Karty graficzne

Wstęp

przeczytasz w 2 min.

OK, wiemy już, że GeForce 8800GT 512MB to mocne karty o świetnym współczynniku ceny do wydajności. Za niecałe 700 zł można dostać klasyczny model z zegarami 600/1800 MHz (GPU/pamięć) i referencyjnym chłodzeniem nVidii. Ale w cennikach pojawiły się też wersje wyposażone w połowę mniej pamięci - 256MB. Kosztują średnio do 50 zł mniej i zapewne znajdzie się kilku graczy, którzy zastanowią się, czy opłaca się zaoszczedzić te kilka groszy lub zainwestować w inne komponenty PC. Czas to sprawdzić i ostrzec potencjalnych nabywców, tymbardziej, że coraz więcej czytelników wypomina mi stwierdzenie "Szczerze powiedziawszy odradzałbym modeli wyposażonych jedynie w 256MB pamięci", które napisałem w ostatnim zestawieniu TOP-10 karty graficzne.

Do testów wybrałem kosztującego niecałe 650 zł Galaxy 8800GT 256MB. Karta wyróżnia się autorskim chłodzeniem - prawdopodobnie Cooler Master. Fabrycznie jej pamięci taktowane są niższą częstotliwością niż wersje 512MB - zamiast 1800 mamy tylko 1600MHz.




Dla formalności wypada tylko dodać, że szyna do pamięci jest taka sama jak w wersji 512MB, czyli 256-bit.

Oto jak wersja 256MB wypada w testach wydajności






W 3DMark06, w trybie bez wygładzania AA, różnica w stosunku do wersji 512MB jest niewielka - zaledwie 14%. Można to zaliczyć na konto niższego taktowania pamięci. Gdy jednak włączy się AAx4, wydajność spada aż o 50%. Sporo.


Oczywiście dla mniej wymagających gier, jak HL2 i Prey, nawet pomimo włączonego AA w wysokiej rozdzielczości, mniejsza ilość pamięci praktycznie nie ma żadnego znaczenia.





Zobaczcie jednak co się dzieje w najnowszych, wymagających tytułach, dla których w zasadzie kupuje się takie karty jak 8800GT. Widać wyraźnie, że 256MB to już za mało do płynnego grania na 'wysokich ustawieniach'.




Kilku posiadaczy 256-tek napisało do mnie, że zamieszczone wyniki nie pokrywają się ich z osiągami. Owszem, do testów używam Frapsa i wybranej lokacji, która obciąża kartę jeszcze mocniej niż GPU_benchmark. Faktycznie, może jest to trochę kontrowersyjne, ale przynajmniej w 100% oddaje wymagania jakie Crysis stawia karcie.
Poniżej 256 vs 512MB już przy użyciu GPU_benchmark. Jak widzicie wersja 256MB ma już 20 fps, ale 512-stka uzyskuje na tym benchmarku 34 fps, czyli o 70% więcej.




W przypadku WiC już nie eksperymentuje i używam wbudowanego benchmarka, choć jak już pisałem, aby uzyskać wiarygodny wynik test trzeba powtarzać przynajmniej 4 razy i wybrać z tego średnią.


Wydaje mi się, że niewiele jest tu do komentowania. Z osiągów jasno wynika, że zdecydowanie nie opłaca się kupować 8800GT w wersji 256MB, w sytuacji gdy za 50 zł więcej można dostać model wyposażony w dwa razy więcej RAM. Chyba, że ktoś nie planuje uruchamiać na niej najnowszych, masywnych gier. Sądzę że niewielu będzie takich graczy.

Warto zauważyć, że na oficjalnej stronie nVidii nigdzie nie znajdziemy informacji o kartach 8800GT w wersji 256MB. Być może dobrze wiedzą że nie ma sensu wydawać takich modeli, a pomysł z mniejszą ilością pamięci za nieco niższą cenę to "błyskotliwe" posunięcie producentów kart. Najgorsze że wśród takich producentów znalazły się także znane marki, jak Asus, Gigabyte czy XFX.

Ciekawym pomysłem mogłoby być połączenie dwóch kart 8800GT 256MB w tryb SLI. Niestety, o ile w 3DMark06 osiągi były faktycznie bardzo wysokie, to w przypadku Crysis i WiC, korzyści z połączenia tych kart w SLI nadal były żadne. Technologia łączenia nie kumuluje pamięci obu kart i aplikacja/gra nadal ma do dyspozycji tylko po 256MB. Osiągi nawet nie były wyższe od pojedynczego 8800GT 512MB.

Jeśli chodzi o samą kartę Galaxy i jej chłodzenie, to wypada całkiem nieźle i z pewnością przy najbliższej okazji sprawdzę takie wydanie w innej serii GeForce. Pomijam w tej chwili ewentualne możliwości overclokerskie tej karty, bo niezależnie co dałoby się z niej wycisnąć, wielkości pamięci w ten sposób i tak nie zastąpimy.

W tej chwili testuję dla Was dwa modele z najnowszej serii GeForce 8800 GS 384MB (pamięć z interfejsem 192-bit), która być może będzie lepszą alternatywą dla 8800GT 512MB. Wyniki lada chwila.

Wojtek Kiełt
wojtek2(małpka)benchmark.pl

Komentarze

1
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    assistant
    1
    I karta kosztowała ok 1000zl za gtxa z 768MB. Ultra to był rarytas..
    Do tego Q6600 i 4GB RAM na w7 x64. Można było świat podbijać.