwiera nowe możliwości jeśli chodzi o interakcje pomiędzy nimi. Najlepiej zobrazuje to poniższy materiał wideo.

Dobrą wiadomością jest implementacja FleX z silnikiem Unreal Engine 4.0. Oprócz tego developerzy wraz z tym silnikiem otrzymują do dyspozycji NVIDIA HairWorks, NVIDIA VXGI, NVIDIA WaveWorks i HBAO+. Pozwala to mieć nadzieję, że efekty fizyczne będą coraz częściej wykorzystywane.

Killing Floor 2 - "Flaki i Osocze" (Gibs & Fluids)

Oto i pierwsza implementacja FleX - Killing Floor 2 jest brutalną grą FPS w konwencji gore, więc gracze otrzymują... realistycznie rozpryskujące się wnętrzności (Flaki/Gibs) oraz krew (Fluids/Osocze). Efekty FleX możecie podziwiać od 1:03 poniższego materiału wideo.

Gry w takim stylu rządzą się swoimi prawami. Trudno zaprzeczyć, że latające flaki i tryskająca krew to dość obrzydliwy sposób na prezentację nowej technologii, chociaż z pewnością efektowny ;-).

O ile technologia Hairworks (realistyczne renderowanie włosów i futra) została udostępniona zarówno posiadaczom kart GeForce, jak i Radeon (czym mogliśmy się cieszyć choćby w Wiedźminie 3), to w przypadku FleX z zalet technologii skorzystają jedynie posiadacze kart GeForce. Jak na razie nic nie wiadomo na temat otworzenia FleX na karty Radeon, chociaż nie można tego również kategorycznie wykluczyć.

Na kolejnej stronie znajdziecie materiały wideo porównujące działanie gry z włączoną i wyłączoną technologią FleX.