Avatar użytkownika Paweł

Greaver

data dołączenia:

Moje komentarze (39)

    • Avatar użytkownika Greaver
      Greaver
      @Trim23 co do recyklingu aku, nie daleko trzeba szukać. W Polsce już nawet coś znajdziesz i powstają firmy na całym świecie. Użycie starych akumulatorów jako magazynów energii to jedna z możliwości ale główne parcie dla świata jest recykling.

      https://swiatoze.pl/koreanczycy-zbudowali-w-polsce-zaklad-recyklingu-baterii-rocznie-przetworzy-7-tysiecy-ton-odpadow/

      Co do zużycia wody, to do wydobycia 1 tony żelaza zużywa się 1-2 m^3 wody. Dla 1 tony litu 2-5, czyli ~2x więcej z tego co czytam. Biorąc pod uwagę różnicę w ilości wydobycia, to nawet przy dwa razy większym zużyciu wody, liczby dla litu cały czas są śmiesznie małe, porównując do takiego żelaza :P

      Co do filmiku i Tesli, to podobne przypadki znajdziesz dla każdej marki. Nie definiują one jednak całej marki. Poza tym Tesla jest stosunkowo świeżo na rynku, więc jeszcze sporo się uczą i usprawniają procesy. Z czasem będzie lepiej.
      0
      • Avatar użytkownika Greaver
        Greaver
        @Trim23 Nie wiem co masz na myśli "I tyle w tym temacie" ale powiem tak, odnosząc się do artykułu (filmiku nie chce mi się oglądać)... Są różne chemie jeśli chodzi o baterie. BYD, czyli największy obecnie po Tesli producent samochodów elektrycznych na świecie, w jednym z modeli wykorzystuje baterie sodowo jonowe. Nie wszystko na litówkach będzie stać. Druga sprawa w ostatecznym rozrachunku wydobycie będzie maleć ze względy wzrastających % recyklingu. Co do kobaltu, to już teraz się od niego odchodzi. Producenci zaczynają używać baterii LFP.

        A co do wpływu wydobycia litu na środowisko, to zawsze ten argument mnie śmieszy jak jest podnoszony przy elektrykach, bo ludzie nagle się zaczęli nim interesować nie wiadomo czemu, a nie interesowali się np. wpływem i skalą wydobycia innych pierwiastków. Polecam infografikę z tej stonki: https://www.visualcapitalist.com/all-the-metals-we-mined-in-one-visualization/ .

        W 2019 roku wydobyto ~100 000 ton litu, a takie żelaza to: 3 040 000 000 ton. Już nie będę przywoływać innych metali i np. ropy, bo liczby są astronomiczne w stosunku do Litu, a wpływ wydobycia tych innych pierwiastków na pewno nie jest mniejszy niż wydobycie Litu xD Z bateriami jest ta zaleta że ostatecznie możemy dojść do momentu, gdzie będziemy mieć niemal model "zamknięty". Czyli nowe baterie będą powstawały ze starych i wydobycie będzie znikome.
        0
        • Avatar użytkownika Greaver
          Greaver
          @zack24 Nie neguje takiego scenariusza, kto to wie. Może się dowiemy za naszego życia ale raczej nie :P
          0
          • Avatar użytkownika Greaver
            Greaver
            @piomiq Jak dla mnie naiwne jest zakładać że inne cywilizacje, zdolne do podróżny międzygwiezdnych, będą zawsze pokojowo nastawione. Tak jak w komentarzu wyżej pisałem, ich "agresja" może wynikać z natury/kultury/religii albo ustroju. Mogliby się również kierować zupełnie innymi wartościami niż ludzie, za sprawą swojej ewolucji, które miałoby podłoże bardziej "biologiczne" i "fizyczne", bo np. ich mózg i sposób myślenia wyglądałby zupełnie inaczej niż nasz. Być może dla nich podbicie/zniszczenie innej cywilizacji, żeby zaspokoić potrzeby swojej cywilizacji, nie byłyby niczym nadzwyczajnym i niemoralnym, a nawet nie wiedzieliby co to znaczy być "moralnym" i "pokojowym". Myślę że niebezpiecznie jest zakładać że potencjalnie inna cywilizacja będzie zachowywać i myśleć w sposób "ludzki".... ale kto, to wie tbh. Może kiedyś się dowiemy :d

