Monitory

Menu OSD, pomiary kolorymetrem

przeczytasz w 3 min.

Panel z dotykowymi (pojemnościowymi) przyciskami odpowiedzialnymi za obsługę menu OSD znajduje się w przedniej części podstawki. Klawiszy jest pięć, ale niestety żaden z nich nie jest podświetlany (w nocy orientować trzeba się po położeniu małej diody nad przyciskiem zasilania).

Philips Brilliance 239C4QHSB

Pierwszym wybierzemy jeden z predefiniowanych trybów koloru lub wykonamy ruch w dół. Drugim wybierzemy źródło sygnału wideo, trzeci przycisk służy do włączania i wyłączania monitora, czwarty -  do włączania przyspieszenia reakcji matrycy oraz możemy nim też wykonać ruch wstecz, do poprzedniego menu. Ostatni, piąty przycisk wyświetla główne menu OSD i działa jako typowy ENTER (zatwierdzanie akcji).

1. Input
Wybór źródła sygnału wideo (HDMI lub VGA).

Philips Brilliance 239C4QHSB

2. Picture
Ustawienia proporcji, jasności, kontrastu, ulepszeń trybu SmartImage i gammy znajdziemy właśnie tutaj.

Philips Brilliance 239C4QHSB

3. Audio
Ustawienia głośności dźwięku.

Philips Brilliance 239C4QHSB

4. Color
W tym miejscu ustawimy temperaturę kolorów, tryb sRGB lub zmienimy wartości barw składowych ręcznie.

Philips Brilliance 239C4QHSB

5. Language
Wybór języka interfejsu (brak polskiego).

Philips Brilliance 239C4QHSB

6. OSD Settings
Położenie, czas wygaszenia i przezroczystość interfejsu OSD.

Philips Brilliance 239C4QHSB

7. Setup
W tym miejscu odnajdziemy kilka opcji związanych z analogowym wejściem sygnału wideo (VGA/D-sub), takich jak np. faza, zegar, pozycja. Mamy też możliwość zresetowania ustawień do ich wartości domyślnych.

Philips Brilliance 239C4QHSB

Temperatura kolorów

Producent oferuje siedem predefiniowanych trybów wyświetlania obrazu (SmartImage), w skład których wchodzą takie opcje jak: Off (standardowy), Text (tekst), Office (biuro), Photo (zdjęcie), Movie (film), Game (gra), Economy (oszczędzanie energii). Wartości profili kolorów sprawdziliśmy dla takich ustawień, jakie zaleca producent.

Ustawienie Off
rzeczywista temperatura barw 6600K, luminancja 172,3 cd/m2

Ustawienie Text
rzeczywista temperatura barw 6700K, luminancja 183,8 cd/m2

Ustawienie Office
rzeczywista temperatura barw 6800K, luminancja 209,3 cd/m2

Ustawienie Photo
rzeczywista temperatura barw 6800K, luminancja 271,0 cd/m2

Ustawienie Movie
Uzyskanie poprawnych wyników było niemożliwe z powodu aktywowanego automatycznie trybu SmartContrast, który dynamicznie dopasowuje kontrast.

Ustawienie Game
Uzyskanie poprawnych wyników było niemożliwe z powodu aktywowanego automatycznie trybu SmartContrast, który dynamicznie dopasowuje kontrast.

Ustawienie Economy
rzeczywista temperatura barw 6700K, luminancja 104,8 cd/m2


Off

Text

Office

Photo

Economy

 

Jedną z rzeczy, która zasługuje na dużą pochwałę jest znakomity przebieg krzywej kolorów składowych RGB. Właściwie każde z przetestowanych ustawień fabrycznych wypadło pod tym względem bardzo dobrze. Wizualnie najlepiej prezentował się tryb Economy – oferował przyjemny poziom jasności i delikatne, naturalne kolory.

Optymalna jasność

W teście tradycyjnie wykorzystaliśmy kolorymetr Eye One Display 2. Ustawiliśmy kontrast na 50% i temperaturę barw 6500K. Aby ją uzyskać należało ustawić składowe kolorów w następujący sposób:

R = 100
G = 96
B = 92

Optymalne

Za optymalny poziom luminancji uznajemy ok. 120 cd/m2. Uzyskaliśmy go przy ręcznie ustawionych składowych kolorów, jasności 34% i kontraście 50%.

Poziomy luminancji

Producent gwarantuje jasność sięgającą 250 cd/m2. Zmierzona wartość maksymalna sięgnęła 258,1 cd/m2, czyli była właściwie idealnie zgodna z deklaracjami. Taki poziom jasności nie jest jednak zbyt komfortowy w czasie pracy w warunkach delikatnego oświetlenia domowego, ale może okazać się użyteczny w czasie pracy pod gołym niebem w słoneczny dzień (tym bardziej, że matryca jest matowa).

Najwyższa wartość osiągnięta została przy maksymalnej jasności i kontraście. Zmniejszenie kontrastu do połowy poskutkowało bardzo delikatną redukcją luminacji do poziomu 243,2 cd/m2.

Jasność 100%, kontrast 100%
Jasność 100%, kontrast 100%

Jasność 100%, kontrast 50%
Jasność 100%, kontrast 50%

Następny test polegał na zmierzeniu poziomów luminancji. Monitor ustawiliśmy na 6500K (R=100, G=96, B=92) i wybraliśmy kontrast 50%. Wyniki:

  • 0% = 56,5 cd/m2
  • 10% = 75,3 cd/m2
  • 20% = 96,0 cd/m2
  • 30% = 115,9 cd/m2
  • 40% = 134,5 cd/m2
  • 50% = 152,9 cd/m2
  • 60% = 171,7 cd/m2
  • 70% = 188,3 cd/m2
  • 80% =  207,7 cd/m2
  • 90% = 225,4 cd/m2
  • 100% = 243,2 cd/m2

Przy jasności ustawionej na 0% da się pracować w delikatnie oświetlonym pomieszczeniu. Luminancja rośnie w miarę stabilnie – każde 10% podnosi jasność o około 18-20 cd/m2. Jakość podświetlania uznajemy więc za dopracowaną. Pytanie jednak co z równomiernością? Odpowiedź zamieszczamy poniżej.
 

Równomierność podświetlania


115 cd/m
2
-4,2%

121 cd/m2
+0,8%
112 cd/m2
-6,7%

116 cd/m2
-3,3%
 
120 cd/m2
100%
116 cd/m2
-3,3%

104 cd/m
2
-13,3%

105 cd/m2
-12,5%
103 cd/m2
-14,2%

Równomierność rozkładu luminacji na powierzchni ekranu okazała się być w pełni akceptowalna w górnych i centralnych punktach pomiarowych. Widać jednak dość wyraźnie, że dół ekrany był niedoświetlony, co skutkowało jasnością obniżoną o 15-17 cd/m2. Taka różnica nie będzie przeszkadzała w komfortowym przeglądaniu stron internetowych, ale może mieć znaczenie przy obróbce materiałów graficznych (nawet amatorskiej). Wahania luminacji wynosiły ok. 3 cd/m2, co oznacza, że pomiary w centralnym punkcie raz dawały wynik 120, a innym razem 117 lub 123 cd/m2.