Karty graficzne

Testy wydajnościowe - DX11 vs DX12

przeczytasz w 2 min.

Porównajmy działanie gry w trybie DirectX 11 i DirectX 12. Czy Capcomowi udało się dobrze wykorzystać nowe biblioteki? W testach użyliśmy dwóch kart: GeForce RTX 2080 Ti (UHD i QHD) oraz GeForce RTX 2060 (QHD i FHD). Ustawienia gry różnią się z powodu różnej wielkości pamięci VRAM w obu kartach.

Resident Evil 2 w przypadku RTX 2080 Ti 11 GB wykorzystywał ponad 9 GB VRAM, a w przypadku RTX 2060 6 GB ponad 5 GB VRAM - w obu przypadkach powodowało to pomarańczowy alarm w grze (blisko wartości granicznych).

Resident Evil 2 - 3840 x 2160, ustawienia maksymalne, tekstury 3 GB
[kl./s.] NVIDIA GeForce RTX 2080 Ti FE

DirectX 11 73
63
DirectX 12 59
43
  średnie klatki na sekundę
 minimalne klatki na sekundę

Resident Evil 2 - 2560 x 1440, ustawienia maksymalne, tekstury 3 GB
[kl./s.] NVIDIA GeForce RTX 2080 Ti FE

DirectX 11 140
127
DirectX 12 101
88
  średnie klatki na sekundę
 minimalne klatki na sekundę

Silnik RE Engine użyty już w Resident Evil VII nie miał wsparcia DirectX 12, a więc zostało ono "doklejone" przy okazji RE2. Jak widać nie wszystko poszło jak należy...

GeForce RTX 2060 ma już tylko 6 GB VRAM i z tej okazji musieliśmy obniżyć jakość cieni z maksymalnej na wysoką, oraz okluzję otoczenia z HBAO+ na HDAO. Tekstury pozostają w wersji 3 GB.

Resident Evil 2 - 2560 x 1440, HDAO, jakość cieni wysoka, tekstury 3 GB
[kl./s.] NVIDIA GeForce RTX 2060 FE

DirectX 11 75
68
DirectX 12 59
53
  średnie klatki na sekundę
 minimalne klatki na sekundę

Resident Evil 2 - 1920 x 1080, HDAO, jakość cieni wysoka, tekstury 3 GB
[kl./s.] NVIDIA GeForce RTX 2060 FE

DirectX 11 120
110
DirectX 12 87
77
  średnie klatki na sekundę
 minimalne klatki na sekundę

Cóż... na ten moment po prostu nie ma sensu uruchamiać gry w trybie DirectX 12.

Podsumowanie


Dodatkowe stroje Clair, które można kupić jako DLC

Generalnie to bardzo udany pecetowy port gry. Producent pokusił się o zadbanie o całe mnóstwo opcji graficznych, tekstury wysokiej jakości, jak i obsługę zarówno DirectX 11, jak i DirectX 12. Implementacja DirectX 12 jest jednak bardzo słaba, być może sytuacja wygląda inaczej w przypadku nowych kart Radeon, co sprawdzimy wkrótce. Nie ma co ukrywać, że liczymy na rychłe poprawki.

Nie jest to może gra, której oprawa graficzna powoduje opad szczęki, ale trzeba docenić dbałość japończyków o najmniejsze detale. Niedoścignionym (niestety) ideałem jeśli chodzi o zastosowanie DirectX 12 pozostaje Shadow Of The Tomb Raider.

Wkrótce na naszych łamach spodziewajcie się również recenzji gry!

Komentarze

34
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    Spichris
    9
    Osobiście brakuje mi tylko jednej informacji - co miałoby dać przełączenie gry na DX12 jeżeli taka opcja się pojawiła? W przypadku takiego Crysis 2 dostawaliśmy znaczną poprawę jakości obrazu po załączeniu DX11 i byłem gotów poświęcić kilka fpsów dla lepszego wyglądu gry.
    • avatar
      musslik
      4
      Sens istnienia 2060 z 6gb został szybko określony ;)
      • avatar
        Quarantino
        3
        Ilość przekroczonej pamięci VRAM jest chyba zła. Ograłem cały tytuł przy użyciu R7 1700 OC 3.7GHz + GTX 1080 Palit SuperJet Stream + 16GB 3200MHz. Wszystkie możliwe ustawienia max, tekstury maksymalne (bodajże te na 6GB VRAM), 1920x1080 itd. Jak wiadomo, 1080tka ma 8GB tylko a w grze mi wyświetlało 12GB czy 13GB na czerwono. Zero jakichkolwiek przycinek w trakcie grania, wszystko miodzio. Wydaje mi się, że algorytm źle oblicza zużycie VRAM.
        • avatar
          Konto usunięte
          0
          Akurat DX12 mogliście testować na Radeonie.
          Choć strzelam że wynik byłby tylko minimalnie lepszy skoro to DX12 ledwie przyklejone na siłę (żeby pochwalić się wsparciem i dostać cukierka od MS).
          • avatar
            mutissj
            -2
            Gdzie obrońcy Windows 10 ?! haha
            • avatar
              kitamo
              -6
              abstrahując już od tego ile wymaga vram (choc wydaje mi sie ze cos tu musi byc nie tak z tym zliczaniem vramu i podejrzewam że jeden z elementów podwaja ta ilość na liczniku) w wersji pecetowej poza kilkoma graficznymi bugami ucieka gdzies ta kolorystyka, ten klimat. Widziałem wersjęna ps4 + dobry tv i kolorystyka jest wrecz perfekcyjna. I nie chodzi tu o HDR itp tylko o kolorystykę.
              Na PC wyglada to troche tak dziwnie - przejaskrawione niektore kolory. Monitor tez dobry ale widać ze coś tu nie zagrało.
              • avatar
                wasptak
                0
                Super test bulwo, całe 2 karty!
                • avatar
                  kombajn
                  0
                  "Resident Evil 2 w przypadku RTX 2080 Ti 11 GB wykorzystywał ponad 9 GB VRAM"
                  A ludzie twierdzili że 16 GB HBM w nadchodzących Radeonach VII to totalny overkill i będzie się marnować jeszcze latami. Widać ze rzeczywistość szybko zweryfikowała te twierdzenia. Ciekawe kiedy zobaczymy karty graficzne (do grania a nie do pracy) majace 32GB Vram
                  • avatar
                    rafgc
                    0
                    Podwójny post - proszę usunąć
                    • avatar
                      test666
                      0
                      Czasem jestem taki podroznik, ze wchodze na slupy od pradu