            Takie oto moje rozmyślenia :P
            2
            • Avatar użytkownika Greaver
              Greaver
              @piomiq Może tak, a może nie. Pytanie co jest bezpieczniejsze z naszej perspektywy założyć? Powiem tak, jeśli istnieje cywilizacja która byłaby wstanie do nas przylecieć, to nie mielibyśmy żadnych szans w ewentualnej konfrontacji i bylibyśmy w pełni zdani na ich łaskę. Być może byliby pokojowo nastawieni, a być może w ich naturze/przekonaniu/ustroju/religii niebyło by nic niemoralnego żeby nas podbić, zniewolić albo zniszczyć, bo np. ich kultura byłaby podobna chociażby do Wikingów :P

              P.S A, co jeśli w odpowiedzi dostaliśmy od innej cywilizacji komunikat:
              "Bądźcie cicho, bo Was usłyszą..."

              Ciekawy i straszny scenariusz :P
              1
              • Avatar użytkownika Greaver
                Greaver
                @dzemski A jaki operator ? To już kwestia operatora żeby np. zdefiniować odpowiednio strefy parkowania i zablokowanie możliwości parkowania poza nimi i/lub zwiększenie kar za parkowanie poza strefą i nieprawidłowe parkowanie. Z tego co czytam, to np. w Lime obecnie kara za pozostawienie hulajnogi w czerwonej strefie to 10 zł. Jak dla mnie śmiech na sali :P gdyby ją podnieś np. do 100-200 zł, to ludzie by się szybko wyleczyli. Chociaz najprostsza jednak opcja jest taka żeby po prostu nie dało się fizycznie zakończyć przejazdu poza strefą parkowania. Hive coś takiego wprowadził.
                0
                • Avatar użytkownika Greaver
                  Greaver
                  @MokryN Są wstanie przestawić, aczkolwiek wydaje mi się że mimo wszystko to niewielki proceder, raczej pomijalny. Jesli sie martwisz ze bys np. dostał kare, bo ktos przestawił, a ty ostatnio uzywaleś, to np. Lime wymaga od ciebie foty i tez mają lokalizacje ostatniej pozycji. Ogolnie zawsze się znajdzie jakaś patola, która np. wrzuci hulajnoge do rzeki, śmietnika albo dla zabawy rzuci na ulicę itd. To kwestia już policji i straży żeby takich łapać. Z moich obserwacji raczej wynika że po prostu użytkownicy nie myślą i pozostawiają byle jak, dlatego byłbym za dawaniem sporych kar albo banami.
                  1
                  • Avatar użytkownika Greaver
                    Greaver
                    @Kerebron Myślę że wystarczyłoby ścisłe określenie stref parkowania oraz walenie duży kar za pozostawienie poza strefą parkowania. Gdyby przyszła kara dla takiego delikwenta na parę stówek, za pozostawienie hulajnogi byle gdzie, to szybko zacząłby się pilnować. Inne rozwiązanie to wprowadzenie banów dla ludzi którzy tego nie przestrzegają, o ile czegoś takiego już nie ma. Ogólnie proste systemowo do zrobienia, bo żeby odblokować hulajnogę, to potrzebujesz nr. telefonu i karty kredytowej. Ban na nr. telefonu i po temacie.
                    1
                    • Avatar użytkownika Greaver
                      Greaver
                      @Kasuja Wpisy Automatem No dobra, zwracam honor, patrząc czysto na samą definicję "autopilota", niezależnie od kontekstu, może lekko wprowadza :P Aczkolwiek moje główne podkreślenie było tutaj że ludzie po prostu nie czytają instrukcji i zachowują się jak dosłownie dzieci, które trzeba prowadzić za ręce. Dlatego ten pozew, jak dla mnie, jest bez sensu.

