Oprogramowanie

Wayland: graficzna rewolucja w systemie Linux

przeczytasz w 2 min.

Nowy serwer wyświetlania

Twórcy długo zapowiadanego linuksowego serwera wyświetlania Wayland, poinformowali, iż niedługo zostanie udostępniona jego pierwsza stabilna wersja.

Wayland jest protokołem systemu okien, któremu towarzyszy biblioteka implementująca, specjalnie na potrzeby systemu Linux, napisana w języku C. Przez twórców jest określany mianem następcy wysłużonego i przestarzałego serwera X.ORG, mającego wprowadzić podsystem graficzny Linuksa do XXI wieku.

Od dłuższego czasu mówi się o konieczności zastąpienia starego serwera X, nowymi rozwiązaniami, problem jednak polegał na tym, że dobrej alternatywy nie było, a jeśli była to mało funkcjonalna i niezbyt wydajna. Dlatego od dłuższego czasu wiele zadań serwera X stopniowo przejmuje jądro Linuksa.

wayland pod qt

W skrócie Wayland umożliwia uproszczenie procesu wyświetlania grafiki w systemach uniksowych za pomocą połączenia w jednej aplikacji menadżera kompozycji i systemu okien. W odróżnieniu od X.ORG i innych podobnych rozwiązań - które mogą działać na różnicowych uniksopodobnych systemach operacyjnych, Wayland domyślnie był tworzony z myślą o jądrze Linuksa i jego API. Proces jego tworzenia został zapoczątkowany w 2008 roku, przez ówczesnego pracownika Red Hat - Kristiana Hogsberga.

Powodem jego powstania było powszechne niezadowolenie z obecnego X.ORG i jego niedostosowania do współczesnych wymagań architektury. Wayland w założeniu miał oddać aplikacjom pełną kontrolę renderowania obrazu. Doskonale dobra miałaby być każda klatka, miałyby zniknąć wszelkiego rodzaju niedoskonałości jak: przerysowania, migotania, lagi czy przycinanie obrazu.

wayland w dnd

Od chwili swojego powstania serwer Wayland przeszedł wielką ewolucję, z małego projektu rozwijanego początkowo przez jedną osobę, urósł do miana pretendenta do zastąpienia powszechnie stosowanego serwera wyświetlania.

wayland i compiz

Projekt obecnie jest rozwijany przez wielu deweloperów, zarówno niezależnych jak i z firm Linux Foundation, Red Hat czy Intel. Jak zapewniają twórcy w stabilnym wydaniu, wszystkie założone elementy serwera będą "na swoim miejscu", nie zabraknie również niezbędnych do uruchomienia Direct Rendering Manager (DRM) czy też Kernel Mode-Setting (KMS) i Graphics Execution Manager (GEM).

Obecnie Wayland może poszczycić się pełną obsługą m.in. GTK+, Qt, EFL, Clutter czy też SDL, wydanie stabilnej wersji ma również pomóc wielu deweloperom do przystosowania swoich aplikacji do nowego serwera. W przypadku braku obsługi jakiegoś protokołu, lub braku jego przystosowania istnieje możliwość uruchomienia serwera X.ORG wewnątrz Wayland, tak aby zachować wsteczną kompatybilność ze starymi aplikacjami.

Początkowo kompozytor Wayland wykorzystywał interfejs programowania OpenGL, jednak ostatecznie został on zamieniony na OpenGL ES. Wraz z chwilą ukazania się stabilnej wersji serwera Wayland - która ma mieć miejsce podczas tegorocznej konferencji FOSDEM w Brukseli, serwer wyświetlania ma zostać domyślnie dołączony do takich dystrybucji jak: Fedora, MeeGo/TIZEN, czy też w niedalekiej przyszłości Ubuntu. Wayland jest w pełni wolnym oprogramowaniem, którego źródła wraz z kompozytorem i klientami będą udostępniane na zasadzie licencji LGPLv2.

Niestety dogłębna integracja z jądrem Linuksa niesie za sobą również i problemy. Otóż chodzi o obsługę Wayland przez zamknięte, własnościowe sterowniki graficzne NVIDIA, AMD i Intel. Do czasu, aż programiści nie wprowadzą obsługi nowego serwera w swoich sterownikach, Wayland może być obsługiwany jedynie przez otwarte sterowniki NVIDIA - Nouveau i AMD - Radeon. Jednak biorąc pod uwagę możliwe do uzyskania korzyści, na obsługę nowego interfejsu długo nie powinniśmy czekać.

Możliwe więc, iż w najbliższym czasie w Linuksach może szykować się rewolucja w wyświetlanej grafice. Jednak czy tak będzie, przekonamy się wkrótce.


Więcej o Linuksach:

Źródło: Phoronix, Wayland, FOSDEM, Wikipedia

Produkt Roku 2011/12 - głosowanie

Czy już zagłosowałeś w plebiscycie na Produkt Roku? Na pewno masz swój ulubiony produkt i markę. Weź udział!

Komentarze

8
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    skoti
    8
    "Niestety dogłębna integracja z jądrem Linuksa niesie za sobą również i problemy. Otóż chodzi o obsługę Wayland przez zamknięte, własnościowe sterowniki graficzne NVIDIA, AMD i Intel."
    Intel tu niepotrzebnie jest wrzucony bo intel ma tylko otwarte sterowniki pisane przez siebie, a to z czym jest integrowane GEM i KMS jest napisane przez Intela pod ich karty.
    Nvidia i AMD nie zamierzają nawet wprowadzać wsparcia dla Wayland w sterownikach z prostego powodu - KMS i GEM ssie (nie bez powodu nie obsługują ich zamknięte sterowniki mimo, że KMS i GEM są już w jądrze od lat) i mocno spowalnia karty graficzne i w swoich zamkniętych sterownikach mają znacznie lepsze rozwiązania i dopóki nie będzie przeprojektowany Wayland nie zamierzają go wspierać, więc z Xami się długo nie pożegnamy.
    • avatar
      MKjanek32
      0
      Moim zdaniem X.Org będzie jeszcze długo używany. Po pierwsze dzięki swojej konstrukcji umożliwia bezproblemowe uruchamianie wielu środowisk graficznych, a jeżeli w Waylandzie ma być zintegrowany menedżer okien, to trzeba będzie go dostosowywać do każdego środowiska.
      Po drugie - jak by nie patrzeć X.Org ze względu na swoją konstrukcję dobrze nadaje się do profesjonalnych zastosowań, chociażby do pracy przez sieć. Można na przykład uruchomić jakiś program na komputerze zdalnym i pracować na nim lokalnie. Natomiast skoro w Waylandzie serwer ma być zintegrowany z klientem, to do podobnej roboty trzeba będzie wykorzystywać VNC.

      Oczywiście nie uważam, że projekt jest bez sensu - jest dobrym pomysłem dla przeciętnego domowego/biurowego użytkownika, któremu nie są potrzebne specjalistyczne funkcje.
      • avatar
        atheros
        -3
        Oby wayland cienko się prezentuje, a jedyne 2 super feature'y prezentowane przez filmik to:
        - obracanie okien dla ludzi ze skrzywieniem szyi
        - absurdalny bug poruszania obróconych okien

        X'y są, działają i z góry dziękuję za obracane okna w GLu, większe zużycie prądu przez kartę graficzną i dodatkowe podgrzewanie pokoju.