Gry

Optymalizacja... kiedyś będzie

opublikowano przez Maciej Słaboszewski w dniu 2016-03-10

The Division

Jaka karta graficzna do Tom Clancy's The Division?

Rozdzielczość 1920x1080 (Full HD)

W przypadku ustawień wysokich musimy posiadać kartę pokroju Radeona 380 lub GTX 970 jeśli chcemy uzyskać w okolicach 45 - 55 kl/s. Widać wyraźnie, że słabsze karty z obozu Nvidii sobie w tym tytule nie radzą. GeForce GTX 960 z ledwością dogania już bardzo leciwego Radeona R270X. Jeśli ktoś myśli o zabawie przy ustawieniach ultra wysokich, to bez karty pokroju Radeon 390 lub GTX 980 się nie obejdzie. Absolutnie komfortową rozgrywkę (60 kl/s) zapewnia dopiero GeForce GTX 980 Ti lub Radeon Fury X.

Rozdzielczość 2560x1440 (QHD)

Sytuacja znacząco komplikuje się w momencie podbicia rozdzielczości do QHD. Na w miarę płynną animację (45+ kl/s) możemy liczyć w przypadku tylko trzech kart: Radeona 390X, Fury X oraz GTX 980 Ti. Żadna z nich nie jest wstanie zapewnieć 60 kl/s przy ultra wysokim poziomie detali, choć dwie ostatnie są dość blisko tej granicy. Jeśli ktoś by chciał dodatkowo włączyć HBAO+ i/lub PCSS to raczej bez multiGPU się nie obejdzie.

Rozdzielczość 3840x2160 (UHD)

W przypadku rozdzielczości 4K sprawda jest bardzo prosta - nie ma na rynku karty, która by zapewniła w The Division sensowną wydajność. Najmocniejsze konstrukcje ledwo przekraczają 30 kl/s. Więc jeśli ktoś myśli o zabawie w takiej rozdzielczości to bez SLI / CrossFire się nie obejdzie. Problem tylko w tym, że żadna z tych technologii nie działa zadowalająco w tym tytule (micro sttutering jest nadzwyczaj widoczny i odczuwalny obecnie).
 


The Division na AMD Dual Graphics (APU AMD A10-7870K iGPU + Radeon R7 250 GDDR3)

Wnioski końcowe

Podsumowując nasze testy w grze The Division można powiedzieć, że jest trochę lepiej niż się spodziewaliśmy, ale to nie zmienia faktu, że optymalizacja jest słaba. Nawet w przypadku rozdzielczości FullHD i jedynie wysokich ustawień trzeba dysponować minimum kartą pokroju Radeona 380, aby uzyskać przyzwoitą płynność animacji. Jeśli ktoś natomiast  myśli o najwyższym poziomie detali lub rozdzielczości QHD, to są one zarezerwowane dla posiadaczy absolutnie topowych kart graficznych.

The Division

O 4K nawet nie warto wspominać, bowiem cóż z tego, że uzyskamy w miarę sensowną ilość kl/s przy skorzystaniu ze SLI / CrossFire, skoro micro sttutering zabije jakąkolwiek przyjemność z rozgrywki. Wydaje nam się, że Ubisoft zamiast skupić się na kolejnych DLC do gry powinien zająć się poprawą optymalizacji, bo pole do popisu w tej kwestii jest bardzo duże.

marketplace

Komentarze

60
Zaloguj się, żeby skomentować
avatar
Dodaj
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    Ogłoszenia niekoniecznie parafialne:

