Karty graficzne

W jakie gry pogramy na Integrze AMD? Test Radeona HD 4200.

opublikowano przez _nick_ w dniu 2010-05-05

Prawie każdy wam powie, że na zintegrowanej karcie graficznej sobie nie pogracie. Postanowiłem to sprawdzić - przetestowałem grafikę Radeon 4200 w 12 grach. Znalazło się wśród nich sporo nowych tytułów. Nie zapomniałem też o sprawdzeniu karty po podkręceniu. Wyniki mile mnie zaskoczyły - zachęcam do zapoznania się nimi.

 

P A R A M E T R Y     T E C H N I C Z N E

 

Zacznę od krótkiej charakterystyki technicznej zintegrowanej karty:

 

Jak widać wartości nie są zbyt imponujące - tylko 40 jednostek SPu, 4 potoki ROP, 4 jednostki TMU i dość niskie taktowanie rdzenia - 500MHz. Jednak w porównaniu z innymi integrami nie jest źle. Zobaczmy jak karta sprawdzi się w testach ;)

Radeon 4200 montowany jest razem z chipsetem AMD 785G na płytach głównych. Często na PCB obok chipsetu montowana jest pamięć SidePort - jest to po prostu jedna kość pamięci (przez co ma tylko 32-bit) z reguły o taktowaniu 1333 MHz. Użytkownik ma wtedy wybór czy chce korzystać tylko z tej pamięci (pamięć operqacyjna jest wtedy nietknięta), czy również z pamięci RAM. Standardowo SidePort ma 128MB pojemności.

 

K O N F I G U R A C J A    T E S T O W A


Wszystkie testy zostały przeprowadzone na następującej konfiguracji sprzętowej:

 

Procesor

AMD Athlon II X3 435 @ Phenom II X4 B35 2.9 GHz

Chłodzenie

Scythe Mugen 2

Płyta główna

Asus M4A785TD-V EVO

Pamięć RAM

Goodram 2x2GB 1333MHz 9-9-9-24

Karta graficzna

ATI Radeon HD 4200

Dysk Twardy

2x Samsung F3 500GB SATA-II 16MB cache RAID 0

Napęd optyczny

LG DVD+-RW 20x DL LightScribe

Obudowa

Sharkoon Rebel 12

Zasilacz

Corsair TX750EU

karta dźwiękowa

Auzentech X-Fi Prelude 7.1 Gold

Inne

Kontroler Obrotów Scythe Kaze-Q 3.5"+USB, wentylatory: 4x140mm,1x120mm

 

Zainstalowany był system Windows 7 64-bit i sterowniki karty graficznej ATI w wersji 10.3.

 

Ustawienia karty w testach:

Taktowania karty bez OC: 500 MHz rdzeń, 1333 MHz SidePort, 256MB przydzielonej pamięci operacyjnej 1333 MHz 9-9-9-24

Taktowania karty po OC: 1006 MHz rdzeń, 1408 MHz SidePort, 256MB przydzielonej pamięci operacyjnej 1333 MHz 9-9-9-24

 

T E S T Y

 

Tak jak wspomniałem na początku sprawdziłem wydajność karty w 12 grach. W każdej sprawdziłem ilość kaletek na sekundę za pomocą programu Fraps. Dodatkowo w kilku grach podałem wyniki ze znanych benchmarków. Zacznę od starszych gier, a na deser podam te najbardziej wymagające :)


Painkiller


Do testów użyłem wbudowanego benchmarka C5L2 oraz przeszedłem początek gry Battle of Hell - przed sierocińcem. Jest to najbardziej wymagająca cześć gry z uwagi na dużą ilość wody, mgłę i mnóstwo efektów cząsteczkowych. W  pozostałych lokacjach gra będzie chodzić o wiele płynniej.

Ustawienia:
Detale:
MAX
Rozdzielczość:
1024x768
Multisamling:
6x




PREY


Gra oparta na silniku z Dooma 3 wygląda do dzisiaj bardzo dobrze i sprawia wiele frajdy. Do sprawdzenia wydajności użyłem lokacji z 3/4 gry, gdzie jest dość dynamiczna akcja i dużo przeciwników na w miarę otwartym terenie (mapa "Twarzą w twarz z wrogiem"). Wersja gry to 1.3.


