Shadow Of The Tomb Raider - ray-tracing po raz trzeci Gry

Shadow Of The Tomb Raider - ray-tracing po raz trzeci

opublikowano przez w dniu 2019-03-21

Shadow Of The Tomb Raider w końcu został zaktualizowany o obsługę technologii DXR i DLSS. Czy ray-tracingowana Lara Croft jest jeszcze bardziej warta grzechu?

marketplace
Ocena benchmark.pl
Plusy

- doskonały, dużo mroczniejszy klimat,; - intrygująca i całkiem nieźle zakręcona fabuła,; - świetnie zaprojektowane lokacje,; - nowe umiejętności Lary,; - niezłe, pompujące adrenalinę akcje,; - nurkowanie i sekcje podwodne,; - świetna oprawa wizualna,; - niezłe udźwiękowienie i całkiem znośny polski dubbing,; - znacznie bardziej rozbudowane i odczuwalnie trudniejsze grobowce...

Minusy

…które czasami bardziej frustrują niż bawią,; - problematyczna precyzja skoków,; - dość nijakie misje poboczne,; - nieco przesadzona ilość znajdziek i dodatkowych wyzwań,; - sporadyczne błędy techniczne.

Od czasu premiery pierwszych kart NVIDIA RTX - wyposażonych w rdzenie RT odpowiedzialne za ray-tracing oraz Tensor - wydarzyło się sporo. Może nie w kwestii gier obsługujących ray-tracing w czasie rzeczywistym, bowiem Shadow Of The Tomb Raider jest dopiero trzecim tytułem (po Battlefield V i Metro: Exodus), który obsługuje nowe "ficzery" NVIDII. Zerknijcie do naszych poprzednich publikacji na ten temat:

Nowy Tomb Raider zresztą czekał na wprowadzenie ray-tracingu tak długo, że aż sieci pojawiły się śmieszki na ten temat.

DXR on i off
To oczywiście żart, aż takich różnic w jakości grafiki nie oczekujcie ;-)

Karty GeForce RTX tracą monopol na ray-tracing

Wydarzyły się jednak dwie inne istotne rzeczy. NVIDIA zapowiedziała, że udostępni ray-tracing nie tylko w kartach RTX, ale i GTX Pascal, a najsłabszą kartą na której będzie można uruchomić ray-tracing w czasie rzeczywistym będzie GTX 1060. Jest to ciekawe zagranie ze strony "Zielonych", ale wątpliwym jest, by starsze karty, które nie są wyposażone w specjalizowane rdzenie RT, potrafiły udźwignąć ray-tracing w grach z wystarczającą wydajnością. To raczej ma być zachęta do zakupu nowszych kart RTX. Wspomniana funkcjonalność ma trafić do użytkowników wraz z kwietniową aktualizacją sterowników.

Drugą ciekawą kwestią był pokaz dema Neon Noir, a konkretnie silnika CryEngine 5.5. Co w tym takiego ciekawego? Otóż silnik ten wspiera technikę ray-tracingu na... dowolnej karcie graficznej, również AMD Radeon. Temat ray-tracingu w grach się więc rozwija i nie jest ograniczony do kart NVIDIA GeForce RTX.

Shadow Of The Tomb Raider i ray-tracing

Shadow Of The Tomb Raider - ustawienia graficzne

Tymczasem jednak wprowadzono ray-tracing do trzeciej gry, skądinąd znakomitej Shadow Of The Tomb Raider. Warto było czekać? Przekonajcie się sami. Oprócz ray-tracingu gra otrzymała również wsparcie technologii DLSS (zaawansowane skalowanie i wygładzanie krawędzi, przyśpieszające działanie gier w wyższych rozdzielczościach). Zaznaczyć należy, że posiadacze kart Pascal nie otrzymają dostępu do tej (DLSS) technologii, pozostanie ona ekskluzywną cechą kart GeForce RTX.

