Gry

Stare ale jare - Recenzja serii NFS

przeczytasz w 8 min.

Wiem ,że jestem tutaj nowym użytkownikiem. Ale gdy przeglądałem zakładke "Mini-recenzje" to patrząc wstecz przez pierwsze pięć stron nie nie spotkałem się z recenzjami starszych gier lub serii jak Diablo itp. Oczywiście było parę starszych tutułów jak np.Riddick:Ucieczka z Bucher Bay ,ale nie było opisanej jakieś znanej serii gier. Dlatego postanowiłem opisać serię NFS. Do każdego artykułu z grą zamieszczam link z demkiem więc zabawa nie kończy się na przeczytaniu artykułu :).Więc zaczynajmy naszą podróż w świat ,do którego na dzień dzisiejszy mają dostęp nieliczni. A więc seria Need For Speed (w skrócie NFS) dominuje na rynku gier od prawie piętnastu lat i jak na razie ma się całkiem dobrze i nic nie zapowiada zakończenia serii. Na razie EA wypuściło już trzynaście tytułów ,a w tym roku dołączą do serii dwie dodatkowe odsłony (Nitro i World Online). Ja w tym artykule zamieszczę pierwsze sześć części ,ponieważ tylko one działają mi płynnie w roździałce 1600:900. Więc zaczynajmy ! ! !

Pierwsza część cyklu pojawiła się na rynku w roku 1995 ,a dokładniej 31 Sierpnia. Gra zachwycała grafiką (jak na tamte czasy) ,ale nie oferowała zbyt wielu tras i samochodów. Do swoje dyspozycji dostaniemy dziewięciu licencjonowanych samochodów zaczynając od Toyoty Supry ,a na Lamborghini Diablo kończąc i siedem tras z czego jedna jest ukryta więc poznanie wszystkich zajmuje nam bardzo mało czasu. W tej części pojawiła się także policja ,przed którą należy oczywiście uciekać. Pościgi są wyjątkowo trudne i wymagające do zgubienia. Co innego w czasie wyścigu. Komputerowi przeciwnicy są zerowym przeciwnikiem nawet dla kogoś niegrającego w gry zbyt często. Ilością samochodów też gra nie zachwyca ,ale lepsze to niż nic. W końcu od czegoś trzeba zacząć. Oni zaczęli od dziewięciu modeli ,które nawet dzisiaj figurują w rankingach najlepszych.

A oto lista samochodów w grze:

-Lamborghini Diablo VT

-Mazda RX-7

-Acura NSX

-Toyota Supra

-Porsche 911

-Chevrolet Corvette

-Dodge Viper

-Ferrari 512

Gra została oczywiście wydana nie tylko na PC ,ale także na Sony PlayStation (PS) oraz na platformę Sega Saturn. Ciekawostką jest fakt ,że jest to jedyna część serii ,która nie została wyprodukowana prze samego EA. Produkcją zajęło się studio Black Box Games ,a EA tylko wydało grę. Gra oferowała także możliwość gry po sieci przy użyciu modemu.

Oto kilka obrazków z gry:


Gra jest warta zagrania bo w końcu to legenda całej serii mimo ,że ma kilka tras i parę samochodów warto. Link do demka gry: http://www.dosgamesarchive.com/download/the-need-for-speed/ . Trzeba sobie zainstalować Microsoft Virtual PC i zainstalować na nim DOS-a i gra będzie chodzić jak marzenie. Pora przejść do drugiej części czy do NFS II.

Druga część serii została wydana i wyprodukowana wyłącznie przez EA w 1997 roku. Przeznaczona została już tylko na PC i na konsole PlayStation. Gra w porównaniu do pierwszej części różni się faktem ,że ścigamy się tylko na zamkniętych torach wyścigowych i mamy do dyspozycji mamy ponad 15 licencjonowanych samochodów. Między innymi Ferrari F50 ,Ford GT90 oraz Lotusem GT1. Samochodów jest dużo więcej niż w poprzedniej odsłonie. Torów też mamy troszkę więcej jednak boli fakt ,że w tej części twórcy zrezygnowali z policji co było miłym urozmaiceniem rozgrywki. A ścigać się będziemy między innymi na torach Proving Grounds w Norwegii i Pacific Mediterranean w południowej Europie. To nie wszystkie nazwy i musi coś zostać dla tych co chcieli by sobie pograć w sequel gry. Zamknięte tory EA wynagrodziła graczom PC-towym dodatek SE czyli Special Edition ,w którym znajdowały się bonusowe auta między innymi Ferrari 355 Spider i Ford Mustang. Popracowano także trochę nad inteligencją „towarzyszy” ,którzy Bez wahania zaryzykują minięcie nas gdy mają zapas mocy przez co gra już trochę wymaga od przeciętnego zawodnika grającego w niedzielne wieczory.

