Telewizor dla biznesu. Jaki telewizor do firmy wybrać?
Technologie i Firma

Telewizor dla biznesu. Jaki telewizor do firmy wybrać?

przeczytasz w 6 min.

Czy telewizor w firmie to dobry pomysł? Sprawdźmy, czy telewizor dla biznesu może stać się konkurencją dla projektorów i monitorów wielkoformatowych.

W zdecydowanej większości przypadków w biznesie dominują projektory. Czy w przedsiębiorstwach i ogólnie pojętej działalności gospodarczej wykorzystywanie telewizorów ma w ogóle sens? Choć z pewnością nic nie zastąpi projektora w dwustumetrowej sali konferencyjnej, przyjrzyjmy się tej kwestii z punktu widzenia firm z sektora MSP, dysponujących znacznie skromniejszymi zasobami lokalowymi (i finansowymi).

W małym i średnim biznesie, niewielkie sale konferencyjne mieszczące maksymalnie 8-10 osób wcale nie należą do rzadkości. Ponadto, pod ogólnym określeniem "zastosowania biznesowe" kryją się również małe biura, sklepy, agencje czy choćby recepcje wielkich korporacji i tam stosowanie projektorów byłoby przerostem formy nad treścią. Spróbujemy także odpowiedzieć na szereg najczęstszych pytań i rozwiać pokutujące nadal mity i stereotypy.

Czy w zastosowaniach biznesowych projektory są bardziej praktyczne od telewizorów?

Projektory są dużo mniejsze, ekrany zazwyczaj można schować lub zwinąć, a rzutnik nawet za kilka tysięcy złotych z łatwością potrafi wyświetlić obraz o przekątnej stu lub więcej cali. Warto jednakże pamiętać, że wielkość wyświetlanego obrazu to jedna sprawa, a jego jakość - rzecz zupełnie inna. Ponadto, dochodzą do tego jeszcze koszty zakupu, instalacji, serwisowania i eksploatacji sprzętu wideo.

telewizor na sali konferencyjnej

Co zapewni obraz wyższej jakości: telewizor czy projektor?

Jeżeli weźmiemy pod uwagę trzy główne parametry odpowiedzialne za jakość obrazu, tj. współczynnik kontrastu, jakość odwzorowania kolorów oraz ostrość obrazów ruchomych, okaże się, że w tej kategorii telewizory zdecydowanie wygrywają. Nawet telewizory LCD za około 2500 złotych (np. Panasonic TX-50CS520E) mogą mieć współczynnik kontrastu ANSI rzędu 5000:1, co jest wartością nieosiągalną dla projektorów kosztujących 10 czy 20 razy więcej.

Choć producenci projektorów podają często kontrast rzędu 30000:1, nie jest to kontrast ANSI (czyli ten mierzony na biało-czarnej szachownicy), lecz kontrast on/off, który nie ma wiele wspólnego z jakością odwzorowania scen o dużej rozpiętości tonalnej (dużej dynamice). Jeżeli zaś chodzi o ostrość obrazów ruchomych, to jest ona istną piętą achillesową współczesnych projektorów.

Profesjonalny rzutnik LCD z wyższej półki, o rozdzielczości Full HD kosztujący 20 tysięcy złotych ma często ostrość obrazów ruchomych rzędu ... 550 linii, podczas gdy telewizor z taką ostrością ruchu (choć o dużo mniejszej przekątnej) możemy już kupić za niecałe 3000 zł! Poza tym, projektory często w ogóle nie posiadają układów upłynniania ruchu, bez których poszarpany ruch oglądany na wielkim ekranie wygląda po prostu źle.

Projektory biznesowe służą do oglądania obrazów statycznych, a nie filmów

Faktem jest, że wielu firmom projektor kojarzy się tylko i wyłącznie z PowerPointem i prezentacją. Jednakże co w sytuacji gdy agencja reklamowa chce pokazać potencjalnym klientom przygotowane przez siebie klipy reklamowe produktów? Czy nasz film reklamowy, z którego jesteśmy dumni i w przygotowanie, którego włożyliśmy wiele pracy, będzie wyglądał lepiej wyświetlany ze smużącego, niskontrastowego projektora, którego czerń jest po prostu bardzo jasną szarością?