Galeria z włączonym i wyłączonym ray-tracingiem

Shadow Of The Tomb Raider - DXR on screenshot 1
Ray-tracing włączony (ultra)

Shadow Of The Tomb Raider - DXR off, screenshot 1
Ray-tracing wyłączony

Bardzo wyraźna różnica - przy włączonym DXR cienie są tak rozproszone, że zlewają się z otoczeniem.

Shadow Of The Tomb Raider - DXR on, screenshot 2
Ray-tracing włączony (ultra)

Shadow Of The Tomb Raider - DXR off, screenshot 2
Ray-tracing wyłączony

Mniej widoczne różnice przejawiające się w bardziej miękkich i realistycznych cieniach.

Shadow Of The Tomb Raider - DXR on, screenshot 3
Ray-tracing włączony (ultra)

Shadow Of The Tomb Raider - DXR off, screenshot 3
Ray-tracing wyłączony

Widoczne różnice w cieniowaniu obiektów i samej Lary - bez RT niektóre źródła światła w ogóle nie rzucają cienia.

Shadow Of The Tomb Raider - DXR on, screenshot 4
Ray-tracing włączony (ultra)

Shadow Of The Tomb Raider - DXR off, screenshot 4
Ray-tracing wyłączony

Mniej widoczne różnice przejawiające się w bardziej miękkich i realistycznych cieniach.

Testy wydajnościowe

W testach wykorzystaliśmy kartę graficzną NVIDIA GeForce RTX 2080 Ti Founders Edition. Komputer wyposażony był w procesor Intel Core i9 9900K oraz 16 GB pamięci RAM taktowanej 3000 MHz.

Shadow Of The Tomb Raider - 2560 x 1440, najwyższe, TAA
[kl./s.]

DXR wyłączony 108
83
DXR średni 93
65
DXR wysoki 65
43
DXR ultra 63
42
  średnie klatki na sekundę
 minimalne klatki na sekundę

Pomiędzy ustawieniami wysokimi i ultra ray-tracingu nie ma większych różnic wydajnościowych. Nawet najwyższe ustawienia pozwalają na rozgrywkę w QHD w 60 klatkach na sekundę (średnio).

Shadow Of The Tomb Raider - 3840 x 2160, najwyższe, TAA
[kl./s.]

DXR wyłączony 62
51
DXR średni 51
37
DXR wysoki 37
25
DXR ultra 35
24
  średnie klatki na sekundę
 minimalne klatki na sekundę

W UHD jest już znacznie gorzej, praktycznie tylko ustawienia średnie zapewniają nam odpowiednią szybkość działania.

Tu jednak duża UWAGA. Mianowicie w przypadku ustawień średnich jakość cieniowania jest porównywalna do ustawień z wyłączonym ray-tracingiem. Duża różnica pojawia się dopiero przy ustawieniach wysokich.

Co jeśli włączymy do akcji technologię DLSS?

Shadow Of The Tomb Raider - 3840 x 2160, najwyższe, DLSS on/off
[kl./s.]

DXR wyłączony + DLSS 80
66
DXR wyłączony 62
51
DXR średni + DLSS 71
54
DXR średni 51
37
DXR wysoki + DLSS 54
39
DXR wysoki 37
25
DXR ultra + DLSS 52
38
DXR ultra 35
24
  średnie klatki na sekundę
 minimalne klatki na sekundę

DLSS wydaje się działać w porządku - tzn. w przypadku premierowego uruchomienia tej technologii w Metro: Exodus i Battlefield V konieczne były poprawki. Przesadzono bowiem ze skalowaniem i obraz po zastosowaniu DLSS był widocznie rozmyty. Poprawiono to dopiero w kolejnych patchach. DLSS w Shadow Of The Tomb Raider nie powoduje znaczącego pogorszenia jakości obrazu.

I jak?

