Nvidia Drive PX2 - samochodowy "superkomputer" ze sztuczną inteligencją

z dnia 2016-01-06
Wojciech Kulik | Redaktor serwisu benchmark.pl
6 komentarzy Dyskutuj z nami

Według producenta jest to najpotężniejsze rozwiązanie tego typu. Patrząc na zapowiedzi, faktycznie coś w tym musi być.

Nvidia Drive PX 2 auto

Najwięksi producenci sprzętu z całego świata dotarli już na targi CES 2016, gdzie prezentują swoje najnowsze produkty i technologie. Wśród nich znajduje się firma Nvidia, która przygotowała pierwszy samochodowy „superkomputer” wykorzystujący sztuczną inteligencję. Co to oznacza? Ano to, że auta wyposażone w Drive PX 2 (bo tak nazywa się to cudeńko) są w stanie w czasie rzeczywistym wykonywać obliczenia superkomputerowe i nieprzerwanie się uczyć, co pozwala im z powodzeniem rozpoznawać otoczenie i samodzielnie poruszać się po jezdni.

O pierwszej generacji platformy obliczeniowej Drive PX pisaliśmy w marcu ubiegłego roku. Jej nowa wersja natomiast to zdaniem producenta „najpotężniejsze rozwiązanie do obsługi sztucznej inteligencji w pojazdach”. Projekt ten ma na celu przyspieszenie rozwoju technologii jazdy autonomicznej. W przeciwieństwie do konkurencyjnych rozwiązań firma Nvidia chce rozwiązywać złożone problemy za pomocą sztucznej inteligencji – zaawansowane procesory graficzne pozwalają na stosowanie techniki „deep learning”, co daje komputerowi pełne zrozumienie całego najbliższego otoczenia samochodu, jak również na obliczanie najefektywniejszej i najbezpieczniejszej trajektorii jazdy.

„Procesory graficzne firmy Nvidia stanowią podwaliny dla elektronicznych mózgów autonomicznych pojazdów przyszłości, które będą nieustannie monitorować otoczenie wokół siebie z efektywnością, jakiej nie jest w stanie osiągnąć żaden człowiek. Autonomiczne pojazdy zapewnią kierowcom i pasażerom większe bezpieczeństwo, wygodę i usługi dostępne podczas jazdy, a także będą cechować się pięknym wzornictwem – to rozwiązania zaprojektowane z myślą o naszej lepszej przyszłości” – skomentował Jen-Hsun Huang, dyrektor generalny firmy Nvidia, dodając, że Drive PX 2 to platforma o otwartym środowisku i partnerzy motoryzacyjni mogą czuć się zaproszeni do współpracy.

Nvidia Drive PX 2

Na Drive PX 2 składają się dwa procesory Tegra najnowszej generacji oraz dwa procesory graficzne bazujące na architekturze Pascal. Razem są one w stanie wykonać 24 biliony operacji deep-learningowych na sekundę. Moc obliczeniowa równa wydajności 150 komputerów MacBook Pro pozwolić ma na przyspieszenie obliczeń koniecznych do rozwoju sieci neuronowej. Według producenta w praktyce oznacza to możliwość szybkiej reakcji na nietypowe zdarzenia, takie jak nieoczekiwane przeszkody, roboty drogowe czy nieuważni kierowcy. 

Co ważne, platforma Drive PX 2 zapewniać ma również możliwość dostosowania się do trudnych warunków pogodowych i oświetleniowych (co jest jednym z największych problemów technologii Google). Deszcz, śnieg, mgła czy całkowite ciemności – żadna z tych przeciwności nie będzie ponoć stanowiła problemu. Oprócz wspomnianych procesorów platforma Drive PX 2 zawdzięcza swoją wydajność i funkcjonalność także pakietowi narzędzi, bibliotek i modułów Nvidia DriveWorks. Służy on do kalibracji czujników, przetwarzania danych i synchronizowania informacji.

Platforma Nvidia Drive PX 2 daje producentom możliwość wykorzystania szerokiej gamy algorytmów, funkcji lokalizacji i planowania trasy oraz wielu czujników. Superkomputer jest w stanie przetworzyć jednocześnie sygnały z 12 takich sensorów – od kamer wideo, przez czujniki ultradźwiękowe, a na radarach i systemach LIDAR kończąc. To pozwolić ma na dokładne wykrywanie i rozpoznawanie obiektów na trasie, obliczanie ich położenia względem samochodu oraz odpowiednie ustalenie najlepszej trasy. Czy efekty rzeczywiście będą tak dobre przekonamy się już pod koniec tego roku, kiedy to platforma zostanie udostępniona publicznie.

Źródło: Nvidia, The Verge

marketplace

Komentarze

6
Zaloguj się, żeby skomentować
avatar
Dodaj
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    Pascal (GP104?) w formacie MXM3.0B występujący w wyżej opisanej platformie pozwala mieć nadzieję, że zagości takie cudo w laptopach :-)
  • avatar
    czyli pascal jest gotowy, ciekawe jak długo potrwa zanim zagości on w desktopie. Widać że nv się nie spieszy. Marża na takim komputerku jest duuużo większa niż na desktopowej karcie. Tym bardziej że jest to co najwyżej średnia półka wydajnościowa.
    Zaloguj się
  • avatar
    Z tego co znalazłem to w PX2 jest 12 rdzeni (8 A57 + 4 Denver) i tu jest moje pytanie: Jak wygląda wydajność rdzeni Denver na tle innych rdzeni ARM? Bo mnie zastanawia czemu tylko 4 dali. :)
    Zaloguj się
  • avatar
    pójdzie na tym wiedźmin?