Mobile

Rejestracja numeru - poradnik na ostatnią chwilę

przeczytasz w 2 min.

Odpowiadamy na najważniejsze pytanie dotyczące obowiązkowej rejestracji numeru. Co, jak, gdzie, kiedy i po co?

Choć o tym, że obowiązkowa rejestracja karty SIM jest faktem wiadomo od wielu miesięcy, idziemy o zakład, że część z was wciąż ma to zadanie przed sobą. Dla tych, którzy wybrali opcję „na ostatnią chwilę” przygotowaliśmy krótki poradnik o tym, na czym polega rejestracja numeru telefonu – do kiedy i jak można jej dokonać oraz co się stanie, jeśli tego nie zrobicie.

Do kiedy trzeba zarejestrować numer?

Na początku zwróćcie uwagę na słowo „trzeba”. Zgodnie z zapisami tzw. ustawy antyterrorystycznej zarejestrowanie numeru jest bowiem obowiązkiem. Klienci korzystający z taryf abonamentowych mają spokój, ale użytkownicy ofert „na kartę” (tzw. prepaid) muszą rejestrację wykonać samodzielnie. Najpóźniej do 1 lutego 2017 roku.

Na rejestrację karty SIM pozostało:

 
Dni
Godzin
Minut
Sekund

 

Co się stanie jeśli nie zarejestruję karty SIM?

Niezarejestrowanie SIM do 1 lutego spowoduje dezaktywację karty. Użytkownik nie będzie więc miał możliwości wykonywania połączeń głosowych, wysyłania wiadomości SMS/MMS czy też korzystania z Internetu mobilnego. Krótko mówiąc: taka karta stanie się kompletnie bezużyteczna (przynajmniej do czasu jej rejestracji „po terminie”).

Jak zarejestrować kartę SIM w sieci Plus, Orange, Play, T-Mobile i innych?

Aby zarejestrować swój numer najczęściej trzeba udać się do salonu operatora lub innego punktu sprzedaży oferującego taką możliwość. Należy ze sobą zabrać kartę SIM oraz dowód tożsamości, którym potwierdzimy swoje imię, nazwisko i PESEL, a więc dane konieczne do sfinalizowania rejestracji karty. Są jednak również inne możliwości.

Najwięksi operatorzy telefonii komórkowej w Polsce – Plus, Orange, Play i T-Mobile – oferują różne sposoby rejestracji karty: 

  • w salonie lub w punkcie partnerskim – m.in. Poczta Polski, kioski, wybrane sklepy RTV/AGD i stacje,
  • w systemie bankowości internetowej – wyłącznie ING i Millenium,
  • w domu za pomocą SMS – wymagane jest posiadanie drugiego, zarejestrowanego numeru (tylko w Plus, Orange i Play)
  • z pomocą listonosza – poproś go o rejestrację i okaż dowód (tylko w Orange, Play i T-Mobile),
  • z pomocą kuriera –  wypełnij formularz, wyślij go i potwierdź dane kurierowi (tylko w Plus)

Konkretne szczegóły na temat tego, jak można dokonać rejestracji karty SIM znajdziecie na stronach operatorów:

Jak zarejestrować kartę u operatora VoIP?

Operatorzy VoIP również zostali zobowiązani do wymuszenia na swoich klientach rejestracji. Różni usługodawcy oferują różne możliwości – najczęściej jest to osobiste stawienie się w siedzibie firmy, wykonanie przelewu bankowego albo przesłanie skanu dowodu osobistego. Ta ostatnia opcja z powodów bezpieczeństwa danych jest wyraźnie niezalecana przez GIODO i UKE, dlatego też powinna być wykorzystywana tylko w sytuacji ostateczności.

Wielu operatorów samodzielnie dociera do swoich klientów ze wskazówkami jak zarejestrować konto, ale niewielu z nich udostępnia podobne informacje na swoich stronach internetowych (a przynajmniej nie w panelu głównym). Są oczywiście wyjątki, między innymi:

Źródło: Plus, Orange, Play, T-Mobile, Mobile Vikings, Virgin Mobile, inf. własna

Komentarze

10
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    Kerebron
    1
    A czy karty SIM Aero2 BDI też trzeba rejestrować?
    • avatar
      maxmonroe
      1
      Artykuł słaby zupełnie pomineliście operatorów VOIP
      • avatar
        Konto usunięte
        1
        Gdzie najbardziej opłaca się teraz zarejestrować numer?
        • avatar
          luckan
          1
          Jest obowiązek do 1 lutego - później przestaje działać, czy też jest całkowicie dezaktywowana bez możliwości ponownej aktywacji z jednoczesną rejestracją? Inaczej mówiąc czy jeśli nie zarejestrujemy do 1 lutego czy stracimy bezpowrotnie numer? Tych informacji już nie znalazłem.
          • avatar
            Konto usunięte
            1
            Rejestracja u listonosza nie działa ! Tylko część listonoszy dysponuje tabletem do rejestracji. Sprawdzone w dniu dzisiejszym. Termin rejestracji powinien zostać wydłużony do czasu wyposażenia listonoszy w tablety. Dla osób starszych i z terenów mniejszych miejscowości to jedyna szansa rejestracji. Brak jest infolinii, gdzie można zamówić - nawet odpłatnie - wizytę listonosza z tabletem.

            Także zbyt mało banków proponuje dotąd rejestrację kart telefonicznych w swoich systemach. Kiedy to się zmieni?