Czy może raczej będzie wyglądać lepiej na dużym, nowoczesnym 65- lub 75 calowym telewizorze z ostrym jak żyleta ruchem oraz czernią, o której rzutniki mogą tylko pomarzyć? Należy pamiętać, że w przy podejmowaniu decyzji w świecie biznesu emocje odgrywają dużą rolę i nasz klip reklamowy wyświetlany na tanim ekranie i w dodatku z kiepskiego projektora może nie zrobić zakładanego wrażenia.

W takiej sytuacji, z powodu niskiego kontrastu i detali zamaskowanych smużeniem, wymarzony kontrakt może nam przejść niestety koło nosa. W opisanej sytuacji, to nie projektor, ale właśnie telewizor w firmie może przyczynić się do sukcesu negocjacji, co warto wziąć pod uwagę szukając odpowiedniego urządzenia.

Telewizor w biurze

Koszty eksploatacji projektora są coraz niższe, a wielkie telewizory - bardzo drogie

To prawda, że duże i dobre telewizory o przekątnej 65-90 cali są z reguły bardzo drogie. Na przykład 79-calowe telewizory LG to wydatek rzędu 29 tysięcy złotych, ale już 75-calowego Sony z najnowszej tegorocznej serii (model KDL-75W855C) można już kupić za niecałe 13 000 złotych. Przyznacie, że jest to spora różnica cenowa.

Poza tym trzeba pamiętać, że jeśli na projektor wydamy np. 4 000 zł, to musimy także kupić ekran (a duże ekrany wysokiej jakości nie należą do tanich) i ponieść koszty jego instalacji. Ponadto, przy zakupie projektora trzeba uwzględnić koszt okresowej wymiany źródła światła (lampy). Taka wymiana musi być z reguły przeprowadzona przez przedstawiciela autoryzowanego serwisu, a koszty tego typu usług również nie są niskie. Nie trzeba chyba dodawać, że w telewizorze LCD nie wymieniamy w zasadzie nic (no, może poza zgubionym lub zużytym pilotem).

Telewizor w firmie - inne zalety

Duże telewizory mają nieporównywalnie lepszy dźwięk od głośniczków wbudowanych w projektor. Jeżeli korzystamy z projektora i chcemy mieć dobrą jakość dźwięku, musimy zakupić wzmacniacz i głośniki, co nie tylko komplikuje całą instalację, ale podnosi koszt zestawu projektor-ekran.

Ponadto, odtwarzacze multimediów w telewizorach działają z reguły szybciej i obsługują więcej formatów plików niż te w projektorach. Co więcej, dzięki dużej jasności i skutecznym filtrom ekranowym, telewizora można używać nawet jasnych pomieszczeniach. O tym, jak tragicznie wygląda obraz z projektora w jasnym pomieszczeniu chyba nie trzeba wspominać.

Jeżeli zdecyduję się na telewizor w firmie, jaki model wybrać?

Telewizor w firmie powinien charakteryzować się następującymi cechami:

  • Przekątna 55-cali lub większa
  • Wyświetlacz LCD - OLED-y mają jeszcze zbyt niską trwałość
  • Płaski ekran - ekrany zakrzywione zanadto zniekształcają obraz, zwłaszcza dla osób siedzących z boku
  • Wyświetlacz typu IPS - zapewnia dużo lepszą jakość kolorów pod kątem niż wyświetlacze VA
  • Matryca 120 Hz - lepsze odwzorowanie ruchu, zwłaszcza przy prezentacji materiałów filmowych
  • Bez wentylatorów - przy długiej pracy szum wentylatorów może przeszkadzać (choć i tak będzie niższy od szumu projektora)
  • Tradycyjny pilot - eksperymenty w rodzaju pilotów „magicznych” (z akcelerometrem lub gładzikiem) z reguły się nie sprawdzają; dla najbardziej komfortowej obsługi multimediów pilot powinien mieć wszystkie istotne przyciski (play, pauza, przewijanie przód/tył oraz te, których najczęściej brakuje: następny/poprzedni plik)

Na tym zakończymy teoretyczną część artykułu poświęconego zagadnieniu telewizora w firmie. Poniżej zaś przedstawimy wybrane modele pod konkretne zastosowania biznesowe.

