Gry komputerowe

Cyberpunk 2077 nie wykorzystuje pełnej mocy procesorów AMD - jest sposób, by to naprawić

z dnia
Paweł Maziarz | Redaktor serwisu benchmark.pl
31 komentarzy Dyskutuj z nami

Cyberpunk 2077 i procesor AMD to nienajlepsze połączenie? Nic bardziej mylnego! Jest sposób, by poprawić wydajność na jednostkach Ryzen.

Cyberpunk 2077 został pozytywnie odebrany przez recenzentów, ale gra nadal boryka się z wieloma problemami – jednym z nich jest słaba optymalizacja pod procesory AMD. Jest jednak sposób, aby temu zaradzić i uzyskać lepszą wydajność.

Cyberpunk 2077 nie wykorzystuje potencjału procesorów AMD

Temat naświetlił użytkownik UnhingedDoork z serwisu Reddit – chodzi o wykorzystanie potencjału procesorów AMD (a w szczególności technologii wielowątkowości SMT).

Cyberpunk 2077 - obciążenie procesora AMD Ryzen
Wykres obciążenia procesora AMD Ryzen 9 5950X - gra wykorzystuje tylko fizyczne rdzenie (logiczne pozostają nieobciążone)

Po uruchomieniu gry, w menadżerze zadań można zaobserwować, że proces obciąża tylko fizyczne rdzenie procesora, natomiast rdzenie logiczne pozostają nieobciążone. Dla porównania, w przypadku układów Intela obciążone są wszystkie rdzenie fizyczne i logiczne.

Nie wiadomo dlaczego Cyberpunk nie potrafi wykorzystać potencjału procesorów AMD (zwłaszcza, że jego premiera była przekładana właśnie w celu lepszego dopracowania działania). Mamy nadzieję, że sytuacja poprawi się po wydaniu kolejnych poprawek.

Jak poprawić wydajność Cyberpunk 2077 na procesorach AMD?

Użytkownik chaosxk znalazł prosty sposób, by rozwiązać problem – w tym celu wystarczy zmodyfikować plik uruchamiający grę Cyberpunk 2077 (wcześniej warto wykonać jego kopię zapasową).

  1. Ściągnij i zainstaluj program HxD hex editor
  2. Otwórz w HxD hex editor plik EXE uruchamiający grę (w edycji GOG jest on w folderze "Cyberpunk 2077/bin/x64")
  3. Wybierz opcję Znajdź -> Znajdź , a następnie wybierz zakładkę „wartość Hex”
  4. Wpisz w okienko wyszukiwania wartość „75 30 33 C9 B8 01 00 00 00 0F A2 8B C8 C1 F9 08” (bez cudzysłowów) i kliknij OK
  5. Wklej zamiast podświetlonej sekwencji wartość „74 30 33 C9 B8 01 00 00 00 0F A2 8B C8 C1 F9 08” (bez cudzysłowów) i kliknij opcję zapisz
  6. Możesz wyłączyć program

Poniżej znajdziecie jeszcze szybki instruktaż w formie filmiku.

Cyberpunk 2077 - obciążenie procesora AMD Ryzen
Wykres obciążenia procesora AMD Ryzen 9 5950X po edycji pliki - gra wykorzystuje fizyczne i logiczne rdzenie

Gra z edytowanym plikiem obciąża wszystkie rdzenie logiczne procesora. Według testów, taka modyfikacja może poprawić wydajność w konfiguracjach z procesorami z mniejszą liczbą rdzeni (np. 4-rdzeniowych/8-wątkowych lub 6-rdzeniowych/12-wątkowych). W modelach z większą liczbą rdzeni (8-rdzeniowe/16-wątkowe, 12-rdzeniowe/24-wątkowe czy 16-rdzeniowe/32-wątkowe) wydajność może jednak się pogorszyć. 

Dajcie znać jeżeli testowaliście modyfikację i czy rzeczywiście pozwoliła ona zwiększyć płynność animacji.

Źródło: VideoCardz, YouTube @ Kephren

Zobacz więcej o Cyberpunk 2077:

marketplace

Komentarze

31
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Dodaj
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    Vento87
    Dzięki! Działa na 3600! Jesteście najlepsi
    15
  • avatar
    Qpers
    To wręcz niedorzeczne, żeby CD Project Red aż tak dał ciała... ŻENADA.
  • avatar
    Dzentel
    @Panie Pawle : )) po redakcji technologicznego portalu spodziewałbym się, że sami sprawdzicie działanie takiego rozwiązania i albo udowodnicie tezę, albo obalicie mit.... jeśli nie to po co przeklepywać plotki?
  • avatar
    tomalalukasz
    R5 3600, przed zmianą w mieście 45 FPS i +/- 40-55% CPU Usage
    Po zamianie 60 FPS i 75-90% CPU Usage
  • avatar
    rlego
    po takim newskie powinien isc patch od redow. Karygodne.
  • avatar
    Dawid0ss
    Ryzen 5 1600x + GTX1070, owszem gra nagle korzysta ze wszystkich 12 wątków, mimo to nie widzę wpływu na wydajność
  • avatar
    KENJI512
    "ma szczególne znaczenie w przypadku układów dysponujących mniejszą liczbą rdzeni (np. 4-rdzeniowych/8-wątkowych lub 6-rdzeniowych/12-wątkowych)."

