Procesory

Grafika w smartfonie jak na konsoli - ARM prezentuje GPU Mali T-658

przeczytasz w 2 min.

Firma ARM zaprezentowała najnowszy układ graficzny (GPU) dla urządzeń mobilnych, którego oznaczenie to Mali-T658. Ma zapewnić do dziesięciu razy wyższą wydajność niż jego poprzednik.

Jak twierdzi ARM, układ T658 otwiera drogę dla bardziej wymagających gier i skomplikowanego oprogramowania na smartfony i tablety. Za pomocą nowego GPU, ARM chce zwiększyć swój udział w szybko rozwijającym się rynku mobilnych grafik.
 

Samsung Galaxy S II
Bardzo wydajny Samsung Galaxy S II wykorzystuje układ graficzny ARM poprzedniej generacji


Obecnie najszybszy układ GPU produkowany przez ARM znajduje się w smartfonie Samsung Galaxy S II. Jest to układ oparty na starszym bracie T658, noszącym oznaczenie Mali-400. Przeczytaj test Galaxy S II i sprawdź wyniki wydajności.

- Wszystko sprowadza się do wrażeń z użytkowania - powiedział Jem Davies z ARM. - Wyższa wydajność grafiki ze znacznie szybciej reagującym, bardziej elastycznym interfejsem obsługi, bardziej wciągającymi grami i całą gamą nowych aplikacji, z których będzie można korzystać dzięki możliwościom, jakie zapewni nowy GPU - zdaniem przedstawiciela ARM to wszystko ma zostać poprawione i zapewnione dzięki GPU.

Technikalia

Rdzenie GPU oferują specjalne możliwości przetwarzania, które wspomagają główny procesor (CPU).

Podstawowym zadaniem GPU jest branie na siebie wszystkich współrzędnych dotyczących wielokątów, które zostały opisane przez oprogramowanie graficzne, a następnie praca nad tym, jak je narysować, pokolorować i jaki odcień im nadać. Kolejno na podstawie tych informacji GPU może określić, jaki powinien być kolor każdego piksela na obrazie, podczas gdy ten zmienia się dziesiątki razy na sekundę.
 

ARM GPU Mali-T658
ARM informuje, że GPU nowej generacji trafią do urządzeń pod koniec 2013 r.


Im bardziej wydajne jest GPU, tym więcej szczegółów może przetworzyć. W przypadku gier oferujących najlepszą grafikę, na ekranie pojawiają się miliony wielokątów w tym samym czasie, które tworzą atrakcyjne wizualnie środowisko 3D.

Aby zmaksymalizować wydajność, producenci mogą łączyć kilka GPU razem.

Poprzedni projekt ARM zakłada, że można połączyć ze sobą cztery rdzenie. Jeśli zaś chodzi o Mali-T658, maksymalnie można ze sobą połączyć już osiem rdzeni, a dodatkowo każdy rdzeń oferuje podwójne możliwości arytmetyczne w porównaniu do poprzedników.

- Chodzi tu tylko o wydajność - mówi Davies. - Idea jest taka, że gdy potrzebna jest pełna moc, można wykorzystać wszystkie z ośmiu rdzeni. Ale posiadanie wielordzeniowej architektury oznacza, że kiedy potrzebna jest mniejsza wydajność, można wyłączyć z obiegu dodatkowe rdzenie - dodaje. Dzięki temu można zmniejszyć zużycie energii, co w przypadku urządzeń ma duże znaczenie - wpływa na czas pracy na zasilaniu akumulatorowym.

Grafika jak na konsolach do gier

ARM twierdzi, że nowe układy graficzne będą w stanie zapewnić mniej więcej taką samą wydajność graficzną jak konsola Sony PlayStation 3. Dodajmy, że chodzi oczywiście o mieszczące się w kieszeni spodni smartfony.

Rywal ARM, firma Imagination Technologies, słynie z podobnych twierdzeń jeśli chodzi o nadchodzące układy PowerVR. Obecne rozwiązania tego producenta znajdziemy w Apple iPhone'ach i iPadach. Nvidia oraz Qualcomm również mówią o układach GeForce i Adreno w ten sposób.

Jednak niezależnie od zapewnień producentów, oczekiwania klientów są trudne do zaspokojenia.
 

