Komentarze

  • Netbooki: przegląd rynku, testy 7 modeli, 10 przydatnych programów i ewolucja!

    Ocena komentarza: 0
    Tu mas recenzję (wypadł słabo głównie przez słaby procek, mogliby dać Z530 1,6GHz, zamiast Z520 1,33GHz):
    http://www.laptopmag.com/review/laptop/acer-apire-one-ao751h.aspx

    67

  • Netbooki: przegląd rynku, testy 7 modeli, 10 przydatnych programów i ewolucja!

    Ocena komentarza: 0
    Co do wyboru aplikacji - całkiem niezłe propozycje, osobiście polecam Google Chrome, zwłaszcza dla tych którzy męczą się z Internet Explorerem,a Firefox im się czasami przycina.

    Dla tych co chcą odtwarzać filmy HD 720p polecam CoreAVC (MPC-HC) lub CorePlayer. Do filmów HD z YouTube - orbit downloader, a następnie odpalenie pliku FLV w odtwarzaczu z CoreAVC.
    Więcej:
    http://portablemonkey.com/article/720p-video-playback-on-netbooks/

    Do szybkiego przetaktowania Atoma (niestety bez zmiany napięcia) polecam SetFSB. Ja na swoim Samsungu NC10, który ma strasznie okrojony BIOS (= 0 podkręcania), wyciągam stabilne 1,72 GHz, czyli ledwo 8%, ale zawsze to coś.

    Jeśli ktoś chce grać w gierki polecam GMABooster, który przetaktowuje zegar układu graficznego GMA 950 z domyślnych 166 MHz do 400 MHz. Recka: http://www.tweaktown.com/articles/2750/gmabooster_improving_intel_gma_igp_netbook_performance/index.html

    Zapomniałem dodać, że szybkie prztaktowanie w MSI Wind U100 zwiększa także ilość pamieć współdzielonej układu graficznego nawet do 224 MB (dla 2GB RAM), a nowsza wersja biosu jeszcze bardziej przyspiesza kompa - 30% (@2GHz, 2GB RAM) wzrostu w 3DMark03.

    67

  • Netbooki: przegląd rynku, testy 7 modeli, 10 przydatnych programów i ewolucja!

    Ocena komentarza: 0
    Po pierwsze:
    Asus Eee PC 1000HE ma układ graficzny Intel GMA 950 (a nie GMA500).

    2. Może wypadałoby wspomnieć, że MSI Wind U100 Plus ma opcję szybkiego podkręcania ( na nowym BIOSIe) procesora poprzez kombinację klawiszy nawet do 2GHz, ale tylko przy zasilaniu "z gniazdka".

    3. Można by dodać, że na nowych sterownikach (tylko dla Visty/Win7) układ Intel GMA 500 obsługuje sprzętowo Aero, wprowadza akcelerację 3D oraz dekodowanie video HD (720p, a 1080p dla niskich bitrate). Na starych sterach można sprzętowo odtwarzać wideo 720p bez zauważalnych przestojów (z procem Z530 1,6GHz). Źródło:
    http://portablemonkey.com/article/new-intel-gma-500-driver-improves-video-performance/

    4. Cała platforma Atom N270 + GMA 950 [Mobile Intel® 945GSE Express Chipset with 82801GBM I/O Controller Hub (ICH7M)] ma TDP 11,8 W (a nie 8W, jak sugeruje autor). Cała platforma Poulsbo, czyli Atom Z530 + GMA 500 [Intel® SCH US15W Chipset with I/O Controller] ma TDP 4,3W (czyli prawie 3 rzy mniej, anie 2). Poza tym lwią część mocy pobiera wyświetlacz, mimo, iż ma podświetlenie LED. Źródło:
    http://ark.intel.com/chipset.aspx?familyID=35553
    http://ark.intel.com/chipset.aspx?familyID=35443

    5. Do waszej ewolucji netbooków dorzuciłbym Sharpa Actius MM20 (rok 2003/2004), prekursora dzisiejszych netbooków w takiej wersji jak teraz są, a nie smartbbooków opartych o ARM.
    http://reviews.cnet.com/laptops/sharp-actius-mm20/4505-3121_7-30800836.html

    67

  • Netbooki rozczarowują klientów

    Ocena komentarza: 0
    I do tego trzeba takie podzespoły jakoś chłodzić (wyższe TDP).