Telewizor w biurze podróży

Telewizor do recepcji

Jeżeli Twoja firma świadczy różnego rodzaju usługi doradcze dla biznesu (np. prawne lub finansowe), Twoi klienci z pewnością cenią sobie dostęp do szybkiej i rzetelnej informacji. Choć w erze wszechobecnych smartfonów, nieustannie połączonych z internetem, dostęp do newsów chyba nigdy nie był łatwiejszy, miłym gestem wobec Twoich klientów oczekujących na recepcji na umówione spotkanie będzie udostępnienie im telewizora.

Nie chodzi tu o zwykłe umilenie czasu oczekiwania, lecz zapewnienie dostępu do popularnych kanałów biznesowych (Bloomberg, CNN, TVP Info, TVN24, Polsat News itp.), które na bieżąco podają kursy akcji i najświeższe informacje ze świata biznesu i polityki. Informacje te podawane są w postaci paska informacyjnego (ang. ticker), który przesuwa się z prawej na lewą stronę ekranu. Wymóg dobrej prezentacji paska informacyjnego jest kluczowy i od razu na starcie wyklucza telewizory z zakrzywionymi ekranami. Dlaczego?

Otóż na wklęsłym ekranie przesuwające się napisy są raz bliżej (na krawędziach), raz dalej (na środku) od widza, co wymusza ciągłą akomodację oka i po prostu męczy wzrok. Ponadto, pasek informacyjny powinien być ostry i poruszać się bez widocznych skoków i zacięć, co od razu sugeruje telewizor z matrycą nie 60-, lecz co najmniej 120-hercową. Powyższe wymogi spełniają na przykład telewizory Samsunga z serii JU7000 - najwyższej serii wyposażonej w szybkie i zarazem płaskie matryce (wyższe serie mają zakrzywione wyświetlacze).

Samsung UE55JU7000

Ocena benchmark.pl
  • 4,5/5

Telewizor Samsung UE55JU7000, oferuje znakomite możliwości regulacji stopnia upłynniania ruchu. Rozdzielczość 3840x2160 pikseli i częstotliwość odświeżania na poziomie 1300 Hz gwarantują ostry i czysty obraz. Zaletą tego modelu jest również pokaźla ilość gniazd, w tym obecność 4 portów HDMI oraz 3 portów USB. Do minusów można zaliczyć zaś przede wszystkim przeciętną czerń i kontrast oraz brak szerokiej palety barw. Pozostałe telewizory w tej serii dostępne są w wersjach z ekranami 40, 48, 55, 65, 75 i 85 cali, tak więc będą pasować do każdej, nawet największej recepcji.

Najważniejsze cechy:
  • Wyświetlacz (przekątna)55 cale/cali
  • Wyświetlacz (rozdzielczość)3840x2160 px
  • Wyświetlacz (technologia)LCD
  • Częstotliwość odświeżania1300 Hz
  • Złączasłuchawkowe, MHL, Euro Scart, ethernet LAN, component, 4x HDMI, 3x USB, CI, S/PDIF
  • Tuner TVanalogowy, DVB-C, DVB-T (MPEG4), DVB-S2
  • Głośniki2x 10W

Telewizor dla biura podróży

Zadaniem biura podróży jest nie jest tylko sprzedaż wycieczek, lecz także, jak powiedział kiedyś ktoś mądry, spełnianie marzeń klientów. Aby to marzenie spełnić klient powinien na własne oczy przekonać się, że to właśnie nasze a nie inne biuro podróży jest najlepsze i zapewni mu niezapomniane wakacje. Chyba nie ma lepszego sposobu na przekonanie klienta od pokazania mu wymarzonego miejsca na wysokiej jakości ekranie 4K, takim, w jaki wyposażono na przykład telewizory LG z serii UF950V.

LG 55UF950V

Ocena benchmark.pl
  • 4,5/5

Dzięki matrycy IPS, szerokiej palecie barw i rozdzielczości 4K telewizor ten po prostu czaruje kolorami, które są zarówno nasycone, jak i naturalne. Dzięki temu będzie on idealnym narzędziem do tego, aby niezdecydowanego klienta przekonać do wykupienia wycieczki w naszym biurze podróży. Wysokiej jakości filmy krajobrazowe z USB lub YouTube'a (na którym aż roi się od świetnie zrealizowanych materiałów) wyglądają na wszystkich urządzeniach serii UF950V po prostu znakomicie i chyba nie będzie klienta, który nie dałby się skusić tak sugestywną prezentacją. Co ważne, niski kontrast matrycy IPS (który jest ceną za wysoką jakość kolorów pod kątem) nie będzie tu problemem - przecież biuro podróży to nie zaciemnione kino domowe i zawsze jest tam mniej lub więcej światła, z którym filtr ekranowy UF950V poradzi sobie znakomicie. Telewizory te, których atutem jest także świetny dźwięk, dopracowany przez specjalistów Harmana Kardona, są dostępne w dwóch wersjach: opisywanej i testowanej 55- oraz 65 -calowej (55UF950V i 65UF950V).

