Ciekawostki

Z tą rękawicą poczujesz wirtualne obiekty

z dnia
Wojciech Kulik | Redaktor serwisu benchmark.pl
8 komentarzy Dyskutuj z nami

DextrES – tak nazywa się ultralekka rękawica, dzięki której wchodzenie w interakcję z przedmiotami w wirtualnej rzeczywistości ma wejść na zupełnie nowy poziom.

Gogle VR pozwalają przenieść się w inne miejsce. Efekt może robić olbrzymie wrażenie, ale czar pryska, gdy chcemy czegoś dotknąć w tej wirtualnej rzeczywistości. Naukowcy z EPFL i ETH Zurich pracują nad rozwiązaniem tego problemu: ich pomysł to ultralekka rękawica, która pozwala na odczuwanie i manipulowanie nierzeczywistymi obiektami.

Co to znaczy „ultralekka”? Według zapewnień naukowców: o wadze mniejszej niż 8 gramów na palec. Co ciekawe, rękawica jest przy tym bezprzewodowa, dzięki czemu swoboda ruchów ma być niezrównana. – „Chcieliśmy stworzyć lekkie urządzenie, które w przeciwieństwie do istniejących rękawic VR nie wymaga olbrzymich szkieletów, pomp czy bardzo grubych przewodów” – wyjaśnił Herbert Shea, szef LMTS EPFL.

Naukowcy twierdzą, że ich system jest w stanie zagwarantować bardzo realistyczne sprzężenie zwrotne: efekt ma być taki, że użytkownik będzie miał wrażenie jakby dotykał istniejących przedmiotów, podczas gdy zaciska dłoń wokół… powietrza. Ma to być możliwe, dzięki temu, że rękawica będzie w stanie wygenerować siłę chwytu nawet do 40 niutonów na każdy palec.

(Nazwana DextrES i przetestowana w Zurychu) rękawica została wykonana z nylonu połączonego z elastycznymi metalowymi pasmami, oddzielonymi cienkim izolatorem. Gdy dłoń użytkownika trafia na wirtualny obiekt, kontroler tak steruje napięciem, by ruch palców był w odpowiedni sposób hamowany. Po oddaleniu dłoni znów możliwe jest swobodne poruszanie palcami.

To właśnie dzięki blokowaniu ruchu zamiast generowania go udało się tak bardzo ograniczyć zapotrzebowanie rękawicy na energię elektryczną. Krótko mówiąc: potencjał jest olbrzymi. A gdzie będzie mógł być wykorzystany? – „Gracze są obecnie główną grupą docelową, ale są też różne inne możliwe zastosowania, szczególnie w opiece zdrowotnej” – dodał Herbert Shea.

Źródło: TechXplore. Foto: EPFL

Komentarze

8
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Dodaj
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    sebmania
    „Gracze są obecnie główną grupą docelową"

    Ja już wiem jakich gier gracze :D
    3
  • avatar
    mesjan
    Ostatnio okulary vr ocullusa spadły mi na glebę i urwał mi się głośnik. Nadal działa bo wisi na kablu ale gwint w słuchawce i otwór w którym powinien siedzieć wydaje się być nie uszkodzony. Pomyślałem że ostatecznie przykleję go na superglu bo nie szło go w żaden sposób zamontować a tu w ogóle to tworzywo nie reaguje na superglu, jakbym zalał masłem. Chyba pójdę w poliuretan.
    -2
  • avatar
    Ghola
    HaptX jest chyba lepszy bo oprócz wrażenia dotyku przedmiotu symuluje pełne wrażenie dotyku, ciepła i zimna ;)

    https://haptx.com/

    https://www.youtube.com/watch?v=s-HAsxt9pV4