SLI vs CrossFire: testy wydajności w rozdzielczości 4K
Karty graficzne

SLI vs CrossFire: testy wydajności w rozdzielczości 4K

przeczytasz w 1 min.

Testujemy konfiguracje SLI/CFX przy użyciu Radeona Fury X i GeForce 980 Ti. Czy granie w rozdzielczości 4K przy 60 kl/s jest już możliwe?

Konfiguracje multi-GPU nigdy tak naprawdę się nie spopularyzowały. Wynika to z kilku aspektów, z których najważniejszym jest sens takiego rozwiązania. Zazwyczaj znacznie lepiej jest kupić jedną droższą i zarazem wydajniejszą kartę niż dokupić drugą identyczną. Oczywiście taki tok rozumowania działa jedynie do pewnego stopnia, bowiem jeśli myślimy o zabawie w rozdzielczości 4K przy maksymalnych ustawieniach detali to zwyczajnie jesteśmy skazani na konfigurację multi-GPU.

Crysis 3 (4K)

Obecnie żadna, pojedyńcza karta graficzna nie zapewnia komfortowego grania przy takich założeniach. Dlatego postanowiliśmy sprawdzić jak spisują się topowe konstrukcje NvidiiAMD w trybie SLI oraz CrossFire.

Karty Testowe

Do naszych pomiarów wykorzystaliśmy najmocniejsze dostępne na rynku karty graficzne. W szranki stanęły więc dwa Radeony Fury X oraz duet autorskich GeForce'ów GTX 980 Ti (Asus Strix oraz Zotac AMP! Extreme). Parametry techniczne poszczególnych kart prezentujemy w tabelce poniżej.

KartaRadeon R9 Fury XZotac / Asus GeForce 980 Ti
Proces technologiczny28 nm28 nm
Liczba tranzystorów8,9 mld8 mld
Taktowanie rdzenia (efektywne)1050 MHz1430 MHz
Procesory strumieniowe40962816
Jednostki rasteryzujące6496
Jednostki teksturujące256176
Pamięć RAM4 GB HBM 4096-bit6 GB GDDR5 384-bit
Przepustowość pamięci RAM512 GB/s336 GB/s
Cena3249 zł3198 / 3408 zł

Założenia testowe

Wszystkich pomiarów dokonaliśmy w tych samych miejscach, co w pozostałych publikacjach. W każdej testowanej grze ustawialiśmy maksymalne dostępne ustawienia detali z wyłączeniem specyficznych technologii (jak np. Nvidia Hairworks). Dodatkowo jeśli danych tytuł udostępniał różne rodzaje wygładzania to wybieraliśmy MSAAx2.

Nie mogliśmy niestety przeprowadzić testów w grze Ashes of the Singularity, bowiem wczesna wersja tej produkcji nie wspierała jeszcze konfiguracji multi-GPU. Musieliśmy również zrezygnować z pomiarów w Far Cry 4, z uwagi na fakt, że włączenie CrossFire w tym tytule powodowało jego zawieszenie. Wszystkie testy przeprowadziliśmy pięciokrotnie, skrajne wyniki odrzucaliśmy, a z pozostałych wyciągneliśmy średnią. Błąd pomiarowy wynosi 1 kl/s.

Na kolejnych stronach znajdziecie wyniki dwóch kart Radeon Fury X i dwóch kart GeForce GTX 980 Ti pracujących w konfiguracji multi-GPU.