    15

  • Netbooki rozczarowują klientów

    Ocena komentarza: 0
    Obędzie się i bez CoreAVC,jeśli netbook jest na platformie Poulsbo (wsparcie przy dekodowaniu HD). Jeśli chcesz odtwarzać video 720p, to takiego właśnie netbooka powinieneś wybrać.
    Inna sprawa, że przytłaczająca większość konsumentów nie ma bladego pojęcia o stosowanych chipsetach, procesorach i ich poborze mocy, czy wydajności.

    15

  • Netbooki rozczarowują klientów

    Ocena komentarza: 0
    Bo na baterii chodziłby przynajmniej 2 (jeśli nie 3) razy krócej?

    15

  • Netbooki rozczarowują klientów

    Ocena komentarza: 0
    720p? Co za problem? CoreAVC i każdy plik pójdzie.

    15

  • ASRock X58 Extreme - 'ekstremalna' płyta główna

    Ocena komentarza: 0
    I niech mi teraz ktoś powie, że ASRock jest do d. Ich tanie mobo może są do d., ale nie skreśla to całej marki i jak widać może nas czasami czyś dobrym (i tanim) zaskoczyć. Pozdrawiam

    Źródło do recenzji opisywanego nettopa:
    http://www.tweaktown.com/reviews/2792/asrock_ion_330_bd_nettop_affordable_overclockable_and_1080p_hd/index.html

    Oraz krótki opis na polskim engadgecie:
    http://pl.engadget.com/2009/06/19/nettop-ion-330-bd-od-asrock-recenzja/

    15

  • ASRock X58 Extreme - 'ekstremalna' płyta główna

    Ocena komentarza: 0
    W gruncie rzeczy masz rację (ile razy się nasłuchałem historii o nieroztropnym podkręcaniu na tanich płytach ASRocka), sam też mam nienajlepsze doświadczenia, ale to sprzed wielu lat (dawno nic od ASRocka nie kupiłem).

    Czasy jednak się zmieniają i można dostrzec, że ASRock jednak się zmienia i potrafi wypuścić coś przystępnego cenowo, a przy tym z całkiem niezłą jakością, polecam chociażby poczytać o ich nowym nettopie:
    ION + Intel Atom330 (2 rdzenie 1,6GHz; podkręcony @2,1GHz działa stabilnie) + 2GB RAM (max 4GB) + opcjonalnie napęd Blu-ray.
    Przy takich możliwościach nie ma mowy o "lagowaniu" video z Blu-ray nawet przy bitrate lekko przekraczającym 60mbps, a co zdarzało się referencyjnej wersji IONa od NVIDII. Jedyną wadą jest brak obsługi audio HD (Dolby TrueHD i DTS-HD Master Audio) - jest ono odtwarzane z płyty Blu-ray, jednak po uprzednim przekompresowaniu do jakości DVD audio (np. Dolby Digital 5.1 i podobne używające bitrate 640kbit), całość dzieje się "w locie" w trakcie odtwarzania i jest to tylko winą samej platforymy ION, a nie ASRocka. Całkowity pobór mocy tego cudeńka (czy raczej CUDEńka:) nie prekrzacza 40W i to przy pełnym obciążeniu (@2,1GH!) lub odtwarzaniu video z Blu-ray. Całość do nabycia prawdopodobnie za 400$ dla wersji z DVD, a z odtwarzaczem Blu-ray od Sony za 650$.

    15

  • Niesamowity wazon z platformą ION i napędem Blu-ray

    Ocena komentarza: 0
    E tam waza, to dopiero jest coś :)
    http://pl.engadget.com/2009/06/03/computex-2009-waza-zdeklasowana-przez-ferrari/
    http://pl.engadget.com/2009/06/01/klamka-z-zamkiem-szyfrowym-tylko-dla-cierpliwych/

    17

  • Netbooki przyszłości - lista życzeń

    Ocena komentarza: 0
    1000$?
    Trochę się pomyliłem - miało być minimum 2000$ ;)

    9

  • Netbooki przyszłości - lista życzeń

    Ocena komentarza: 0
    Łatwo to naprawić, wystarczy wymienić wyświetlacz na OLED oraz chipset na Poulsbo (z Atomem Z5xx, np. Z550 2GHz :P) + opcjonalnie SSD, tak z 256 GB. Cena? Tlko marne 1000$ ...

