Karty graficzne

Relacja z NVISION 08 – największej konferencji graficznej na Świecie

przeczytasz w 2 min.

W dniach 25–27 sierpnia w San Jose w Kalifornii odbyła się zorganizowana przez Nvidię pierwsza ogromna konferencja technologiczna, którą raczej należałoby nazwać forum technologicznym, poświęcona wsze

Według planów Nvidii, NVISION 08 ma się stać w czasie kilku kolejnych lat, tym dla komputerowej grafiki, czym są obecnie targi IDF dla szeroko pojętej branży IT. Tegoroczna, pierwsza w historii, edycja tego wizualnego forum technologicznego pokazała, że te tak rzeczywiście może się stać. Targi zrealizowane zostały z rozmachem. Nie zabrakło na nich tematów interesujących zarówno profesjonalistów, jak i zwykłych użytkowników komputerów korzystających z możliwości współczesnych kart graficznych.

Prezentowane były też nowości sprzętowe, takie jak m.in. Nvidia Tegra, platforma dla urządzeń MID (Mobile Internet Device). Zaprezentowano też po raz pierwszy szerszej publiczności założenia nowych bibliotek graficznych DirectX 11.
Sensacją przekazaną dosłownie w chwili zakończenia targów, stała się informacja o tym, że Nvidia porozumiała się z Intelem w sprawie obsługi systemu SLI na nowej platformie Intela budowanej pod procesory Core i7 (Nehalem). Mechanizmy pozwalające na implementację producentom płyt głównych technologii SLI dla platformy Intela zaszyte bowiem zostały w nowym chipsecie Intel X58. Oznacza to, że s zalet SLI będą mogli korzystać też użytkownicy, wybierający do swoich komputerów procesory Intela, a nie tylko ci, którzy zdecydowali się na jednostki centralne firmy AMD.

Jednak NVISION 08, to również, a może przede wszystkim, multimedialny show, pokazujący możliwości nowych  graficznych technologii. Pokazano na nich w atrakcyjny sposób nie tylko efekty z najnowszych gier 3D - w tym gry realizowane w stereoskopowym trójwymiarze, ale również zaprezentowano nowoczesne metody wspomagania obliczeń inżynierskich, w tym techniki obliczeniowe pozwalające na wykorzystanie kart graficznych do innych celów obliczeniowych nie związanych z grafiką (chodzi tutaj o technologię CUDA, o której za chwilę), czy to w jaki sposób tworzone są obrazy 3D w diagnostyce medycznej.

Sporo miejsca poświęcono metodom wizualizacji dostępnych w Internecie informacji, tworzeniu trójwymiarowych wirtualnych sklepów, zabytków, samochodów oraz, jeśli jesteśmy już przy tych ostatnich, zastosowaniu układów 3D w informatycznych systemach montowanych w luksusowych (na razie) samochodach.

prawie dwugodzinny film z nvision 08

Multimedialny Show uświetniło też szerokie grono zaproszonych gości, znanych głownie z telewizyjnych ekranów. Wśród nich znalazła się Tricia Helfer, aktorka grająca cylona nr "6" w serialu Battlestar Galactica, Buzz Aldrin, członek załogi statku kosmicznego Apollo 11, który jako drugi człowiek w historii przespacerował się po Księżycu, Eileen Collins, pierwsza kobieta pilot promu kosmicznego, a także kierowca NASCAR, Kylie Busch. Listę zaproszonych gwiazd zamykają twórcy programu MythBusters nadawanego na kanale Discovery Channel - Adam Savage i Jamie Hyneman

NVISION 08 podzielone zostały na dwie odbywające się równolegle części - dla ogółu zwiedzających interesujących się grafiką 3D, grami komputerowymi i kartami graficznymi oraz część dla profesjonalistów. W ramach części profesjonalnej miały miejsce prezentacje dotyczące programowania grafiki 3D, używania OpenGL-a, DirecX- czy wykorzystania w praktyce do produkcji gier gotowych engine'ów takich jak silnik Unreal 3. Spora część wykładów dotyczyła wykorzystywania trójwymiarowej grafiki i układów 3D typu embedded w przemyśle samochodowym. Najwięcej jednak miejsca poświęcono programowaniu i przeprowadzaniu zaawansowanych kalkulacji inżyniersko-naukowych oraz symulacji wymagających ogromnych mocy obliczeniowych w ramach środowiska CUDA.

Zanim przystąpimy do przedstawienia po kolei w naszej foto-relacji wszystkich najważniejszych wydarzeń i prezentacji, które odbyły się na targach NVISION 08, chcieliśmy kilka słów powiedzieć o dwóch odbywających się przy okazji NVISION wydarzeniach - finałach Electronic Sports World Cup (ESWC) oraz prezentacjach i wykładach Demo Sceny.