Akcesoria

Akcesoria studyjne i nie tylko

przeczytasz w 3 min.

Pozwalają dostosować do własnych potrzeb fotografowane otoczenie i pomagają w wykonywaniu zdjęć. Umożliwiają kierowanie światłem, uzyskiwanie odpowiednich efektów oświetleniowe, a także pozwalają redukować zbędne elementy tła.

Z tego typu akcesoriów korzystają głównie profesjonaliści, ale nie tylko. Wielu amatorów fotografii studyjnej również może skompletować niezbędne dodatki, nie wydając na nie majątku. Warto bowiem wiedzieć, że ceny akcesoriów studyjnych wahają się w bardzo dużym przedziale. Często te najtańsze mają sporo gorszą jakość od droższych odpowiedników, ale do zastosowań amatorskich zwykle są wystarczające.

Rodzaje akcesoriów studyjnych

Tło fotograficzne –  przeznaczenie tego dodatku jest oczywiste. Przydaje się nie tylko do kreacji otoczenia, ale również zasłonięcia istniejącego, a mało atrakcyjnego tła. Tła fotograficzne mogą być kartonowe albo wykonane tkaniny lub innych materiałów. W sprzedaży są tła gładkie i marszczone, a także jednobarwne lub wielokolorowe. Niektóre tła mają namalowaną specyficzną scenerię i stosowane są na przykład przy fotografii ślubnej lub komunijnej. Decydując się na zakup tła, do kosztów musimy doliczyć jeszcze elementy mocujące do zawieszenia tego akcesorium.

Statyw studyjny – tego typu statywy przeznaczone są  do mocowania czy podtrzymywania różnych akcesoriów. W przeciwieństwie do zwykłych statywów mają one prostszą konstrukcję, a jednocześnie oferują znacznie większy dopuszczalny zakres wysokości roboczej (nawet do 3 metrów). Do takich statywów można dokupić specjalne poprzeczki (w specjalistycznych sklepach), co pozwala na zawieszenie na nich tła. Dostępne są również gotowe zestawy.

Adaptery do statywów – pozwalają na zamocowanie parasolki lub stacjonarnej lampy błyskowej na zwykłym statywie fotograficznym.

Stolik bezcieniowy – specjalny stolik, przeznaczony do wykonywania fotografii niedużych przedmiotów. Konstrukcja stolika pozwala zminimalizować niekorzystne cienie dookoła obiektu. Stolik bezcieniowy składa się zwykle ze stelażu zbudowanego z rurek (im droższy stolik, tym solidniej i z lepszych materiałów jest on wykonany) oraz specjalnego elastycznego kawałka mlecznej płyty plexi lub innego materiału przepuszczającego światło.



Namioty bezcieniowe – spełniają podobną rolę co stolik bezcieniowy. Wygodniejsze w transporcie i przechowywaniu.

Reflektory – zakładane na czaszę studyjnej lampy błyskowej, odbijają jej światło kierując je w określonym przez nas kierunku (dodatkowo mogą je także skupiać, np. tuby, wrota). Na rynku znajdziemy reflektory o bardzo różnych kształtach, na przykład bardzo popularne „słoneczka”.
 
Softbox – są to nasadki zakładane na lampę błyskową. Mają one kształt ostrosłupa o podstawie prostokąta (kwadratu), a czasem ośmiokąta. Wierzchołek ostrosłupa jest ścięty, a w tym miejscu znajduje się specjalny adapter, pozwalający zamocować softbox do lampy błyskowej. W efekcie otrzymujemy jakby reflektor/klosz założony na lampę.  Zadaniem softboxu jest zmiękczenie światła poprzez rozproszenie go na jego ściankach, oraz poprzez przejście przez przednią ściankę (podstawę ostrosłupa), która jest jednocześnie dyfuzorem. Niektóre softboxy wyposażono także w dodatkowe dyfuzory lub pasy materiału zawieszone wewnątrz, aby zbliżyć charakter światła do naturalnego oświetlenia słonecznego padającego, np. przez okno. Dostępne są także softboxy o kształcie parasolek. Softboxy można składać.



Parasolka – kolejny rekwizyt studyjny, który służy do zmiany charakteru i do ukierunkowania światła. Parasolki mogą być w różnych kolorach. Modele obustronnie białe rozpraszają odbite od wnętrza światło jednocześnie przepuszczając je do tyłu. Jeśli parasolka z zewnętrznej strony pokryta jest czarnym materiałem, wówczas służy jedynie do rozpraszania i ukierunkowywania odbitego od niej światła. Wnętrze takiej parasolki nie musi być jednak białe – może być również srebrne lub złote (podobnie jak opisane dalej blendy).

Ponieważ parasolka jest tanim akcesorium (na allegro białą parasolkę kupimy już za 20 zł), świetnie sprawdza się w zastosowaniach amatorskich. Zwłaszcza że możemy ją zamocować (za pomocą adaptera) do zwykłej przenośnej lampy błyskowej umieszczonej na statywie.

Plaster miodu, kratka – są to specjalne siatki (ang. grid) nakładane za pomocą adaptera na lampę, lub przyczepiane do softboxu, które nadają światłu specyficzny charakter – światło jest ukierunkowane, a jednocześnie nie skupione.

Blenda/ekran odbijający – jest to rozpięty na elastycznej (można je wyginać) ramce materiał o własnościach odbijających, służący do skupiania, modelowania i ukierunkowywania padającego nań światła. Umieszczając blendę na przykład na przeciwko źródła światła, doświetlimy znajdujący się pomiędzy nią a tym źródłem obiekt, na przykład modelkę.

Blendy spotykane są w kolorach srebrnym (dającym silny chłodny odblask), złotym (ocieplającym światło), białym (działa delikatniej, ale daje najbardziej naturalny efekt) lub czarnym (ta blenda nie odbija, lecz pochłania światło, pogłębiając na przykład cień na fotografowanym obiekcie). Często zdarza się, że środkowa część akcesorium po zdjęciu materiału spełnia rolę dyfuzora.

Blendy zwykle mają kształt koła lub owalu (te większe). Im większy ekran, tym lepsze efekty uzyskamy. Jeśli zamierzamy posiłkować się blendą w plenerze, warto wybrać model składany.
Blenda to wydatek rzędu 70 złotych wzwyż. Droższe blendy wykonane są zazwyczaj z lepszych i trwalszych materiałów.


Niektóre blendy można złożyć (poprzez wygięcie ramki) tak, aby zmieściły się w pokrowcu o nawet trzykrotnie mniejszej średnicy.

Światłomierz – znane każdemu adeptowi fotografii analogowej urządzenie do pomiaru oświetlenia w danym punkcie. Dzisiejsze światłomierze to bardzo zaawansowane i niestety drogie konstrukcje.

Tablice balansu bieli – ułatwiają pomiar balansu bieli, mogą mieć postać pokrywek na obiektyw z otworem przesłoniętym mlecznym materiałem, mogą to być także specjalne karty w plastikowych obudowach (to niestety bardzo drogi dodatek)