Ustawienia:
Detale:
MAX
Rozdzielczość:
1024x768
Antyaliasing:
0x

 
F.E.A.R.


W tej grze użyłem wbudowanego benchmarka oraz przeszedłem pewien początkowy fragment gry, gdzie jest strzelanina w magazynie z dwoma oponentami i poza nim z kilkoma przeciwnikami. Wersja gry to 1.07.


Ustawienia:
Detale:
MAX
Rozdzielczość:
1024x768
Antyaliasing:
0x
Filtrowanie anizotropowe: 8x
Soft shadows:
OFF


 
Need For Speed: Carbon

Pomiar FPS odbył się na sprincie w kanionie (cała trasa). Mimo, że gra ma już swój wiek wciąż wygląda bardzo dobrze.

 

Ustawienia:
Detale:
MAX
Rozdzielczość:
1024x768
Antyaliasing:
0x

 


Heroes of Might & Magic V


Test przeprowadzony był na pojedynczej mapie - Łzy Osira. Najpierw wszedłem do zamku, wybudowałem jeden  budynek, a następnie szedłem na przód przez dwie tury. Kamera była ustawiona z góry pod małym kątem.

 

Ustawienia:
Detale:
MAX
Rozdzielczość:
1024x768
Antyaliasing:
2x

 

 
Gothic 3

Trzecia odsłona Gothica okazała się bardzo wymagająca dla naszych komputerów, a grafika do dzisiaj wygląda bardzo dobrze (jeden z lepiej wyglądających RPGów). Test odbywał się na samym początku gry - kółko dookoła miasteczka (gdzie jest bitwa z orkami), potem bieg na plażę i na koniec  udanie się do lasu. Wersja gry to 1.7.

Z uwagi na fakt, iż nawet na Core i99, 128GB RAM i GTX780 SLI gra będzie przycinać co 40-70 sekund (przez doczytywanie z dysku) minimalna ilość FPS była testowana inaczej - tutaj przebiegłem się tylko dookoła miasteczka, gdzie toczy się pierwsza bitwa, a na koniec stanąłem przed bramą i patrzyłem się w kierunku lasu. Gdybym mierzył min. FPS w pełnym teście to zawsze miałby wartość 0.

 

Ustawienia:
Detale:
WYSOKIE
Rozdzielczość:
1024x768
Antyaliasing:
0x

 


NeverWinter Nights 2

Pomiar wykonany był na początku gry po wyjściu z domu. Przeszedłem się po całym terenie, gdzie na prawdę sporo się dzieje - jest masa stworów, czarów, jest woda i płomienie.

 

Ustawienia:
Rozdzielczość:
1024x768
Antyaliasing:
0x
Jakość cieni: NISKA
Normalnie mapowany teren: WŁĄCZONE
Cienie oświetlenia punktowego: WYŁĄCZONE
Odległość horyzontu:
195/300
Rozdzielczość tekstur: ŚREDNIA
Rozmiar mapy cieni: 512
Rozmiar ceini otoczenia (blisko): 1024
Rozmiar ceini otoczenia (daleko):
1024
Efeky poświaty:
WŁĄCZONE
Odbicia na wodzie: WYŁĄCZONE
Źródła światła na członkach drużyny:
WYŁĄCZONE
Filtrowanie pomniejszonych tekstur: ANIZOTROPIC
Filtrowanie skalowania:
LINEAR
Maksymalna anizotropia tekstur:
NISKA
Załamanie obrazu na wodzie:
WYŁĄCZONE

 

 


Unreal Tournament III

Gra słynie ze świetniej optymalizacji, ale jak się zachowa na zintegrowanej karcie? Pomiar FPS zrobiłem na mapie Brama, przechodząc w podobny sposób z każdej z trzech podlokacji w trybie deathmatch.



