Gry

Postapokaliptyczna przyszłość w grze Fallout 3

przeczytasz w 7 min.

Fallout 3 jest na pewno bardzo znanym tytułem na całym świecie. Jego poprzednicy podbili serca wielu graczy. Aż strach się przyznać, ale nigdy nie miałem okazji pograć w żadną część tej serii. Do niedawna, dzięki redakcji benchmark.pl. Tak więc, moja recenzja będzie subiektywna od strony gracza, bez żadnych sentymentów do jej poprzedniczek.

Sprawy Techniczne

Światowa premiera gry na konsolę xbox 360 przypadła na 28 października 2008r. Producentem i wydawcą jest firma Bethesda Softworks. W Polsce mogliśmy ją kupić 31 października 2008r, dzięki dystrybucji Cenega Poland.

Daj kamienia...


Świat gry

Akcja gry toczy się w post apokaliptycznym, Waszyngtonie i jego okolicach w roku 2277, czyli 200 lat po wojnie o zasoby między Stanami Zjednoczonymi a Chinami. Została ona zakończona wojną atomową w 2077 roku. Postać kierowana przez gracza mieszka razem ze swym ojcem Jamesem w Krypcie 101. Jest to schron przeciwatomowy, znajdujący się niedaleko ruin Waszyngtonu. Pewnego dnia gracz dowiaduje się, że jego ojciec z niewiadomych przyczyn opuścił Kryptę. Nadzorca krypty zmusza gracza do ucieczki i samotnej włóczęgi po Stołecznych Pustkowiach, w przeciwnym wypadku by zabił naszą postać. W czasie swej podróży gracz napotka ludzi należących do wszelakich frakcji - Bractwo Stali i Enklawę, a także zwykłych mieszkańców, bandytów i wielu wielu innych. Na drodze gracza staną też różnego rodzaju potwory i roboty.

Tu niegdyś ścigaliśmy się w grze Need for Speed :).

Fabuła

Uwaga, jeżeli nie chcesz psuć sobie radości z gry, nie czytaj tego fragmentu !!!

Opowieść zaczyna się w momencie urodzenia się. Wtedy wybieramy dla naszej postaci płeć, imię i wygląd w późniejszym wieku. Na początku uczymy się obsługiwać grę. Samouczek jest bardzo mądrze przemyślany, nie jest długi i nie nudzi. Jednak prawdziwa historia zaczyna się od opuszczenia przez nas Krypty 101, w celu wyjaśnienia dlaczego nasz Ojciec opuścił nasze dotychczasowe miejsce zamieszkania. Poszukiwania zaprowadzą nas do miasteczka Megaton, a później do siedziby radia Galaxy News. Tam dowiadujemy się, że nasz Ojciec udał się do miasta Rivet City. Gracz spotyka tam dawną współpracowniczkę ojca, doktor Li. Od niej dowiaduje się o Projekcie Oczyszczenie - ogromnej instalacji, której zadaniem ma być oczyszczenie wody w ujściu rzeki Potomak. Dzięki temu możliwym ma się stać dostarczenie czystej wody mieszkańcom pustkowi.

Po zbadaniu laboratorium Projektu, zbudowanego w Muzeum Jeffersona, gracz udaje się do Krypty 112 i uwalnia swojego ojca z wirtualnej rzeczywistości, w której był uwięziony przez zdeprawowanego Nadzorcę krypty. Następnie nasza postać wraz z Ojcem wracają do Rivet City, gdzie razem z doktor Li omawiają możliwość wykorzystania urządzenia G.E.C.K. (Generator Ekosystemu Cudownej Krainy) do uruchomienia Projektu Oczyszczenie. Jednak gdy gracz pomaga Jamesowi uruchomić część urządzeń, zjawiają się żołnierze Enklawy, by przejąć instalację i wykorzystać ją do własnych celów. Aby temu zapobiec Ojciec naszej postaci poświęca się, zabijając przy tym kilku żołnierzy Enklawy. Gracz razem z kilkoma naukowcami i dr Li ucieka do cytadeli Bractwa Stali, znajdującej się w ruinach Pentagonu. Tam gracz otrzymuje zadanie odnalezienia G.E.C.K. Z danych Bractwa wynika, ze G.E.C.K. może znajdować się w Krypcie 87, która, jak okazuje się później, zbudowana została do tworzenia supermutantów. Po odzyskaniu G.E.C.K. gracz ponownie zostaje napadnięty przez Enklawę i wzięty do niewoli.

