| | 2009-10-09

Windows 8 i 9 - pierwsze szczegóły

Zobacz więcej w kategorii: oprogramowanie | system operacyjny

producenci: Microsoft

 

Windows 8 ma być 128-bitowy - tak przynajmniej wynika z informacji, jakie przez pomyłkę trafiły na blog jednego z pracowników Microsoftu.

Robert Morgan, specjalista ds. badań i rozwoju projektów krótko- i długoterminowych, podzielił się w serwisie LinkedIn (polski odpowiednik tego serwisu to Goldenline)
szczegółami dotyczącymi jego pracy.

Morgan wyjawił, że: "Pracuję w pilnie strzeżonym oddziale ds. badań i rozwoju, zajmując się projektami krótko- i długoterminowymi. W oddziale ds. badań i rozwoju aktualnie pracujemy nad kompatybilnością 128-bitowej architektury z jądrem Windows 8, mamy też gotowy projekt związany z Windows 9. Zajmuję się także utrzymywaniem relacji z głównymi partnerami, firmami Intel, AMD, HP i IBM."

Obecnie profil Morgana został usunięty z serwisu LinkedIn, ale można go jeszcze obejrzeć w cache Google.

Tak więc dużo wskazuje na to, że Windows 8, który ma trafić na rynek za 2-3 lata, będzie 128-bitowy. Wiele osób sugerowało, aby Windows 7 był wyłącznie 64-bitowy, mimo to Microsoft wprowadzi również edycję 32-bitową. W przypadku Windows 8 doczekalibyśmy się pewnie dwóch wersji: 64- i 128-bitowej. Byłoby to duże posunięcie ze strony koncernu z Redmond.

Ostatnio Steve Ballmer wyjawił, że Windows 7 nie będzie ostatnim systemem dla użytkowników domowych. Przyznał, że trwają prace nad Windows 8, ale nie wie, czy ukaże się on w 2012 r., czy wcześniej. Z tego co napisał Morgan, Microsoft myśli już o Windows 9 - oznacza to, że w systemach Windows jest jeszcze dużo życia.

Źródło: PC Pro.co.uk
 

 

 

odsłon: 13946

Komentarze

(44)

coshmar

0 + - 2009-10-09 10:44

Od razu przypomniał mi się tekst wujka Billa zza Oceanu, jakoby Windows Vista miał być ostatnim "pudełkowym" systemem Microsoftu a wszystkie zmiany byłyby jedynie aktualizacjami Visty... ehh

Baleryon

0 + - 2009-10-09 10:55

Może od razu 256-bitowy? Już to widzę, w architekturze "x86-256" będą (a może już są?) rejestry takie jak SuperDuperAX, mający w sobie kolejno AL, AX, EAX, RAX i BrrrAX, do tego 64 rejestry ogólnego przeznaczenia R00-R63 i taaaka przestrzeń adresowa.

misi3k08

0 + - 2009-10-09 11:04

twórcy Windowsa, zamiast dopracowywać aktualną wersję (Windows 7), aby działa jak najwydajniej, zawracają sobie głowę nowymi edycjami. Czy nie lepiej jest dopracować najpierw coś do perfekcji, a dopiero potem zabierać się do tworzenia 'od zera'?

Marcin Sieradzki

0 + - 2009-10-09 11:10

Nie, każdy kolejny produkt musi być niedoskonały. Zobacz co się stało z w miarę dobrze zrealizowanym Windows XP.

pooceq

0 + - 2009-10-11 19:26

nie wiem, czy miales stycznosc z XP bez zadnych service packow. ja dziekuje za takie 'dobre zrealizowanie' :)

dawid_dj

0 + - 2009-10-09 11:27

Nie ma takiej możliwości. Przy twoim podejściu firma znikła by szybko z rynku. Trzeba być zawsze o jeden krok przed konkurencją. Dystrybucje linuksa nie śpią a i Google stąpa po piętach MS.

sEthje

0 + - 2009-10-09 14:10

Zapewne Windows 7 ma wydzieloną specjalną drużynę, która ma za zadanie likwidować luki bezpieczeństwa itp.