                      Wychodzę z założenia że ludzie jednak powinni zachowywać trochę rozsądku i nie wymagać że inni będą myśleć za nich, przy takich elementarnych rzeczach. Ja osobiście, mając Tesle i chcąc korzystać z autopilota, to pierwsze co bym zrobił, to przeczytał jak to działa, co można, a czego nie. W szczególności gdy mówimy o systemie, który w jakiś sposób może decydować o moim życiu.

                      Ot co, cały wywód :P
                      0
                      • Avatar użytkownika Greaver
                        Greaver
                        @wojtek_pl Nikogo nie wprowadza w błąd. To że ludzie nie potrafią czytać instrukcji i nie stosują się do zakazów oraz przeciwskazań producenta, to już idzie na użytkowników. Jak w instrukcji producenta do mikrofalówki, masz napisane żeby nie wkładać i podgrzewać jedzenia w puszkach, bo może wybuchnąć, to mimo wszystko to robisz? A jak tobie taka puszka później "pierd....nie", to idziesz do sądu bo myślisz że to jest wina producenta mikrofalówki? Bądźmy poważni i odpowiadajmy za swoją głupotę :P
                        -4
                        • Avatar użytkownika Greaver
                          Greaver
                          @Marek1981 jaki egzemplarz testowy ? Chodzi tobie od cybertrucka, o ktorym jest wątek? Kiedy i gdzie był robiony test i w jakiej konfiguracji? Jaka bateria i jaka wersja silników? Jakieś źródło możesz zapodać? Nie jestem wyznawcą tego "badziewia" tylko mnie triggeruje jak ludzie rzucaj "wielkie hasła" nie podpartym niczym. Później inni, którzy dopiero zapoznają się z tematem łykają takie info za pewnik bez sprawdzenia, a później powtarzają bez sensu te same głupoty. Podałem wyżej czyste liczby, odnasząc się do twojej magicznej liczby "100km". Jak masz jakieś źródło to z chęcią poczytam, skąd to wytrzasnąłeś. Możesz mnie zdebunkować. A jak masz rację, to zwrócę honor.
                          1
                          • Avatar użytkownika Greaver
                            Greaver
                            @baca130 hyh, na to wygląda. Z tego co obserwuje, to opinia o elektrykach i elektryfikacji ukształtowała się u niektórych jakieś 10 lat temu i od tego czasu przez swoję ignorancją, nie kwapili się "zaktualizować" wiedzy i trochę zainteresować się tematem. W taki sposób karmią i napędzają siebie nawzajem tą samą informacyjną papką nie podpartą absolutnie niczym... tylko na zasadzie, że ja "mądry", ty "głupi" xD
                            1
                            • Avatar użytkownika Greaver
                              Greaver
                              @Marek1981 hmm, a jednak 1.5 mln preorderów i myślę że wśród nich znajdą się farmerzy. Nie wiem też skąd wziąłeś te 100km. Cybertruck może ciągnąć 6.5 tony z tego co czytam. Według expertów i patrząc na konkurencję, trzeba przyjąć że zasięg spada o połowę przy max ładunku. Czyli w przypadku cybertrucka to będzie 250 mil (~400km), przy wersji tri-motor. Jak popatrzysz sobie na testy Riviana, to by się zgadzało. Rivian może ciągnąć 5 ton i według testów, ze tego co widzę, zasięg spadł o 45% do 280mil (450km). Wiec nwm skąd wziąłeś swoje swoje rewelacje...
                              1
                              • Avatar użytkownika Greaver
                                Greaver
                                @nevermind kto robi 300km w mieście tygodniowo? Myślisz ze wiele osób jest wstanie zjechać całą baterie do zera przez tydzień.? Z zwykłego gniazdka z tego co czytam, ładujesz 2kwh prze godzinę. Czyli teoretycznie 20h. Tylko powiedz mi, czy jak ktoś może ładować z gniazda codziennie, to czy będzie zerować baterie i dopiero wtedy ładować?
                                0
                                • Avatar użytkownika Greaver
                                  Greaver
                                  @Veritatis Jak biorę na "ruszt" np. hyundaia i10, to przy spalaniu 5l na 100 i cenie 6,97, to mi wychodzi że 34,85 zł/100km.
                                  Żeby załadować BYD do pełna, to trzeba wydać : (Orlen, 3.19zł/1kwh * 38kwh, DC > 120kw) = 121,22 zł. Na pełnym ładowaniu przejedziesz w mieście ~300km. Dzielisz przez 3 i wychodzi 40.4zł/100km. 6-7 zł różnicy, chyba że gdzieś się walnąłem :P Oczywiście zakładamy najdroższą opcję. Istnieją jeszcze abonamenty u operatorów wiec może być taniej, jak np. w GreenWay. Powiem tak, jak masz zamiar tylko ładować na szybkich ładowarkach, to będzie drożej. Za wolniejsze ładowarki zapłacisz mniej, niż spalinówka. Aczkolwiek obecnie raczej żaden istniejący właściciel elektryka tego nie robi, tylko ładuje w 90% z własnego gniazdka, a szybkie ładowarki odwiedza tylko przy dłuższych trasach.
                                  3
                                  • Avatar użytkownika Greaver
                                    Greaver
                                    @Abgan Wydaję mi się że mimo że to wszystko jest do ogarnięcia i na tym etapie trzeba zacząć po prostu robić. Jak będzie potrzeba, to i chęci się znajdą, nie ważne kto będzie w danym momencie rządzić.