Po obudzeniu się w celi, gracz zostaje przesłuchany przez Pułkownika Autumna, a następnie wezwany do gabinetu Prezydenta Edena. Jednak wbrew woli Prezydenta, Autumn nakazuje zaatakować gracza, który musi wywalczyć sobie drogę do biura Edena. Eden okazuje się komputerem, któremu oddano dowództwo nad siłami Enklawy na wschodnim wybrzeżu Stanów Zjednoczonych. Prezydent przekazuje graczowi fiolkę wypełnioną zmodyfikowanym wirusem FEV mającym na celu uśmiercenie wszelkich zmutowanych form życia, które się z nim zetkną. Po ucieczce z bazy Enklawy gracz wraca do Cytadeli. Tam otrzymuje ostatnie zadanie - odbicie Projektu Oczyszczenie z rąk Enklawy. W czasie walk dochodzi do uszkodzenia części urządzeń i doktor Li informuje gracza, że musi być natychmiast uruchomiony, gdyż w przeciwnym razie dojdzie do jego uszkodzenia. Niestety, jedynym sposobem jest poświęcenie się osoby, która miałaby tego dokonać. Gracz ma możliwość wyboru, czy poświęcić siebie, czy córkę dowódcy Bractwa - Sarę Lyons.

Zakończenie zależne jest od wielu czynników. Składa się z serii slajdów ukazujących gracza w różnych sytuacjach, po czym następują napisy końcowe.

Mieszkańcy i otoczenie

W grze spotkamy różnych humanoidów. Są to Ludzie, Ghule i Super Mutanty. Ci drudzy powstali w efekcie napromieniowania. Mają chrapliwy głos, odpadają z nich płaty skóry, ale żyją znacznie dłużej od ludzi. Pierwszym Ghulem jakiego spotkamy jest Gob, w saloonie w Megatonie. Super Mutanty są ludźmi, którzy zostali poddani działaniu wirusa FEV. Atakują każdego człowieka, który stanie im na drodze.

Ghule po imprezce...

Czas na to co mechaniczne. Mogą nam przyprawić nieco kłopotów na Pustkowiach. Jako maszyny są bardzo wrażliwe na impulsy elektromagnetyczne. Najczęściej możemy spotkać Enclave Eyebot. Są to odbiorniki radiowe, które nadają nagrane przesłanie Enklawy. Rozmieszczone są na całej powierzchni Słonecznych Pustkowi. Protectron, jest to robot, który gdy przetłumaczymy z angielskiego, ochrania. Zazwyczaj jest spotykany przed miastami, takie też są przyjazne, lub samotne na pustkowiach, te nas zaatakują. Pierwszy jakiego spotkamy znajduję się przed Megatonem. Mister Handy jest robotem kuchennym. Jego spotkamy pierwszy raz na urodzinach, gdy zniszczy nasz tort urodzinowy ;). Warto wspomnieć o robotach strażniczych, które są bardzo niebezpieczne, wyposażone w gruby pancerz i broń wielolufową. Ostatni jest Robomózg, czyli powolny robot, w którym żywy ludzki mózg pełni funkcje procesora.

Latający bumbox :)

Oprócz humanoidów spotkamy również ssaki, takie jak Brahminy, Kretoszczury, Yao Guai i Centaury. Brahim jest to krowa, która ma dwie głowy. Kretoszczury jak sama nazwa wskazuje, jest to połączenie kreta i szczura. Z takim potworem mieliśmy styczność w serii Gothic. Yao Guai są bardzo niebezpieczne i prawdopodobnie zmutowane niedźwiedzie. Na koniec Centaury, przyznam, że gdy po raz pierwszy zobaczyłem tego potwora aż podskoczyłem. Są to naprawdę plugawe stworzenia, prawdopodobnie powstałe w wyniku oddziaływania wirusa FEV.