Terrorek

0 + - 2009-10-09 14:19

zgadzam sie z miski3m ze jeszcze nie dokaczyli 7 a juz aczynaja robic 8 i planuja jak bedizie wygladala 9 ;/ przeciesz oni maja pory... nie no w sumie na kase to sie dobrze nastawiaja ;]

saddam

0 + - 2009-10-09 15:20

Nie wiedzialem, ze Microsoft to jedynie male studio zatrudniajace kilku programistow... LOL

wszerad

0 + - 2009-10-09 11:06

Jak by było pełno aplikacji pod 64 bity...

NuCore

0 + - 2009-10-09 11:13

Wątpię, że to był przypadkowy wyciek do internetu, skoro pan Morgan nie jest jakimś niedoświadczonym pracownikiem M$. Wyglada to na celowy "wyciek" mający m.in. pokazać, że M$ ciagle rozwija swoje systemy i jest firmą która cały czas pracuje nad rozwijaniem swoich produktów. Problem jednak pojawia się taki, że coraz częściej będzie powtarzała się historia Win Me, który to szybko przestał być wspierany i najprawdopodobniej podobny los spotka Vistę i jak można przypuszczać kolejne wersje WINDowsów, bo użytkownicy będą dostawali OS'y pozbawione niektórych funkcji, a które to nie będą dostępne w formie SP, lecz jako kolejna wersja windy, za którą jak wiadomo trzeba bedzie kolejny raz zapłacić. Tak np.: XP nie ma DX11, Vista i 7 nie dostaną DX12 i M$ powie, chcesz mieć DX'a i nowe super bajery kup win 8 itd.

P.s.
Takie posunięcie było do przewidzenia, zwłaszcza w świetle teorii przedstawionej w poniższym artykule:
http://nvision.pl/art-234-13/Historia_systemu_Windows-Co_po_7.html

Gonzo

0 + - 2009-10-09 11:29

XP pozbawiono nawet DX 10... ,a przynajmniej nie ma oficjalnego wydania DX 10 na XP ,a domowe patenty na jego włączenie nie są skuteczne w 100% o ile w ogóle są :/

NuCore

0 + - 2009-10-09 11:56

Dokładnie, dzieki za poprawienie, z pośpiechu napisałem DX11 w XP, a miałem na myśli dx10, którego próby implementacji w XP są jakie są.

Krzychu2009

0 + - 2009-10-09 11:24

niech ich piorun trzaśnie:/ jeszcze win 7 na serio nie wyszła już 8,9 w planach :/ System sezonowy:/

xsz666

0 + - 2009-10-09 11:58

A myślisz, że co MS powinien zrobić z programistami zajmującymi się kodowaniem np. jądra systemu po zakończeniu (bo już się zakończyły) prac na W7? Zwolnić? Czy może przekwalifikować na programistów piszących widgety do paska bocznego? :)
MS musi zagospodarować tych pracowników, musi rozwijać nowy system, logicznym jest zatem, że już opracowuje W8 a może i W9.

Lukasz R1

0 + - 2009-10-09 12:22

Może lepiej aby zaczęli pracować nad serwis packiem

BarteS

0 + - 2009-10-09 12:48

Ten się zapewne ukaże, ale za jakiś czas.
Jeśli widzisz już w tej chwili tyle dziur, błędów i niedoskonałości w Windows7, to czym prędzej pisz do Microsoft, a na pewno przyczynisz się do przyśpieszenia prac nad nim. Będzie ServicePack by LukaszR1:)

pranky

0 + - 2009-10-09 12:51

Service Pack jest już pewnie gotowy (robili go jeszcze przed Win7) ;)

Krzychu2009

0 + - 2009-10-09 13:57

hehe no tak naprawdę za 3 lata win 7 już będzie przestarzały ale ja bym się cieszył jakby rzeczywiście 128bit szyna weszła w życie hm... pomyślcie ile by to obsłużyło pamięci ram hehe.

qniak

0 + - 2009-10-09 13:53

Bzdury totalne 64 bity maja "zapas" na przynajmniej 30lat, dla domowego użytkownika nie są potrzebne 128-bitowe instrukcje, a możliwości adresowania pamięci w 64 bitach są praktycznie nieosiągalne za naszego życia ( do 16 eksa-bajtów pamięci! czyli ponad 16 milionów gigabajtów) a druga sprawa to że ani intel ani AMD nie wyprodukuje 128-bitowego procesora do 2012 bo nawet dziś szynę adresową "obcinają" do 40-bitów

jeomax.co.uk

0 + - 2009-10-09 14:22

Brzmi jak jedna, wielka bzdura wybelkotana po libacji.