    1. Gdyby ktoś się zastanawiał - multiGPU w tej grze obecnie to totalna porażka, microstuttering zabija.

    2. Scenarzystę pierwszych misji w grze powinni za karę przesiedlić na Syberię. ;)

    3. Dało się grać w pierwszy dzień, to już jakiś plus w dzisiejszych czasach.

    4. Gra jest całkiem niezła, ale zdecydowanie uważam, że jak zwykle hype z zapowiedzi przerósł znacząco finalny produkt.

    5. Optymalizacja... tak, kiedyś (może) będzie.
    Zaloguj się
    17
  • avatar
    Jeszcze 3 raty do spłaty za komputer z GTX 970 G1 a już wychodzą gry w które nie pogram komfortowo na max detalach ? WTF ? To są jakieś żarty, bo grafika dupy nie urywa, textury jak na te czasy średniej jakości, a wymagania większe niż w zmodowanym GTA V...
    Zaloguj się
    13
  • avatar
    Jednak potwierdza to mój test z gtx970 oprócz ustawień high gdzie miałem troszkę lepiej ale wszystko zależy od lokalizacji testowej. Gra ma za duże wymagania jak na swój finalny wygląd.
  • avatar
    Od pierwszego ogloszenia tej gry nie wiem czym sie tyle osob jara. Rojo itp. to jeszcze rozumiem bo oni z tego zyja ale reszta?
    Zaloguj się
  • avatar
    Kupiłem Division w dniu premiery, namówili mnie kumple, z którymi wcześniej grałem w inne MMO. Na początku trochę problemów sprawia poruszanie się - w sensie ukrywanie się za przeszkodami, brak możliwości skakania. Choć rzecz jest do ogarnięcia (można się przyzwyczaić po kilku h) to zdecydowanie wymaga poprawienia.
    Gra się naprawdę przyjemnie, ale pod warunkiem ogarniętej ekipy + TS (no ale co się dziwić, wszak to co-op/mmo).
    Przyznam szczerze, że po przeczytaniu tylko powyższych komentarzy miałbym spore wątpliwości czy kupić grę (tym bardziej, że miałem wcześniej z Ubi nieprzyjemne przygody). Kupiłem jednak, gram i mam przy tym naprawdę sporo frajdy.

    Grafika - fakt, papy z dachu może nie zrywa, ale jest naprawdę przyzwoita. Lokacje czasem wyglądają lekko przerażająco i może dziwnie, ale na pewno są klimatyczne.
    Jak powiedział jeden z moich co-kumpli gra pokazuje pewien wiarygodny potencjalny scenariusz wydarzeń i tak też wygląda - i chyba się z nim zgodzę.

    I na koniec drodzy hejterzy i hajperzy weźcie proszę pod uwagę, że to co nie podoba/podoba się Wam nie musi budzić identycznych uczuć u innych. Ja przedstawiłem swoją opinię po kilkudziesięciu godzinach w grze, gdzie mogłem zobaczyć i spróbować wielu rzeczy. Moim zdaniem ocena (szczególnie mocno negatywna) tego tytułu po 2-godzinnym "liźnięciu" może być cokolwiek nieupoważniona.
  • avatar
    Dziwne, że tyle negatywnych opinii jest na temat korporacji Ubisoft. W ostatnim czasie firma ta wypuściła gry co najmniej przyzwoite - Rainbow Six Siege, Assasin's Creed Syndicate, Far Cry Primal czy The Division. Każda gra ma jakieś wady bo nie ma tytułów idealnych, ale trzeba sobie wyobrazić jak bardzo uboższa byłaby branża gier komputerowych gdyby nigdy nie było Ubisoft'u. Ta firma (przeważnie) umie robić tytuły wciągające, z pomysłem. Na przykład Far Cry Primal to bardzo dobre odświeżenie serii.... Co do jakości grafiki, według mnie The Division zajmuje teraz drugie miejsce (po Star Wars Battlefront),
  • avatar
    Test procesorów by się przydał Core i3,i5,i7 (gen 3,4,5,6), vs FX (43xx,63xx,83xx) oraz test pamięci ram DDR3_1600, DDR3_2400, DDR4_2133, DDR4_3000.

    może gdzieś tam GTX970 (3,5) by osiągnoł te 60 fps
    Zaloguj się
  • avatar
    To ubisoft tyle powinno wystarczyć. Dlatego powiedziałem nie gro od ubisoftu do czasu jak zaczną to robić porządnie.
  • avatar
    Super - na kompie z GTX960 i 4790k i dysku SSD - czyli na kompie za ponad 3,5tys nie mamy nawet "console experience" baaardzo ładna optymalizacja.

