Karty graficzne

Overclocking

przeczytasz w 1 min.

Podkręcanie dwuprocesorowej karty o tak wysokiej wydajności bazowej, na dzień dzisiejszy mijać się będzie z celem. Co innego jednak wtedy, kiedy chcielibyśmy uzyskać jeszcze lepsze rezultaty w 3dmarkach i pochwalić się punktami wśród znajomych. Wymagający Crysis, jak będzie można zobaczyć, także nie obrazi się na dodatkowe, darmowe megaherce.

Przy pomocy programu RivaTuner 2.22 udało się podkręcić GTX295 do 684MHz na domenie ROP, 1512MHz na shaderach, a takty pamięci podnieść do 1188MHz (efektywnie 2376MHz). Wartości więc bardzo zbliżone do możliwych do uzyskania na GTX260-216, z jedną małą różnicą – zegar shader przekracza wreszcie 1500MHz. W tym momencie można już nieco kręcić nosem, ale z drugiej strony należy pamiętać iż GTX295, to konstrukcja o typowych ograniczeniach karty dwuprocesorowej (oddawanie ciepła, wydolność zasilania, sterowniki); dlatego nieco więcej światła na potencjał podkręcalności nowego rdzenia GT200b powinny przynieść testy GeForce GTX285, które notabene już niebawem.

GTX295: podkręcalność układów GT200b na karcie ASUSa

Po mimo wszystko bardzo udanym overclockingu, przeprowadzone testy wydajności, wskazują na wzrost w stosunku do osiągów domyślnie taktowanej karty na poziomie: 16-18% w 3dmark'06, 19-20% pod Vantage, oraz 15-18% pod Crysisem w środowisku DirectX10.

Około 17% darmowej wydajności to naprawdę sporo. Tym bardziej, że dotyczy to obecnie karty najwydajniejszej na rynku. Nie wszędzie jednak taki wzrost zauważymy, stąd mając na uwadze jednoczesne skracanie jej żywotności (wskutek m.in. podwyższonych temperatur), do podkręcania lepiej będzie podchodzić z dużą dozą rezerwy i znajomości tematu. Co także istotne, należy przestrzec przed próbami overclockingu przy użyciu słabszego zasilacza. Przed takimi operacjami upewnijmy się zatem, czy posiadany model  „piecyka” będzie w stanie dostarczyć wymagane przez kartę (choć raczej bardziej zalecane) 46A na linii +12V.