Ray-tracing w Shadow Of The Tomb Raider poprawia jakość cieniowania - widać to zwłaszcza po dodatkowych źródłach światła, które bez tej technologii czasami w ogóle nie rzucały cienia. Pozostałe cienie stały się bardziej realistyczne. Ray-tracing poprawia i tak znakomitą jakość oprawy graficznej w Shadow Of The Tomb Raider, ale też nie wprowadza zmian, które bardzo znacząco wpłynęłyby na jakość grafiki. Efekty są widoczne na pierwszy rzut oka, ale jak to się często mówi - ewolucja, nie rewolucja. Tym niemniej, efekty DXR są znacznie lepsze niż w przypadku Metro: Exodus.

Może Cię zainteresować:

marketplace

Komentarze

46
Zaloguj się, żeby skomentować
avatar
Dodaj
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    Jedna rzecz mnie ciekawi:
    - BF 5 z RTX ma tylko odbicia w wodzie, oknach itd a fps leci o połowę w dół
    - Metro ma jedynie Global Illumination i fps leci o ponad połowę w dół
    - Tomb Raider dostał same cienie i fps też leci ostro w dół

    Tak że moje pytanie: Za ile lat (generacji) dostaniemy grafikę która pociągnie te 3 efekty z API RTX na raz w jednej grze?
    Zaloguj się
  • avatar
    Brakuje opcji ( w ankiecie)

    - autor ankiety ma zrytą banie....
  • avatar
    Dobre ja myslalem, ze te zdjecia z ray tracingiem to sa te bez... O kant dupy taka technologie. A komu to potrzebne? A dlaczego? Wole wiecej FPS niz jakies gowniane cienie.
    Zaloguj się
  • avatar
    Czy tylko ja odnoszę wrażenie iż po wyłączeniu RTX cienie wyglądają gorzej niż w starszych produkcjach? Wrażenie jest wręcz takie iż specjalnie zaniżana jest ich jakość aby promować RTX. Wystarczy popatrzeć na zrzut z rzeźbami - od kiedy w produkcjach AAA obiekty same na siebie nie rzucają cienia?
    Zaloguj się
  • avatar
    Przecież cienie z RTX ON na trzecim screenie to jakby po prostu uruchomić cienie na najniższych detalach, nie rozumiem tej całej otoczki wokół "graphics reinvented"...
    Zaloguj się
  • avatar
    Widać na Pic3 że że dla sztucznego podbicia efektu RTX wyłączono Ambient Occlusion.
    bitch, please...
    Podobnie było w BattlefieldV gdzie aby sztucznie wyeksponować różnice, niektóre odbicia w oknach przypominały zamierzchłe czasy DX8.1.

    Subiektywna ocena:
    Pic1: Lepiej wygląda standardowe oświetlenie
    Pic2: Lepiej wygląda standardowe oświetlenie
    Pic3: Brak podstawowego AmbientOcclusion (?)
    Pic4: Różnica minimalna z lekkim wskazaniem na RTX przy czym nie dałbym za to więcej niż 3 FPS a gdzie tam 50%.
  • avatar
    RT dopiero raczkuje i jak dla mnie efekty tego co dotychczas pokazano w grach są naprawdę niezłe.

    Jak wchodził PhysX to ładnie wyglądał tylko na benchmarkach,wydajnością nie powalał przez wiele lat na najwydajniejszych kartach,a teraz jest standardem.
    Jak zaczęto popularyzować teselację to klatki leciały mocno w dół,a efekty były praktycznie nie widoczne.
    Po głębszej analizie Crysis 2 okazywało się że większą liczbę wielokątów otrzymywały płaskie bloki betonowe.