Ustawienia:

Detale:
MAX
Rozdzielczość:
800x600
Antyaliasing:
0x
Akceleracja fizyki:
OFF

 


Wolfenstein 2009

Zobaczymy, czy nawet gra, która miała całkiem nie dawno premierę będzie płynnie chodzić na integrze AMD. Test był przeprowadzony na początku gry - szedłem komnatą z płomieniami, potem po schodach gdzie zastrzeliłem dwóch przeciwników (był tam wybuch grawitacyjny), następnie poszedłem do dużego holu, gdzie też był grawitacyjny wybuch i sporo przeciwników.

 

Ustawienia:
Detale:
WYSOKIE
Rozdzielczość:
800x600
Filtrowanie anizotropowe:
NISKIE
Antyaliasing:
0x
Cienie:
ŚREDNIE
Przetwarzanie:
WYSOKIE
Szczegółowe tekstury:
WŁĄCZONE
Refleksy:
WYŁĄCZONE

 


Dirt

Test został wykonany na 1. wyścigu w grze, pomiar robiony był na jednym okrążeniu. Jest to bardzo wymagająca gra i nie spodziewałem się, że będzie tak dobrze chodzić na 4200 :) Z resztą zobaczcie sami:

 

Ustawienia:
Detale:
MAX
Rozdzielczość:
800x600
Multisampling:
2x
Wind effects:
OFF
Shadows: MEDIUM
Crowd:
MEDIUM
Mirrors: ON
Foliage: MEDIUM
Drier Models: MEDIUM
Trees: MEDIUM
Reflections:
MEDIUM
Motion Blur:
ON
Skid Marks: ON

 


Far Cry 2

Przyszła pora na najbardziej wymagające sprzętowo gry. Far Cry 2 sprawia problem wielu pecetem. Jak się za chwilę okaże nawet ta gra nie robi wrażenia zintegrowanej karcie :) Test wykonany był na początku gry podczas strzelaniny w miasteczku.

 

Ustawienia:
Detale:
MEDIUM
Rozdzielczość:
800x600
Antyaliasing:
0x
DirectX:
9



Crysis

Crysis to gra legenda - na najwyższych ustawieniach graficznych nawet dzisiejsze karty mają nie lada problem. Ku mojemu zdziwieniu na 4200 również można płynnie ograć :) W tej grze sprawdziłem dwa tryby graficzne - LOW oraz MEDIUM. Oba uruchomione były w trybie DX9. Pomiar odbywał się na początku gry - szedłem między skałami, potem wyszedłem na plażę (rozglądając się na boki), podszedłem do kilku przeciwników, jednocześnie do nich strzelając. Zakończyłem na rozglądaniu się przy odpalonej na plaży flarze i strzelaniem do wody.

Dodatkowo dorzuciłem wyniki z HOC Crysis Benchmark. Jak widać FPS w grze będzie nieco niższy niż w benchmarku.

 

Ustawienia:
Detale:
LOW
Rozdzielczość:
800x600
Antyaliasing:
0x
DirectX:
9

 

 
Ustawienia:
Detale: MEDIUM
Rozdzielczość: 800x600
Antyaliasing: 0x
DirectX: 9

 

 

P O D S U M O W A N I E 

  

Jak się okazało na dobrej zintegrowanej karcie można zagrać w dużą ilość gier, nawet w nowsze tytuły. W każdą testowaną przeze mnie grę można pograć płynnie bez przycięć - wszystko zależy od ustawień. Po podkręceniu płynność rozgrywki drastycznie rośnie i można bez problemu pograć nawet w Crysis czy Far Cry 2 na średnich detalach. Niech tylko ktoś teraz napisze, że ingtegra nie nadaje się do gier ;)

 

 

Zachęcam wszystkich do podzielenia się osiągami Radeona 4200 także w innych grach :)

