Myszki

Jak ocenić dobrą myszkę dla gracza?

przeczytasz w 7 min.

Rozdzielczość
Pewnie niektórych zdziwi, że cpi (potocznie dpi) nie wchodzi w skład oceny myszy, bo sprzedawca w sklepie powoływał się na ten właśnie parametr, polecając Wam dany produkt. Właściwie owa rozdzielczość to tylko maksymalna prędkość poruszania kursorem gryzonia. Nijak ma się do precyzji, a jest tylko marketingowo wykreowanym bożyszczem tłumów. Dlatego nawiązuję do niej  wyłącznie przy omawianiu komfortu gry w RTS i FPP shootery.

Precyzja: od 0 do 5 pkt
Naturalną koleją rzeczy w trakcie testów zobowiązana jestem do wyznaczenia precyzji otrzymanych gryzoni. Nie jest to łatwe, bowiem nie istnieją żadne programowe sposoby pomiaru tego istotnego czynnika, składającego się na ocenę myszy. W takim przypadku recenzent zdany jest wyłącznie na edytor graficzny oraz własne oczy. Za przyrząd do testu na precyzję służy mi windowsowski Paint, w którym gwałtownym ruchem/ruchami myszą na odpowiednim podłożu kreślę:

linię prostą od lewej do prawej
0 - widoczna akceleracja wsteczna przy średnio-wysokiej prędkości
1 - widoczna akceleracja wsteczna przy średnio-niskiej prędkości
2 - widoczna akceleracja wsteczna przy najniższej prędkości kursora
3 - niewidoczna akceleracja wsteczna przy najniższej prędkości

szlaczek od góry do dołu
4 - niewidoczna akceleracja wsteczna przy najniższej prędkości kursora + śladowe, prawie niewidoczne problemy w teście na szlaczek
5 - niewidoczna akceleracja wsteczna przy najniższej prędkości kursora + test na szlaczek zaliczony bezbłędnie

Ponadto przyznaję +1 pkt. za przejście powyższych testów na podkładkach: Icemat Original, Steelpad 5L oraz na powierzchni biurka.

Akceleracja wsteczna - zjawisko, które nagminnie objawia się w produktach niskiej jakości, przy gwałtownym ruchu myszą. Powoduje, że kursor zamiast trafić w wybrane miejsce błądzi po ekranie, np. odbijając się w kierunku przeciwnym do zamierzonego.

Test na szlaczek - test służący sprawdzeniu maksymalnej prędkości myszy, kwestii istotnej, np. w grach z rodzaju Real Time Strategy. Im szybciej, tym mniej myszy potrafi sobie poradzić.

Pomiary ewentualnej akceleracji wstecznej i test na szlaczek przeprowadzam na podkładkach materiałowych: Everglide Titan Mat, Steelpad Qck Mini - z racji tego, iż "szmaciaki" są najpopularniejsze wśród graczy. Sprawdzianem trudniejszym będą testy na drewnianym biurku, jest ono powierzchnią trudniejszą od podkładek zoptymalizowanych pod myszki do gier.

Reakcja
Reakcja (czyli opóźnienie na naszą akcję wykonaną myszą) utrzymana w granicach 1 - 2 ms określa w pełni produkt dedykowany zawodowym graczom, bo w ich przypadku nawet ułamki sekundy decydują o tym, kto wygra, np. pojedynek na "snajperki".

2 pkt - 500 Hz (2ms); 1000 Hz (1ms)
1 pkt - 500~125 Hz (ponad 2ms); 125 Hz (8ms)
0 pkt - poniżej 125Hz (poniżej 8ms) - 0 pkt.

Za możliwość podkręcania taktowania myszy na ponad 500 Hz przyznaję tylko 0,5 pkt. - producenci nie zalecają takiego rozwiązania.

Wyłączony tryb uśpienia
Z doświadczenia wiem, że część starszych myszy ma włączony tryb całkowitego lub częściowego uśpienia w celu zaoszczędzenia energii elektrycznej. Po okresie bezruchu po prostu się wyłączają, aż do ich poruszenia. Wyjście z takiego snu ma różną postać. Czasem jest natychmiastowe. Zdarza się też, iż gryzoń kilka sekund nie ma zamiaru się ruszyć, a to jest niedopuszczalne w produkcie dedykowanym e-sportowcom.