                                    P.S Też specem nie jestem, ale myślę że speców od energetyki raczej mamy mądrych . Jak są plany i approve-y w rozwój zielonej energii, jak i atomu, to wiedzą co robią i co jest potrzebne żeby to działało.
                                    0
                                    • Avatar użytkownika Greaver
                                      Greaver
                                      @pAwEx już teraz możesz kupić używanego leafa za 30k, bezwypadkowego. Teraz przeskocz 12 lat do przodu i powiedz mi że będzie drożej ?:P Poza tym technologia się zmienia jeśli chodzi o elektryki, produkuje się na większa skalę, więc na pewno będzie taniej. Prosty przykład, weź telefon komórkowy z przed 12 lat i porównaj go ze swoim obecnym. Cena, funkcje, technologia. Myślę że będzie podobnie z samochodami.
                                      0
                                      • Avatar użytkownika Greaver
                                        Greaver
                                        Chciałbym tylko zaznaczyć że zakaz dotyczy sprzedaży "nowych" samochodów spalinowych, wiec jeśli kupisz samochód w 2034, to możesz tym kopciuchem jeździć do końca świata.

                                        Druga sprawa jest taka, że EU zostawiła otwartą furtkę na samochody z paliwem syntetycznym, więc nikt nie będzie zmuszać was do kupna elektrów. Mam wrażenie że większość uważa że w 2035 nagle wszyscy na pstryknięcia palca, będą jeździć samymi elektrykami i nagle wszystkie naraz zostaną podłączone do gniazdka, a za te 12 lat technologicznie i jeśli chodzi energetykę nic się nie zmieni xD Btw, sprawdzcie ile elektryków w Norwegii już jeździ i czy mają jakieś problemy z energetyką? Dodam tylko że w 2022, 79% samochodów sprzedanych to były same elektryki...

