Avatar użytkownika Paweł

pawelbial

data dołączenia:

Moje komentarze (17)

    • Avatar użytkownika pawelbial
      pawelbial
      Kolejne generacje mają coraz bardziej ulepszane "wewnętrzne architektury", co powoduje, że można te same instrukcję wykonać szybciej niż poprzednio. Innym przykładem są nowe instrukcje, które znacząco skracają ilość cykli koniecznych do wykonania wybranych operacji. Dodatkowo polepszanie innych czynników jak ilość pamięci cache wpływa pozytywnie na zwiększenie wydajności.

      Kilka lat temu był artykuł obrazujący jak skomplikowane są mechanizm obecne w naszych procesorach. Oczywiście jest to bardzo głęboki temat, a to tylko delikatny wstęp do niego :)
      http://www.benchmark.pl/testy_i_recenzje/Procesory_x86_-_architektura_wspolczesnych_ukladow-4388/strona/16713.html

      2
      • Avatar użytkownika pawelbial
        pawelbial
        Akurat tutaj trochę się mylisz. Linux (jako jądro) jest wydawany na licencji GNU GPL, ale oprogramowanie na nim działające już nie musi spełniać tego warunku. Googlowy Android jest wydawany na licencji Apache Software License 2.0, która umożliwia modyfikacje i redystrybucje kodu. Równie dobrze można stworzyć zamknięty system operacyjny (w rozumieniu końcowego użytkownika) na bazie otwartego jądra i otwartych bibliotek co doskonałym przykładem jest Mac Os X.
        3
        • Avatar użytkownika pawelbial
          pawelbial
          Po pierwsze, jeżeli firma stworzyła natywną grę na Mac OS X'a to tak na oko 90-95% roboty zostało już wykonane, aby stworzyć grę na Linuksa. Podstawowym problemem jest przepisanie tych części gry, która zależy od bibliotek obecnych w OS X oraz jej zapakowanie. Dlatego gdy na rynku pojawiła taka firma (tak tak firma nastawiona na zysk, a nie tak jak niektórzy wcześniej pisali, że jest tylko fundacja nie nastawiona na zysk) Cannonical, której celem jest zawojowanie komputerów osobistych w domach zwykłych Kowalskich to nic dziwnego, że inne firmy zaczęły myśleć o wydawaniu gier na system GNU/Linux.

          Po drugie usługi typu OnLive mogą być przyszłością pod warunkiem, że rynek ten zacznie się dość szybko powiększać. Na razie dobrze gra się w gry offline, gdyż one niekoniecznie wymagają niskich opóźnień. Jednak jeżeli chodzi o gry sieciowe to niestety tutaj potrzebne są duże nakłady, gdyż jak wiadomo światło nie powala swoją szybkością i przykładowo gdyby pominąć opóźnienia podczas parsowania pakietów w routerach to przy 150 km od komputera do serwerowni opóźnienia byłyby rzędu 1 ms, więc po prostu gęste ustawienie serwerowni i ulepszanie sprzętu sieciowego powinno pozwolić grać w dowolne gry przez sieć :)

          Po trzecie na Linuksie podstawowe oprogramowanie, używane codziennie (np. przeglądarka plików, notatnik, kalkulator) moim zdaniem są dużo bardziej użyteczne od swoich Windowsowych odpowiedników.
          0
          • Avatar użytkownika pawelbial
            pawelbial
            Ogólnie na Linuksa można zrobić taką samą binarkę jak na Windowsie. Czyli wrzucamy praktycznie wszystkie biblioteki skompilowane specjalnie na potrzeby naszej gry i o nic się nie martwimy. Możemy trochę pokombinować i używać bibliotek dostępnych w repozytoriach. Wbrew pozorom różnice pomiędzy poszczególnymi dystrybucjami nie są zbyt duże i tak naprawdę wystarczy zrobić pakiet deb, pakiet rpm i uniwersalny instalator. Oczywiście za pierwszym razem byłaby to dość mozolna robota, ale jak autorzy będą korzystali z podobnych bibliotek i szablonów katalogów to stworzenie kolejnych pakietów dla innych gier nie było by problemem.

            Dodatkowo jeżeli jakaś gra działa na MacOS X to już znaczna część roboty jest wykonana (port na OpenGL).
            1
            • Avatar użytkownika pawelbial
              pawelbial
              Nie mylisz się. Akurat Intelowskie x86 to jest CISC (z pewną domieszką RISC), ARM to RISC, Intel Itanium to VLIW. Polecam dla autorów nabycia trochę wiedzy z architektury komputerów :)
              0
              • Avatar użytkownika pawelbial
                pawelbial
                OpenJDK w wersji 6 to tak naprawdę to jest ta sama Java co w wersji dostępnej przez stronę java.com. Jednak staje się ona powoli pieśnią przeszłości i tak naprawdę w nowych systemach ta wersja będzie coraz mniej potrzebna.

                Za to Java w wersji 7 nie powinna być dystrybuowana w postaci binarnych pakietów dostarczonych przez firmę Oracle. Gdyż Java7 dostępna na stronie producenta jest dokładnie kopią OpenJDK7 (pewnie z zamkniętymi dodatkami, ale nie interesowałem się tym). Więc instalacja OpenJDK7 będzie równoważna z instalacją zamkniętych pakietów. Co więcej niektóre dystrybucje nie dostarczają zamkniętego oprogramowania w domyślnych instalacjach. A dzięki temu, że użyte zostaną otwarte pakiety, będzie możliwość posiadania Javy out-of-box. Osobiście używam OpenJdk wraz z Icdtea-Plugin już od dłuższego czasu. I nie zaobserwowałem nigdy, żadnych problemów z tą wersją Javy.

