Karty graficzne

Architektura, FXAA, TXAA, teselacja

przeczytasz w 2 min.

Chip

GK104 znajdujący się w GTX 670 oraz GTX 680
Obrazek przedstawia układ GK104 znajdujący się w GTX 670 oraz GTX 680

GeForce GTX 670 został zbudowany na rdzeniu GK104. Identyczny znajduje się w GeForce GTX 680. Nvidia nie tworzyła go od nowa (tak jednak zapewne będzie w tańszych układach), a jedynie dezaktywowała poszczególne jednostki. Wewnątrz krzemowego rdzenia znajduje się 3,54 mld tranzystorów. Jest to tylko o 540 mln więcej niż w GeForce GTX 570 i GeForce GTX 470. 

Architektura

Porównanie ze starszą generacją układów graficznych firmy Nvidia. Największe zmiany zaszły w liczbie rdzeni w pojedynczym bloku SM. Wcześniej znajdowały się 32 rdzenie, natomiast teraz aż 192.

Schemat blokowy GeForce GTX 670
Schemat blokowy GeForce GTX 670

Siła napędowa karty graficznej GeForce GTX 670 tkwi w jego architekturze. W porównaniu do Fermi widać postęp głównie w zwiększeniu liczby poszczególnych jednostek wykonawczych. Nowy GeForce GTX 670 w porównaniu ze starszym bratem ma dezaktywowany cały blok SMX, przez co zubożała liczba wszystkich jednostek wykonawczych.

 Tak wygląda jeden z siedmiu bloków SMX  w GeForce GTX 670
Tak wygląda jeden z siedmiu bloków SMX  w GeForce GTX 670

Bohater artykułu ma 7 bloków SMX zawierających procesory strumieniowe. Każdy zawiera 192 rdzenie CUDA, co w sumie daje liczbę 1344. Dla porównania, GeForce GTX 570 ma "tylko" 480 takich jednostek. Oprócz tego GeForce GTX 670 dysponuje 32 jednostkami rasteryzującymi i 122 teksturującymi.

Karta została wyposażona w cztery kontrolery pamięci 64-bit (łącznie 256-bit) o pojemności 2 GB typu GDDR5.

Przekrój modułu polimorficznego
Przekrój modułu polimorficznego

KartaGeForce GTX 670GeForce GTX 680GeForce GTX 580
Proces technologiczny28 nm28 nm40 nm
Liczba tranzystorów3,54 mld3,54 mld3 mld
Taktowanie915/1502 MHz1006/1500 MHz772/1000 MHz
Pamięć RAM2048 MB 256 bit-GDDR52048 MB 256 bit-GDDR51536 MB 384 bit-GDDR5
Procesory strumieniowe13441536512
Jednostki rasteryzujące323248
Jednostki teksturujące11212864
Moc obliczeniowa2459 Gflops3090 Gflops1581 Gflops
Przepustowość pamięci192 GB/s192 GB/s192,4 GB/s
Cena1 700 zł2 100 zł1 600 zł
    
KartaRadeon HD 7950Radeon HD 7970 
Proces technologiczny28 nm28 nm 
Liczba tranzystorów4,31 mld4,31 mld 
Taktowanie800/1250 MHz925/1375 MHz 
Pamięć RAM3072 MB 384 bit-GDDR53072 MB 384 bit-GDDR5 
Procesory strumieniowe17922048 
Jednostki rasteryzujące3232 
Jednostki teksturujące112128 
Moc obliczeniowa2867 Glops3789 Gflops 
Przepustowość pamięci240 GB/s264 GB/s 
Cena1 500 zł1 800 zł 

Wygładzanie krawędzi FXAA i TXAA

FXAA
kliknij aby powiększyć

Nvidia niedawno przedstawiła nowe rodzaje wygładzania krawędzi. O FXAA już wiadomo od dłuższego czasu. Jego zaletą jest lepsza jakość, przewyższająca nawet MSAA x4.

TXAA

TXAA

Prawdziwą nowinką jest natomiast TXAA. W odróżnieniu od najpopularniejszego MSAA ma lepiej wygładzać krawędzie, a przy tym nie obciążać zbytnio układu graficznego. Mają być dostępne dwie możliwe opcje nowego wygładzania krawędzi: TXAA 1 i TXAA 2. Jak zapewnia Nvidia, pierwszy tryb daje obraz z ładniej wykonanymi krawędziami obiektów niż MSAA x8, przy obciążeniu karty graficznej na poziomie MSAA x2. Natomiast ustawienie TXAA 2 pozwoli na jeszcze lepsze wygładzanie przy obciążeniu akceleratora porównywalnym do MSAA x4. W tym momencie nowy rodzaj wygładzania krawędzi będzie działał w m.in.: Borderlands 2, MechWarrior Online, Secret World, Eve Online i silnikach Unreal 4, Crytek, czy też Slant Six Games.

W niniejszym artykule nie będziemy się jeszcze zajmować porównaniami jakości grafiki, lecz możecie być pewnii, że na naszych łamach zostaną skonfrontowane najnowsze karty Radeon i GeForce.

Teselacja

Teselacja

Kepler został wyposażony w nowy silnik Polymorph Engine 2.0 odpowiedzialny za teselację i geometrię obrazu. Choć wywodzi się z rodziny kart graficznych Fermi, to został znacznie przebudowany i  unowocześniony. GeForce GTX 670 zawiera siedem jednostek Polymorph, czyli o połowę mniej niż w GeForce GTX 580. Nvidia zapewnia jednak, że ogólna wydajność w grach z włączoną teselacją jest lepsza na tle starszych układów.