    A jeszcze w czasach intela byłaby to standardowa/topowa liczba rdzeni :D
  • avatar
    Gnom_Z_Piany
    dokładnie tak. redakcja na serio nie ma kopii CP2077 i platormy z RyŻenem ? a to ciekawe. pusty clickbajt
  • avatar
    awesome1337
    na 5900x czy 5950x to może obniżyć wydajność więc nie wrzucajcie tego sobie na pałe na każdy procek
    i za chwilę pewnie pojawi się oficjalny patch
  • avatar
    SuperTurboUser
    Co to jest "instruktarz"?
  • avatar
    Kenjiro
    Lepiej i łatwiej skorzystać z gotowca:
    https://github.com/yamashi/PerformanceOverhaulCyberpunk
  • avatar
    Armageddon
    Ten "Fix" nie zawsze musi pomóc, gdyż zwiększa liczbę użytych wątków z 'liczby rdzeni fizycznych' na 'liczbę rdzeni logicznych'.
    Samo AMD swego czasu proponowało takie rozwiązanie: https://gpuopen.com/gdc-presentations/2019/gdc-2019-s2-amd-ryzen-processor-software-optimization.pdf (slajd nr 37).
    Gdzieś była też prezentacja, gdzie użyto na 1700x w ashes of singularity: 4, 8, 12 i 16 wątków - do 8 wątków perf rósł, powyżej już spadał.
    Niestety widać, że redzi słabo zoptymalizowali silnik i jednak SMT się przydaję.

    Dodatkowo: https://github.com/yamashi/PerformanceOverhaulCyberpunk, gotowy fix, który także wyłącza 'spectre mitigation', które powinno dać, maksymalnie kilka % wydajności CPU. Inną sprawą jest, dlaczego postanowili skompilować grę z tym fixem?
  • avatar
    ghost666
    U mnie na Ryzenie 3100 nic to nie dało. Obciążenie procka w mieście 40-60%. Nigdy nie przekroczyło 70%. Może faktycznie na patchu 1.04 to nie działa
  • avatar
    kalkulatorek
    A jak to się ma do Intela ???? Serio pytam. Akurat w PC mam Intela....
  • avatar
    ozyr66
    Właśnie o to chodzi że są różne teorie na YT. Inni polecają np. EB 30 33 C9 B8 01 00 00 00 0F A2 8B C8 C1 F9 08
    https:www.youtube.com/watch?v=F_2-yLm-4Sk&t=311s
    Ten z EB na starcie jest już po patchu 1.04
  • avatar
    Belgarath
    Tak naprawdę, to patrząc na te dwa ciągi, to wystarczy zmienić 75 na 74 - choć niektórzy polecają EB zamiast 74. Bo reszta, po pierwszych dwóch znakach jest dokładnie taka sama.

    Sprawdziłem obie wersje - mam 48-50 zamiast 41 FPS na 3600x i 3080 w 3440x1440 przy 74/EB, więc praktycznie żadnej różnicy w lekkim wzroście FPS (dobra, o 10 proc. więc nie taki lekki)
  • avatar
    Kojot321
    Podobny problem był po premierze Red Dead Redemption 2 tyle że dotyczyło to procesorów 4 rdzeniowych serii i5. Po kilku dniach to spaczowali. Poczekam na dostawę kart, może jakieś promocje po świętach, kilka większych patchy i na spokojnie będę się delektował ( ͡~ ͜ʖ ͡°)
  • avatar
    k0zik
    Dziwne, tym bardziej, że przecież obie konsole mają procki AMD a to właśnie na konsolach powinna być najlepsza optymalizacja...
  • avatar
    amon777
    Zrobiłem na r1600, faktycznie lepiej to działa użycie procka z 40% na 70%, płynniejsza gra itp. Lecz jest pewien mankament zaczęły pojawiać się nieoczekiwane błędy. Np problemy z generowaniem dźwięków (brak dźwięków chodzenia, brak dźwięków miasta jakieś się generują lecz o wiele mniej niż przed modem, zaczęły pojawiać się glitche przenikanie postaci przez samochody, przez obiekty krzesla kanapy). Myślę ze to był celowy zabieg Redów by nie obciążać tak ryzenow bo będą problemy. Trzeba czekac na oficialny patch
  • avatar
    Marucins
    Taki babol powinien być załatany w trybie natychmiastowym!
    Rozumiem kochankę M$, ale żeby CDPR jeszcze odwalało teabagging z Intelem?
    Aż tak upokorzyć się?