 

marketplace

Komentarze

76
Zaloguj się, żeby skomentować
avatar
Dodaj
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    Pytanie do recenzującego ;): Dlaczego nie możesz sobie karty graficznej kupić?.Nawet za małe pieniądze dostaniesz w miarę dobrą kartę graficzną ;).Recka oczywiście świetna i piąteczka w dzienniku już jest :)
    Zaloguj się
    -2
  • avatar
    Posiadam bardzo podobny zestaw. Szczerze powiedziawszy świetny test, bo uświadomił mnie, że mogę pograć jednak w lepsze gry. Właśnie przed chwilą zainstalowałem Crysis'a oraz DragonAge'a i rzeczywiście, można pograć płynnie przy odpowiednich ustawieniach. Naprawdę gratuluje pomysłu i wykonania (Jedynie wykresy dość hmm...staromodne). Ode mnie rzecz jasna piątka! Dzięki.
    Zaloguj się
  • avatar
    Bardzo fajny pomysł na recke :)
    Uświadomiło mi trochę że z powodu małego budżetu będę mógł przetrzymać trochę na integrze ;)
    Zaloguj się
  • avatar
    Do poprawy - "pamięć operqacyjna jest wtedy nietknięta" jaka pamięć

    "Rozmiar ceini otoczenia (blisko): 1024
    Rozmiar ceini otoczenia (daleko): 1024" - rozmiar czego ;-)

    Fajny art - 5.
    Zaloguj się
  • avatar
    Wszystko fajnie ale osobiście żałuję, że to nie jest test x3100 lub HD4500... Ale oczywiście ocena - 5
  • avatar
    Mam taką integrę, lecz jej nie kręciłem. Generalne gram tylko w Guild Wars i co zauważyłem to zmiana gammy (na 0,5s) przy ladowaniu lokacji.

    Recka na 5, gdyż pokazała mi w jakie gierki mogę pograć
  • avatar
    Nie postarałeś się, a gdzie porównanie wydajności układu graficznego z aktywną pamięcią sideport i bez?
    W sumie gdyby to było to recka miodzio ;]
    Ale i tak masz 5.

    Pozdro.
    Zaloguj się
  • avatar
    Wykresy straszne, bo:
    - małe
    - niepotrzebnie zawierają MAX-FPS
    - bez wygładzania
    - ogólnie przez to nieczytelne no i nieestetyczne :P

    Znów 5 byłaby krzywdząca dla innych, więc jest 4+ ;)
    Zaloguj się
  • avatar
    5! :)
  • avatar
    5 ofc, a ta integra jest po prostu stworzona do OC :D -> http://hwbot.org/community/submission/996029_leeghoofd_3dmark_2001_radeon_hd_4290_36368_marks :O
    Zaloguj się
  • avatar
    Fajny test :)
    5 daje
    Ale nie potrafię trawić jednego
    AMD Athlon II X3 435 @ Phenom II X4 B35 2.9 GHz
    Tak... z Athlona zrobiłeś Phenoma omg ludzie odblokowaliście 4 rdzeń i zrobiliście OC to dalej powinniście pisać Athlon X3 xghz @ Athlon X4 Xghz
    To może być z "leksza" krzywdzące dla userów Phenoma, bo jak z Athlona piszecie OC Phenom...
    Zaloguj się
  • avatar
    I tak to nie będzie Phenom to będzie Athlon X4 xghz + lvl3
    i koniec
    Zaloguj się
  • avatar
    Oczywiscie standardowo 1 za brak opisania numerow seryjnych tranzystorow w okolicach karty graficznej.
    Zaloguj się
  • avatar
    Tytuł zmieniony :D od razu lepiej ;>
    Zaloguj się
  • avatar
    Zaskakujące wyniki. Kto by pomyślał....
  • avatar
    5 :) za minimalizm ;P
    Zaloguj się
  • avatar
    Jako szczęśliwy posiadacz tej karty powiem tylko, że GTA4 również płynnie chodzi i nawet na lekkim medium przy 1024x768pxl!! Fakt w tej grze sporo zależy też od procesora - dlatego mam PhenomaII x4 B55 :D

    Nie wiem czy karta dedykowana do 200zł dorówna tej integrze ;)
  • avatar
    Ta karta jest interesującą:) Bez problemów 920 na rdzeniu bez podnoszenia napięcia. Liczyłem na twoja odpowiedz ale właśnie widzę ze byleś zajęty:) Gdybyś miał chwileczkę to zajrzyj na ten adres.