    9

  • 40nm? nVidia nie śpieszy się z wprowadzeniem układów

    Ocena komentarza: 0
    Czytaj ze zrozumieniem, gdyż zdanie jest trochę niesprawnie skonstruowane (nie wspominając o braku paru przecinków). Zapewne chodzi ci o fragment: "Istnieje duża możliwość iż nVidia jak również ATI pominie produckję chip-ów wykonanych w 40 nm procesie technologicznym i obsługujących tylko biblioteki DirectX 10.1".

    Oznacza to tylko tyle, że producenci najprawdopodobniej nie wydadzą kart "40nm" obsługujących tylko DirectX 10.1. Zamiast tego wydadzą karty "40nm", ale obsługujące już DirectX 11. Trochę to "zamotane", ale teraz powinieneś załapać: po prostu DX 11, zamiast DX 10.1 dla nowych kart wykonanych w procesie 40nm (tak nawiasem dodam, że ATI już jednak kartę "40nm" z DX 10.1 wydało - Radeon HD4750).

    10

  • Rewolucyjna usługa OnLive – przyszłość branży elektronicznej rozrywki czy jej schyłek

    Ocena komentarza: 0
    Pytanie: dlaczego dopiero teraz ktoś oprócz mnie i paru innych zapaleńców, wpadł na tak banalny pomysł??? (internet był za wolny, czy co?) Warto pamiętać, że pierwsze komputerowe struktury akademickie miały postać bliźniaczo podobną do tzw. Cloud-computing - były terminale (monitor + słabiutki komp) oraz jednostki centralne, które przetwarzały dostarczane polecenia z terminali, a następnie zwracały wyniki (w lekkim uproszczeniu).

    Powyższy schemat jest COPYLEFT i każdy kto chce go wykorzystać może to zrobić za darmo i bez pytania o zgodę :) Mam nadzieję (chyba marną), że nie doczekamy się kolejnego bzdetnego patentu (choć to niemal pewne, że się w końcu ukaże)...

    ...a jeśli byłby patent to zachęcam do konkurencji: użycie kodera sprzętowego Dirac Pro (więcej informacji na Wikipedii i BBC Research and Development), pozwoliłoby na bezstratne przesyłanie strumienia video lub na znaczne obniżenie jego bitrate, a to wszystko przy kodowaniu przez oddzielne, niewielkie urządzenie. Wymagałoby to jednak dekodera u odbiorcy (gracza) w postaci np. małej konsoli do gier. Pozwoliłoby to dodatkowo na transmisję: telewizji w jakości HD 1080p przy bitrate 8 Mb/s lub bezstratnego materiału HD 1080p i 60 fps przy bitrate rzędu z Blu-ray.
    ***
    Tak swoją drogą dziwna zbieżność nazwy OnLive do On2 Technologies, czyżby ich kompresja miała coś wspólnego ze sławetnym kodekiem VP8?

    66

  • Rewolucyjna usługa OnLive – przyszłość branży elektronicznej rozrywki czy jej schyłek

    Ocena komentarza: 0
    5. Obraz i dźwięk z danej aplikacji przetwarzanej przez serwer (czyt. uruchomionej na serwerze) jest kodowany wyspecjalizowanymi kodekami do kompresji obrazu i dźwięku, ze szczególnym naciskiem na niskie opóźnienia kodowanego strumienia, a następnie strumień jest nadawany przez internet do odbiorcy (gracza). Obraz i dźwięk jest zapewne skompresowany STRATNIE (zwłaszcza obraz, dźwięk niekoniecznie; jak w Blu-ray''u lub HDVD), dzięki czemu łatwiej (czyt. przy mniejszych wymaganiach sprzętowych) go zdekodować u odbiorcy, a dodatkowo pozwala zwiększyć szybkość kodowania na serwerze i uprościć złożoność obliczeń - możliwość użycia akceleratorów graficznych zamiast zwykłych procesorów w celach obliczeniowych.

    6. Użytkownik (gracz) odbiera strumień i dekoduje go, tak jakby oglądał ZWYKŁY FILM przez internet, z tym że opóźnienia są minimalne - to drugie zadanie programu, a zarazem najbardziej obciążające obliczeniowo komputer użytkownika, ale umożliwiające wykorzystać akcelerator graficzny (PureHD itp.).

