• benchmark.pl
  • Gry
  • Unity 3D: nowa wersja silnika graficznego do gier za kilka miesięcy - będzie Unity 4 dla Linuksa
Gry

Unity 3D: nowa wersja silnika graficznego do gier za kilka miesięcy - będzie Unity 4 dla Linuksa

przeczytasz w 2 min.

Jeden silnik by wszystkich połączyć

Twórcy coraz popularniejszego silnika gier Unity 3D zapowiedzieli, że pracują obecnie nad jego nową wersją, która zadebiutuje jeszcze w bieżącym roku. Silnik Unity 4 zostanie również udostępniony w wersji dla Linuksa.

unity3d 4 logo wersja dla linuxFirma Unity Technologies od dłuższego czasu rozwija swój autorski silnik Unity 3D za pomocą którego możliwe jest tworzenie aplikacji i gier dla komputerów PC z systemem Windows oraz dla urządzeń mobilnych.

Dotychczas z Unity 3D oprócz dużych i średnich deweloperów, korzystają również i małe studia oraz niezależni producenci.

Nowa wersja Unity 4 zostanie zaprezentowana podczas konferencji Unite 2012 która odbędzie się w dniach 22-25 sierpnia w Amsterdamie. Obecnie można już składać przedpremierowe zamówienia na silnik, jeżeli zakupu licencji dokonamy przed 9 lipca otrzymamy specjalny 200 dolarowy bon na zakupy w sklepie internetowym Unity.

unity 4 silnik graficzny screen

Unity 4 ma zaoferować cały szereg nowych technologii i funkcji - od obsługi interfejsu programowania DirectX 11 i OpenGL poprzez specjalne narzędzia umożliwiające przygotowanie lub przeniesienie gier na liczne urządzenia mobilne, a nawet do technologii Flash.

unity 3D silnik przykład wygenerowana scena

Niewątpliwym atutem Unity 3D jest moduł Mecanim, z którego pomocą wygenerujemy dobrze zoptymalizowane i naturalnie wyglądające animacje bez ich długotrwałego i skomplikowanego tworzenia. W nowej wersji znajdziemy system cząstek Shuriken, który otrzymał obsługę zewnętrznych sił.

Dodano zaawansowaną obsługę tekstur 3D, w nawigacji dodano dynamiczne przeszkody i priorytety ich unikania. Na wszystkich obsługiwanych platformach dodano dynamiczne czcionki ze znacznikami HTML.

Unity3D duże logo

Wprowadzono duże optymalizacje w kwestii wydajności UnityGUI oraz zużycia pamięci. Pełną listę zmian można znaleźć na stronie Unity 3D.

unity3D gra angrybots linux

Tymczasem twórcy poinformowali, że wraz z nadejściem Unity 4 do oficjalnie obsługiwanych systemów operacyjnych dołączy Linux. Jest to z pewnością bardzo dobra informacja dla wszystkich fanów Linuksa, gdyż pozwoli to również i małym niezależnym studiom deweloperskim na tworzeniem profesjonalnych gier bez wykupowania za horrendalne sumy licencji.

unity 4 silnik graficzny directx 11 screen

Temat Unity 3D na Linuksa pojawiał się już kilkakrotnie jednak zawsze był dementowany przez twórców nawet kiedy w jego logach odkryto wpisy dla Mac OS X i Linuksa. Nadzieję rozpalił Brian Fargo organizujący wraz ze swoim studiem zbiórkę pieniędzy w usłudze Kickstarter na grę Wasteland 2.

linux unity 3d obsługa

Jak to bywa ze zbiórkami na Kickstarterze, nie wypada aby organizować akcje bez obsługi Linuksa, tym bardziej, że pieniądze wpłaca społeczność, która poniekąd wymaga obsługi alternatywnych systemów. Deweloperzy zobowiązali się, że jeżeli suma wpłat przekroczy określony pułap - przygotują wersję dla Linuksa.

unity3D gra shadowgun linux

Oczekiwania twórcy zostały kilkakrotnie przebite, bowiem zabrano znacznie więcej niż zakładano, powstaje również wersja gry dla Linuksa. Gra miała powstawać właśnie na silniku Unity 3D, problemem był jednak brak obsługi Linuksa, teraz jednak - być może za sprawą interwencji deweloperów powstanie wersja dla Linuksa.

unity 3d dla urządzeń mobilnych gra
Gra dla urządzeń mobilnych przygotowana na Unity3D

Unity 4 dla Linuksa wywołał istną burzę, bowiem już dotychczas w usłudze Kickstarter po kilku spektakularnych zbiorkach zaroiło się od kolejnych zbiórek na gry, które w większości miały otrzymać również natywną wersją dla Linuksa. Za sprawą Unity 4 liczba takich akcji znacząco się zwiększyła - co tylko świadczy o zapotrzebowaniu na takie projekty.

