Samochody elektryczne

Ogniwa wodorowe wydajniejsze niż diesel? Future is now, old man

przeczytasz w 2 min.

Loop Energy, producent wodorowych ogniw paliwowych ogłosił 18 września, że ich nowy system ma wyższą wydajność niż wysokoprężny silnik na olej napędowy.

Loop Energy

To kanadyjska firma z fabryką w Burnaby w Kolumbii Brytyjskiej, która projektuje i produkuje systemy ogniw paliwowych przeznaczone do elektryfikacji pojazdów użytkowych. Zasilane takimi ogniwami są lekkie samochody, ale też autobusy tranzytowe i ciężarówki o średniej i dużej ładowności (a nawet wózki widłowe). Jest to ekologiczne rozwiązanie dla transportu ciężkiego, bo elektryczne samochody ciężarowe niestety są mało wydajne bo konieczność zapewnienia niezbędnej liczby akumulatorów znacznie zwiększa masę pojazdu, a z tym też pobór mocy. Ogniwa wodorowe zapewniają dużą moc będąc jednocześnie lżejsze niż akumulatory, a teraz jak się okazuje mają też wydajność wyższą niż tradycyjny napęd.

Wodór ponad diesla

Firma zakomunikowała, że w oparciu o średnio-europejską  cenę oleju napędowego ( która 5 września kiedy przeprowadzano test wynosiła 1,91 USD za litr, czyli 9,07 zł/litr) i średnią cenę kilograma wodoru (10 USD/kg, czyli około 47 złotych) pojazd wyposażony w jej nowy model ogniw ma lepsze osiągi niż ten z silnikiem diesla.

W takich warunkach ciężarówka wyposażona w wodorowe ogniwa paliwowe S1200 może za koszt 100 dolarów przejechać nieco ponad 111 mil (czyli około 176 i pół km), za to taka sama ciężarówka z tradycyjnym silnikiem na olej napędowy przejedzie tylko 109 mil (175 i pół km). Prawda, że różnica nie powala na kolana? Prawda, zwłaszcza że najnowsze ogniwa dorównują silnikom diesla tylko ze względu na podwyższoną cenę ropy naftowej, a firma nie ujawnia szczegółów swojej procedury testowej.

Mimo wszystko obrazuje to dobrze trend w branży motoryzacyjnej, który dąży do zmniejszenia emisyjności transportu drogowego. Produktem reakcji w generatorze wodorowym jest zwykła woda, więc nie ma strachu o ekologię, a dalszy rozwój i zwiększanie wydajności ogniw mogą wkrótce w realny sposób wpłynąć na zmniejszenie emisji spalin na drogach. A kto wie, może wkrótce doczekamy się nawet jeszcze bardziej futurystycznych rozwiązań.

Źródło: Reuters, technology.org 

Komentarze

18
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    calvo_cvo
    4
    Wydajnosc czy sprawnosc ? Sprawnosc nowoczesnego silnika diesla to zaledwie 50%, silnika elektrycznego siega 99%. Z artykulu wynika, ze osiagneli sprawnosc porownywalna z silnikiem diesla... wiec 50% i tak idzie "w gwizdek". I chodzi o sprawnosc, nie wydajnosc, nie osiagi... sprawnosc cieplna.
    • avatar
      pablo11
      1
      Fajnie, tylko do póki wodór wytwarzamy z paliw kopalnych, to tego typu pojazdy mają mało sensu. Akurat w ciężarówkach diesel sie dość dobrze sprawuje.
      • avatar
        vacotivus
        1
        Fajnie, tylko że żeby wytworzyć wodór z innych związków, trzeba włożyć więcej energii niż taki silnik będzie generował (druga zasada termodynamiki się kłania). Więc silnik może być efektywny w izolacji, ale cały proces z generacją paliwa włącznie już nie.
        • avatar
          MuzycznyProducent
          -2
          Taki właśnie jestem ja! Kocham bawić się potem długo spać!!!
          Robiłem Beat dla tego projektu za młodego!!!

          https://m.youtube.com/watch?v=x4UdWjE-fds
          • avatar
            qrek1
            0
            Tylko że na ropie 80% ceny to podatek, a wodór bez podatku. To tyle jeśli chodzi o opłacalność.
            • avatar
              ZamiatajoPodDywan
              0
              ogniwa paliwowe to jest przyszłość, niekoniecznie musi to być wodór. wtedy trzeba znacznie mniej akumulatorów litowych, mogą one być zastąpione znacznie bezpieczniejszymi litowo-żelazowo-jonowymi. mają one trochę większy ciężar w porównaniu do gromadzonej moc od litowych, ale przy mniejszej pojemności nie powinno to mieć znaczenia. miejmy nadzieję, że koszt ogniw paliwowych na wodór, a może i na metan zostanie zredukowana. dodam, że metan można produkować z ....... powietrza.

              dodam też, że obecnie produkcja wodoru to jest jakaś ściema, bo produkuje się go z ........ metanu. czyli nadal lipa, paliwo kopalne.