Jak dotad, to wlasnie korporacji z Redmont nie spieszylo sie, by gonic rynek procesorow i trwac w erze popularnych danego czasu technologii. Gdy wszedl na rynek Windows 95 (sierpien 95), byl szeroko reklamowany jako system 32-bitowy. Wowczas usmiechalem sie z politowaniem, jako ze 32-bit procesory Intela istnialy na rynku od 1986 roku (386), ale belkot marketingowy towarzyszacy sprzedazy mial na celu zapewne pokazanie "nowoczesnosci" systemu M$ na tle konkurencji, ktora wypadala i tak niezle, bo np. MacOS 7 trzymal sie od 1991 (zarowno dla 68k, jak i PowerPC), a taki AmigaOS byl od samego poczatku 32-bitowy, a rok wydanie AOS 1.0 to 1985 dla przykladu, czyli 10 lat wczesniej od "Chicago".

Idzmy dalej. Rok 2003, pojawiaja sie pierwsze procesory 64-bit. Na rynku kroluje Windows XP, oczywiscie w wersji 32-bit. Na wersje 64-bit trzeba poczekac do 2005 roku. Systemy 32-bit wlasciwie sa obecne do dzis, pomimo ewidentnej bariery obslugi 4GiB przestrzeni adresowej. W miedzyczasie wychodzi Vista i Windows7, oba w wersjach 32- i 64-bit. Mam nieodparte wrazenie, ze wersja 32-bit sprzedawalaby sie do konca swiata, gdyby nie powyzsza bariera. Dopiero co skonczyla sie epoka "driverow dzialajacych inaczej" pod WinXP x64 i natychmiast WindowsVista/7 w wersjach 64-bit zaczely dzialac porzadnie. A to rok 2007, no i 2009 dla Windows 7.(cdn).

jeomax.co.uk

0 + - 2009-10-09 14:44

O procesorach 128-bit jeszcze nikt nie slyszal, co prawda kraza pogloski o nowym Intelu, ktory wszak nie jest komatybilny wstecz (a wiec ciezko byloby zachowac takze kwestie kompatybilnosci w systemie, poza emulacja aka VMWare). Byc moze M$ przylozy reke do pewnych cech nowego CPU, ktory bedzie mial mozliwosc wykonywania obydwoch typow kodu (64/128-bit) jednoczesnie, bez przelaczania ? Brzmi jak mrzonka, bo trzebaby zmodyfikowac nieco architekture, co jednak z pogloska o braku kompatybilnosci wstecznej jednak to uprawdopodobnia. Wszystko to jednak domysly.
Jest jeszcze jedna rzecz: co oznacza system 128-bit ? Oznacza w praktyce prace na procesorze 128-bit. Co oznacza procesor 128-bit ? W praktyce oznacza architekture posiadajaca 128-bit rejestry (bo szyna adresowa i danych sa inne). Jaka jest architektura i7 ? Procesor 64-bit z szyna QPI 64-bit, ktora jest dziala dwukierunkowo, wiec w/g tegul marketingowych mielibysmy to wysnione 128-bit, a jesli dolozymy rejestry 128-bit, ktore wiekszosc wspolczesnych procesorow posiada od dawna, choc nie operuje na liczbach tej dlugosci. A wiec wracajac do teorii marketingowego belkotu - zgadzaloby sie, ze mozna miec system 128-bit na obecnych maszynach, ale tu pytanie: czy to przejdzie ? :)

Qpers

0 + - 2009-10-10 10:21

Zgadzam się :) Chociaż kto wie, na kiedy planowana jest premiera Win8. Może MS chce tym razem przygotować się na nowy standard adresowania? Osobiście nie sądzę, żeby Intel, czy AMD śpieszyło się z wprowadzeniem 128-bitowych procesorów - wzrost wydajności nie rekompensowałby poniesionych kosztów, a 64-bity wystarczają w zupełności (nawet na spory zapas) do obsługi obecnie produkowanych kości pamięci.

xerion

0 + - 2009-10-09 14:34

Dobrze że dadzą to 128 Bit (i tak większość wybierze wersję 64bit) bo znikną systemy pisane w 32 bitach :).

jan Kowalski

0 + - 2009-10-09 14:43

czemu wersja 32 miałaby zniknąć po wydaniu wersji 128..? :| Ale obstawiam że systemy i procesory 128 będą (o ile bedą) dostępne tak za 10 lat. :>

xerion

0 + - 2009-10-09 15:26

no chodzi mi o to że Windows już nie będzie wspierał architektury 32bit więc ze strony ME już nie będą się bawić w 32 bity tylko zoptymalizują 64 bitową architekturę która ma duży potencjał... Teraz są przecież systemy 64 bitowe które mają wydajnośc na tym samym poziomie co 32 bitowe...

