Gry

UFO Enemy Unknown

przeczytasz w 1 min.
PEGI: 
Producent: MircoProse
Wydawca: MircoProse
Dystrybutor PL: Cenega Poland  (X-COM: Terror from the Deep)
Gatunek: strategia turowa
Premiera PL: 23 września 1994 (UFO Enemy Unknown); 27 października 1995 r. (X-COM: Terror from the Deep)
Aktualna dostępność: serwisy aukcyjne oraz cyfrowa dystrybucja – platforma Steam

 
UFO: Enemy Uknown/X-COM to kolejna seria, która odbiła się szerokim echem na cały świecie. Jej wpływ na rozwój branży gier jest niepodważalny. Nieprzypadkowo jednak do zestawienia najlepszych klasyków wybraliśmy jedynie dwie pierwsze części tego słynnego cyklu. To od nich się zaczęło i to one do dziś pozostają najlepszymi przedstawicielami swojego gatunku.

Ojcem tej niepowtarzalnej serii był Julian Gollop związany ze studiem MicroProse Software. Jego UFO: Enemy Uknown (znane w Europie jako X-COM: Enemy Uknown) stanowiło idealne rozwinięcie pomysłów zapoczątkowanych we wcześniejszym projekcie - Laser Squad. Dzięki temu w nowej  grze udało się w rewelacyjny sposób połączyć taktyczną strategię turową z elementami RPG i symulacją ekonomiczną.

Gracz, na którego barkach spoczywała obrona naszej planety przed przygotowywaną inwazją Obcych nie tylko musiał poradzić sobie w czasie starć z kosmitami, ale także szybko opanować efektywne zarządzaniem bazą organizacji X-COM. Jednym z najważniejszych elementów gry było odkrywanie technologii obcych i wykorzystywanie jej do produkcji własnych rodzajów broni. Czyniło to rozgrywkę ciekawszą i nie pozwalało się nudzić. Kolejne starcia były coraz bardziej emocjonujące.

Jeszcze lepiej wyglądała druga odsłona serii. Tym razem kosmici przenieśli się na dno mórz i stamtąd szykowali swoją inwazję. Zasadniczo rozgrywka nie uległa większym zmianom, ale dzięki ulepszeniu oprawy graficznej i umiejscowieniu akcji w podwodnym środowisku gra wręcz porażała swoim klimatem. Szkoda, że kolejne odsłony coraz mniej przypominają stare, dobre UFO.