Pamięć RAM

Kingston vs GoodRAM - O/C pamięci na AMD AM3

przeczytasz w 1 min.

Testujemy dwa zestawy pamięci RAM o pojemności 4 GB oraz taktowaniu 1600 MHz. Przeznaczone są dla graczy i entuzjastów, ale równocześnie cechują się przystępną ceną. Jak podkręcanie RAM i kontrolera p

 

Platforma AMD AM3 - wybieramy pamięci

 

LGA 1156: jak szybkie pamięci DDR3 wybrać?

Sprawdziliśmy w działaniu dwa zestawy dwukanałowe, które cechują się dobrymi możliwościami. Zarówno jeden, jak i drugi zestaw oferuje popularną pojemność 4 GB (dwa moduły pamięci po 2 GB) i częstotliwość pracy 1600 MHz (PC3-12800). Jest to ukłon w stronę tych użytkowników, którzy nie zamierzają przepłacać za pamięć, a równocześnie chcą by miały one choć trochę lepsze możliwości.

W testach wzięły udział zestawy pamięci Kingston HyperX Blu 1600 MHz oraz GoodRAM Play 1600 MHz. Oczywiście zestawy pracujące z taką samą częstotliwością będą oferować praktycznie tą samą wydajność. Oba zestawy różnią się czasami dostępu oraz - jak wykażą nasze testy - możliwościami podkręcania.

W testach często wykorzystujemy mocne procesory, ale jako że wielu użytkowników nie ma w domu tak potężnych jednostek, wykorzystaliśmy przeciętnego Athlona II X2 (Regor). Chcieliśmy pokazać, że podkręcanie RAM i kontrolera pamięci na takiej platformie również może przynieść wymierne korzyści. Nie zamierzaliśmy bić jakichkolwiek rekordów i podkręcaliśmy sprzęt w zakresie, który powinien leżeć w zasięgu większości użytkowników. Najlepsze efekty przyspieszenia działania RAM daje oczywiście podkręcanie równocześnie samej pamięci jak i kontrolera. Podkręcanie kontrolera pamięci jest szczególnie istotne w przypadku platformy AMD AM3.

Nie we wszystkich zastosowaniach zwiększenie taktowania RAM/kontrolera przyniesie adekwatny wzrost wydajności. Dużo zależy od konkretnego programu oraz od tego, jak korzysta z pamiąci RAM. W sieci można natknąć się na testy pamięci, gdzie szuka się wydajności tam, gdzie jej nie ma. My postanowiliśmy sprawdzić efekt podkręcenia RAM w różnych popularnych zastosowaniach (także w grach).