    7. Użytkownik odbiera sygnał na monitorze i głośnikach. Koniec.

    W skrócie - polączenie zaawansowanego online''owego czatu (sczytuje i klawiaturę i mysz i inne kontrolery w czasie rzeczywistym), i streamingu video z gry prowadzonej (w oparciu o nasze komendy) na odległym komputerze.

    c.d.n.

    66

  • Rewolucyjna usługa OnLive – przyszłość branży elektronicznej rozrywki czy jej schyłek

    Ocena komentarza: 0
    Pomysł genialny, zwłaszcza w swojej prostocie. Oto jak w skrócie takie coś (lub w miarę podobne) skonstruować:

    1. Użytkownik używa kontrolerów do sterowania aplikacją - gramy na klawiaturze i myszce, bądź na padzie (brak różnicy do standardowych gier MMO).

    2. Gra jest uruchomiona, ale tak na prawdę to TYLKO program do przechwytywania komand z kontrolerów i natychmiastowego przesyłania ich przez internet z jak najmniejszym opóźnieniem - to pierwsze zadanie programu, drugie parę pubktów dalej.

    3. Serwery dostawcy usługi odbierają komendy, obrazowo: "gracz używa kontrolera podłączonego pod komputer serwerowy" - komendy gracza nadawane z innego komputera są traktowane tak, jakby pochodziły z kontrolera podłączonego pod serwer dostawcy.

    4. Na serwerze jest rzeczywiście uruchomiona aplikacja w najwyższych opcjach jakościowych.

    c.d.n.

    66

  • System ReactOS - darmowy konkurent Windows?

    Ocena komentarza: 0
    To nie błąd :)
    "Będzie to możliwe przez docelową 90% zgodność jądra..."
    lekko uprośćmy:
    "(...) możliwe przez ... ... zgodność jądra (...)"

    możliwe przez kogo, co? Odp.: przez zgodność.
    zgodność jaką? docelową, dziewięćdziesięcioprocentową
    zgodność kogo, czego? Odp.: jądra

    Chociaż ja bym to napisał inaczej (wyrażenie "możliwe przez" trochę dziwnie brzmi, aczkolwiek jest poprawne):
    "Będzie to możliwe dzięki docelowej 90% zgodności jądra..."

    13

  • System ReactOS - darmowy konkurent Windows?

    Ocena komentarza: 0
    Ah, stary, chciałoby się rzec dobry ReactOS. Przy tym tępie rozwoju może doczekamy się stabilnej wersji 1.0 w 18-te (a może 25-te?) urodziny systemu ;).
    W tym czasie Wine, z którym ReactOS współpracuje, zdąży już zaimplementować obsługę większości popularnych programów pod Windows 7, nie wspominając już o XP. I wyjdzie na to, że GNU Linux obsłuży poprzez Wine te same aplikacje, co ReactOS. Wniosek -> Wine będzie miało wbudowane jądro z ReactOSa (takie małe przewidywanie przyszłości).

    13

  • VIA przedstawia swoją nową płytę główną dla netbooków

    Ocena komentarza: 0
    Wsparcie sprzętowe w dekodowaniu wideo FullHD bez wyjść HDMI, czy choćby DVI? To chyba jakieś nieporozumienie...

    Wypadałoby też ze strony VIA udostępnić jakąkolwiek informację o szacowanym poborze mocy CAŁEJ platformy (chipset + procesor + grafika), a nie tylko samego chipsetu (2,3W). Budzi to podejrzenia, że procesor VIA C7-M ULV wcale nie jest tak bardzo energoszczędny.

    Odnośnie tekstu - czy za dekodowanie wideo nie ma być przypadkiem odpowiedzialny układ graficzny VIA Chrome9 HCM IGP (swoją drogą ciekawe ile mocy pobiera)? W takim razie opinia o tym, że to procesor 1,6 Ghz udźwignie 1080p jest raczej błędna.

    5

  • CeBIT'09: ASRock pokazał netbooka z podwójnym rdzeniem

    Ocena komentarza: 0
    Dwurdzeniowy Atom? Zapewne Atom 330, ale z TDP 8W + 25,5W chipsetu, to na baterii niedługo pociągnie, chyba że jakoś rozwiązali problem energochłonności tego chipsetu.

