Technologie i Firma

Technologie kognitywne stają się megatrendem

przeczytasz w 2 min.

Rynek technologii kognitywnych gwałtownie rośnie. Korzysta z nich wsparcie klienta, działy HR a nawet Netflix. Jak to działa?

technologie kognitywne

Aż cztery na pięć największych światowych producentów oprogramowania dla biznesu deklaruje, że w najbliższym czasie wykorzysta technologie kognitywne (poznawcze) w swoich produktach. To o jedną czwartą więcej, niż w roku 2015 – wynika z najnowszego raportu Global TMT Predictions.

Globalny rynek inteligentnych rozwiązań gwałtownie rośnie. W 2014 r. wyceniano go na 579 milionów dolarów. Rok temu ta wartość wzrosła o 32%, a w 2022 roku ma sięgnąć 5 miliardów dolarów – podał Transparency Market Research. Takie są też potrzeby współczesnych klientów, którzy nie chcą rozmawiać z bankowymi konsultantami. Zamiast tego wolą kontakt z komputerowym algorytmem, który te same rady przekaże przez ekran smartfona.

Kognitywność w dziale HR i na Netfliksie

Technologie kognitywne stają się, tak zwanym, megatrendem, czyli kluczowym obszarem rozwoju, łączącym potrzeby biznesu i społeczeństwa. Rozwiązania poznawcze od lat z powodzeniem stosuje się w firmach branży telekomunikacyjnej, bankowej i e-commerce.

Jak to działa? Dobrym przykładem zastosowania są semantyczne bazy danych, które rozpoznają obrazy, przetwarzają język i samodzielnie się uczą. Sprawdza się to m.in. w automatycznych helpdeskach, które dzięki możliwości wnioskowania i planowania są w stanie udzielać klientom informacji i pomagać w rozwiązywaniu problemów.

Inny dobry przykład to interfejs Netflixa, który na podstawie informacji o filmach oglądanych przez użytkownika proponuje kolejne produkcje, które mogą mu się spodobać. Z technologii kognitywnych coraz śmielej korzysta branża HR. Zamiast przeglądać stos CV można uruchomić algorytm, który w kilkadziesiąt sekund wykona całodzienną pracę kilkunastoosobowego zespołu.

Polskie firmy a technologie kognitywne

Podczas ostatniego Forum Ekonomicznego w Krynicy uczestnicy podkreślali konieczność rozwoju technologii inteligentnych i digitalizacji. Polskie firmy są jednak bardzo zachowawcze i ostrożnie inwestują w nowinki. Na liście innowacyjnych krajów Bloomberga w 2015 r. nasze państwo znalazło się na 24 miejscu. Na aktualnej liście spadliśmy o jedną pozycję.

Tworzenie i rozwój inteligentnych technologii dla biznesu ma jeden podstawowy cel – przyspieszyć tempo rozwoju i zwiększyć jakość oferowanych usług przy jednoczesnym obniżeniu kosztów operacyjnych. Choć na pozór wydaje się to oczywiste, paradoksalnie innowacyjność polskich firm obarczona jest grzechem obawy przed nieznanym – boimy się inwestować w rozwiązania, które nie są popularne” – przyznaje Jacek Grzyb, Knowledge Engineer w firmie teamLeaders – dostawcy rozwiązań informatycznych opartych na wyszukiwarkach semantycznych.

Źródło: Teamleaders

Komentarze

5
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    Akatzuky
    2
    Te artykuły brzmią tak fajnie, ale czy ziutek z pod sklepu z piwem ma jakąkolwiek szanse zająć sie takowym trendem? Czy jest to tylko dla tych co już zajeli ciepłe posadki?
    • avatar
      Konto usunięte
      2
      Bardzo mnie ciekawi czy osoby, które odpowiedziały w sondzie, że: "bardziej ufają algorytmom niż ludziom" wiedzą, że te algorytmy, którym bardziej ufają są pisane właśnie przez tych ludzi którym mniej ufają.