Internet

Wyszukiwanie: filtrowanie, odznaczanie

opublikowano przez Bartłomiej Mrożewski w dniu 2010-04-21

Google został zaprojektowany tak, by jak najskuteczniej wyszukiwać informacje bez odwoływania się do zaawansowanych formularzy wyszukiwania i innych funkcji specjalnych. Jednak umiejętne korzystanie z dostępnych w interfejsie narzędzi do filtrowania i oznaczania stron wyświetlonych w wynikach wyszukiwania sprawi, że potrzebne informacje znajdziemy szybciej i łatwiej.

Filtrowanie wyników za pomocą paska bocznego

Od niedawna w Google możemy korzystać z bardzo przydatnego paska bocznego, który umożliwia sortowanie i filtrowanie wyników wyszukiwania. Pasek boczny otwieramy klikając przycisk Pokaż opcje, który jest zlokalizowany tuż ponad pierwszym trafieniem na liście wyszukiwania. Po kliknięciu zobaczymy listę odnośników podzieloną na kategorie, które pozwalają na sortowanie wyników według kryteriów:

  • typu pliku (grafika, wideo, grupy dyskusyjne). 
  • czasu (najnowsze, z 24 godzin, ostatniego tygodnia itp).
  • wyników z odwiedzonych stron (lub nieodwiedzonych).

Poza tym za pomocą odnośników na pasku możemy zmienić sposób wyświetlania wyników wyszukiwania.

Klikając na link Koło informacji możemy przełączyć się do nowatorskiego i bardzo interesującego sposobu prezentacji treści.

Wyniki wyszukiwania w tym widoku są pokazywane tak, by zilustrować powiązania pomiędzy informacjami. Google podpowiada w ten sposób słowa kluczowe o zbliżonym znaczeniu, co pomaga uszczegółowić zapytanie albo znaleźć ciekawą informację na temat pokrewny. Obok koła informacji jest wyświetlana standardowa, tekstowa lista wyników.

Za pomocą paska bocznego z opcjami możemy włączyć także inne opcje widoku wyników.

Alternatywnie Google pozwala wyświetlić widok z osadzonymi obrazkami ze strony, albo z miniaturami. Jedna i druga opcja pozwala na łatwiejsze zorientowanie się, czy dany link prowadzi do interesującej nas treści. Dodatkowe opcje porządkowania wyników znajdziemy po przełączeniu się od wyszukiwarki anglojęzycznej Google.com.

Tam możemy ograniczyć listę wyszukiwania do stron zlokalizowanych w pobliżu (opcja Nearby). Jednak najbardziej przydatną opcją w anglojęzycznej wersji jest możliwość zwiększenia lub zmniejszenia liczby odnośników do sklepów w wynikach wyszukiwania (opcja Fewer/More shopping sites). Pierwsze przydaje się gdy szukamy informacji, drugie gdy szukamy towarów do kupienia. 

Oznaczanie najciekawszych trafień na przyszłość (bookmarki w wyszukiwarce)

Często na interesujący nas temat znajdujemy wiele ciekawych stron. Teraz Google pozwala oznaczyć je bezpośrednio na liście wyników wyszukiwania za pomocą gwiazdki, takiej samej, jakiej używamy do wyróżniania ważnych listów w Gmailu.

Jeśli wpiszemy do wyszukiwarki taki sam albo podobny termin wyszukiwania (np. złożony z dwóch pierwszych użytych słów kluczowych), na samym początku listy pojawią się wyróżnione przez nas strony. Zachowanymi zakładkami można zarządzać na stronie Historii online. Link do niej znajdziemy na każdej stronie z wynikami wyszukiwnia, w prawym górnym rogu. Oczywiście pod warunkiem, że jesteśmy zalogowani do konta Google.

Po wejściu do ustawień historii, klikamy w odnośnik zakładki. Tam znajdziemy wszystkie strony wyróżnione w wynikach wyszukiwania. Każdy wpis można usunąć klikając na gwiazdkę. Każdą zakładkę można także opatrzyć etykietą, co ułatwi ich przeglądanie, kiedy już zbierze się ich duża liczba.