Komputery

Zestaw dla Gracza 2005 według benchmark.pl

Wojciech Kiełt | Redaktor serwisu benchmark.pl
1 komentarz Dyskutuj z nami

Prezentujemy Wam kolejną edycję naszego benchmarkowego Zestawu dla Gracza, tym razem opatrzoną numerkiem 2005. Czeka nas trudne zadanie, ponieważ zestawy komputerowe są w fazie przechodzenia na nowe s

Prezentujemy Wam kolejną edycję naszego benchmarkowego Zestawu dla Gracza, tym razem opatrzoną numerkiem 2005. Czeka nas trudne zadanie, ponieważ zestawy komputerowe są w fazie przechodzenia na nowe standardy, oczywiście niekompatybilne ze starszymi, panującymi do tej pory. Zmienia się niemal wszystko, każdy podzespół komputera, ale czy nowe technologie są dziś na tyle wydajne, aby modernizacja była usprawiedliwiona i sensowna?

Z drugiej strony czekanie, aż nowości potanieją oznacza rezygnację z najnowszych, miodnych i pięknych graficznie gier, a to dla Gracza najgorsza kara z możliwych. Nasz serwis konstruuje więc zestaw, który w erze Doom'a III i Half Life 2 oraz przeobrażeń standardów komputerowych spełni stawiane przed nim wymagania polskiego Gracza - przez duże "G".

Nasz Zestaw dla Gracza ma być z założenia komputerem, który poradzi sobie ze wszystkimi dostępnymi dziś w sprzedaży grami oraz pozostawi pewien zapas wydajności na przyszłość. Gry powinny działać płynnie w rozdzielczości 1024x768 oraz przy wyższych niż średni poziom ustawieniach detali i efektów3D.
W praktyce wygląda to tak, że najbardziej miarodajnym testem będzie najbardziej dziś wymagający Doom III - jeśli ta gra będzie działać płynnie, to wszystkie inne też. Powinniśmy też pamiętać, że płynne działanie gry to utrzymywanie minimalnego poziomu ilości klatek na sekundę powyżej 25 (dla mniej wymagających graczy powyżej 20 fps). Timedemo zawarte w Doom III nie podaje niestety minimalnej wartości klatek na sekundę i dlatego nie jest najlepszym testem, ponieważ kiedy otrzymamy wynik 35 fps nie będziemy mogli powiedzieć nic o płynności gry - 35 średniego fps może oznaczać wahania w granicach 15 - 55 fps, czyli brak płynności i zacięcia w niektórych gorących momentach. Lepiej użyć darmowego programiku FRAPS, uruchomić go i po prostu pograć sobie kwadransik, a po zakończeniu przeanalizować tekstowy log, który zawiera szczegółowe dane, zwracając szczególną uwagę na minimalny poziom klatek na sekundę. Oczywiście średni fps w granicach 60 oznacza płynną grę, możemy być wtedy spokojni bez konieczności sprawdzania FRAPS-em.

Pomimo że średnia ilość klatek według timedemo wynosi na tym sprzęcie "przyzwoite" 37 fps, w krytycznych momentach liczba klatek może spaść nawet poniżej 20 fps. Miejsca w których wykres styka się z osią 0 to ćwierćsekundowe zacięcia spowodowane doładowywaniem tekstur.

kolejne sekundy w pierwszym przejściu timedemo

Aby uzyskać taką wydajność trzeba zastosować odpowiednio dobrane podzespoły - omówimy to w dalszej części tekstu.

Ale gry to nie tylko grafika, bardzo duże znaczenie w budowaniu klimatu rozgrywki ma również dźwięk, ważny dla stabilności i bezpieczeństwa jest zasilacz, obudowa powinna być przestronna, dobrze wykonana, z właściwym obiegiem powietrza, a monitor ma za zadanie wyświetlać ładny obraz nie psując naszych oczu. O tych podzespołach również napiszemy poniżej - komputer dla Gracza to kompletny, wydajny i uniwersalny system, nie można zaniedbać żadnego ogniwa.

