Procesory

Procesor IBM Cell powróci

przeczytasz w 2 min.

Wbrew wcześniejszym zapowiedziom IBM nie zrezygnuje z rozwoju architektury Cell. Firma planuje powrót dawnego projektu i opracowanie nowych procesorów o tej architekturze. Dotychczasowe układy IBM zdobyły ogromną popularność na rynku konsol do gier.

 Warto przeczytać:
 

Zaprojektowany przy współpracy firm IBM, Toshiba oraz Sony procesor Cell jest obecny w konsoli Sony Playstation 3. Choć parametry tych urządzeń nie rzucają na kolana, to właśnie dzięki architekturze Cell konsole są w stanie wyświetlać grafikę nowych gier o znacznych wymaganiach sprzętowych.

Przypomnijmy, że architektura cell to połączenie jednostki PPE (Power Processing Element) oraz jednostek SPE (Synergistic Processing Element). W przypadku procesorów Cell instalowanych w konsolach PlayStation 3 mamy do dyspozycji dziewięć niezależnych wątków obliczeniowych. IBM zdecydował się rozwijać Cell w kierunku układów wielordzeniowych.
 


"Zapewne zobaczycie, że Cell zostanie włączony do naszych przyszłych strategii rozwojowych. Wykorzystamy tę architekturę w naszych przyszłych produktach. Istotnie, pracujemy nad zapewnienem odpowiedniej wydajności urządzeń następnej generacji." - mówi Jai Menon, szef działu technologii i systemów IBM.  

Zintegrowane układy graficzne i architektura hybrydowa to ostatnio modny trend na rynku procesorów. Plany tego typu przedstawił zarówno Intel, jak i AMD, gdyż na rynku jest zapotrzebowanie zarówno na uniwersalne układy CPU, jak i wysoką wydajność zmiennoprzecinkową.

Warto przypomnieć, że procesory Cell znalazły zastosowanie nie tylko w konsolach, ale również przy budowie superkomputerów, gdzie wspomniana wydajność zmiennoprzecinkowa jest bardzo ważna. Koncern ma nadzieję, że przyszłe układy znajdą zastosowanie również w systemach opartych na chmurze. 

Źródło: XbitLabs

Polecamy artykuły:  
Przegląd rynku: obudowy PC
5 x SSD i 1 x HDD - praktyczne testy dysków
100 porad do Windows 7

Komentarze

76
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    Szala
    0
    Gdzie w XBOX'ie lub WII jest cell? ;]
    • avatar
      Dzban
      0
      W XBoXie 360 i Wii są procesory od IBM ale nie jest to Cell który występuje tylko w Playstation 3.
      • avatar
        jeomax.co.uk
        0
        Moze autor widzial taki tekst "Xbox 360 Splinter Cell Conviction" i mu sie utrwalilo ;-)
        • avatar
          Dexterr
          0
          Warmonger - i wszystko jasne. To nie pierwsze pierdoły tego autora.
          • avatar
            sevae
            0
            W Sony jest Cell, ale reszta to PowerPC (w nowym X360 ze zintegrowaną kartą ATi zresztą).

            A Cell nie ma zintegrowanej karty, jeden rdzeń i ileś pomocniczych (PowerPC w X360 ma 3 pełne rdzenie chyba), do tego w PlayStation 3 są karty nVidii a nie APU IBM/ATi.
            • avatar
              Konto usunięte
              0
              > Przypomnijmy, że jest to hybryda tradycyjnego CPU
              > i wyspecjalizowanego GPU

              A gdzie ty się tam, "autorze", GPU dopatrzyłeś? jednostki SPE mogą być użyte do obliczania obrazu, ale na takiej samej zasadzie jak CPU.
              • avatar
                Konto usunięte
                0
                IBM jednak szybko zdementował te wieści najprawdopodobniej informacja nie dotyczyła PS3 a wstrzymania prac nad następną generacją tej komórki czyli PowerXcell 8.