Paul
Kosmita "Paul" został stworzony za pomocą CGI - komedia o tym samym tytule trafiła już do sklepów 

- Masz kino, masz rozdzielczość High Definition, masz niezwykle piękne filmy CGI w jakości HD w swoim salonie - mówi Ian Smythe, dyrektor marketingu w ARM. - Oczekujesz tak wysokiej jakości na każdym ekranie, na który spojrzysz. Tak więc wrażenia z użytkowania muszą być mniej więcej takiej jakości.

- Stworzenie gry jak filmu CGI (Computer Generated Imagery; elementy obrazu, które powstały za pomocą komputera - przyp. red.) - który jest generowany na farmie serwerów, gdzie jeden dzień trwa wygenerowanie klatki za pomocą 50 000 procesorów - i odtworzenie tego na mobilnym smartfonie to… bez wątpienia duże wyzwanie - dodaje Smythe.

Która gra z obecnie dostępnych na smartfony ma według was najlepszą grafikę?

Źródło: BBC.co.uk

Komentarze

35
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    Konto usunięte
    9
    Coś ten Smythe wali farmazony jak po dopalaczach.

    50k procesorów to conajmniej 200k rdzeni,
    co daje 4,8M render hours dziennie
    oraz conajmniej 400k GHzh i 9,6M GHzh dziennie.

    1 klatka dziennie to 15,2s animacji rocznie więc
    4,8M render hours na klatke i 1,7088G render hours rocznie.

    Shrek to w 100% animacja CGI, a jego produkcja wymagała 5M render hours. Inna animacja “How to Train Your Dragon” z 2010 wymagała 50M render hours na cały film.

    Renderowanie pojedynczej klatki na wielu serwerach to destributed render. Świetna sprawa ale jest technologicznie ograniczony do 8 procesorów i 64 rdzeni. Dreamworks pewnie ma swoje rozwiązania bardziej rozwinięte ale nie ma mowy o 400k rdzeni na klatke, a filmów CGI nie renderuje się jako całości tylko matte rendering dla róznych kanałów i setki sekwencji składanych w finalnym compositingu.

    Podany 'Paul" to jedynie film z elemetami CGI, które wymagają rzedy wielkości mniej mocy niż animacja full CGI.
    • avatar
      Marked
      5
      Stare PSP bije na głowe te pseudo gierki na smartfony.
      • avatar
        Konto usunięte
        2
        Jeszcze kilka lat i takie GPU będą używane nawet w komputerach.
        • avatar
          jacy4
          1
          Dziwie się że nie ma newsa o włamaniu do forum Steama.
          • avatar
            Konto usunięte
            -1
            W sumie to Shadow gun wygląda kozacko, ale z drugiej strony większość lokacji takich samych . Infinity blade ?? Ewentualnie dead space też daje radę .
            • avatar
              Nalovp
              -1
              Rage HD.
              • avatar
                Konto usunięte
                -2
                Za miesiąc Infinity blade II na silniku unreala, pisany tylko pod ipada2 i 4s, zobaczymy co pokarze.
                Z obecnych to RAGE HD bardzo ładnie wygląda
                • avatar
                  pangeorge
                  -9
                  Jaka gra ma najlepszą grafikę? Angry Birds oczywiście :D
                  • avatar
                    tomx1989
                    0
                    PSV będzie miało grafikę zbliżoną do PS3, więc jakiegoś dużego skoku nie będzie.
                    • avatar
                      Konto usunięte
                      0
                      No to może telefony zamiast PC wypchną konsole z rynku gier i przestaną hamować rozwój grafiki
                      • avatar
                        Konto usunięte
                        0
                        Kolejne smartphon stacjonarny , który musisz trzymać na ładowarce .
                        • avatar
                          sevae
                          0
                          Takie mocne sprzęty, a gry na telefony to crap niesamowity, takie gówno wciskają producenci że już mi się zaczęły cisnąć brzydsze słowa na usta. Niedawno kupiłem smartfona bo potrzebny mi był mobilny dostęp do netu i chciałem sobie coś pograć a tu posucha taka że szok. Jedyny ratunek to GemRB i AnDosBox.
                          • avatar
                            Konto usunięte
                            0
                            trzeba pamitać że gierki na komórki mają sie nie jak do np konsol przenośnych i moc obliczeniowa telefonu nie ma tu żanego znaczenia bo cena gry nie moze przekroczyc 5 dolców co przekłada sie na jej jakość
                            • avatar
                              Daniel hEll_Mariachi Poręba
                              0
                              iOS: Epoch, Rage, Infinity Blade
                              Andek: Shadowgun, Riptide GP