Karty graficzne

DirectX 11 - korzyści dla gracza

przeczytasz w 3 min.

W październiku możemy oczekiwać premiery Windows 7, Najnowszy system Microsoftu będzie domyślnie obsługiwać DirectX 11. Obsługa tych bibliotek przewidziana jest także dla użytkowników Visty. Do tego czasu na rynku pojawią się także karty graficzne AMD, które zaoferują obsługę DirectX 11. Poznajmy technologie dostępne w tych bibliotekach.

Poniżej zamieszczamy tabelkę porównującą funkcje oferowane w bibliotekach DX10, DX10.1 i DX11.

 

Funkcje DirectX 11DX10DX10.1DX11
TeselacjaNieNieTak
Shader Model 5.0NieNieTak
DirectCompute 11NieNieTak
DirectCompute 10.1NieTakTak
DirectCompute 10TakTakTak
WielowątkowośćTakTakTak
Kompresja tekstur HDRNieNieTak

Najnowsze biblioteki DirectX 11 zaoferują kilka istotnych nowości. Teselacja to rozwiązanie polegające na dzieleniu wygenerowanych w trakcie tworzenia obrazu 3D wielokątów na mniejsze. Dzięki temu dany obiekt może być dokładniej narysowany i w rezultacie na ekranie widzimy bardziej szczegółowe obiekty, zawierające więcej polygonów. Wszystko będzie, a przynajmniej powinno być o wiele bardziej realistyczne.


Gra DiRT 2 (DX11) uruchomiona na 3 monitorach dzięki technologii ATI Eyefinity

Kolejną nowością jest obsługa Shader Model 5.0. Korzyści wynikające z używania tej technologii są dość oczywiste - można liczyć na większą wydajność. Szybsze będzie filtrowanie cieni czy wysokiej jakości tekstur. Można liczyć też na większą prędkość przy kompresowaniu i dekompresowaniu danych, jak i na lepsze, bardziej zoptymalizowane wygładzanie krawędzi.

Wiele, naprawdę wiele nowości wprowadzi też API DirectCompute 11 w porównaniu do DirectCompute 10. Szerzej napiszemy o tym przy okazji testu najnowszej karty graficznej AMD. Artykułu możecie oczekiwać już niebawem!

Dodatkowo koniecznie przeczytaj:

• Gry obsługujące DX11 - najbliższe premiery
6 monitorów, 1 karta graficzna - technologia ATI Eyefinity

Źródło: Inf. własna

Komentarze

38
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    mICh@eL
    0
    A czy karty DX10.1 będą obsługiwały Compute Shader w przypadku Win7 z DX11 ???

    Chodzi mi o to, czy np. programy do kodowania wideo na GPU będą działały na Radku 4870 ???
    • avatar
      Szymon331
      0
      Mam nadzieję że moja Vista 64bit obsłuży DX11 gdy zakupię takową kartę?
      • avatar
        theng
        0
        ktoś kiedyś w tym miejscu pisał, że ruskie wymyśliły jak mieć dx10 przy winxp
        zapytałem o linka i nie odpowiedział
        czy to prawda? a jeśli tak proszę o szczegóły
        • avatar
          pikn94
          0
          DX11 obsługuje tylko win 7 z tego co wiem.
          • avatar
            danieloslaw1
            0
            A może to tylko fake? Tak jak z tym dx10 co mówili że dużo wniesie. Narazie nic niewiadomo.
            • avatar
              Konto usunięte
              0
              w końcu się przyda na coś teselacja którą mam w swoim radku :)
              • avatar
                Konto usunięte
                0
                Brak Teselacji ? (tylko i wylacznie w DX11?! :D)to jakies kpiny SA ! Przeciez Teselacje to ja mialem na Radeonie 9700pro ktory mi sie spalil po 5miesiacach (Gigabyte MAYA II) i wymieniono mi go na 9800pro (Hercules "miedziak") :)

                Staruchy jak ja napewno pamietaja dema ktore pokazywaly moc tych kart i szczena opadala : Niedzwiadek , Ferrari , "Kule" , Kaczka itp... :) W tamtych czasach 9700pro doslownie zgniotl jak robaka GF Tit 4600

                W 9700pro TruForm 2.0 mial juz Teselacje xD Po co to mowie ? a po to ze kazdy Radek ja ma ... :) tylko dziwnym trafem musimy miec DX 11 ? i karte z magicznym 11 ? ...