                Cell był jednostką potężną a zarazem znienawidzoną przez developerów 3rd party z powodu trudności w programowaniu. Teraz - przy okazji następcy PS3 - Sony będzie miało okazję naprawić swój "błąd". Rozwiązaniem tego problemu miałaby zostać siódma generacja konstrukcji IBM-a zwana Power7. Wojsko do prowadzenia ważnych badań kupiła aż 2200 konsol PS3 aby stworzyć równie potężną jednostkę obliczeniową będzie wystarczyło 220 PS4 gdyż następca Cella ma być 10 razy potężniejszy od poprzednika! Co będzie krył w sobie w takim razie ten potwór że będzie aż tak potężny? 6-8 rdzeniowy procesor z 24-32 MB podręcznej pamięci L3. Dla porównania PS3 dysponuje 512 kB pamięci podręcznej L2 oraz 32 kB pamięci L1 dla instrukcji i 32 kB pamięci podręcznej dla danych. Taki potężny rozwój sprawić ma że Power 7 będzie w stanie przeliczać około 200 GFLOPS (jednostka mierząca ilość operacji zmiennopozycyjnych na sekundę jeden FLOPS to jedna operacja zmiennopozycyjna jeden GFLOPS to jeden miliard operacji zmiennopozycyjnych na sekundę). Dla porównania PS3 obliczało 15 GFLOPS.

                Co będzie w wolnym tłumaczeniu oznaczać taka precyzja procesora dla nas szarych graczy? Niesamowite doznania wizualne podkręconą fizykę i wszystko co jesteś sobie w stanie w tym momencie wyobrazić z elementów składających się na ogólny obraz gry.

                :)
                • avatar
                  pomidor
                  0
                  Kontynuowanie rozwoju CELL jest bardzo sensowne. Już jest stworzona architektura, programiści są już obeznani i jest przeniesione dużo kodu. Dostępne też są narzędzia, do tworzenia kodu. Wystarczy tylko niższy proces aby tam wrzucić np. 64 rdzenie SPE i będzie super. Użycie tego proca znacznie by skróciło czas i zmniejszyło koszty tworzenia nowej konsoli. A wiadomo ile SONY musiało dopłacać do każdej sztuki PS, i z jakimi oporami było tworzone oprogramowania na nowy procesor.
                  • avatar
                    Konto usunięte
                    0
                    Na razie takiego typu spekulacje jak dla mnie mógłby taki nowy Cell zawitać w PS4 bardziej rozbudowany z 10 krotną mocą obliczeniową.
                    Tym bardziej że jest to już dobrze poznana architektura i byłoby łatwiej tworzyć nowe gry na nową konsole (PS4).

                    Trzeba jeszcze o jednym pamiętać że taki Cell może robić za grafikę wspomagać ją.
                    Jestem sam ciekawy czy sony w pakuję się w nową architekturę czy pozostanie przy obecnej bardziej rozbudowanej.

                    • avatar
                      robgrab
                      0
                      Faktycznie autor news wykazal sie brakiem znajomosci tematu. A jesli chodzi o ten nowy cell to mysle ze sony nie bedzie go chcialo w ps4 z prostego powodu. Xbox jak i pc ma podobna architekture(zwykle jednostki wykonawcze) i optymalizacja algorytmow jest identyczna w oby architekturach, niestety przelozenie tego na spe z cell to zupelnie inna sprawa. Z tego powodu wiekszosc gier multiplatformowych na ps3 wyglada najslabiej. Mysle ze sony tym razem postawi na latwosc programowania maszyny.
                      • avatar
                        Konto usunięte
                        0
                        ale bzdura X-Box i Wii nie maja Cella!
                        • avatar
                          Konto usunięte
                          0
                          Cell jest najwiekszym niewypalem IBM od lat. Tak konsturkcja w oogle sie nei psrawdzila. Watpie aby ten projket kontunuowano.
                          • avatar
                            Konto usunięte
                            0
                            zadko juz wchodze na benchmark a to glownie ze wzgledu na okazjonalne pseudo artykuly jakie tu znajduje. pomijajac cella w xboksie, wii psp i nawet w nokii bo czemu nie to ostatnie stwierdzenie tez nie jest teges - "Koncern ma nadzieję, że przyszłe układy znajdą zastosowanie również w systemach opartych na chmurze." - jakbym nie wiedzial o co chodzi to laik wydrapal sobie wlosy z glowy.
                            • avatar
                              TomaszPawel
                              0
                              Przynakmniej boinca będzie można na tym policzyć...

                              boinc.pl
                              • avatar
                                0
                                Panowie, tekst już poprawiony.
                                • avatar
                                  cacodemon
                                  0
                                  NIe sprawdziło się.