  • avatar
    Z wykresów jasno wynika że ray tracing na średnich ustawieniach powiedzmy byłby do przyjęcia z punktu widzenia wydajności a wy... daliście same screeny RT na ultra.... także ten, gratulacje dla redakcji, ręce same składają się do oklasków.
    A odnoście samego Ray Tracing to cóż... kolejna gra i kolejny raz grafika wygląda inaczej, niekoniecznie lepiej. Mi osobiście bardziej odpowiada wersja bez RT.
    Zaloguj się
  • avatar
    Mieszane uczucia, czasem dużo lepiej, czasem takie sobie. Na screenie w krypcie mi się podoba. Pod misą z ogniem z RTX ON jest ciemno, jak powinno być, bo raczej nie ma źródła światła, które by tam tak mocno oświetlało. Nie jest to dla wszystkich, niektórzy lubią ostre cienie, a tu widać, że RT ekstremalnie je wygładza w wielu scenach. Czyli... niech się rozwija, zobaczymy co będzie za 2 lata.
    Zaloguj się
  • avatar
    Kilka lat temu kupiłem grę Far Cry 3.
    Grałem w nią na karcie R7 370 2 gb...
    Nic nie cieło - rewelka.
    Grafika była tak cudna że przyjemność sprawiało same zwiedzanie wykreowanego w grze świata...Woda i cały świat był znakomicie zrobiony bez ray trackingu...
    Tak więc ewolucja kart to jedno wielki naciąganie i medialny bełkot...
    Zaloguj się
  • avatar
    Szczerze, to tak tego RTX za bardzo nie widac. Pewnie lepiej to na zywo wyglada i w ruchu niz na screenach.
  • avatar
    Ładnie, ale różnica jest odczuwalna dopiero w ruchu, gdy oświetlenie całej sceny jest dynamiczne i jednocześnie realistyczne.
  • avatar
    Widzę na ostatnich foto, jakby trawa nie rzucała cieni z RTX-ON.

    Ale za to ciemna komnata i stopy kamienne rzeźby - elegancko.

    ps. pierwsze foto - pierwsze skojarzenie:
    medium vs ultra? (malo cieni od drzew) :D
    Zaloguj się
  • avatar
    W wiedzminie 3 chcialbym zobaczyc ta opcje.
  • avatar
    Czyli jak zwykle, wzrost jakości obrazu jest, ale nie warty ani spadku wydajności ani wzrostu ceny karty.
  • avatar
    Czy tylko ja odnoszę wrażenie że ładniej wygląda to bez RayTracingu ?
    Różnice są albo na plus dla wyłączonego, albo nie ma znaczenia.
  • avatar
    Wole sie bawic na moich dwoch 1080 ti sli, bez zadnych bajerow i chodzi lepiej i ladniej niz na 2080 ti :)
  • avatar
    W wiedzminie 3 chcialbym zobaczyc ta opcje.
  • avatar
    Po raz kolejny wychodzi prowizora pc...
    Pewnie że wygląda to słabo wystarczy porównać do starego exa z PS4 Uncharted Lost Lagecy.

    Albumik z konsoli 5 letniej za 700 stów.

    https://imgur.com/a/KsPMSH9

    Także nie wiem czym się pctowcy podniecają za wielki hajs ech.... Patologia hard level :)


    Chcecie pięknej dopieszczonej oprawy to tylko na PS4 zobaczycie w grach na wyłączność.

    Tutaj kolejny exy w drodze :)

    The Last of us 2
    https://www.youtube.com/watch?v=btmN-bWwv0A&t

    Death Stranding
    https://www.youtube.com/watch?v=rP3UngLFou4&t

    Ghost of Tsushima
    https://www.youtube.com/watch?v=kSAvzeopPC8&t

    Dzieci kochane wyjdzie nowa generacja PS5 i pozamiata tym szajsem raz na zawsze :) A postarają się o to utalentowane studia od Sony.

    Zaloguj się
    -2
  • avatar
    To o czym piszesz z wydajnością to tylko specjalne zagranie, żeby kupować wydajniejsze karty co generację.
    Te efekty przy tych detalach i teksturach spokojnie powinny chodzić na 1070ti w 4k. Tam nie ma nic nadzwyczajnego.
    Za zwyczaj włączanie cieni nie powoduje takich dziwnych spadków wydajności.
    Zaloguj się
    -3
  • avatar
    naaaaajss