Centaur w grze Fallout 3

Jak są i ssaki, to znajdziemy również resztę „zwierzaków”. Z grupy gadów możemy spotkać Szpony Śmierci, bardzo szybkie i silne stwory z wielkimi szponami, gotowe by nas rozszarpać, oraz Władcy Błotniaków, którzy dowodzą stadami Błotniaków. Błotniaki są to ogromne skorupiaki, poruszające się na dwóch nogach. Powstały one pod wpływem mutacji morskich krabów.

Gotowy do uśmiercenia nas- Szpon Śmierci

Na koniec owady i pajęczaki. W grze spotkamy Gigantyczne Mrówki, Muchy Mięsne, Radrakany i Radskorpiony. O dwóch pierwszych mówi sama za siebie ich nazwa. Radrakany są ogromnymi, zmutowanymi karaluchami, natomiast Radskorpiony są to zmutowane skorpiony, które znacznie powiększyły swoje rozmiary.

Mucha mięsna, nie mniej dokuczliwa niż ta w dzisiejszych czasach ;)

Stacje Radiowe

Ważnym elementem świata gry są stacje radiowe. Od samego początku gry dostępne są dwie, stacja Enklawy, nadająca zapętlone przesłanie prezydenta Edena i utwory patriotyczne, oraz Radio Galaxy News, prowadzona przez Dja Three Doga. Jest to stacja nadająca najświeższe informacje z Pustkowi, oraz muzykę z lat 40tych XX wieku (w wersji polskiej mieszkańcy Megatonu tłumaczą Three Doga jako „Trzy pies” ,natomiast sam na siebie mówi on w radiu „Three Dog” ).

Na kolejne można trafić przemierzając pustkowia, wykonując zadania i włączając maszty radiowe. Po wykonaniu jednego z zadań uruchamia się stacja nadająca nagrane utwory wykonane na skrzypcach. Włączając maszty radiowe usłyszymy sygnał zakodowany alfabetem Morse'a.
 

Atrybuty, umiejetności, doświadczenie

S.P.E.C.I.A.L. - od angielskiego słowa znaczącego coś lub kogoś wyjątkowego, będącego jednocześnie skrótem od siedmiu najważniejszych statystyk w grze:

Książeczka-elementarz. Dzięki niej uczyliśmy się pierwszych umiejętności jako małe dziecko. 

S - Strength - Siła

P - Perception - Percepcja

E - Endurance - Wytrzymałość

C - Charisma - Charyzma

I - Intelligence - Inteligencja

A - Agility - Zręczność

L - Luck - Szczęście

Zegarek XXIIIw.

W grze dostępnych jest kilkanaście różnych umiejętności, takich jak:

Handel – dzięki tej umiejętności mamy wyższe ceny sprzedaży i niższe kupna.

Broń ciężka - umiejętność posługiwania się dużymi brońmi w rodzaju Miniguna, czy Wyrzutni Rakiet.

Bronie energetyczne - umiejętność posługiwania się bronią energetyczną, taką jak pistolet laserowy lub karabin plazmowy.

Materiały wybuchowe - umiejętność posługiwania się materiałami wybuchowymi.

Otwieranie zamków - umiejętność otwierania zamków.

Medycyna - umiejętność leczenia ran.

Broń biała - umiejętność posługiwania się bronią ręczną, taką jak młoty lub siekiery.

Naprawa - umiejętność naprawy uszkodzonych przedmiotów, dodatkowo im wyższe zdolności naprawy, tym lepsze bronie składane samodzielnie.

Nauki Ścisłe – Nauka, od niej zależy umiejętność włamywania się do komputerów.

