Karty graficzne

Temperatura i pobór energii

przeczytasz w 2 min.

Biorąc pod uwagę teoretyczną wydajność Radeonów HD46x0 oraz ich „segmentową” spuściznę po HD3650 nie należy się spodziewać, aby karty te w jakiś szczególny sposób podlegały przegrzewaniu. Co więcej, rdzeń RV730 nie potrzebuje do odprowadzania energii cieplnej wymyślnych systemów chłodzenia. Nowe karty zadowolą się prostym radiatorem np. typu „orb” z niskoobrotowym wentylatorem. Takie właśnie rozwiązanie zastosowało MSI w kartach, które dotarły do testów. W przypadku mocniejszego HD4670, producent wyposażył go w nieco większy aluminiowy, żebrowany radiator z miedzianą podkładką opierającą się na rdzeniu. Radeon HD4650 posiada już całość wykonaną z aluminium, przy tylko nieco mniejszych gabarytach. To co łączy obydwie konstrukcje to zastosowane wiatraczki, które w obydwu przypadkach posiadają tę samą średnicę oraz dwu pinowe zasilanie.

Pomimo iż są to konstrukcje stosunkowo „świeże”, ich parametry, dzięki programowi RivaTuner 2.11, nie będą żadną zagadką. W odróżnieniu od HD4650, Radeon HD4670 nie pozwalał „okiełznać” prędkości obrotowej swojego wiatraczka. Taką operację bez problemu udało się przeprowadzić na, również dwu pinowo „zasilanej”, 650-tce. Mimo wszystko jednak, podnoszenie obrotów w przypadku konstrukcji MSI nie wydaje się w żaden sposób konieczne. Karty pracują cicho, stabilnie, oraz nie generują przy tym za dużo ciepła. Biorąc pod uwagę duży nacisk na multimedialność takiego rozwiązania, w tym segmencie będą to cechy bardzo istotne.

reg. prędkości wentylatora
karta
GPU 2D (2)
GPU 3D
automatyczna
HD4650
31 – 32°C
52 – 53°C
stała
HD4670
28 – 29°C
55 – 56°C

Radeon HD4670 – Hardware Monitor z pakietu RivaTuner 2.11

Po serii wymagających testów, maksymalne odnotowane temperatury wynosiły 55-56stopni celsjusza dla HD4670, oraz 52-53stopnie dla HD4650. Podczas „normalnej” pracy pod systemem, wartość ta spada o kolejne 20stopni. Mocniejsza karta, ze względu na zastosowane nieco wydajniejsze chłodzenie potrafi zbić temperaturę aż do 28-29 stopni, co na dobrą sprawę tylko o kilka odbiegało od temperatury panującej w pomieszczeniu. Była ona niższa nawet od tej występującej na mostku północnym czy procesorze (stan spoczynku).

Radeon HD4650 sprawował się tu nieco gorzej, choć 32 stopnie także nie są jakąś przesadną wielkością, z którą np. przy mocno zabudowanym PC, nie będzie można sobie poradzić.

 
2D idle [W]
2D AVC-1 (H.264) [W]
3D typical [W]
3D peak [W]
HD4650 DDR2
85
104
130-140
148
HD4670 GDDR3
85
104
150-160
170
9600GT
103
120
160-170
183
9600GSO 384MB
111
128
170-180
207
9800GT
115
132
190-210
233
HD3870 GDDR4
96
115
200-220
235

**pobór energii przez całą jednostkę testową bez wyświetlacza

Podawane przez producenta maksymalne TDP (Thermal Design Power), wynosi dla samych kart odpowiednio: HD4670 (59W), HD4650 (48W).

Obydwa testowane Radeony serii HD4600, pomimo różnych zegarów oraz typu zastosowanych pamięci, pobierają identyczną ilość energii w trybie 2D oraz podczas odtwarzania materiału wideo. Głębszą różnicę zauważymy dopiero podczas pracy w środowisku 3D. Tu HD4650 będzie oszczędniejszy od swojego mocniejszego brata o około 20-22W. Nowe 650-ki serii 4 w stosunku do GeForce'a 9600GT „zjadają” o kilkanaście watów mniej, ale są przy tym też nieco mniej wydajne.

Warto również zauważyć, iż niewiele więcej w trybie 2D pobiera „napędzany” pamięciami GDDR4 Radeon HD3870. W przypadku mocniej obciążających karty gier będziemy mieć tu już jednak sporą przepaść.