SebaOnePL

0 + - 2009-10-09 14:35

To że MS pracuje nad następcami W7 wcale mnie nie dziwi. Od momentu rozpoczęcia tworzenia produktu do jego wprowadzenia często mijają lata i następca W7 musi być już teraz tworzony jeżeli ma być gotowy za 3-4 lata.

qniak

0 + - 2009-10-09 16:05

to że będzie win 8,9,10 i zapewne 15 innych to niemal pewne ( jedynie koniec świata by to uniemożliwił) natomiast myślę że przed 2030 nie ma co się spodziewać procków i systemów 128 bitowych do domowego użytku,potem zapewne się takie pojawia ale korzyści z tego nie będzie żadnych( tylko marketing 128 lepiej przecież brzmi niż 64) Obecnie to powinni robić coś w kierunku promocji 64bit aby wersje 32 bitowe odeszły już w niepamięć

chemix

0 + - 2009-10-09 18:12

Mówiąc krótko 128 bitowy system to nowy sprzęt wiec zmusimy Was do zakupu nowego procesora razem z płyta i pamiatkami. Dołożymy DX12/13 i kupicie nowa grafikę. Zmienimy wtyczki i kupicie zasilacz. USB3 SATA3 i wszystko kupicie. Pieniądze lecą cały czas a my Intel/MS... zarabiamy. Twórcy gier w ogóle nie będą optymalizowali kodu, programy będą bardziej zasobożerne a użytkownicy zadowoleni. Tym firma na rękę niedopracowanie wszystkiego co stworzą.Teraflopy ale zgniecione przez system.
Unix/Linux już dawno chodzi na 64.

Fiona

0 + - 2009-10-09 18:56

Czyli zakładają już z góry klapę Win7 ?
No, no....

Bo jeśli oni na serio za 2,3 lata chcą nowy system, to ja sobie poczekam na XP te 2,3 lata ;P

żartuję, ale jak ktoś tu napisał nius z gatunku: "co zdzisiu wywalił na imprezie u franka"....

Michael DeAngelo

0 + - 2009-10-09 19:29

Słuchajcie. co wy pier o 30 latach!! przecież branża komputerowa jest od 20 lat z hakiem . a mamy systemy 64 bitowe. A zaczelo się od dosów albo czego innego. 2013 to planowana architektura 22 nm . więc nie mówicie głupot o 30 latach.

qniak

0 + - 2009-10-10 07:43

Branża komputerowa jest nieco starsza niż 20 lat, ale zauważ że 32-bity ( wprowadzone w 1986) spokojnie wystarczyły na 20 lat( jedyny powód zmiany na x64 to możliwość zaadresowania tylko 2^32 bajtów pamięci), teraz pomyśl ,że 64 bity przy takim samym tempie rozwoju wystarczy na znacznie dłużej, ponieważ 2^64 to ciąg geometryczny. w 1999 standardowa ilość ramu to 64mb, w tym roku to 4gb czyli przez 10 lat pojemność pamięci wzrosła tylko 64-krotnie, teraz wystarczy zobaczyć że 64 bity potrafi zaadresować 4 miliony razy więcej pamięci niż obecnie zakładając obecne tempo rozwoju można obliczyć za ile dekad dojdziemy do granicy, 4kk/64=62500 dziesięcioleci czyli ponad 600 tysięcy lat! Więc przez 30 lat jest więcej niż pewne że nie wykorzystamy możliwości adresowania 64 bitów choćby tempo rozwoju komputerów przyspieszyło 10-krotnie

qniak

0 + - 2009-10-10 08:02

kur... machnęłem się w tym liczeniu ale to i tak nic nie zmienia, za 10 lat będziemy mieli 4gb*64+256gb ramu standardowo, za 20 lat 256*64=4PB a za 30 lat 4PT*64=256PB za za 40 lat 64*256PB=16EB, czyli zajmie nam 40 lat zanim osiągniemy 16 EB pamięci, ale zważywszy że ilosć pamięci już nie mnoży się tak szybko jak to było jeszcze parę lat temu może to zająć nieco więcej

assistant

0 + - 2009-10-09 19:52

A procesory 128 bitowe są w ogóle w planach?