 

 

Oczywiście dołączam link z demkiem gry: http://www.cda.pl/gry/needforspeed2.php

A oto i trzecia część pod nazwą Hot Pursuit ,która została wydana w 1998 roku na świecie ,a w Polsce 1999 roku przez Cenega Poland. Gra wprowadza tytułowy tryb ,w którym mamy możliwość wyboru po jakiej ze stron staniemy. Możemy zmagać się z policją lub łapać przestępców siedząc za sterami radiowozu ,który nie jest jakimś tam polonezem tylko Porsche 911. Gra jak na tamte czasy zachwycała grafiką i możliwościami jakie dawała. Możemy wybrać porę dnia i warunki pogodowe na trasie. Jednak takie możliwości zostały okupione dość wysokimi wymaganiami sprzętowymi. W porównaniu do części pierwszej wymagania zwiększyły się o prawie 350 procent co owocowało tym ,że nie każdy mógł sobie popykać w nową odsłonę. Ale za to gra oferuję taką grafikę o jakiej większość producentów tamtych czasów mogło sobie pomarzyć. Wszystko realistycznie odbija się od połyskującego lakieru naszego samochodu. Bardzo ciekawie ten element wygląda w nocy gdy światła odbijają się od samochodu. Gra oferuje nam troszkę mniej samochodów niż poprzednia część (jest ich 9). Dodano także nowy typ wyścigów czyli knockout. W tym trybie mamy trzy kołka i na każdym z nich ostatni kierowca odpada . W tej części autorzy zastosowali także tryb Hot Pursuit czyli albo uciekamy przed pogonią ,albo sami łapiemy tych złych. Zastosowano także tryb ,w którym wyścigi odbywają się nocą ,który bardzo fajnie wygląda. Oczywiście zachowano zmienne warunki pogodowe ,które znacząco utrudniają rozgrywkę zmniejszając przyczepność samochodu. Po raz pierwszy możliwy stał się tuning posiadanego samochodu (oczywiście nie całego) modyfikując silnik lub ustawiając twardość zawieszenia. Autorzy także podrasowali sztuczna inteligencję. Teraz jeździ o wiele agresywniej i rzadko się zdarza ,że oponenta miniemy bez zaliczenia bandy. Dźwięk też stoi na przyzwoitym poziomie powodując mały skok adrenaliny gdy goni nas mała grupka policjantów. Muzyka to głównie Techno i Rock. Te gatunki doskonale komponują się z klimatem szybkich samochodów kosztujących naprawdę dużo kasy. EA dodało także możliwość dodania nowych samochodów do gry pobierając je za darmo ze strony WWW producenta co dodatkowo urozmaici rozgrywkę. Oczywiście urozmaicono rozgrywkę dodając CB-radio żeby można było przewidzieć ruchy policji natomiast policja posida rożnego rodzaju sprzęty służące zatrzymywaniu między innymi kolczatki ,a na radarach pomiarowych kończąc. Oczywiście w trybie multi można grać we wszystkie tryby gry przez podzielony ekran.

Oto kilka screenów z gry:

Gra jest o wiele ciekawsza niż jej poprzednie wersje ze względu na bardziej realistyczną grafikę ,możliwość tuningu samochodu oraz przez dodanie trybu jazdy w nocy i opcji dodania nowych samochodów pobierając je ze strony WWW. Dodam także link do demka gry: http://download.cnet.com/Need-for-Speed-III-Hot-Pursuit/3000-7551_4-10022663.html