Najważniejsze cechy:
  • Wyświetlacz (przekątna)55 cale/cali
  • Wyświetlacz (rozdzielczość)3840x2160 px
  • Wyświetlacz (technologia)LCD
  • Tuner TVanalogowy, DVB-C, DVB-S, DVB-T (MPEG4), DVB-S2
  • Głośniki6x 10W

Telewizor do małej sali konferencyjnej

Jeżeli jesteś przedstawicielem małego lub średniego biznesu i dysponujesz niewielką salą konferencyjną wyposażoną w stół, przy którym mieści się 10-12 osób, warto rozważyć zakup dużego i dobrego telewizora w przystępnej cenie. Telewizor w firmie do obsługi małej sali konferencyjnej musi niskim kosztem zastąpić zestaw projektor-ekran, którego z takich, czy innych przyczyn nie chcemy używać.

W takim wypadku polecamy zakup telewizora z ekranem o rozdzielczości nie 4K, lecz Full HD. Czym powodowana jest nasza rada? Decydując się na ekran o rozdzielczości dwa razy mniejszej od 4K, niewiele tracimy przy prezentacjach, a sporo zyskujemy przy kasie. Innymi słowy, nie odczujemy przekraczającej poziom komfortu różnicy w jakości obrazu, a zakup nie nadszarpnie naszych finansów. Tym razem proponujemy 75-calowy telewizor Sony, model KDL-75W855C.

Sony KDL-75W855C

Ocena benchmark.pl
  • 4/5

Telewizor ten można znaleźć w sklepach internetowych już za około 12 000 złotych, co oznacza, że jest on o całe 6 000 złotych tańszy od 75-calowego Samsunga UE75JU7000 o rozdzielczości 4K. Co ciekawe, dzięki szybkiej 120-hercowej matrycy i 5-punktowej regulacji stopnia upłynnienia obrazu, jego możliwości są zbliżone do wspomnianego przed momentem droższego rywala. Jeśli jednak 75-cali to jednak za dużo, telewizor ten występuje także z ekranami o przekątnej 65- i 55- cali (KDL-65W855C i KDL-55W805C).

Najważniejsze cechy:
  • Wyświetlacz (technologia)LCD
  • Częstotliwość odświeżania400 Hz
  • Złączasłuchawkowe, Euro Scart, composite (CVBS), component, 4x HDMI, 2x USB, antenowe, CI
  • Tuner TVanalogowy, DVB-C, DVB-S, DVB-T (MPEG4), DVB-S2
  • Głośniki2x 10W

Na tym kończymy nasz pierwszy artykuł z cyklu „telewizor dla biznesu”. Jeżeli macie pytania dotyczące wyboru telewizora do innych, nawet bardzo specyficznych zastosowań biznesowych, piszcie o tym w komentarzach. Postaramy się na nie odpowiedzieć w następnym artykule z tego cyklu.

Jeśli interesują Cię tematy sprzętu do firmy, sprawdź poniższe teksty i zestawienia:

Komentarze

5
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    Konto usunięte
    1
    jak zwykle zostały przedstawione koszmarnie drogie propozycje. ludzie, to nie te czasy.
    • avatar
      naqerpl
      1
      W tytule słowa pomieszane.
      Sory, ale ostatnio dzień w dzień wam się to zdarza :)
      • avatar
        Konto usunięte
        0
        .Znalazłem nową stronę z aukcjami na której można kupić np. laptopa za 15 złotych :

        www.mxvp.eu/aukcje

        Polecam serwis, póki co mało użytkowników i łatwo się wygrywa :)
        Ja wylicytowałem monitor wart 300zł za 18,20 :)
        • avatar
          Bestia Kodo
          0
          Zróbcie test zwykłych TV do użytku domowego i w normalnych cenach.