                                        12 lat to kupa czasu. Technologia się zmienia błyskawicznie, infrastruktura jest cały czas rozwijana i są duże inwestycje w najbliższych latach i nie widzę dlaczego miałoby się to nie udać. A sama infrastrukturą energetyczna będzie "skalowana" i rozwijana proporcjonalnie do zapotrzebowania

                                        A jeśli chodzi o recykling o który się wszyscy martwią, to jedno jest pewne, każdą baterie można zrecyklingować w blisko 100 %. Istnieją już firmy i procesy które to robią, kwestia przeskalowania i dostosowania. Polecam pogooglować albo zerknąć na youtuby z tematyką baterii, energetyki itd. i jakie firmy się tym zajmują :) Na pewno jest to problem który da się rozwiązać, w przeciwieństwie do naszej kochanej rop, z którą po spaleniu, nie da się nic zrobić.
                                        0
                                        • Avatar użytkownika Greaver
                                          Greaver
                                          @mgkiler Kłóciłbym się. Jeśli chodzi o juniora, to trzasnąć sobie kurs paromiesięczny, a w między czasie (jak już mniej więcej się ogarnia) zacząć dłubać jakiś swój projekt i wrzucać regularnie na githuba albo dołączyć do open source-a których jest masa. Dłubać tak przez pół roku. Po pół roku ma się czym pochwalić taki junior przed pracodawcą i spokojnie może to wpisać w doświadczenie w CV. Rekruterzy takich łapią. Powiedziałbym że trzeba do tego po prostu mądrze podejść, a nie na zasadzie że kończę kurs na youtube i heja jestem Programer :P A jeśli chodzi o regulara, to mogę powiedzieć z pierwszej ręki. Rekrutowałem się kwietniu. Wysłałem CV-ke jednocześnie do trzech firm który mnie interesowały (i tylko trzech). Jeszcze w tym samym tygodniu wszystkie 3 dzwoniły do mnie że chcą rozmawiać. W drugim tygodniu miałem już od dwóch propozycję pracy. Wiec chyba nie jest tak źle. A na LinkedIn to boję się wchodzić, bo mam pierdyliard wiadomości od rekruterów xd
                                          1
                                          • Avatar użytkownika Greaver
                                            Greaver
                                            @slawp1224 A ja powiem tak. Obecnie jest tak duży niedobór ludzi z branży IT, że wystarczy trochę samozaparcia i chęci, i idzie znaleźć robotę nawet bez studiów. Branża IT ma to do siebie, że pracodawców nie obchodzi papierek, tylko co sobą reprezentujesz i co potrafisz. A jak już się wskoczy gdziekolwiek na staż albo "juniora", to później idzie z górki. Więc nie narzekać, a próbować :) Znam osobiście ludzi bez studiów, którzy przebranżawiali się w średnim wieku i dają radę.
                                            4
                                            • Avatar użytkownika Greaver
                                              Greaver
                                              @piwo1 Tja, bo każdy codziennie pokonuje 1000km i tego potrzebuje xd Prawda jest taka że, większość z nas nie pokonuję nawet 50km dziennie. Nawet jak zimą będzie połowa tego 1000km zasięgu, to już będzie naprawdę nieźle. Generalnie o zasięgi, to bym się nie martwił. Dużo jeszcze można tutaj zdziałać i będzie tylko lepiej. Niedługo baterie "solid state" :) Ważniejsza obecnie jest rozbudowa infrastruktury ładowania, że jak człowiek wyjedzie w dłuższą trasę, to by nie musiał się za bardzo martwić gdzie ładować.
                                              0
                                              • Avatar użytkownika Greaver
                                                Greaver
                                                @patol1984 Domyślam się. Ogólnie to przymierzam się do zmiany procka, aczkolwiek nwm na co stawiać. Bo "zaraz" wychodzą procki na nową podstawkę od AMD i teraz tutaj Intel wyskakuje z tymi hybrydami :) innymi słowy, czekam na testy :P
                                                P.S Ale dlaczego dostaję minusy, to nwm. Uraziłem kogoś dumę chyba xD
                                                1
                                                • Avatar użytkownika Greaver
                                                  Greaver
                                                  Warto już zmieniać procesor? bo cały czas siedzę na i5 2500K xD
                                                  -2