Gra została wydana 16 czerwca 1999 roku w studiu EA ,które mieści się w Seatle ,a została wydana w Polsce 30 czerwca. Cześć ta posiada także drugi tytuł zwany High Stakes ponieważ tak była nazwana część ,którą sprzedawano w USA. Ta część jako jedna z nielicznych w serii wprowadza model zniszczeń ,który wpływa na zachowanie się samochodu na drodze oraz ogranicza jego osiągi. Gra posiada dwa razy więcej samochodów w porównaniu do poprzedniej części. Samochody są oczywiście najważniejsze w rozgrywce. Oczywiście można je modyfikować podnosząc jednocześnie parametry i wartość samego urządzenia. Dodano także kilka trybów rozgrywki. Są to między innymi tryby Single Race, Hot Pursuit, Knockout i Tournament. Te tryby gry w zupełności wystarczą do zabawy z kolegą lub przez internet. Oczywiście w trybie dla pojedynczego gracza znajduje się tryb kariery ,który jest najciekawszym i najdłuższym elementem rozgrywki ,który zabierze nam kilka cennych dni życia. Oczywiście nie ma tak łatwo w trybie kariery. Im dalej się posuwany tym poziom przeciwników rośnie. Istnieją także ograniczenia co do samochodu np. gdy wybieramy opcję Chevrolet Cup to musimy się ścigać samochodem tej właśnie tej marki. Jak już jesteśmy przy samochodach to wspomnę o kilku. A są to między innymi Chevrolet Camaro, Ferrari F50 Maranello, Chevrolet Corvette, Jaguar XKR. Jest ich oczywiście o wiele więcej. Dochodząc do tras to jest ich osiemnaście ,a każda z nich różni się od innej. Oczywiście są także trasy specjalne. Jednak trasy to jednak jedyna większa wada gry ,która udało mi się zauważyć. Trasy są bardzo monotonne i są podzielone na okrążenia więc jazda czwartego albo piątego okrążenia już nudzi. Pomijając tą małą wadę to gra jest moim zdaniem kontynuacją poprzedniej części i od strony technicznej nie różni się zbytnio od poprzedniej. Mimo to prze wielu jest uważana za najlepszą część całej serii.

Screeny:

Zamieszczam link do części czwartej bo warto zagrać bo ta gra zabierze parę dni waszego życia. Oto link: http://www.idg.pl/ftp/gry_101/Need.for.Speed..High.Stakes..html

Ta część jest wyjątkowa ponieważ jako jedyna opowiada historię najbardziej znanej marki na świecie czyli Porsche. Gra przeprowadzi nas prze prawie 50 lat historii tego producenta. Produkcja ta została w 2000 roku i poswatała ona na komputery PC ,PS oraz na GameBoy Advance. Posiada ona chyba najwięcej samochodów w całej serii jak i w dziejach wyścigówek bo w podstawowej wersji gry mamy prawie 90 dokładnie odwzorowanych modeli ,a do tego z internetu można ściągnąć pojazdy ,które nie weszły do gry ze względów czasowych albo innych. Po dodaniu wszystkich modeli tego okresu to wychodzi jakieś 130 modeli. Gra jest ciekawa ponieważ im dłużej w nią gramy to poznajemy historię firmy poprzez rożnego rodzaju slajdy i sekwencję filmowe. Gra oferuje cztery tryby ,a są to Evolution ,Factory Driver ,Multiplayer i Singleplayer. Pierwsze dwa tryby są najciekawsze dlatego od nich zaczniemy. Pierwszy tryb o nazwie Evolution. Tryb ten posiada trzy poziomy trudności (łatwy ,średni i trudny). Smaczek tego trybu polega na tym ,że tryb jest podzielony na trzy ery i mamy możliwość ścigania się już pierwszymi modelami porsche 356 ,które zostały wyprodukowane w 1950 ,a rozgrywkę skończymy w 2000 roku ścigając się porsche 917 Turbo. Drugi tryb polega na tym ,że mamy zostać najlepszym kierowcą testowym w historii firmy. Aby stać się naj naj trzeba przejść szereg coraz to trudniejszych testów. Testy trzeba zaliczać z góry ustalonej kolejności. Trzeba przejść jeden żeby odblokował się następny. W wyzwania tego trybu trzeba zaliczyć między innymi parkowania z użyciem hamulca ręcznego obracając się o 180 stopni ,albo dostarczenie nowego modelu porsche do odbiorcy. Wyzwań jest wiele. Jedne są ciekawsze inne mniej. Kończąc dział trybów przejdźmy do tras. Jest ich troszkę mniej niż modeli w grze. Tras jest czternaście i każda z nich różni się od siebie w znaczący sposób. Będziemy ścigać się głównie po terenach Europy jak i na torach zamkniętych. Dochodząc do grafiki to gra ma nowy engine ,który stwarza bardzo ładne modele samochodów jak i otoczenia ,które dodatkowo poprawiają wrażenia z jazdy. Bardzo ciekawie został zrobiony garaż ,w którym znajdują się samochody. Możemy obracać i otwierać drzwi lub klapę bagażnika wybranego samochodu. Można oczywiście dokładniej się przyglądnąć danemu modelowi podziwiając rożne charakterystyczne cechy wybranego pojazdu. Ogólnie gra jest piękna i bez porządnej kierownicy nie należy się do niej zbliżać. Ja osobiście nie mogłem ujechać na strzałkach.