Sprawdzenie, czy mysz ma problemy z trybem uśpienia jest proste. Wystarczy pozostawić ją samą sobie na minutę i spróbować szybko nią poruszyć. Jeśli kursor ruszy bez wahania, jest dobrze. Ja w takiej sytuacji nagradzam mysz dodatkowym punktem. W przypadku problemów bonusu brak. A za ponadprzeciętne niedogodności przewiduję nawet odjęcie punktów za precyzję.

Praca na różnych podłożach
To prawda, że do grania używa się najczęściej podkładek tekstylnych. Aczkolwiek przyzwoitość wymaga, aby sprawdzić, czy testowana mysz współpracuje ze szkłem i z plastikiem. Do tego celu używam Icemat Original oraz Steelpad 5L. Nie jest to jakieś wyrafinowane badanie, po prostu kilka ruchów i wynik - działa w 100% albo nie działa poprawnie.

+1pkt. - współpraca z Icemat Original
+1pkt. - współpraca z Steelpad 5L

Ślizgacze
Politetrafluoroetylenowe ślizgacze, czyli takie, które wykonano z teflonu są podstawą gryzoni e-sportowych, gdyż zmniejszają opór, jaki podczas ruchu stawia myszy podłoże. Jeśli spełniają one swoją rolę w 100%, inkasują dla myszy dwa punkty. Standardowo  każde mankamenty obniżają ocenę.

Wykonanie
W skali od 0 do 2 rozdaję punkty za jakość wykonania produktu. Antypoślizgowe elementy na bokach, dobry plastik itp., to elementy niezwykle potrzebne w myszach dedykowanych graczom. Ich brak lub niedopatrzenia w produkcji działają podczas oceny wykończenia na niekorzyść testowanego produktu.

Kształt
Optymalnie wygodnemu dla dłoni gracza kształtowi przyznaję trzy punkty, biorąc pod uwagę przy jego ocenię opinię swoją oraz opinie znanych e-sportowców, by recenzji nadać charakter maksymalnie obiektywny. Z wagą gryzonia jest dosłownie tak samo jak z kształtem, tyle że można za nią uzyskać dwa punkty.

Przyciski
W "Megateście" o przyznaniu punktów za ilość przycisków nie decyduje faktyczna ich liczba, bowiem pod uwagę brane są jedynie te przyciski, które jesteśmy w stanie bezproblemowo użyć.

1 pkt. - 2 przyciski
2 pkt. - 3 przyciski
3 pkt - 4-5 przycisków
4 pkt - 6 i więcej przycisków

Rolka
Łatwość dostępu do przycisku ukrytego pod rolką (1pkt.) oraz wyczuwalny, miarowy skok (1pkt.), to główne elementy, na które zwracam uwagę przy ocenie tego elementu.

Klik
Do testu na jakość kliku używam gierki internetowej World Mouse Clicking Championship. Mierzy ona liczbę wciśnięć lewego przycisku myszy w czasie 10 sekund.

3 pkt - 75 kliknięć i więcej
2 pkt - 60 ~ 74 kliknięć
1 pkt. - 40 ~ 59 kliknięć
0 pkt. - 40 ~ 0 kliknięć

Test powtarzam na prawym przycisku po odpowiednich zmianach w sterowniku myszy, czyli za ten ważny test gryzoń może zgarnąć aż 6 punktów.

Sterowniki
Najlepsze sterowniki potrafią "wycisnąć" z myszy siódme poty, podnosząc tym samym jej walory. W Megateście warte są aż pięć punktów:

+1pkt. - regulowana prędkość i akceleracja kursora
+1pkt. - przypisywanie klawiszom myszy przycisków  klawiatury, w tym ctrl / alt / shift / tab
+1pkt. - przypisywanie klawiszom funkcji "keystroke" i  "macro"
+1pkt. - zapisywanie schematów ustawień (profile)
+1pkt. - inne rozwiązania dla graczy
punkty ujemne - niestabilność sterownika

Gry
Ostateczny test myszy dla gracza, to siłą rzeczy sprawdzenie, jak spisuje się ona w grach komputerowych. Wspominam o kwestiach ważnych podczas gry w najnowsze i klasyczne FPP oraz RTS - gatunki te wymagają czegoś innego od myszy.

0 ~ 2pkt. - gry FPP
0 ~ 2pkt. - gry RTS


Uwagi końcowe odnośnie testu

Powyższe punkty rozpatruję w dowolnej kolejności. Ponadto zgodnie z oczekiwaniami Czytelników oraz regułami poprawnego komunikowania, mój tekst zawiera wszystkie interesujące potencjalnego nabywcę informacje, z drugiej strony będąc odpowiednio krótki, by każdy wytrwał przy jego lekturze do końca ;)