Broń lekka - umiejętność posługiwania się bronią typu pistolet lub karabin szturmowy.

Skradanie - umiejętność skradania się.

Charyzma - niekiedy możliwe jest wybranie alternatywnej ścieżki dialogowej, im wyższa umiejętność rozmowy, tym większe szanse powodzenia.

Walka wręcz - Umiejętność walki wręcz.
 

W Fallout 3 gracz może osiągnąć maksymalnie 20 poziom doświadczenia . Przy przejściu na kolejny poziom doświadczenia gracz dostaje do rozdysponowania punkty umiejętności (im wyższa inteligencja tym więcej), dostaje również do wyboru jeden tzw. Perk. Jest to specjalna właściwość, która w pewien sposób wpływa na niektóre umiejętności lub odporności gracza. Oprócz tego do statystyk zaliczamy typowe dla gier RPG punkty życia i punkty akcji (ilość zależna od Zręczności).


Lista posiadanych przez nas Perków.

Bronie i zbroje

W grze możemy używać różnych broni, w zależności w którą dziedzinę dodaliśmy więcej punktów. Bez sensu jest bowiem używanie ciężkiego karabinu kiedy nasza umiejętność w tego typu broni wynosi 20 a w lekkich broniach 60.

Bronie możemy podzielić na Rękawice, Broń sieczna (biała) , Broń Lekka, Broń Ciężka, Broń Energetyczna oraz Materiały wybuchowe.

Zbroje możemy zdobywać poprzez pokonanie bandyty, strażnika lub cokolwiek innego, co nosi akurat taką zbroję jaką chcemy zdobyć. Można wyróżnić Kombinezony Krypt, Zbroje bojowe, Pancerz wspomagany, Kombinezony jednoczęściowe oraz Pozostałe, czyli np. stroje mieszkańców.

Cukierek albo psikus!

Karma

Ważny aspekt w grze. W zależności od działań i zachowania gracza, nasza postać zdobywa dobrą lub złą Karmę. Od karmy zależy zakończenie gry, ale także nastawienie NPCów (komputerowych graczy) do gracza, lub dostępność opcji dialogowych. Niektórzy pomocnicy dostępni są tylko, jeśli gracz ma dobrą lub zła karmę.

Pomocnicy

Gracz może dowodzić drużyną składającą się z maksymalnie trzech członków, czyli siebie, psa imieniem Dogmeat, oraz jednej z kilku postaci które można spotkać w czasie gry. Pies Dogmeat może zginąć, jeśli wystawi się go na zbyt duże niebezpieczeństwo, wtedy nie można go zastąpić. Gracz ma możliwość wymiany drugiego członka drużyny, w każdym momencie gry.

I Lessie wróciła...

System podróży i walki

Fallout 3 jest kolejną odsłona serii z gatunku cRPG, jednakże w tej wersji wprowadzono grafikę 3D, perspektywę FPP i TPP (w zależności od tej, której wolimy używać).

V.A.T.S. to skrót od Vault-Tec Assisted Targeting System (System Wspomagania Celowania firmy Vault-Tec). Pełni on ważną rolę w czasie walki. Gdy użyje się VATS, walka zostaje zatrzymana, a gracz ma możliwość wyboru celu. Po zatwierdzeniu wyboru, akcja zostaje wznowiona i gracz może obserwować pole walki pod różnymi kątami i z różnych perspektyw w zwolnionym tempie. Oprócz tego możemy strzelać czy uderzać wroga normalnie, z pierwszej lub trzeciej perspektywy.

Jest to świetny pokaz możliwości technologii V.A.T.S

Inwentarz

Zaczynając grę, na 10 urodziny dostajemy Pip Boy 3000. Jest to świetnie rozwiązanie problemu ekwipunku. Wszystkie dane, takie jak umiejętności, perki, zdrowie, rany i inwentarz mamy w tym jednym urządzeniu noszonym na ręku (przypomina duży zegarek).