    3

  • Intel Atom Z5xx trafi do telefonów i samochodów

    Ocena komentarza: 0
    Najwolniejszy Intel Atom Z500 ma "tylko" 800MHz, a jego TDP to 0,65W. Pozostaje pytanie: czy naprawdę potrzebujemy procka zgodnego z x86 do takich zastosowań? Jeśli ktoś chce mieć smartfona z opcją UMID/UMPC lub wbudowany mini komputer w samochodzie, na którym to odpali Windowsa i swoje ulubione aplikacje, to czemu nie. Ale ile osób z tego tak naprawdę skorzysta?

    4

  • Intel i TSMC współpracują nad platformą technologiczną System on a Chip

    Ocena komentarza: 0
    Jeśliby uwzględnić powierzchnię na jakiej są te tranzystory upchane, wtedy wygląda to naprawdę imponująco.

    3

  • MSI X320 / X340 - kilka informacji wyjawnione

    Ocena komentarza: 0
    Podsumowując: Atom to trochę taka hybryda ARM z x86 - ma niewiele wyższe TDP od ARM, a jest zgodny z architekturą x86.

    Jedyną wadą, której niestety nie uda się przekroczyć, jest szybkość taktowania zegara - TDP rośnie nieliniowo w stosunku do cykli zegara, więc przy pewnym poziomie konstrukcja staje się kompletnie nieopłacalna. Dlatego też Atom nie ma szansy wyprzeć procesorów ULV (TDP od 10W) - jego anty-wydajnościowa architektura daje o sobie znać. Jedyne co pozostaje to zamiast postawić na jakość, lepiej wybrać ilość. Wystarczy napisać oprogramowanie, które obsłuży te kilkaset najwolniejszych Atomów, zyski na pewno są tego warte (mały pobór energii + niska cena + małe wymiary całości).
    Taka analogia - Google ze swoimi "magicznymi" magazynami danych, które pracują na zwykłych i tanich desktopowych dyskach pod kontrolą zaawansowanego oprogramowania, które automatycznie utrzymuje całość w kupie, wszak każdego dnia pada jeden na tysiąc dysków, a taniej jest doczepić co jakiś czas kilkadziesiąt tysięcy sztuk, niż w inny sposób usuwać awarię.

    8

  • MSI X320 / X340 - kilka informacji wyjawnione

    Ocena komentarza: 0
    Co do wydajności na MHz to miałbyś rację (Atom przegrywa), jednak rozpatrując wydajność w stosunku do TDP Atom (jako sam procesor) raczej wygrywa, zwłaszcza w platformach wieloprocesorowych (są już "dostępne" serwery działające na iluś tam set Atomach, dokładnie nie pamiętam ilu), sztuką jest tylko skonstruowanie odpowiednio energooszczędnej platformy w tym chipsetu. Trochę ogólnych informacji o sztuczkach stosowanych w Atomach można znaleźć tutaj: http://pclab.pl/art33841.html.

    Prawdą jest natomiast, że jako pojedynczy procesor Atom nigdy nie dorówna osiągom nawet najwolniejszym modelom Dual Core. Jego siła tkwi nie w jednostce a w ilości. Załóżmy, że konstruujesz tani, miniaturowy serwer, powiedzmy złożony ze 100 sztuk Atoma Z500 (800 MHz). Całościowe TDP samych procesorów mamy na poziomie 0,65*100=65W, problemem pozostaje konstrukcja segmentów i odpowiedniej płyty głównej. Nadal sądzisz, że byłaby to słaba maszyna? Do typowych zastosowań desktopowych na pewno się nie nadaje, ale w wielozadaniowości byłaby bardzo konkurencyjna, biorąc pod uwagę poziom TDP, a przede wszystkim CENĘ takiego rozwiązania.

    Nie neguję tego, że Atom to raczej słaby procek, pamiętaj jednak, że jego niska cena, bardzo małe wymiary i niskie TDP (z pewnością niższe od P3 500 MHz) mogą mieć znaczenie w innych, nietypowych rozwiązaniach (serwery, a z drugiej strony UMPC, może kiedyś doczekamy smartfonów na architekturze x86?).

    8

  • Ultra mobilny netbook z Linuxem

    Ocena komentarza: 0
    Poczułem się jak 1 kwietnia :)
    Jak UMPC? Niby tak, z tą różnicą, że niektóre UMPC chodzą już z Atomem Z500 (800 MGhz, TDP 0,65W), a nawet Z520 (1,33 GHz, TDP 2W)...

