Samsung Gear VR w końcu z kontrolerem!
Akcesoria mobilne

Samsung Gear VR w końcu z kontrolerem!

przeczytasz w 2 min.

Nowa edycja gogli VR Samsunga przynosi mały, ale wielce istotny dodatek - kontroler ruchowy, dzięki którym zbliżają się one do znacznie droższych rozwiązań.

Ocena benchmark.pl
  • 4,8/5
Plusy

- lekkie, poręczne i bezprzewodowe gogle VR,; - kontroler ruchowy w zestawie!,; - obsługuje smartfony z USB typu C i mikro USB,; - ładowanie za pomocą USB typu C lub mikro USB (przejściówka),; - dotykowy panel z przyciskami wbudowany w gogle,; - regulacja soczewek,; - oparte na systemie Oculus,; - przyzwoita cena.

Minusy

- pokrywa maskująca zbiera odciski palców,; - tylko dla flagowców Galaxy od S6 wzwyż.

Nie da się ukryć, że jeśli chodzi o bezprzewodowe gogle VR, to rozwiązanie Samsunga - czyli Gear VR - obecnie nie ma sobie równych. Google Cardboard to raczej zabawka i proteza, a na pełnoprawne samodzielne gogle oparte na Google Daydream od firm HTC i Lenovo przyjdzie nam jeszcze poczekać. Z pewnością będzie to krok naprzód w porównaniu do Cardboard, ale czy zagrozi pozycji Samsunga? Ich przewagą ma być wprowadzenie do środowiska 3D ruchów użytkownika, ale jak na razie, co to dużo gadać - Gear VR rządzi na dzielni.

Przypomnijmy, że jest już to czwarta wersja gogli Samsung Gear VR, chociaż od wersji trzeciej różni się jednym istotnym szczegółem, a mianowicie kontrolerem ruchowym. Budowa samych gogli pozostaje bez zmian.


Po lewej aktualna wersja gogli Gear VR, po prawej wersja Lite

  • wersja pierwsza współpracowała jedynie z Samsung Galaxy Note 4, była również po prostu droga (cena około 800 zł)
  • wersja druga (zwana również Lite) obsługiwała już smartfony Samsung Galaxy S6 wzwyż (równocześnie straciły kompatybilność z Note 4). Zgodnie z nazwą gogle zostały "odchudzone", czyli zmniejszono ich wagę (do 318 gramów) oraz komfort użytkowania. Konkretnie obniżono cenę (obecnie ponad 400 zł)
  • wersja trzecia (SM-R323) została nieco dopracowana. Zwiększono pole widzenia (FOV) z 96 do 101 stopni, dodano dodatkowy przycisk "Home" oraz możliwość obsługi smartfonów z USB typu C. Rozwiązano to przez wymienną końcówkę mocowania smartfonów (micro USB lub USB typu C). Waga urządzenia nieco wzrosła (do 345 gramów) i zmieniono kolor obudowy z białego, na ciemnoszary.
  • wersja czwarta - dodano kontroler ruchowy. Zwiększa to cenę zestawu - obecnie 520-600 zł.

Zaznaczyć należy, że niektóre sklepy (np. Komputronik) wprowadziły numerację gogli, by ułatwić wybór klientom. Jako, że pierwsza wersja jest już niedostępna, najnowsza wersja nosi numer 3.

Gogle Samsung Gear VR - dlaczego warto zwrócić na nie uwagę?

  • komfort użytkowania - rozwiązanie bezprzewodowe
  • touchpad i przyciski do obsługi zintegrowane z goglami (można je używać samodzielnie bez dodatkowego kontrolera)
  • pracują pod kontrolą systemu Oculus (tak jak gogle Rift)
  • regulacja soczewek (dla osób z wadami wzroku)
  • bezprzewodowy kontoler ruchowy!

Same plusy? No nie. Do minusów można zaliczyć, że są one przeznaczone wyłącznie dla flagowców Samsunga - od Galaxy S6 wzwyż, co niestety ogranicza liczbę odbiorców.

W goglach zainstalujemy zarówno smartfony z USB typu C (np. Galaxy S8), czy też z micro USB (np. Galaxy S7). Wystarczy wymienić moduł z gniazdkiem - czynność jest prosta i wymaga właściwie jedynie zwolnienia blokady oraz zamiany modułu na właściwy.

Gogle zostały wyposażone w gniazdko ładowania USB typu C (oczywiście za jego pomocą ładujemy smartfona), jednak producent dołączył przejściówkę micro USB/USB typu C, więc nie ma problemu z wykorzystaniem ładowarek z poprzedniej generacji Samsung Galaxy S, czy wręcz zwyczajnego kabelka micro USB.

Na kolejnych stronach przyjrzymy się bliżej kontrolerowi oraz jego działaniu.