Karty graficzne

Architektura, Teselacja, PRT, ZeroCore

przeczytasz w 2 min.

Najważniejsze dane dotyczące kart graficznych HD 7750 i HD 7770:

AMD Radeon HD 7750AMD Radeon HD 7770

Radeon HD 7750

Radeon HD 7770
  • Architektura rdzenia GCN
  • 512 procesorów strumieniowych
  • 32 jednostki teksturujące
  • 16 rasteryzujących
  • 1,5 mld tranzystorów w GPU
  • 1 GB pamięci 128 bit GDDR5
  • Taktowanie: rdzeń 800 MHz, pamięć 1125 MHz
  • Architektura rdzenia GCN
  • 640 procesorów strumieniowych
  • 40 jednostek teksturujących
  • 16 rasteryzujących
  • 1,5 mld tranzystorów w GPU
  • 1 GB pamięci 128 bit GDDR5
  • Taktowanie: rdzeń 1000 MHz, pamięć 1125 MHz

Cache

GCN

Przekrój architektury HD 7700

GPUWielu naszych czytelników podejrzewało, że tańsze karty graficzne z serii HD 7000 będą wyposażone w starą architekturę rdzenia VLIW4 (np. HD 6900) lub nawet VLIW5 (np. HD 6800). AMD postawiło jednak na nowoczesną strukturę GCN również w wolniejszych modelach. W stosunku do układów HD 7900 zastosowano jednak drastyczne cięcia polegające na uszczupleniu liczby poszczególnych jednostek oraz obniżeniu przepustowości pamięci operacyjnej. Jednostek cieniujących w szybszym modelu jest 640, czyli jakby nie patrzeć znacznie mniej niż w starszym Radeonie 6770. Niech was jednak ten fakt nie zmyli, bo silnik GCN wykazał ogromną przewagę nad starszą wersją – wystarczy spojrzeć na nasze wyniki topowych akceleratorów z serii Radeon.

W przypadku układu HD 7770 znajduje się 10 bloków Compute Units, gdzie na każdy przypadają 64 jednostki ALU (arytmetyczno-logiczne). W rezultacie otrzymujemy 640 jednostek cieniujących, 16 rasteryzujących, 40 teksturujących i 64 Z/Stencil. Przy częstotliwości taktowania 1000/1125 MHz wydajność karty może wynosić 1,28 TFLOPS.

Wolniejszemu HD 7750 pozostawiono aktywnych 8 bloków CU, w wyniku czego ma 512 procesorów strumieniowych, 16 jednostek rasteryzujących, 32 teksturujące i 64 Z/Stencil. Różnice wydają się stosunkowo niewielkie, ale na finalną wydajność karty graficznej w grach wpływa również częstotliwość taktowania. A ta w przypadku modelu Radeon 7750 wynosi 800/1125 MHz co daje wydajność na poziomie 819 GFLOPS.

W układach „Cape Verde” zastosowano dwa 64-bitowe kontrolery pamięci (w sumie 128 bit) typu GDDR5. Maksymalna przepustowość pamięci (uwzględniając częstotliwość taktowania 1125 MHz) wynosi 72 GB/s.

Porównanie podstawowych danych

KartaRadeon 7750Radeon 7770Radeon 6770Radeon 6790
RdzeńCape Verde ProCape Verde XTJuniper XTBarts LE
Proces28 nm28 nm40 nm40 nm
Liczba tranzystorów1,5 mld1,5 mld1,04 mld1,7 mld
Procesory strumieniowe512640800800
Jednostki rasteryzujące16161616
Jednostki teksturujące32404040
Taktowanie800/1125 MHz1000/1125 MHz850/1200 MHz840/1050 MHz
Przepustowość pamięci72 GB/s72 GB/s77 GB134 GB/s
Pojemność, typ pamięci1 GB 128 bit GDDR51 GB 128 bit GDDR51 GB 128 bit GDDR51 GB 256 bit GDDR5
Maks. pobór55 W80 W108 W150 W
Cena410 zł599 zł390 zł530 zł
     
KartaGeForce GTS 450GeForce GTX 550 Ti  
RdzeńGF106GF116  
Proces40 nm40 nm  
Liczba tranzystorów1,17 mld1,17 mld  
Procesory strumieniowe192192  
Jednostki rasteryzujące1624  
Jednostki teksturujące3232  
Taktowanie783/902 MHz900/1025 MHz  
Przepustowość pamięci58 GB/s98 GB/s  
Pojemność, typ pamięci1 GB 128 bit GDDR51 GB 192 bit GDDR5  
Maks. pobór106 W116 W  
Cena400 zł460 zł  

Teselacja

Jak dotąd wydajność Radeonów w teselacji, przynajmniej w wyspecjalizowanych benchmarkach, ustępowała kartom GeForce, choć w grach wykorzystujących tą technologię różnice się zacierały. Wyjątkiem może być jednak Crysis 2 w trybie DirectX 11, który nawet na wydajnym Radeonie HD 6970 działał wyjątkowo przeciętnie. W sieci możemy znaleźć wiele porad jak poprawić ten stan, właśnie m.in. poprzez wyłączenie teselacji. Unowocześniona architektura wprowadza nowy silnik, a co za tym idzie - lepsze właściwości Radeonów 7000 w grach z tą technologią. AMD podaje, że wzrost wydajności w stosunku do HD 6900 może być nawet czterokrotny. Nowy teselator 9 generacji zastosowano także w tańszych układach Radeon 7750 i Radeon 7770.

Partially Resident Textures

Partially Resident Textures

Partially Resident Textures

Nowość, z której w głównej mierze mogą skorzystać programiści. PRT polega nad lepszym zarządzaniu teksturami umieszczanymi w pamięci operacyjnej. Tekstury są dzielone w pamięci i można uzyskać do nich szybki dostęp (coś na wzór pamięci podręcznej). Wykorzystanie PRT pozwoli na mniejsze zapotrzebowanie pojemności pamięci i stosowanie tekstur o większej rozdzielczości. W rezultacie będziemy mogli zobaczyć gry o lepszej jakości tekstur.

AMD ZeroCore

AMD ZeroCore

AMD ZeroCore Power przyda się zwłaszcza tym, którzy odchodzą od komputera na dłuższy czas. To idealne rozwiązanie dla użytkowników gier Steam, gdzie czasami trzeba pobrać kilkanaście gigabajtów danych. ZeroCore aktywuje się w momencie przejścia monitora w stan czuwania. Wówczas karta graficzna może pobierać zaledwie 3 W. Przy okazji wentylator zatrzymuje się, nie wytwarzając przy tym żadnego hałasu. Sprawdziliśmy w praktyce - funkcja działa bez zarzutu.