    Po obniżeniu detali skaczące 30 fps czyli tak jak na konsoli.


    Czekam na wasz test FarCry: Primal bo prawie grę ukończyłem a na GTX980 OC musiałem w FHD redukować cienie by mieć i tak czasem haratające 60fps. A przecież wersja konsolowa to mix ultra/high i wszystkie postprocessy na max (i digital foundry stwierdził że geometria obiektów na PC jest gorsza niż na PS4 - LOOOOOOOOOOOOOL)

    Generalnie UBI przebija samych siebie.

    Gdzie jest ten "miszcz" co pier... o 4k i 60fps? Ten frajer co skriny wkleja? "Miszczu" do gry w 4k to chyba 4xGTX980Ti w 60fps nie da rady.

    Chciałbym się dowiedzieć jakiego masz kompa, że ci w 4k elegancko Division chodzi.

    No za rok do 60fps to chyba bedę musiał 2gą 980tkę dołożyć :D.
    Piszecie, że na kompie za 2000zł jest lepsza grafa niż na konsolach... jako posiadacz kompa za 6k+i Ps4 powiem - walnijcie się w łeb;).

    Wszyscy mówili, że konsole zatrzymują rynek... A rynek zatrzymują blacharze-biedacy. Kartę typu GTX970 i lepszą ma 1% graczy a jak wychodzi jakaś gra, która jej wymaga to pisk.

    Chcecie grać w nowe gry to sobie kupcie porządnego Pieca albo konsolę a nie płaczcie... Grałem w betę Division na Ps4 i jedyna różnica jaką widze to trochę gorsze miękkie cienie, na które i tak się nie zwraca uwagi w trakcie strzelania. No i 30 fps - ale 30 fps zlockowane jest lepsze niż skaczące 35-40 i mega stutter.
    Zaloguj się
    -1
  • avatar
    Nie chciałbym być teraz w ciele czytelnika benchmarka, któremu polecaliście ostatnio kompa za 2500-3000 zł z GTX960tką i starym dyskiem HDD.

    Loadingi po 2 minuty i gry chodzące gorzej niż na konsolach...

    Console experience i 25fps, a co będzie za rok - MOBA i CS hehe? A sorry nie będzie 25fps bo test na 4790k a wy poleciliście do zestawu 4440.

    Gdzie test FarCry: Primal? Bo w FC na GTX960/fHD pewnie nie będzie 25 fps... Mój GTX 980OC wymieka na FHD/ULTRA i musze redukować cienie... (mam 4790k i SSD żeby nie było).

    Oj naprawdę trzeba kierować się waszymi radami w zakupie sprzętu!
    Zaloguj się
    -2
  • avatar
    we wtorek przyjeżdża do mnie drugi 980ti, zobaczymy...
    Asus ROG 2790Q zobowiązuje :P
    Gra na 40-50fps mnie drażni...
    dam znać
    Zaloguj się
    -3
  • avatar
    Nie rozumiem i po co daje taki wymagania:

    Minimalne wymagania:

    - karta graficzna: NVIDIA GTX 560 2GB lub AMD Radeon HD7770 2 GB

    A mój karta graficzna GTX 560 Ti OC 1 GB działa gra, monitor ma 20 cal ten max 1400x1050 i średnio - płynnie gra, a wysoki małe płynnie. A wogole tabela od 560 i 660, tylko daje od 760 do więcej.
    Zaloguj się
    -5
  • avatar
    Rozumiem ze nie pokusilisice się o testy z włączonymi ficzerami z GW ?
    Z tego co miałem okazje badać to na 980TI mamy 45-50fps przy ultra a więc spadku az tak dramatycznego nie ma
    Zaloguj się
  • avatar
    Dlaczego testy przeprowadzacie tylko w najwyższych ustawieniach grafiki?Nie można by dodać testu, szczególnie w qhd i uhd na medium? Zresztą różnice w grafice na screenach są bardzo niewielkie albo wręcz pomijalne!
    Zaloguj się
  • avatar
    A ja zacząłem grać w slot cars go digital mam 45 metrów fajna zabawa ...
  • avatar
    Wiedziałem że będę musiał zmienić kartę więc wiozłem dobrą podstawę procek + płyta żeby całego kompa nie zmieniać, ale kur.... nie przypuszczałem że zanim spłacę kompa będę zmuszony zmienić kartę, chce sobie jeszcze lapka za ok. 4k kupić a tu wychodzi że będę musiał kupić kartę za 3k ? Pie-role nie bede pił.
  • avatar
    Ja mam i5-4690k, 8GB RAM i Palit GTX 970. I w FullHD i wszystko na Ultra ok.42-52 FPS z spadkami ekstremalnie do 30 FPS. A tu jest jeszcze i7-4970k i dysk SSD i średnio mają mniej FPS :/
    Zaloguj się
  • avatar
    A ja gram od roku w WT, bo nic innego nie ma na rynku ciekawego (dla mnie). Przedtem gralem w BFBC2, ale wskutek skopanych sterow po przesiadce na 660Ti, czy tez braku odpowiedniego profilu w sterach (co wychodzi na jedno) przestalem. Te gry robia sie coraz bardziej denne.
  • avatar
    Witam
    Jeżeli chodzi o rozgrywkę to powiem jedno, gra się bardzo przyjemnie, historia całkiem ok, przedstawiająca coś co może się wydarzyć i fakt taki nie jest jakoś bardzo poruszająca. Zresztą które MMO taką ma skoro chodzi w każdym o to by cały czas levelować i szukać co lepszego sprzętu. Sterowanie w grze ewidentnie przygotowane na konsole i mimo że gram na PC to używam do tego pada z 360. Odwiedzając DZ nie widzę jakiejś większej różnicy między mną a innymi graczami a wynika to z charakteru gameplay’u gdzie chowanie się za przeszkodami jest najważniejsze (GOW) i tym że nikt nie jest mnie wstanie zastrzelić jednym strzałem.
    Co do grafiki i niby braku optymalizacji. Hmm dziwi mnie to że niby nie ma optymalizacji i że niby grafika słaba. Wystarczy zwrócić uwagę na detale. Ostatnio spoglądałem na budynki i co niektóre mają pomieszczenia i można spokojnie zaglądać przez okna do nich (nie mówię tu o tych do których mona wejść) a nie są one kolejną teksturą. I fakt gra wygląda inaczej jak przed premierą a to wynika z optymalizacji. To co było pokazane na targach to był jeden wielki skrypt i nic więcej, nie było tam np. sztucznej inteligencji czy symulowania pogody, czyli rzeczy które zabierają moc obliczeniową. Dzięki temu twórcy mogli wyciągnąć z grafiki więcej. No i zasadnicza rzecz przez którą się odbiera to ze niby aż tak wielki downgrade był (jak to twierdzą inni) inne oświetlenie, a oświetlenie to jedna z najważniejszych rzeczy w grze jeżeli chodzi o to jak ona wygląda. No i to że brak tej grze optymalizacji. Przez optymalizację to ja rozumiem że idąc w jednej części mapy mam np. 60 fpsów a zaraz mam spadki do 40. To jest brak optymalizacji a nie że gra na 970 na wysokich ma średnio 53 a minimum to 6 klatek mniej i to jest rzecz która pewnie wystąpiła prze 1 sek. Więc o braku optymalizacji tutaj nie ma mowy, a przynajmniej nie takim o jakim wszyscy mówią. Brak optymalizacji to był w Watch Dogs gdzie jadąc przez miasto były widoczne spadki z 60 fps do 30. To jest brak optymalizacji. No i nie wiem czy ludzie zauważyli to ale praktycznie każda gra która jest na konsolach i wychodzi na PC do gry w granicach 60fps oraz wyższymi ustawieniami graficznymi co konsole wymaga co najmniej 970.
    No, koniec tych wypocin.
    Pozdrawiam