Internet

Wyszukiwanie innych rzeczy

opublikowano przez Bartłomiej Mrożewski w dniu 2010-04-21


Personalizacja strony Google news i RSS na podstawie wyników wyszukiwania

Przydatną sztuczką z wyszukiwarką newsów jest przekształcenie wyników  wyszukiwania w permanentny kanał informacyjny. Aby to zrobić wpisujemy interesujące nas hasło i klikamy przycisk: Wyszukaj w wiadomościach. Następnie przewijamy listę wyników na sam dół. Tam znajdziemy odnośnik Dodaj do Google News sekcję niestandardową. Jeśli go klikniemy na stornie pojawi się nowa sekcja. Jeśli nie odpowiada nam jej aktualna pozycja na stronie, można ją przesunąć w inne miejsce. W tym celu klikamy link Edytuj tę stronę. Spowoduje to rozwinięcie okna, w którym możemy ustawiać sekcje przeciągając je myszą.

Alternatywnie wyniki wyszukiwania można odczytać jako RSS. Jeśli skopiujemy link ze stopki - jest oznaczony hasłem RSS i odpowiednią ikonką - i wkleimy go do dowolnego czytnika RSS-ów desktopowego lub online, otrzymamy w efekcie kanał informacyjny na interesujący nas temat, który jest aktualizowany niemal w czasie rzeczywistym, jak newsy na Facebooku czy Twitterze.

Wyszukiwanie w notkach blogowych

Na podobnej zasadzie jak wyszukiwarka aktualności działa serwis Google Blog Search (po polsku Google Blogi). Tyle że udostępniany zasób danych pochodzi z mniej lub bardziej amatorskich serwisów blogowych. Ciekawe funkcje są oczywiście w formularzu wyszukiwania zaawansowanego. Tutaj możemy zdefiniować nie tylko czas publikacji notki, jak w serwisie z aktualnościami, ale także język w jakim została opublikowana oraz autora. Dzięki tej ostatniej funkcji możemy śledzić poczynania konkretnej osoby na różnych blogach, czyli np. posty pisanie gościnnie u  znajomych.

Bardzo ciekawą funkcją jest wyszukiwanie blogów traktujących o  temacie związanym ze słowami kluczowymi wpisanymi do wyszukiwarki. Dzięki temu wyszukujemy nie tylko notki, ale także całe serwisy traktujące o interesującym nas zagadnieniu. Najprościej to przetestować wpisując do wyszukiwarki nazwisko osoby publicznej, np. Stanisław Tym.

Wyszukiwanie punktów  usługowych i sklepów w okolicy na Google Maps

Kolejną wyspecjalizowaną wyszukiwarkę znajdziemy w ramach serwisu Google Maps. Mowa o lokalizatorze punktów usługowych, sklepów, filrm i  obiektów użyteczności publicznej.

Jeśli wyszukujemy za jego pomocą obiekty znajdujące się w danej okolicy, żeby zwiększyć trafność wyników możemy posłużyć się sztuczką. Punktów usługowych szuka się najefektywniej określając nieco szerszy obszar. W dużych miastach najlepiej dzielnicę. Służy do tego specjalna komenda: punkt_usługowy, miasto dzielnica. Na przykład ślusarz, Warszawa Bielany. Po wpisaniu tego hasła do wyszukiwarki na mapach, zobaczymy wszystkie punkty usługowe w dzielnicy, które odpowiadają zadanej kategorii. Niestety ta sama sztuczka nie działa z nazwami osiedli.

Sztuczki związane z  przeszukiwaniem grup dyskusyjnych

Efektywna kwerenda grup dyskusyjnych jest możliwa wyłącznie za pomocą formularza wyszukiwania zaawansowanego. Poza typowymi narzędziami, opisanymi wyżej przy okazji innych wyszukiwarek, warto zwrócić uwagę na dwa pola.

  • Wyszukiwanie w wybranych grupach dyskusyjnych jest możliwe po wpisaniu ich adresu do pola Grupa. Możemy umieścić tam kilka różnych grup dyskusyjnych, których archiwa chcemy prześledzić.
     
  • Wyszukiwanie według autora. Jeśli wpiszemy do pola Autor nick osoby, system przeszuka pod tym kątem wszystkie grupy dyskusyjne. Funkcję tę można przetestować na podstawie swoich własnych wpisów. Po posortowaniu listy według daty (a nie trafności, jak jest domyślnie), zobaczymy kompletne i posortowane archiwum naszej aktywności na grupach od początku internetu. Dlatego trzeba uważać co się pisze, bo nic się nie ukryje. Innym sposobem wykorzytania tego pola może być sprawdzenie aktywności znanego trolla, np. na jakich grupach i w jakich tematach się udziela.

Poznawanie trendów za pomocą Google Trends

Bardzo ciekawą wyszukiwarką jest Google Trends. Pozwala sprawdzić, jakim zainteresowaniem cieszy się dane hasło wśród użytkowników Google na przestrzeni określonego czasu. Jeśli wpiszemy dwa hasła lub więcej, oddzielone przecinkami, zobaczymy wykres porównawczy. Pozwala to łatwo sprawdzić, jakie produkty, marki, idee, czy ludzie są bardziej popularni. Na wykresach, w miejscach, gdzie trendy wyraźnie się zmieniają, są nanoszone linki do artykułów prasowych, które objaśniają co wydarzyło się w danym momencie, i co mogło mieć wpływ na zmianę trendu.

System pozwala także na sprawdzanie opinii na podstawie wyników  zlokalizowanych. Za pomocą listy państw znajdującej się po prawej stronie można ograniczyć zbiór danych do tych pochodzących z polski, a  dalej ograniczyć wyszukiwanie do jednego regionu. Możliwe jest także wybranie okresu czasowego, z którego mają pochodzić dane do sporządzenia wykresu.

Każdy wykres można zaimportować do komputera w formacie CSV, co umożliwia dalszą obróbkę danych w Excelu albo w OpenOffice.org Calc.