powerzx

0 + - 2009-10-09 20:26

Wejscie w swiat 128 bitow zaczelo sie juz dawno temu, malymi krokami:
1)EE (emotion engine) z konsoli ps2 ma 128bitowe rejestry SIMD,
2)IBM System/370 uzywa 128 bitowych rejestrow zmiennoprzecinkowych
3)pentium ma 128 bitowe rejestry wektorowe
4)powerpc ma 128 bitowe rejestry wektorowe
Na chwile obecna nie ma jeszcze cpu w pelni 128 bitowego (szyna danych, adresowanie)

Ps. w przypadku kart graficznych wykorzystuje sie nawet szersza szyne niz 128bit (np:256, 384, 448, 512).

assistant

0 + - 2009-10-09 22:27

Szerokość szyny danych a procesor to dwie inne sprawy. Zapewne niedługo będzie i szyba 1024 bitowa. Z resztą 64 bitowe procki dają duży zapas. Vista x64 obsługuje do 128GB RAM, a same adresowanie może obsłużyć do 16 o ile się nie mylę Eksabajtów pamięci, co wystarczy na bardzo długo.

powerzx

0 + - 2009-10-09 20:42

zwiekszenie ilosci bitow w cpu nie jest takie proste, bo trzeba tez pamietac o plycie glownej, ktora bedzie miala:
- zwiekszona ilosc sciezek pod gniazdem cpu
- zwiekszona ilosc wartsw w plycie glownej by zmiescic dodatkowe sciezki
- wyzsza cene ze wzgledu na wyzszy stopien komplikacji
Jedno jest pewne, dalszy rozwoj komputerow bedzie wymagal nowej architektury i uzycia nowych materialow, moze sciezki miedziane zastapi swiatlowod, moze laser, na razie trudno to przewidziec.

Atak_Snajpera

0 + - 2009-10-09 22:41

Jaki jest sens 128 bitów skoro nawet 64 bity nie wiele dają w kwestii wydajności. Średnio w porywach 10%. W grach to już wogule jest dno. Bełkot , bełkot , bełkot.

Lightning

0 + - 2009-10-10 21:26

I znów Microsoft się śpieszy - i tak wszyscy wiedzą co z tego może wyniknąć - (coś w rodzaju Longhorna albo i jeszcze gorzej)

Gasek

0 + - 2009-10-11 13:37

Microsoft wam pokazuje garstkę PRZYSZŁOŚCI a wy to porównujecie do teraźniejszości i dzisiejszych zapotrzebowań! żałosne! Skąd niby wiecie, że za 5 -10 lat komputery będą tak samo łakome na sprzęt jak teraz i 64bit to max ?!

Arloza

0 + - 2009-10-11 16:10

PROSZĘ UAKTUALNIĆ TEGO NEWSA, ALBO PRZYNAJMNIEJ ZDJĄĆ GO ZE STRONY GŁÓWNEJ. TO JEST PLOTKA...

max-bit

0 + - 2009-10-11 20:29

to bełkot marketingowy ...

serfmetka

0 + - 2009-10-12 13:43

Po pierwsze: W google'skim cache'u nie jest określony typ architektury. Znalazłem tylko gdzieniegdzie wpisy o IA-128 a odnosi się to do intelowskiej architektury Itanium, która występuje wyłącznie w sprzęcie serwerowym.
Po drugie: Zdanie, że pracują nad systemem 128 bitowym nie jest w żaden sposób powiązane ze zdaniem, że współpracują z Intelem, AMD co mogłoby sugerować, że chodzi o rozwinięcie architektury x86.
Tak więc, jeśli pracują nad 128 bitami to będzie to użyte w kolejnej wersji Windows Servera. Nie ma się czym emocjonować. Zamiast robić głupiego copy-paste'a z zachodniego serwisu, dobrze byłoby napisać, że rzeczone 128 bity nie dotyczą biurkowej wersji Windowsa.

kutasa 05 hehe xD Kurwa

0 + - 2012-03-04 15:33

dajcie biblioteki albo coś innego xD :D :)

 
zgłoś naruszenie netykiety lub złe
zachowanie