                • avatar
                  Konto usunięte
                  0
                  Teselację miał już Radeon 8500, dobre 10 lat temu. Właśnie jako TruForm. Moim zdaniem DX11 to ściema tak jak DX10 (no może poza DirectCompute). Dwa lata minęły od wejścia DX10 i jakoś nie widać gier z efektami, których by się nie dało osiągnąć pod DX9 (Crysis Warhead odblokuje ustawienia "entuzjasta" pod XP, pamiętacie też "sztuczkę" z podmianą wpisów w plikach konfiguracyjnych Crysisa)
                  • avatar
                    Konto usunięte
                    0
                    No ciekawe to będzie.... Jednak przekonamy się dopiero jak wyjdzie pierwsza gra:) Granie w "Marki" i dema to nie to samo ;P

                    Tak się dziwnie złożyło... Windows 7 ; DX11 ; Nowy Radeon seria 5xxx ; nowa NV seria 3xx ; nowy Intel i5 , i7, i9 Pogniewali się parzyste czy jak ?? xD
                    • avatar
                      Konto usunięte
                      0
                      Wszystko ładnie, pięknie...
                      Tylko po co nam te wszystkie bajery jak i tak twórcy oprogramowania nie umieją za tym nadążyć.
                      Procesory rozbiły się na rdzenie i teraz programiści dopiero uczą się z tego korzystać a grafiki tylko rosną, rosną i więcej zjadają energii automatycznie napędzając rynek gier.
                      Średnio mi to wszystko leży.
                      Mam nadzieję, że w końcu ten pęd trochę osłabnie i znajdą się grupy developerskie, które zaczną pracować nad oprymalizacją gier pod istniejące modele a nie myśleniu rok w rok o nowych, nadchodzących "technologiach".
                      ps. Z tego co zauważyłem to Rage (id) będzie piękny i zarazem mało wymagający (dx9/10?). To byli zawsze dobry team programistów więc może w końcu ktoś pokaże światu jak to się robi.
                      • avatar
                        Konto usunięte
                        0
                        A kiedy będzie pierwsza gra korzystająca z Teselacji ? Bo tylko to myślę że będzie zauważalne "gołym okiem"
                        • avatar
                          Konto usunięte
                          0
                          chyba dirt2
                          • avatar
                            Lukasz R1
                            0
                            Kiedy zrobią dla WIN 98 i XP dx10 i 11 ?
                            • avatar
                              robgrab
                              0
                              DX10.1 obsluguje teselacje,wystarczy odpalic sobie demo ati froblins http://www.youtube.com/watch?v=9RELgrQyQj0
                              • avatar
                                Michur
                                0
                                Prawda jest taka że wyciągają z nas tylko kasę. Na przeciętnym radku 4850 z małymi wyjątkami śmigają wszystkie gry na full nawet te źle zoptymalizowane,zamiast dopracować to co jest wypuszczają nowe serie z następnymi cyferkami. Gram od bardzo dawna na konsoli i na kompie i już dawno nie było takiego przestoju w poprawie grafiki jak teraz, połowa z nas ma kompy które łykną każda grę z nawiązka(wyjątek gta4), i co z tego jak dorzucą nowe shadery,teselacjie i inne pierdoły a za rok gdy wyjdzie długo wyczekiwany tytuł nie zobaczymy nawet menu.
                                • avatar
                                  Lightning
                                  0
                                  Mam nadzieję, że karty przystosowane do obsługi DX10 jakoś sobie poradzą z DX11
                                  • avatar
                                    Konto usunięte
                                    0
                                    polygon?? po polskiemu jest poligon, czyli wielokat...