Następnym założeniem, jakie przyjęliśmy jest możliwość rozbudowy zestawu w przyszłości bez ponoszenia nieuzasadnionych kosztów. Dlatego na przykład już na wstępie odpadają karty graficzne AGP oraz płyty główne nie posiadające slotów PCX - nasz zestaw musi być gotowy do wymiany grafiki na mocniejszą bez konieczności ponoszenia innych wydatków.

Trzecie kryterium to cena. Zestaw dla Gracza nie może być niestety tani, ponieważ ma być dobry. Odrzucamy więc podzespoły kuszące jedynie niską ceną, stawiamy na markę, solidność i wydajność uznanych w świecie producentów. Chcąc mieć komputer stabilny jak skała nie można zdać się na łut szczęścia kupując najtańsze pamięci noname czy grafikę od kompletnie nieznanego producenta. Zaoszczędzimy parę groszy, stracimy kupę nerwów... Nie tędy droga. Gracz musi się pogodzić z nieco większymi wydatkami niż przeciętny użytkownik komputera, jednak w naszym artykule postaramy się wskazać Wam markowe podzespoły, które jednocześnie mają zachęcającą cenę, co pozwoli dokonać trafnych ekonomicznie wyborów.

Kryterium numer cztery - cisza - jest może i najmniej ważne, ale nie powinno być kompletnie zlekceważone. Wyjący kilkoma wiatrakami pecet potrafi zniechęcić do gry lub oglądania filmu, a nasze nocne sesje mogą zostać brutalnie przerwane przez interwencję chcących zasnąć za cienką ścianką domowników. Trzeba sobie zdawać sprawę z tego, że skonstruowanie bezszelestnego i wydajnego zestawu jest możliwe, ale wiąże się z pokaźnymi kosztami. Graczowi wystarczy komputer cichy, którego hałas będzie akceptowalny przez Gracza i jego otoczenie. Jednak ogólnie to kryterium nie może zbytnio podnosić ceny całego zestawu, a najlepiej, jeśli nasz zestaw będzie cichy bez żadnych dodatkowych nakładów. Czy to możliwe - no cóż, spróbujemy...

Próbując "na papierze" złożyć nasz zestaw doszliśmy do wniosku, że trzeba brać pod uwagę Graczy o różnych możliwościach finansowych i zróżnicować pod tym względem konfiguracje. Poza tym, zdajemy sobie zdawać sprawę, że istnieje coś takiego jak "wierność firmie" - zatwardziały zwolennik Intela nigdy nie kupi komputera z procesorem AMD i odwrotnie. Mniejsza już o zasadność takich uprzedzeń, ale są one faktem i należy się z tym pogodzić, nie dyskryminując żadnej firmy. Dlatego też tworzymy dwie linie Zestawu: Intel oraz AMD. Oczywiście nasze zestawy trzeba jakoś ładnie nazwać i dlatego ostatecznie do testów przystępują:

  • Intel Power Gamer (IPG) - mocna i szybka maszyna zbudowana w oparciu o procesor Pentium 4 Prescott
  • Intel Value Gamer (IVG) - rozwojowy zestaw z Celeronem D w obudowie LGA775
  • AMD Power Gamer (APG) - tutaj podstawą jest bardzo udany Athlon 64 Socket 939
  • AMD Value Gamer (AVG) - serce tego zestawu stanowi również Athlon 64 "nóżkozgodny" z Socket 939

Obydwa zestawy Power oparte o najnowocześniejsze płyty główne wyposażone są w jedną z najwydajniejszych na rynku kart graficznych, 1 GB pamięci RAM, szybki i bardzo pojemny dysk twardy, nagrywarkę DVD markowy zasilacz o mocy 400W.
Zestawy Value, gdzie cena ma o wiele większą wagę są nieco skromniejsze, aczkolwiek rozwojowe i przyszłościowe. O połowę mniej RAM-u, mniejszy dysk, nagrywarka CD-RW, zasilacz 360W - ale wszystko równie markowe i z dobrych firm, kompromisów co do jakości prawdziwy Gracz nie uznaje.