Gra jest chyba najciekawszym tytułem całej serii Need For Speed ponieważ chyba żadna gra na rynku nie opowiada historii żadnej znanej marki zachowując przy tym stosowną ilość modeli. EA to osiągnęło co czyni tytuł klasą samą dla siebie. Gorąco polecam. Oczywiście link do demka: http://www.idg.pl/ftp/gry_559/Need.for.Speed..Porsche.Unleashed..html. Czas na ostatni tytuł tego atykułu.

To już szósta część cyklu ,która jak można się domyślić kontynuuje trzecią cześć cyklu dodając do tytułu wiele znaczące „2”. Gra została wyprodukowana i wydana i 2002 roku ,a została wydana 23 października na świecie a, w u nas 14 listopada. Gra oferuję znany już tryb Hot Pursuit doskonale znany z części trzeciej. Sequel został wydany jak zwykle na PC ,ale dołączyły też nowoczesne (jak na tamte czasy) platformy Xbox jak i PlayStation 2. Autorzy w porónaniu do Hot Pursuit dodali znacznie więcej tras ,samochodów i wyścigów. Grafika została zmieniona całkowicie zmieniona przy udziale nowego silnika gry o nazwie HDE (Heroic Driving Engine). Tytuł ten posiada 24 samochody ,a są to między innymi McLaren F1 ,Ferrari 360 ,a na Lamborghini Diablo kończąc. Oczywiście tymi pojazdami będziemy się ścigać na dwudziestu różnorodnych trasach ,które poprowadzą nas przez lasy i łąki. Oczywiście nie zapomniano o rożnych trybach rozgrywek dla pojedynczego gracza. W trybie singleplayer cztery podstawowe tryby rozgrywki nazwane kolejno Hot Pursuit, Championship i Single Chalenge i multiplayera ,o którym za chwil kilka. Dostęp do nowych tras i pojazdów dostajemy wtedy kiedy zarobimy swoje pierwsze „punkty NFS”. Punkty otrzymujemy gdy znajdziemy się w pierwszej trójce i trzeba troszkę się obeznać z grą żeby bez problemów zdobywać złote medaliki. Pierwszy tryb gry troszkę różni się od pozostałych faktem ,że cały czas dokucza nam policja ,która potrafi uprzykrzyć nam życie do bólu. Ten tryb zawiera ,a raczej drzewko zawiera ponad pięćdziesiąt wyścigów ,które będą się odbywać na dwudziestu różnorodnych trasach. Oczywiście ten tryb na nich możemy się ścigać ponad dwudziestoma samochodami ,które są podzielone na pięć różnych klas. A więc w pierwszej klasie mamy Opla Speedster-a ,a w piątej różnego rodzaju McLareny i Merce. Oczywiście te wyścigi oferują najwięcej punktów ze względu na to ,że cały czas ściga nas policja. Dlatego jest to najszybsza ,a zarazem najtrudniejsza droga ,która pozwoli nam odblokować nowe trasy i pojazdy. Drugi tryb o nazwie Championship jest prawie taki sam jak tryb Hot Pursuit. To prawie oznacza ,że podczas wyścigu nie goni nas policja przez co rozgrywka staję się troszkę ładniejsza. Zamiast policji dodali kilka innych utrudnien w postaci krętych tras ,które skutecznie ograniczają osiągnięcie szybszej prędkości niż 150/200 KM/h. A taka prędkość to w tej grze nic specjalnego. Również twórcy w tym trybie AI przeciwników ,którzy na najwyższym poziomie trudności są bardzo trudni do wyprzedzenia ponieważ zawsze jadą najbardziej korzystną trasą ,która umożliwi mu uzyskanie większego speed-a na wyjściu. Dlatego te wyścigi też są nagradzane punktami ,oczywiście w mniejszej liczbie bo według autorów tryb jest łatwiejszy. Może i jest ale na poziomie łatwy. Przejdźmy już do trzeciego trybu ,w którym oto wydajemy zdobyte punkty na nowe trasy i pojazdy. To właśnie tutaj mamy możliwość wybrania dowolnej trasy i dowolnego samochodu i wybrać do tego stosowne elementy pogody. W skrócie można to nazwać torem testowym ,na którym możemy sprawdzić jak w różnych warunkach zachowa się wybrany przez nas pojazd. Natomiast tryb multi to praktycznie to do czego przyzwyczaiła nas gra. Nie ma tu jakiś wyjątkowych trybów rozgrywki ,ale o wiele większą satysfakcje daję pokonanie żywego człowieka ,a nie jakiegoś algorytmu. Gra trzyma poziom poprzednich części cyklu. Oczywiście gra posiada kilka istotnych błędów ,w postaci policjantów ,którzy jak nas zobaczą to przyspieszają do 170 KM/h w dwie sekundy. Jest oczywiście wiele innych niedociągnięć ,ale przecież chyba gra na rynku doczekała się chociaż jednego patcha czy łatki. Więc polecam bo warto ! ! !