    8

  • CeBIT'09: MSI zaskoczy wszystkich

    Ocena komentarza: 0
    Mam nadieją, że nie takie logo zaprezentują (leiej żeby to było coś zupełnie innego)...

    3

  • Wind U123 - kolejny netbook od MSI

    Ocena komentarza: 0
    Tak swiją drogą, ciekawe czy U123, też będzie miał opcję szybkiego podkręcania proca - jeśli tak, to będzie to pierwszy (w ramach użytkowania zgodnego z gwarancją) netbook z Atomem który przekroczy granicę 2GHz (stary dobijał do 1,99GHz) :)

    4

  • Wind U123 - kolejny netbook od MSI

    Ocena komentarza: 0
    Procesor Intel Atom N280 (1,66 GHz; częstotliwość magistrali 600MHz) zamiast N270 (1,6 GHz, magistrala 533 MHz), ale grafika pozostanie chyba ta sama GMA950, a GN40 (TDP + ok. 3W, cała platforma ok. 14-15W; "w miarę wydajna") wejdzie pewnie do kolejnej edycji U666;).

    Według mnie netbooki powinny pójść w stronę energooszczędności (Intel Atom Z530/Z540 + chipset Poulsbo = TDP 4,3-4,7W), a jak ktoś chce sobie pograć to nie na netbooku, ewentualnie po podłączeniu zewnętrznej karty graficznej, jeśli w ogóle kiedyś takie rozwiązanie dla netbooków się pojawi).

    4

  • MSI X320 / X340 - kilka informacji wyjawnione

    Ocena komentarza: 0
    Mowa oczywiście o chipsecie Intel Mobile 945GSE (a nie jakieś 945SE :).
    Warto zauważyć różnicę miedzy serią Atomów N2XX a Z5XX (porównanie zużycia energi całej platformy, tzn. łącznie z cipsetem):

    11,8 W  vs. 4,3 W,

    czyli stosunek:

    2,74 : 1.

    Prawdą jest jednak to, że trzeba doliczyć jeszcze zużycie energii przez resztę komponentów taki, jak choćby dysk twardy (lub SSD; bardziej energooszczędne), a zwłaszcza wyświetlacz - niby to podświetlenie LED, ale nadal pobiera lwią część "prądu" (tylko czekać na te nowe matryce, co to tylko za dnia będą "świecić" - światłem odbitym rzecz jasna, choć hybrydy jakieś ponoć już mają w planach.)

    Moje spostrzeżenia: z powyższego wynika 11,8W – 4,3W=7,5W, ale do "starych" konfiguracji z Atomem N270 producenci dołączają zasilacz 45W (np. Samsung NC10), a do "nowych" z Atomem Z520/Z530/Z540(1,86 GHz) zasilacz 30W (!!!) (np. Dell Inspiron 1010 aka Inspiron Mini 10, także dla wersji z wyświetlaczem 1366x768). Teraz powiedzcie gdzie się podziało brakujące 7,5W (oraz który z istniejących netbooków nie-ARM-owych może dorównać Atomom Z5XX w energooszczędności)???
    (Dane techniczne z oficjalnej instrukcji Della; są nawet po polsku)

    8

  • MSI X320 / X340 - kilka informacji wyjawnione

    Ocena komentarza: 0
    Masz rację co do Atoma, ale tak na moje oko wydajność w porównaniu do pierwszej edycji Core Duo to mniej więcej 2/3 zegara (czytaj o 33% mniej wydajny niż Core Duo). Należy pamiętać, że proces wytwórczy 45 nm daje spore zyski w zużyciu energii przy zachowaniu taktowania zegara z poprzedniej epoki, tak więc nie ma co porównywać Atoma z Pentoium III (+ dawniej nie było też "tak" wydajnych płyt głównych, pamięci RAM itp.).

    Druga sprawa - tak chipset 945SE "żre" aż 9,3W a Atom N270 (1,6 GHz) 2,5W, ale w opisywanym notebooku X320 zastosowano procesor Atom Z530 (1,6 GHz, 2W), który z kolei pracuje z chipsetem US15W (Poulsbo) pobierającym tylko 2,3W (starsza edycja z 1GB RAM - 2,5W).

    8

  • Netbook z dyskiem SSD za mniej niż 200 dol.

