Komputery

Wydajność: EDGE VS8 vs HD3

przeczytasz w 2 min.

APU AMD Trinity zastosowane w VS8 to wersja mobilna i na dodatek energooszczędna. Z pewnością jej wydajność będzie daleka od testowanych przez nas modeli desktopowych. Sapphire EDGE VS8 dostarczany jest bez systemu operacyjnego (FreeDOS), a na potrzeby testów zainstalowaliśmy na nim Windows 7 64-bit.

PCMark 7
[punkty]

Wynik całościowy 1690
1068
Lightweight 1358
1008
Productivity 1050
658
Creativity 1903
1209
Entertainment 1796
1122
Computation 1803
1049
System Storage 1441
1296
  Sapphire EDGE VS8
Sapphire EDGE HD3


Wszystkich, którzy chcą porównać działanie swojego komputera do testowanej przez nas platformy zapraszamy do działu benchmarki. Znajdziecie tam linki do pobrania popularnych benchmarków, w tym PC Mark 7 oraz nowy 3D Mark. Każdy zarejestrowany użytkownik może opublikować wyniki swojej maszyny.

3DMark 06
[punkty]

Wynik całościowy 4550
2844
SM2.0 1708
988
HDR/SM3.0 1909
1323
CPU 1888
1049
  Sapphire EDGE VS8
Sapphire EDGE HD3

Sapphire EDGE VS8 zdecydowanie góruje nad poprzednikiem w kwestii możliwości generowania grafiki 3D. Sprawdźmy możliwości obu konstrukcji w grze.

Darkness II -1280 x 720
[kl./s] - ustawienia minimalne

EDGE VS8 35
29
EDGE HD3 23
16
  średnie klatki na sekundę
minimalne klatki na sekundę

Wydajność w grze Darkness II jest zdecydowanie wyższa. Jednak czy VS8 da radę udźwignąć bardziej wymagające gry w wyższych rozdzielczościach? Wątpliwe. Energooszczędna wersja Trinity pomimo sporych możliwości posiada mocno obniżone zegary CPU i GPU. Dzięki temu imponuje energooszczędnością - ale nie wydajnością. Sprawdziliśmy to w grach Dishonored i Devil May Cry.

Dishonored – ustawienia minimalne
[kl./s]

1280 x 720 31
20
1680 x 1050 18
14
  średnie klatki na sekundę
minimalne klatki na sekundę

Devil May Cry – ustawienia minimalne
[kl./s]

1280 x 720 36
31
1680 x 1050 20
18
  średnie klatki na sekundę
minimalne klatki na sekundę

Szału nie ma - w rozdzielczości 1280 x 720 rozgrywka jest możliwa, ale próbując wykorzystać wyższą rozdzielczość szybkość działania gier błyskawicznie spada.


Pobór energii
[W]

Stan spoczynku 15
25
Odtwarzanie FullHD 26
33
Maks. Obciążenie GPU 35
36
Maks. Obciążenie CPU 36
37
Maks. Obciążenie CPU + GPU 38
40
  Sapphire EDGE VS8
Sapphire EDGE HD3

Ulepszone rdzenie Piledriver wykorzystane w AMD Trinity potrafią naprawdę imponować energooszczędnością. Moc maszynki nie jest może powalająca, ale pobór energii niższy niż w przypadku poprzedniego modelu z AMD Brazos robi naprawdę duże wrażenie - zwłaszcza w stanie spoczynku.

Temperatury

Stan spoczynku - na gorze EDGE HD3 (Brazos) na dole VS8 (Trinity)

Odtwarzanie wideo w FullHD - na gorze EDGE HD3 (Brazos) na dole VS8 (Trinity)

Maksymalne obciążenie - na gorze EDGE HD3 (Brazos) na dole VS8 (Trinity)

Jeśli wierzyć odczytom z rdzeni (a w przypadku procesorów/APU AMD bywa z tym różnie) energooszczędna wersja Trinity charakteryzuje się również znacznie niższymi temperaturami pracy. Przy dużym obciążeniu powietrze wydobywające się z górnej kratki wentylacyjnej robi się gorące, a szum wentylatora staje się bardziej słyszalny. W normalnych warunkach (rozmowy, grający telewizor) urządzenie jest praktycznie niesłyszalne.