 

Grafika i muzyka

Gra działa w oparciu o silnik graficzny The Elder Scrolls IV: Oblivion, czyli Gamebyro, który daje nam świetne wrażenia z gry. Otoczenie sprawia, że podczas gry (grałem w formacie VGA, tak że grając w HD na pewno wrażenia były by znacznie głębsze) czułem się jakbym był w filmie. Chodząc po „mieście” czułem się jak bohater filmu „Jestem Legendą”, a po pustkowiach jak w filmie Resident Evil 3. Wrażenia gry są naprawdę bardzo dobre.

Na górze widzimy fragment plakatu reklamującego film „Jestem Legendą”,
natomiast na dole zdjęcie z gry Fallout 3.

W grze możemy usłyszeć muzykę z lat 40' XX wieku. Jest to naprawdę klimatyczne, podobnie jak w poprzednich częściach tej gry. Za przykład podam mój ulubiony z soundtracków.

 

Podsumowanie

Grę w skali 1-5 oceniam na 4-, gdyż spotkałem się z pewnymi bugami i głupotą super mutantów (w sumie to nie powinni być mądrymi istotami, ale to była przesada).

Zalety:

+Innowacyjny system walki V.A.T.S, który daje wiele radości z odstrzelenia głowy ;).

+Realistyczne (pod pewnym względem) otoczenie.

+Możliwość gry jako zły i dobry.

+Wiele zakończeń gry, co daje nam bardzo długą grę by przejść ją na 100%.

+Nieograniczona wolność na terenie, możemy wszędzie podróżować.

+Drastyczność (ale to może być i wada dla niektórych ;))

Wady:

-Mało bugów, ale są.

-Na początku trudno się połapać w grze.


Dziękuję redakcji benchmark.pl za grę Fallout 3 :).

Komentarze

17
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    baran
    0
    Ja do wad dodałbym "Miał to być cRPG" ;)
    Przyznam, że gra jest fajna, ale jeśli ktoś nie oczekuje RPG-owych wstawek lub nie grał w poprzednie części.
    • avatar
      Terrorek
      0
      hehe fajna recka i powiem wam ze chyab naklonila mnei do tego zeby w ten tytul pograc ( szczeze mowiac nigdy nieinteresowalem sie fallautem a wg to myslalem zeto jest rpg ;o )

      Ps. z poczatku jak przeczytalem tytul myslalem ze to recenzja "Pasty termo." a nie "Post"
      • avatar
        Cr4sH
        0
        Dodam, dla jasności.
        W "wady" mało bugów to jest raczej plus, jednakże jak w podsumowaniu napisałem, były to zbyt duze bugi, glupota AI.
        • avatar
          Konto usunięte
          0
          całej recki nie czytałem, ale dość dokładnie przejrzałem (grę właściwie znam, sam nie grałem, ale widziałem z niej dużo) i dlatego nie chciało mi się czytać recki całej
          mam jednak mimo wszytko 2 uwagi
          1) nie jestem pewien, ale wydaje mi się że "postapokaliptyczny" pisze się łącznie, ale tutaj mogę być w dużym błędzie
          2) w pewnym miejscu, gdzie opisywałeś szczegóły odnośnie wydania tej gry napisałeś "Polskę" z małej litery; przypuszczam, że to małe niedopatrzenie / błąd klawisz Shift, który akurat nie wszedł, ale mimo wszystko zwracaj na to uwagę
          recka napisana przyjemnie, rzeczowo, ładne podsumowanie
          ode mnie 4+
          pozdrawiam
          • avatar
            grzesiekmos
            0
            Fajna recka ;) Ominąłem tylko część dotyczącą fabuły, bo może kiedyś zagram ;) Komentarze pod zdjęciami świetne : P Ode mnie 5 :)
            • avatar
              cubess
              0
              fajna recka milo sie czyta :), a co do samej gry to polecam daje 6+
              • avatar
                Player1
                0
                Znalazłem używkę na allegro i licytuję!
                • avatar
                  entuzjasta789
                  0
                  fajna recenzja, twój czas jest cenny więc daję 5:)