                Więc nie jest to żaden krok w tył, tylko naprawdę duży krok w przód. Dodatkowym plusem rozwijania Javy poprzez OpenJDK jest to, że do jej rozwoju przystąpili taki giganci jak IBM, Apple (zajmują się wzorcową implementacją Javy pod MacOSX), SAP. Więc wydaje się, że Oracle ma dużą szansę na danie porządnego kopa dla Javy (i poniekąd dla swojego portfela).
                8
                • Avatar użytkownika pawelbial
                  pawelbial
                  Prawdopodobnie nie będzie problemów z odpaleniem BF3 na Viście/7 z zainstalowany DirectX 11.
                  Po prostu efekty które dostarcza DirectX będą emulowane przez procesor, co oznacza spadek wydajności lub konieczność z ciekawostek typu testelacja. DirectX 9 to przeżytek i konieczność dodatkowych linijek kodu stworzonych przez autorów w danej aplikacji graficznej. A co do systemów 64 bitowych to widać w końcu coś się rusza. Oby w końcu porzucić tego 32-bitowego starocia:)
                  0
                  • Avatar użytkownika pawelbial
                    pawelbial
                    To prawda, że w bardziej egzotycznych dla nas państwach raczej nie będzie łatwe wyegzekwowanie zamknięcia serwera czy przekazanie danych, ale trzeba też zauważyć, że serwisy hostingowe muszą być położone w dość dogodnych lokalizacjach, aby jakość ich usług mogła być na odpowiednim poziomie. Dlatego zazwyczaj nie będzie to stanowiło aż tak dużego problemu.

                    A nasi ustawodawcy moim zdaniem powinni zajmować się dokładnie ogólnie pojętym IT. I nie chodzi mi tu tylko o prawa autorskie, ale o wiele innych rzeczy związanych z rozwojem informatyzacji naszego kraju. Jednak musimy pamiętać, że niestety polska w wielu rankingach nie jest na wysokich miejscach. Dlatego warto dać sygnał zagranicznym przedsiębiorcom, że w Polce coś się zmienia na dobre. Mimo że nie musimy zgadzać się z polityką tych firm, ale musimy przeliczyć to czy opłaca nam się ignorować potrzeby potencjalnych inwestorów czy walczyć o poniekąd zalegalizowanie piractwa.
                    0
                    • Avatar użytkownika pawelbial
                      pawelbial
                      Uderz w stół, a nożyce się odezwą. Jak byś nie zauważył to może nie Tadżykistanie, ale w krajach europejskich nie ma problemu z wyłączeniem serwerów na terenie innego państwa jeżeli inne o to wystąpi. Policja z różnych krajów ze sobą współpracuje w walce z piractwem. Są wydziały do walki z terrorystami, ale są też wydziały do walki z piractwem. Niech jedni zajmą się swoją pracą, a drudzy swoją... Każdy rodzaj przestępstwa zasługuje na to, aby był odpowiednio potraktowany przez policję. Na tym opiera się demokratyczne społeczeństwo, jak byś nie zauważył...
                      0
                      • Avatar użytkownika pawelbial
                        pawelbial
                        Tadżykistan jest państwem demokratycznym, więc wydaje mi się, że jeżeli istniało by podejrzenie o popełnienie przestępstwa i z prośbą o wyłączenie serwera i/lub przekazaniem danych to raczej nie było by problemów z jego realizacją. Nie trzeba od razu kogoś atakować siłowo. Wystarczy użyć trochę głowy i pomyśleć, a nie od razu skakać do gardeł drogi kolego...
                        0
                        • Avatar użytkownika pawelbial
                          pawelbial
                          Od siebie powiem, że router sprawdza się nieźle, ale nie do sieci o wysokich wymaganiach.

                          Na obozie informatycznym stał jako brama do serwerów. Nie było tam internetu więc w teorii nie był on mocno eksploatowany. Niestety jednoczesna liczba połączeń w okolicy 100 powodowała, że odmawiał on współpracy - zawieszał się. Dopiero jak zamieniłem go switchem z prawdziwej półki to wszystko zaczęło działać jak trzeba. Ogólnie zasięg wifi mogę określić jako zadowalający. Niestety nie miałem okazji go dokładnie testować w standardzie n, jednak w standardzie g sprawuje się całkiem całkiem - dzisiaj w szkole kolega łapał sieć będąc dwa piętra nad tym routerem.

                          Ogólnie polecam, ale niestety teraz ceny strasznie poszły w górę w porównaniu z 2008 rokiem...
                          0
                          • Avatar użytkownika pawelbial
                            pawelbial
                            Okno instaluje się w systemach od Windowsa XP wzwyż w ramach aktualizacji Windowsa. Ekran działa jak na razie w miarę dobrze, jednak w oczy rzuca się nie pełna polonizacja niektórych opisów przeglądarek, ale na znaczny plus trzeba uznać, że po wybraniu opcji pobierz pobiera się polska wersją językowa danej przeglądarki. Ogólnie podoba mi się ta idea :)
                            0