    Ocena komentarza: 0
    Wyprzedaż zapasów przed wejściem nowej serii Dell Inspiron - Mini 10...

    4

  • Intel krytykuje platformę NVIDIA ION

    Ocena komentarza: 0
    Pobór energi platformy Poulsbo wraz procesorem Atom Z530 (wartości TDP ze strony Intela):
    Intel® SCH US15W Chipset with I/O Controller - 2,3W
    Intel® Atom™ Processor Z530 (512K Cache, 1.60 GHz, 533 MHz FSB) - 2,2W

    2,3 + 2,2 = 4,5W

    Linki: http://ark.intel.com/system.aspx?groupID=35463&configID=27616&chipsetID=35555
    http://ark.intel.com/cpu.aspx?groupId=35463
    http://ark.intel.com/chipset.aspx?familyID=35443

    Należy jednak pamiętać, że zintegrowana grafika od Intela nie jest zbyt wydajna, jednak do typowych zastosowań netbookowych powinna wystarczyć. Chwała za to, że wreszcie zaczynają się pojawiać nowe netbooki właśnie na chipsecie Poulsbo, gdyż stara konfiguracja (Intel® Atom™ Processor N270 with Mobile Intel® 945GSE Express Chipset) pobierała 11,8W, z czego sam chipset czerpał aż 9,3W (czyli prawie 4 razy tyle co sam procesor!!!), a o jakimkolwiek wsparciu sprzętowym przy dekodowaniu materiału HD itp. nie było mowy...

    23

  • Intel krytykuje platformę NVIDIA ION

    Ocena komentarza: 0
    Mowa rzecz jasna o graniu przez 1, max 2 godziny (w zależności od złożoności gry, obliczeń, kompresji itp.) na netbooku z baterią 6-cio komorową o pojemności ok. 6000 mAh (średnia praca na baterii 6 godzin, biurowa do 8 godzin - na chipsecie 945GSE; Poulsbo pewnie dobiłby z tymi wartościami do kolejno 8, 10+, przy założeniu takiej pojemności baterii).

    23

  • Intel krytykuje platformę NVIDIA ION

    Ocena komentarza: 0
    Jeśli porównać ION do chipsetu Poulsbo, to wychodzi na to, że Intel ma trochę racji. Poulsbo sprzętowo dekoduje obraz HD 720p, a także 1080i (niestety 1080p już nie, chyba że zaszły jakieś zmiany w specyfikacji takie, jak choćby niezauważana przez "nikogo" obsługa do 2GB RAM-u), ma też wyjśie HDMI - dobry przykłed to Dell Mini 10.
    Prawdą jest natomiast, że o grach, obróce wideo, kompresji, symulacji fizyki (wszędzie tam gdzie można wykorzystać CUDA) o rozwiązaniu Intela możemy zapomnieć. Jednakże pobór energi jest dużo mniejszy niż w 945GSE, a ION przy Poulsbo to wręcz "kolos prądożerności", co znacznie dało by się odczuć (na baterii) np. po obejrzeniu jakiegoś przydługiego filmu w jakości HD...
    O odprowadzeniu ciepła nie wspominam (większe TDP = większa temperatura), a cena to także zapominany przez wielu czynnik.
    Jeśli chcesz mieć netbooka do DŁUGIEJ pracy mobilnej i oglądania filmów - dobry wybór to Intel Poulsbo. Jeśli chcesz przez 1, max 2 godziny pograć na netbooku (narazie tylko notebooki mają układy NVIDII, a nettopy ION-a) i wyczyniać inne różne CUDA - wyborem może będzie ION (jeśli się NVIDIA z Intelem dogada). Jednak w tym ferworze nie zapominajmy, do czego tak naprawdę netbook został stworzony (jak sama nazwa wskazuje...).

    23

  • Nowy Atom zjada więcej prądu - wzrost TDP

    Ocena komentarza: 0
    Odnośnie platformy Ion (z układem 9400M) - jej TDP wcale nie jest zadowalające dla urządzeń mobilnych, stąd konieczne byłoby zastosowanie jakiegoś trybu Hybrid SLI (podobne rozwiązanie jak choćby w Asusie N10: http://www.laptopmag.com/review/laptops/asus-n10jc.aspx?page=3). Sama platforma Ion (a także wyczekiwany przez wszystkich dwurdzeniuwy Atom pobierający bagatela 8W + 25,5W chipsetu = 33,5W: http://ark.intel.com/cpu.aspx?groupId=35641) jest raczej domeną "tanich" i energooszczędnych desktopów (czytaj nettoów). Bliskie plany Intela: http://nt.interia.pl/news/nowy-atom-takze-do-gier,1247344.