Więcej o silnikach gier:

Źródło: Unity3D, OSWold, OSnews, UbuntuVibes, Phoronix

Komentarze

37
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    Konto usunięte
    15
    Gry na linuxa - nie może być :]
    • avatar
      Konto usunięte
      15
      Kickstarter pokazał jak wiele osób korzysta z linuksa i chciałoby na nim też pograć w gry.
      Jest to o tyle istotne, że nie są to tylko deklaracje, a głosy poparte wpłatami pieniężnymi.
      • avatar
        kapitantaito
        9
        Może w końcu Linux stanie się pełno prawną alternatywą dla Windowsa.Trzymam kciuki za powodzenie tego typu projektów.
        • avatar
          Konto usunięte
          5
          Niechno zaczną gry wychodzić na Linuxa, a nie wróżę przyszłości Windzie.
          • avatar
            Obiektor
            4
            ten screen z busem w kamiennicy
            ta kamiennica wyglada rodem z bytomia przy dworcu autobusowym :D
            • avatar
              Konto usunięte
              4
              Świetna wiadomość, im więcej silników tym lepiej. Obsługa kilku systemów ( wyraźna tendencja jak np. w UE4) tym niższe koszty produkcji, a niezależne małe grupki zapaleńców zawsze mają najlepsze pomysły ;)
              • avatar
                mgkiler
                2
                Tylko ciekawe czy wkońcu znikną różnice miedzy dystrybucjami, które powodują, że na jednej distro coś działa a na innej nie.

                Taki głupi przykład jaki kiedyś miałem. Godzinę się męczyłem czemu gra pod Linuxem nie widzi joysticka. Raz, ze komunikat o błędzie był na konsole tekstową pisany tylko, której domyślnie nie ma (trzeba odpalić odpowiednio by zobaczyć jakie błędy zgłasza gra).

                A błąd polegał na tym, ze Ubuntu ma "plik" joysticka w dev/input/js0, a inne distra maja w dev/js0 ...

                Jasnę, że da się zrobić alias. Ale to już godzina zmarnowana na szukaniu problemu wynikającego z tego, że mamy 500 różnych dystrybucji i każda ma jakieś różnice i brak 1 standardu.

                To tylko 1 przykład, który mnie się przytrafił a na pewno takich różnic jest masa.

                A ten problem dało się rozwiązać, a co jak pojawi się taki, którego nie da się tak "prosto" rozwiązać.

                • avatar
                  Kenjiro
                  1
                  Hmmm, nie wiem jak pełna wersja silnika, ale wersja przeglądarkowa (plugin do Fx, IE, testowałem wiele) sypała się przy każdej możliwej okazji. Jeśli pełna ma działać podobnie, to słabo widzę. Aczkolwiek trzymam kciuki, konkurencja zawsze jest pozytywna ;).
                  • avatar
                    pomidor
                    1
                    Świetnie że Linuks się rozwija. Ekipa MS może już spadać, bo im coraz bardziej odbija.
                    • avatar
                      verona
                      1
                      kiedyś odrobine bawiłem się z Unity, i może grafika i fizyka nie powala na ziemie, ale to co z tego zapamiętałem to szybkie, wygodne i banalne dodawanie swoich modeli z 3ds maxa ;)
                      • avatar
                        Konto usunięte
                        -1
                        Gdyby tylko topowe produkcje byłyby wydawane również na linuksa...
                        Windows przestałby dla mnie istnieć.
                        • avatar
                          pomidor
                          -19
                          Czy radeonki pociągną taki soft ? Pewnie tylko w low-res i low-quality :)
                          • avatar
                            suntzu
                            0
                            ... nie rozumiem news-a. Bzdura totalna. Przecież Unity od dawna jest na Linuksa.

                            Polecam dokształcenie się w temacie. Bo widać zarówno komentujący jak i autor nie mają pojęcia o czym piszą.... nie rozumieją różnicy pomiędzy Unity na Ubuntu, a Unity na Androidzie.
                            • avatar
                              Konto usunięte
                              0
                              Kupie lodowke