Ciekawostki

Chiński pomysł na transport miejski

Wojciech Kulik | Redaktor serwisu benchmark.pl
15 komentarzy Dyskutuj z nami

Hybryda autobusu, tramwaju i metra - chiński pojazd jeszcze w tym roku przejdzie pierwsze poważne testy.

Pomysłów na unowocześnienie transportu miejskiego nie brakuje. Często jednak na drodze do ich urzeczywistnienia stoją liczne problemy. Chińscy inżynierowie zaprezentowali ostatnio rozwiązanie, które naprawdę ma spore szanse na powodzenie i mozna by wręcz stwierdzić, że jest genialne w swojej prostocie.

Podczas odbywającej się w Pekinie wystawy International High-Tech Expo przedstawiono koncepcję łączącą autobus z tramwajem, który mógłby poruszać się po zwykłych drogach, a jednocześnie nie blokowałby ruchu innym uczestnikom – dosłownie, jakby go nie było. Jak to możliwe?

Pomysł chińskich inżynierów to pojazd szynowy o niezwykłym kształcie – takim, że pozostałe pojazdy mogłyby przejeżdzać pod nim (niemal jak w tunelu). Taka maszyna byłaby w stanie przewozić równocześnie nawet 1400 pasażerów i rozwijać prędkość 60 km/h. 

Ogólnie rzecz biorąc pojazd miałby łączyć w sobie zalety trzech typowych środków transportu miejskiego, mianowicie autobusów, tramwajów i metra. Dwa spośród największych plusów to nieutrudnianie ruchu oraz niskie koszty budowy.

Oczywiście pozostaje jeszcze kilka pytań – między innymi o sposób wsiadania do takigo pojazdu (prawdopodobnie będą to podwyższane przystanki) oraz o przystosowanie i oznakowanie dróg – pod pojazdem zmieszczą się maksymalnie 2-metrowe pojazdy.

Niemniej sama koncepcja wydaje się bardzo ciekawa. Jeszcze w tym roku, ponadto, odbędą się pierwsze testy publiczne tego pojazdu w jednym z chińskich miast. Od ich powodzenia w dużej mierze będzie zależała przyszłość tego rozwiązania. 

Źródło: I4U, Kopalnia Wiedzy

Komentarze

15
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Dodaj
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    Konto usunięte
    Moim zdaniem komunikacja miejska powinna być prywatna. Natomiast co do pomysłu to widziałem ten projekt już kilka lat temu, więc chyba nie jest nowy (może go odświeżyli), ale generalnie ciekawie to wygląda tylko dalej nie rozwiązuje problemu pojazdów szynowych... brakuje jakichkolwiek możliwości manewrowania, jeden się zepsuje to wszystkie za nim stoją, a w przypadku np. autobusów zawsze można ominąć zepsuty.
    5
  • avatar
    drcocaina
    U nas (może nie tylko) się nie sprawdzi. Konfrontacja z TiR-ami zrobiła by swoje.
    3
  • avatar
    BluePandoraBox
    wygląda mi to na pojazd zrodzony z potrzeby
    ilość osób które mogą wejść na pokład i idea pojazdu jeżdżącego "nad" szeroką drogą podpowiada mi że głównym zadaniem tej "kolejki" będzie transportowania pracowników do dużych zakładów znajdujących się na obrzeżach miast
    tylko wtedy ma to rację bytu
    koszt przystanków zwłaszcza patrząc na długość pojazdu będzie dość spory, jednak gdy ma się zatrzymywać tylko w punkcie A i B to wystarczą dwa
    3
  • avatar
    kokosnh
    Ma to rację bytu, jak obok zawsze będzie przynajmniej 1 pas dodatkowy dla wyższych pojazdów.
    3
  • avatar
    Danketch
    sarkazm mode on: "jaaa suuuperrr...nie mogę się doczekać wersji niskopodłogowej";
    sarkazm mode off;
    -13
  • avatar
    Marucins
    Świetny pomysł - tylko wyczekiwać bystrych kierowców, którzy obiorą skrót.

    http://www.lebork24.info/biura/lebork24/news_photo/1081/1.jpg
  • avatar
    rambosz
    Ja to widzę jako JEDYNE rozwiązanie problemów komunikacyjnych chińskich miast. Tam często na przystankach stoi kolejka kilkuset ludzi. podjeżdża autobus, wsiada kilkadziesiąt, za 5 minut podjeżdża kolejny wsiada następnych kilkadziesiąt, na autobus czeka się pół godziny nie dlatego, że nie jeżdżą tylko dlatego że trzeba czekać na swoją kolej. Nie sposób myśleć o tamtejszych problemach w europejskiej skali