    Sorka za przyduuużą ilość linków, ale jak któryś raz z koleji słyszę, że Nvidia Ion konkuruje (na poziomie natbooków, ale nie nettopów, czy laptopów) z Intelem, to odzywa się we mnie jakaś dziwna "furia" niezrozumienia.

    13

  • Nowy Atom zjada więcej prądu - wzrost TDP

    Ocena komentarza: 0
    Lekkie zacofanie, przecież Intel od pewnego czasu oferuje chipset Poulsbo (dedykowany dla UMPC, ale kreatywny producent i do netbooka wepchnie), który także sprzętowo wspiera dekodowanie sygnału HD 720p (a nawet do 1080i), a cechuje się znacznym mniejszym poborem energii. Za powiedziane są już netbooki z tym rozwiązaniem (np. MSI Wind U110 i U115, Dell Mini 10). Szersze info:
    http://nvision.pl/news-ext-11103.html
    http://ark.intel.com/ProductCollection.aspx?codeName=24973
    http://www.electricvagabond.com/2008/11/msi-wind-u110-u115-coming-january-2009.html

    Przykładowe zastosowanie: http://www.heise-online.pl/news/Minipecet-z-procesorem-Atom-i-pasywnym-chlodzeniem--/5628

    13

  • Netbooki z nowym Atomem N280 już wkrótce na rynku

    Ocena komentarza: 0
    Dla ścisłości:
    Dzisiejsze netbooki (Atom N270 + 945GSE) mają TDP na poziomie 40W (całościowo sprzęt z matrycą). Poulsbro z Atomem Z530 zmniejszył by tę wartość do ok. 36W, czyli mniej więcej o 10%.

    6

  • Netbooki z nowym Atomem N280 już wkrótce na rynku

    Ocena komentarza: 0
    Przecież niedługo ma wyjść chipset Poulsbro (Intel US15W), pobierający 2,3W (dla porównania Intel 945GSE pobiera 5,5W, wersja desktop 945GC 22,2W), a do tego obsługuje dekodowanie Full HD z poziomu chipsetu. Niestety wydajność w grach i podobnych aplikacjach będzie raczej niższa niż w 945 (słabszy "akcelerator" graficzny).
    Pod ten chipset zaplanowano Intel Atom Z530 (1,6 GHz), pobierający 2W (Intel Atom N270 1,6Ghz pobiera 2.5W).
    Poulsbro + Z530 = 4,3W
    945GSE + N270 = 8W
    Cała konstrukcja była początkowo projektowana pod urządzenia UMPC, ale producenci już zapowiedzieli netbooki z tym rozwiązaniem, np.: Msi Wind U110 i U115, Dell Inspiron Mini 10.
    Chodziły pogłoski, że chipset Poulsbro obsługuje maksymalnie 1GB RAM, ale MSI opublikowało specyfikacje swoich zaplanowanych netbooków, z których wynika, że mogą obsłużyć do 2GB, tak jak chipset 945.
    Więcej info: http://www.electricvagabond.com/2008/11/msi-wind-u110-u115-coming-january-2009.html

    6

  • Pirackie filmy Blu-ray

    Ocena komentarza: 0
    Na runku pojawiają się coraz lepsze kodeki do kodowania (obrazu) filmów w jakości HD 720p oraz 1080p, np VP8 lub Dirac. Zwłaszcza ten drugi ma dużą szansę na szersze zastosowanie w niedalekiej przyszłości - głównie z uwagi na "darmowość", otwarty kod i całkiem dobrą jakość kompresji: full HD (1080p) przy bitrate ok. 8Mb/s i bardzo dobrej jakości obrazu. Jego wadą jest bardzo duże obciążenie procesora podczas dekodowania (podczas kodowania jeszcze większe), ale już trwają prace nad wykorzystaniem CUDA, a także OpenCL do (de)kodowania, a kod jest wciąż optymalizowany. VP8 ma gorszą jakość, ale jest znacznie szybszy i bez problemu może być (de)kodowany w czasie rzeczywistym na nowszych procesoach (w full HD).

    12