    http://www.benchmark.pl/problem/show/problem_id/2174

    Pozdrawiam.
    Zaloguj się
  • avatar
    jak testujecie gry, to testujcie CS:S...
    Zaloguj się
  • avatar
    Mam praktycznie identyczny sprzęt co autor - integra jest świetna! Fallout 3 chodzi średnio w 30 fpsach na średnich detalach. Grafika kręcona do 850mhz(chodzi tak na codzień) bez podnoszenia napięcia czy czegokolwiek. Modern Warfare 2 podobnie w rozdzielczości 1280x920 w średnich/niskich detalach. Oczywiście Athlon odblokowany na PhII ;-)

    Autor dostaje 5 wedgług mnie zasłużone.
  • avatar
    Oceny nie dam bo również jadę na tej integrze i nie chciąłbym zaniżać średniej. Mi brakuje testów 3dsmarków w końcu po to są tworzone.

    Zabiłeś cześć wydajności gpu przydzielając mu niżej taktowaną pamięć RAM.

    Wyniki byłyby lepsze (zawsze to 3-4 fps) na samym podkręconym RAMie który spokojnie przekroczy 1400Mhz a poza tym miałbyś większą przepustowość...
    Zaloguj się
  • avatar
    poszlo 5 :)
    naprawde przydatny test.
    Zaloguj się
  • avatar
    A temperatury grafy gdzie???
    Trzeba o tym napisać, bo sięga około 65*C...


    Pamięć sideport ma wyjątkowo 32bit (normalnie pamięć ma 64bit, a w dualu 128).

    "Użytkownik ma wtedy wybór czy chce korzystać tylko z tej pamięci (pamięć operqacyjna jest wtedy nietknięta), czy również z pamięci RAM. Standardowo SidePort ma 128MB pojemności"

    Nie jasno napisałeś to trochę... , a możliwości są takie:
    -sideport
    -UMA (z pamięci ram)
    -sideport + UMA
    A u Ciebie napisane jest jakby były tylko dwie możliwości...

    Dodatkowo mam zastrzeżenia do PCIe x16 oraz DDR3 (ale to błąd benchmarka)

    Do tego wykresiki niezbyt ładne (na szybko robiłeś?)

    Dam 4 bo ambitny temat... :)
    Zaloguj się
  • avatar
    Ciepły, a ciepły to różnica.
    Temperatury by się przydały bo wiemy że jest np. 50*C i wiemy czy to jest ciepłe czy gorące.
    No ale cóż...
    Zaloguj się
  • avatar
    Bardzo ciekawy artykuł, jeśli komuś nie przeszkadza słaba grafika i niska rozdzielczość to integra spokojnie wystarczy.
    Mam pytanie do autora :
    Jak z temperaturami na płycie? Bo u mnie podczas grania na HD4200(ta sama płyta) max. temp. to było 35* więc nie wiem czy mam czujnik zepsuty czy tak po prostu jest
    Zaloguj się
  • avatar
    Fajna recka, dziwi mnie tylko to, że dostałeś za nią 4 pkt :). Poza tym, co się stało z poprzednim zestawem ;D?
    Zaloguj się
  • avatar
    przydatny teścik, fajna recka dam 5 za pomysł
  • avatar
    Jak dla mnie recka fajna,

    mam dodatkowo 3 pytanka:
    1) na podstawie tego testu (ja mam za małe doświadczenie żeby to określić) jak będzie chodził WoW na tej karcie przy 1680x1050 i powiedzmy średnich detalach? Interesuje mnie dokładnie czy można będzie chodzić bez problemu na rajdy 25 więc proszę o odpowiedź ludzi którzy orientują się w temacie ;)

    2) czy istnieje możliwość całkowitej wymiany radiatora na karcie? (pytam bardziej z ciekawości)

    3) i czy między kartami 4200 a 4290 można odczuć różnicę w wydajności?

    pozdrawiam
    Zaloguj się
  • avatar
    Test utwietrdził mnie , że jako NIENAŁOGOWY gracz posiadłem komputer oparty na płycie ASUS M4A88TD-V EVO/USB3 z integrą HD 4250 w chipsecie 880G i jest O.K.
    Ocena 6! a czepianie się formy wykresów jest małostkowe; treść merytoryczna mówi sama za siebie;
    Pozdrawiam ...