Karty graficzne

Aplikacje testowe

przeczytasz w 3 min.

Heaven Benchmark 2.1 – Najnowsza wersja benchmarka opartego na silniku Unigine, który potrafi wykorzystać sprzętową teselację. Wydajnośc kart ATI i NVIDII przetestowaliśmy w czterech wariantach: teselacja wyłączona (disabled), poziom teselacji średni (moderate), poziom teselacji normalny (normal) i poziom teselacji najwyższy (extreme). Testy przeprowadziliśmy w rozdzielczości 1680 x 1050, na kartach Fermi (GTX 465, 470 i 480) i Evergreen (rodzina Radeon HD 5xxx), przy wykorzystaniu DirectX 11, ustawieniach wysokich (shaders: high), filtrowaniu anizotropowym x16 (anisotropy 16) i poczwórnym wygładzaniu krawędzi (anti-aliasing x4).

Sandra 2010 – To jeden z najpopularniejszych benchmarków syntetycznych, wyposażony w mnóstwo różnorodnych testów, dzięki którym możemy przetestować niemal dowolny aspekt platformy sprzętowej. W tym przypadku wykorzystaliśmy test GPGPU Processing (menu Benchmarks, dział Graphics Processor), który sprawdza możliwości obliczeniowe kart graficznych. Dokonaliśmy pomiarów wydajności DirectCompute 5.0 (Compute Shader Processor) i OpenCL (OpenCL Processor). Dodatkowo sprawdziliśmy wydajność kart GeForce przy zastosowaniach CUDA (CUDA Processor) i kart Radeon w ATI Stream (STREAM Processor). Test OpenCL na platformach oparty o karty ATI umożliwia równoczesne przetestowanie karty graficznej i procesora (każdy rdzeń procesora taktowany jest jako jednostka OpenCL).
 

FluidMark 1.1.1 – benchmark symulujący zachowanie cieczy oparty na silniku NVIDIA PhysX. Do działania może on wykorzystywać karty NVIDII (hardware), bądź procesor (software). Działanie w pierwszym przypadku jest znacznie szybsze. Test przeprowadziliśmy na wszystkich kartach GeForce w rozdzielczości 1680 x 1050 z wyłączonym antyaliasingiem. Warto wspomnieć, że dostępna jest już wersja 1.2 tego programu, która wykorzystuje wielowątkowość CPU.

JX3 Benchmark – benchmark oparty na silniku gry MMO o nazwie JX3. Gra pochodzi z Chin i nie jest specjalnie znana poza tym krajem, ale jej twórcy opublikowali całkiem użyteczny benchmark. Można go uruchomić w dwóch trybach: PhysX and Lightning oraz CUDA Accelerated Animation. Pierwszy test to nic innego jak silnik gry uzupełniony o efekty PhysX, natomiast drugi wyświetla animację 200 postaci na raz, wspierając się technologią CUDA. Testy zostały przeprowadzone w rozdzielczości 1680 x 1050, z wyłączonym AA,
 

MKZ (Metal Knight Zero Online) Benchmark – kolejna gra online z dalekiego wschodu. To nic innego jak dynamiczna strzelanka FPP. Graficzny silnik gry nie jest specjalnie spektakularny, ale twórcy także tej gry wyposażyli go w zaawansowane efekty NVIDIA PhysX i pokusili się o wypuszczenie samodzielnego benchmarka.
 

OpenCL GPCB (General Purpose Computing Benchmark) 1.1 – W obecnej chwili jest to chyba najbardziej zaawansowany benchmark OpenCL. Przeprowadza całe mnóstwo testów, a zapis wyników wystarczyłby na stworzenie tabelek do kilku artykułów. Nie wszystkie z nich działają jednak prawidłowo zarówno na platformach opartych na kartach ATI i NVIDII (autorzy wskazują tu na brak odpowiedniego wsparcia ze strony producentów). Dlatego też wykorzystaliśmy jedynie dwa testy, a mianowicie Common Mathematics – Parallel Reduction (operacje matematyczne) oraz Cryption (test kryptograficzny za pomocą algorytmu SHA-1).

SmallLuxGPU 1.3 – czyli GPGPU wkracza do świata grafiki 3D. Test sprawdzający możliwości obliczeniowe układów graficznych (OpenCL) przy wykorzystaniu renderera LuxRender. Do testów wykorzystaliśmy scenę Kitchen. Była ona liczona przy domyślnych wartościach (bez zmiany jakichkolwiek ustawień) w rozdzielczości 640 x 480. Pomiar średniej prędkości renderowania był dokonywany po przeliczeniu 200 próbki.

SmallptGPU 2.0 – OpenCL i grafika 3D po raz kolejny. Benchmark wykorzystuje GPU do obliczeń prostej sceny 3D przy różnych ustawieniach.Pomiar średniej prędkości renderowania był dokonywany po przeliczeniu 1000 próbki (2000 próbki w scenie Simple). Wersja 2 tego benchmarka wspiera kilka urządzeń OpenCL – o ile jednak bezproblemowo dokonywała obliczeń za pomocą GPU ATI i procesora, to niestety nie udało nam się zmusić ją do wykorzystania na raz dwóch układów GPU na karcie Radeon HD 5970.

GPU Caps Viewer 1.8.6 – program diagnostyczny do kart graficznych wyposażony dodatkowo w liczne testy OpenGL i OpenCL. Sprawdziliśmy działanie kart graficznych w następujących testach: 4D Quaternion Julia Set (OpenCL GPU + OpenGL 3.2), 1M Particles (OpenCL GPU + OpenGL 3.2) oraz PostFX (OpenCL GPU + OpenGL 3.2). Szybkość generowania grafiki była mierzona za pomoca programu Fraps, czas pomiaru wynosił 60 sekund. Testy przeprowadzaliśmy w rozdzielczości 1024 x 768 (domyślne ustawienia programu to 600 x 600).

DirectCompute & OpenCL Benchmark 0.45 – jeden z pierwszych (o ile nie pierwszy) benchmarków OpenCL jakie pojawiły się w sieci. Warto docenić te oprogramowanie, zwłaszcza, że jego twórcą jest nasz rodak. Niestety napotkaliśmy problemy z różnymi kartami graficznymi w teście DirectCompute i ostatecznie zdecydowaliśmy sie na publikację jedynie wyników testu OpenCL.



W testach wykorzystano sterowniki:

  • ATI Catalyst 10.5
  • ATI Stream SDK 2.1
  • ForceWare 257.21