Kilka obrazków z gry:

Oczywiście jak zawsze demko:http://peb.pl/inne-gry/207654-rapidshare-need-speed-hot-pursuit-2-a.html

To moja pierwsza recka z serii "Stare ale jare" więc proszę o wyrozumiałość :)

Komentarze

16
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    Konto usunięte
    0
    Liczę na wyrozumiałość bo to moja pierwsza recka ,ale na pewno nie ostatnia :)
    • avatar
      mICh@eL
      0
      Aż mi się przypomniały stare, dobre czasy NFS'a 3 :P Grałem z kuzynem, siostrami, stawiałem kolczatki na nich, itd. :D

      No i także za pomocą kodów można było jechać samochodem "el ninio" oraz autobusami i innymi pojazdami :D

      A w Porshe 2000 całkiem niedawno grałem :P
      • avatar
        Konto usunięte
        0
        teraz planuję napisać reckę z serii Diablo I i II + LoD albo Fallout 1,2 i Tactics bo takowych też na portalu nie znalazłem ,a to elita gier.
        • avatar
          Konto usunięte
          0
          Ponieważ to twoja pierwsza mini-recenzje to powiem tylko tyle, że musisz posprawdzać jak i gdzie stawia się przecinki.

          Fajnie że ktoś opisuje starsze gry.
          • avatar
            Konto usunięte
            0
            No polonistą nie jestem to fakt
            • avatar
              Konto usunięte
              0
              Super sprawa, jednakże musisz popracować trochę nad oprawą graficzną (tak żeby można było się łatwo zorietować o której części mowa, chociażby przez pogrubienie tytułu). Na dobry początek - 4
              • avatar
                Konto usunięte
                0
                No pytam się mICH"el-a. Może podzieli się wiedza =)
                • avatar
                  _shaq_
                  0
                  Też mam trochę z serii Need For Speed, ale nie aż takie stare hity ;)

                  Need for Speed™ Carbon - drift jest OK.
                  Need for Speed™ Most Wanted - najlepsza z całej serii.
                  Need for Speed™ Underground 2
                  Need for Speed™ Hot Pursuit 2

                  Trochę mnie zdenerwowało Need for Speed™ Underground 2 bo zdecydowanie za trudne !!!

                  Ostatnio już nie chciałem znowu kolejnej wersji kupować i dałem sobie spokój z tą serią na jakiś czas pewnie i kupiłem Burnout(TM) Paradise The Ultimate Box całkiem przypadkowo, bo właściwie chciałem kupić GRID (bo drift demo fajne), ale nie było na PC w empiku to kupiłem co było czyli Burnouta i nie żałuję - bardzo fajna gra, chodzi mi bez zacinania i nie jest trudna, jedynie czasami w przypadku samochodów no i można się pobawić nie tylko samochodami.
                  • avatar
                    Konto usunięte
                    0
                    NFS Hot Pursuit 2 mój pierwszy NFS grało się w nią bardzo miło:)
                    • avatar
                      Konto usunięte
                      0
                      pomyłka chodzi mi o Hot Pursuit 1!
                      • avatar
                        SoundsGreat
                        0
                        Ja zaczynałem od NFS 2 z moim sąsiadem na podzielonym ekranie. Eh.. to były czasy, to przepychanie się przy jednej klawiaturze, zajeżdżanie sobie drogi i techniawki pokroju "Sandstorm'a" w tle:)

                        A potem to dopiero Underground 2 (i to jak się zdążył postarzeć lekko), później Most Wanted, powrót do Underground (1), Carbon, Pro Street'a do dziś załatwiam, w Undercover grałem 20 godzin (co i tak jest wyczynem), a teraz to czekam na kolegę, bo Shift'a kupił :)
                        • avatar
                          SoundsGreat
                          0
                          Zen.. co do twoich rozmyśleń z opisu - Diablo pisz ;)
                          • avatar
                            sas11
                            0
                            To były czasy...recka może być, daję 5